ЗМІНИ У ПРОЕКТІ ТРУДОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ ПОРІВНЯНО З ЧИННИМ КЗпП УКРАЇНИ СТОСОВНО ПРАВ ПРОФСПІЛОК
ЗБЕРЕЖЕНО
І. Збережено наявні випадки погодження рішень роботодавця чи
врахування ним думки, пропозицій профспілкового органу.
1. Стаття 87 – надання інформації виборному органу первинної
профспілкової організації (далі – первинний орган ППО) про звільнення працівників
у зв’язку зі скороченням та відповідні заходи за три місяці до прийняття рішення
про скорочення, проведення консультацій та право внесення пропозицій, обов’язкових
для розгляду (ст. 494 КЗпП);
2. Стаття 111 – розірвання трудового договору за ініціативою
роботодавця (у випадку скорочення чисельності, за станом здоров’я, через недостатню
кваліфікацію працівника) (ст. 43 КЗпП);
3. Стаття 136 – встановлення тривалості щоденної роботи (зміни)
(ст. 52 КЗпП);
4. Стаття 142 – запровадження підсумованого обліку робочого часу
(ст. 61 КЗпП);
5. Стаття 155 – умови і порядок надання перерви для харчування
протягом робочого часу (ст. 66 КЗпП);
6. Стаття 158 – встановлення другого вихідного дня та почергового
надання вихідних днів (ст. 67, 69 КЗпП);
7. Стаття 182 – визначення черговості надання відпусток (ст.
79 КЗпП, ст. 10 Закону України «Про відпустки»);
8. Стаття 202 – запровадження, заміна і перегляд норм праці
(ст. 86 КЗпП);
9. Стаття 212 – за відсутності колективного договору – встановлення
форм, систем оплати праці, розцінок, тарифних сіток, схем посадових окладів, умов
запровадження та розмірів надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних,
компенсаційних і гарантійних виплат (ст. 97 КЗпП);
10. Стаття 241 – встановлення строків, періодичності, місця та
гарантій виплати зарплати, розміру зарплати за першу половину місяця (ст. 115 КЗпП,
ст. 24 Закону України «Про оплату праці»).
ВСТАНОВЛЕНО
ІІ. У проекті Трудового кодексу встановлено нові випадки погодження,
консультацій з профспілковими органами, проведення спільної роботи чи інформування.
1. Стаття 12 – нормативні акти роботодавця не можуть суперечити
нормативним актам, які прийняті ним з урахуванням пропозицій виборного органу первинної
профспілкової організації (профспілкового представника);
2. Стаття 37 – погодження з всеукраїнськими об’єднаннями профспілок
класифікації професій у країні;
3. Стаття 89 – урахування пропозицій виборного органу ППО щодо
застосування обмежень під час загрози масових звільнень;
4. Стаття 131 – погодження з всеукраїнськими об’єднаннями профспілок
переліку виробництв, цехів, професій та посад із шкідливими умовами праці, робота
в яких дає право на скорочений робочий час, та його тривалість;
5. Стаття 137 – погодження з виборним органом ППО наказу про
залучення до чергування;
6. Стаття 140 – проведення консультацій з виборним органом ПП
про час початку і закінчення щоденної роботи (зміни), якщо колективний договір
не укладений;
7. Стаття 141 – проведення консультацій з виборним органом ППО
щодо порядку чергування працівників при змінній роботі, якщо колективний договір
не укладений;
8. Стаття 143 – проведення консультацій з виборним органом ППО
щодо поділу робочого дня на частини;
9. Стаття 153 – проведення консультацій з виборним органом ППО
щодо списку працівників, які працюють на умовах ненормованого робочого часу, коли
колективний договір не укладений;
10. Стаття 187 – проведення консультацій з виборним органом
ППО щодо надання працівникам додаткової відпустки з частковим або повним збереженням
заробітної плати, якщо колективний договір не укладений;
11. Стаття 207 – погодження з відповідними всеукраїнськими профспілками
рішень Уряду щодо умов і розмірів оплати праці працівників юридичних осіб, що фінансуються
з бюджету;
12. Стаття 212 – проведення консультацій з виборним органом
ППО щодо встановлення інших систем оплати праці, коли колективний договір не укладений;
13. Стаття 225 – погодження з виборним органом ППО акту роботодавця
щодо встановлення підвищеної оплати праці на важких роботах, роботах із шкідливими
і небезпечними умовами, особливими природними географічними і геологічними умовами
та умовами підвищеного ризику для здоров’я, коли колективний договір не укладений;
14. Стаття 226 – погодження з виборним органом ППО акту роботодавця
щодо збереження попередньої заробітної плати протягом часу переведення на легшу
нижчеоплачувану роботу, якщо колективний договір не укладений;
15. Стаття 235 – проведення консультацій з виборним орган
о м ППО щодо здійснення доплати до попередньої середньої заробітної плати працівникам
на період освоєння нового виробництва (нових видів продукції), якщо колективний
договір не укладений;
16. Стаття 240 – погодження з виборним органом ППО акту роботодавця
щодо часткової виплати заробітної плати натурою, якщо колективний договір не укладений;
17. Стаття 267 – погодження з виборним органом ППО акту роботодавця
про затвердження правил внутрішнього трудового розпорядку;
18. Стаття 275 – участь представника виборного органу ППО у
встановленні факту наявності виробничої ситуації, небезпечної для життя, здоров’я
працівника або людей, які його оточують, для виробничого середовища або довкілля;
19. Стаття 282 – погодження з всеукраїнськими об’єднаннями профспілок
акту Уряду про порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків на виробництві
і професійних захворювань;
20. Стаття 334 – передбачено участь представника виборного органу
ППО у складі атестаційної комісії;
21. Стаття 348 – розширено перелік прав членів виборних органів
профспілок, об’єднань профспілок, а також повноважних представників цих органів,
зокрема безперешкодного доступу до робочих місць, вимог припинення робіт, складання
акту перевірки тощо;
22. Стаття 382 – погодження з виборним органом ППО питання утворення
комісії з трудових спорів, визначення її кількісного складу за взаємною домовленістю
між роботодавцем і виборним органом ППО.
НЕ ПЕРЕДБАЧЕНО
ІІІ. Не передбачено в проекті наявні наразі випадки погоджень,
консультацій з профспілковим органом, контролю чи врахування його пропозицій.
1. Стаття 27 КЗпП – погодження встановлення строку випробування
при прийнятті на роботу до 6 місяців;
2. Стаття 64 КЗпП – погодження проведення надурочних робіт
(замість дозволу виборного органу ППО передбачено письмову згоду працівника і попереднє
повідомлення виборного органу ППО);
3. Стаття 71 КЗпП – випадки залучення до роботи у вихідні дні
(замість дозволу виборного органу ППО – передання йому копії наказу);
4. Стаття 80 КЗпП (ст. 11 Закону України «Про відпустки») –
погодження перенесення на інший період щорічної трудової відпустки працівника за
ініціативою роботодавця з письмовою згодою працівника;
5. Стаття 96 КЗпП – погодження віднесення виконуваних робіт
до певних тарифних розрядів і присвоєння кваліфікаційних розрядів робітникам;
6. Стаття 1352 КЗпП – погодження встановленої колективної
(бригадної) матеріальної відповідальності;
7. Стаття 144 КЗпП – погодження застосування роботодавцем заохочень
до працівника;
8. Стаття 157 КЗпП – опрацювання за участю профспілки та прийняття
нових, перегляд і скасування чинних державних, міжгалузевих та галузевих нормативних
актів про охорону праці (врегульовано у ст. 21 Закону України «Про професійні спілки,
їх права та гарантії діяльності»);
9. Стаття 161 КЗпП – розроблення роботодавцем за участю профспілок
комплексних заходів щодо охорони праці (врегульовано у ст. 20 Закону України «Про
охорону праці»);
10. Стаття 183 КЗпП – погодження встановлення строків і порядку
надання перерв жінкам для годування дитини (натомість визначається роботодавцем
за письмовою заявою матері);
11. Стаття 193 КЗпП – погодження затверджених знижених норм
виробітку для молодих працівників;
12. Стаття 247 КЗпП:
– контроль за підготовкою та поданням роботодавцем документів,
необхідних для призначення пенсій;
– контроль за наданням пенсіонерам та інвалідам права користування
можливостями медичного обслуговування, забезпечення житлом, путівками до оздоровчих
закладів тощо;
– представництво інтересів застрахованих осіб у комісії із соціального
страхування, направлення працівників до санаторіїв, профілакторіїв і будинків відпочинку,
туристичних комплексів, баз та оздоровчих закладів на умовах, передбачених колективним
договором або угодою, перевірка стану організації медичного обслуговування працівників
та членів їхніх сімей;
– визначення разом з роботодавцем відповідно до колективного
договору розміру коштів, що будуть спрямовані на будівництво, реконструкцію, утримання
житла, ведення обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, розподіл
в установленому законодавством порядку жилої площі в будинках, споруджених за кошти
або за участю підприємства, установи, організації, а також жилої площі, що надається
власникові у розпорядження в інших будинках, здійснення контролю за житлово- побутовим
обслуговуванням працівників.
Ці та інші норми стосовно прав профспілок, гарантій їх діяльності
передбачені у статтях 38, 40 Закону України «Про професійні спілки, їх права та
гарантії діяльності», а також у статті 348 проекту Трудового кодексу України.
13. Стаття 252 КЗпП – погодження зміни умов трудового договору,
оплати праці, притягнення до дисциплінарної відповідальності працівників, які
є членами виборних профспілкових органів (відповідні норми передбачені у статті
41 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»).
Вказані норми потребують коригування через внесення пропозицій
народними депутатами. Профспілки підготували пропозиції щодо відновлення нині
існуючих законодавчих норм у проекті Трудового кодексу України.
ЗМІНА
ІV. Зміна статусності позиції профспілкового органу.
1. Стаття 98 – трудовий договір з керівником юридичної особи
може бути розірвано за пропозицією виборного органу ППО або профспілки, до складу
якої входить первинна профспілкова організація, якщо керівник порушує трудове законодавство,
ухиляється від укладення колективного договору або не виконує зобов’язань за ним
(аналог ст. 45 КЗпП). Звільнення не обов’язкове, але відмова власника задовольнити
пропозицію може бути оскаржена до суду.
2. Стаття 216 – урахування Верховною Радою України пропозицій,
вироблених шляхом переговорів представників профспілок з роботодавцями при щорічному
встановленні розміру мінімальної зарплати.
ПОЗИТИВНІ ВІДМІННОСТІ ПРОЕКТУ ТРУДОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ ВІД КЗпП УКРАЇНИ
1. Запроваджується обов’язкова письмова форма трудового договору.
2. Збільшується мінімальна тривалість щорічної основної трудової
оплачуваної відпустки з 24 до 28 календарних днів.
3. Зберігаються в діловому обігу трудові книжки на підприємствах,
ведення їх роботодавцем.
4. Стає обов’язковою державна інспекція праці, законодавчо детально
визначаються і розширюються її повноваження, інспектор отримує право самостійно
приймати рішення і проводити перевірку в будь-який час на власний вибір.
5. Закріплено повноваження профспілок щодо здійснення громадського
контролю за дотриманням трудового законодавства, визначено порядок здійснення
контролю та повноваження відповідних осіб.
6. Включено внесений профспілками предмет правового регулювання
– конкретне юридичне визначення «трудових відносин», що дозволить протистояти
підміні трудових договорів цивільно-правовими угодами, статусом суб’єкта підприємницької
діяльності та іншими сурогатними формами, за допомогою яких працівник виводиться
з-під захисної дії трудового законодавства.
7. У кодексі сформульовано сучасні базові принципи правового
регулювання трудових відносин, що відповідають статусу правової, демократичної
і соціальної держави, нормам міжнародного права і європейській практиці.
8. Скасовується контракт як форма трудового договору. Договори
будуть укладатись на невизначений або визначений строк (строкові).
9. Зберігаються основні випадки погодження дій роботодавця з
профспілковим органом (встановлення, заміна і перегляд норм праці, встановлення
підвищеної оплати праці на важких роботах, роботах із шкідливими та небезпечними
умовами, розірвання трудового договору за ініціативою роботодавця в зв’язку із
скороченням, станом здоров’я або через недостатню кваліфікацію працівника і т.
ін.).
10. Запроваджуються додаткові обов’язки роботодавця погоджувати
рішення чи проводити консультації або інформувати профспілковий орган про свої
дії (запровадження чергування працівників, встановлення доплати на період освоєння
нового виробництва, визначення умов часткової виплати заробітної плати натурою
і т. ін.).
11. Весь надурочно відпрацьований час підлягає обліку. Оплата
надурочних до 120 годин на рік – подвійна, понад 120 годин на рік – у трикратному
розмірі.
12. Значно обмежено застосування ненормованого робочого часу
– до одного разу на місяць, а все, що понад норму, оплачується як надурочна робота.
Наразі обмеження відсутні.
13. Обмежується право роботодавця залучати працівника до чергування
– не частіше одного разу на місяць.
14. Кодекс однозначно встановлює, що роботодавцем, а отже, і
стороною трудових відносин, є юридична особа (підприємство, організація, установа)
або фізична особа з правом використання праці фізичних осіб. Це дозволяє точно
ідентифікувати суб’єкта правовідносин, який відповідає (в тому числі матеріальними
ресурсами) за дотримання прав працівника, виконання умов трудового та колективного
договорів.
15. Запроваджено максимальну тривалість робочої зміни – 10 годин
у межах тижневої норми робочого часу 40 годин, що захищатиме працівника від перевтоми
та помилок у роботі.
16. Встановлено право на репатріацію – повернення працівника,
який перебуває у відрядженні за межами України, до місця його постійного проживання.
Репатріація проводиться роботодавцем, а в разі неспроможності – державою з наступним
відшкодуванням витрат за рахунок роботодавця.
17. Запроваджується презумпція правомірності (пріоритет) правової
позиції працівника. У разі, коли норма закону чи іншого акта законодавства, виданого
на підставі закону, або норми різних законів чи різних актів законодавства припускають
неоднозначне трактування прав та обов’язків працівника і роботодавця, внаслідок
чого є можливість прийняти рішення на користь і працівника, і роботодавця, рішення
приймається на користь працівника.
18. Забороняється шляхом застосування насильства, погроз, введення
в оману або в інший спосіб примушувати працівника до припинення трудових відносин
за власною ініціативою проти його волі.
05.12.2015
|