ЗА СПРАВЕДЛИВІ ПЕНСІЇ
Головна проблема у сфері пенсійного забезпечення – постійне «заморожування»
показника прожиткового мінімуму (він застосовується при обчисленні мінімальної
пенсії, надбавок та підвищень до пенсій) для осіб, які втратили працездатність.
Прожитковий мінімум для непрацездатних осіб не переглядався з 1 грудня 2013 року
і становив 949 гривень. Лише з 1 вересня ц.р. рішенням Верховної Ради України зазначений
соціальний стандарт підвищено до 1074 гривень.
Офіційно встановлений прожитковий мінімум для непрацездатних
осіб значно відстає від розміру зазначеного показника в цінах на товари та послуги,
який щомісячно визначається Міністерством соціальної політики. У серпні ц.р. він
становив вже 2084 гривні.
Через призупинення на невизначений термін проведення щорічного
перерахунку пенсій у зв’язку із зростанням середньої заробітної плати у країні
не вирішується проблема зменшення розриву в розмірах пенсій, призначених у різні
роки.
Внаслідок внесення змін до порядку перерахунку пенсій за роботу
після призначення пенсії пенсіонери, продовжуючи сплачувати внески на пенсійне
страхування на тих самих умовах, що й решта працюючих, втратили право на адекватне
підвищення пенсій за роботу на пенсії. Крім того, запроваджено обмеження пенсій
працюючим пенсіонерам (до 15%), оподаткування пенсій (15%), з пенсій утримується
військовий збір (1,5%).
Незважаючи на складну ситуацію на ринку праці, особливо відносно
осіб передпенсійного віку, скасовано дострокове пенсійне забезпечення за півтора
року до досягнення пенсійного віку осіб, звільнених із роботи у зв’язку зі змінами
в організації праці (скорочення штату, реорганізація виробництва тощо) чи невідповідністю
займаній посаді за станом здоров’я.
Однією з основних причин низького рівня пенсійного забезпечення
є брак коштів, які надходять до Пенсійного фонду. Якщо до 1992 року в країні працювало
понад 26 мільйонів громадян, то нині (на 1 липня 2015 р.) лише 10,2 мільйона. При
цьому кількість осіб, які отримують пенсії в органах Пенсійного фонду, на
1.07.2015 р. становила 12 251,6 тисячі осіб. Залишається низькою заробітна плата,
існує значна заборгованість з її виплати. За висновками експертів, в Україні обсяги
тіньової зарплати становлять близько 50% від її офіційної виплати, з якої не сплачуються
страхові внески до Пенсійного фонду.
Дефіцит бюджету Пенсійного фонду на 2015 р. заплановано на рівні
15,1 мільярда гривень.
УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ І ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
АПАРАТУ ФПУ
ПІДВИЩИТИ РІВЕНЬ ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ГРОМАДЯН
Федерація профспілок України постійно домагається від Уряду вжиття
заходів, реалізація яких дозволить істотно збільшити надходження до Пенсійного фонду,
ліквідувати дефіцит пенсійних коштів і забезпечити поступове підвищення рівня пенсійного
забезпечення громадян.
Для належного наповнення бюджету Пенсійного фонду пропонується,
зокрема, проведення реформування системи оплати праці, забезпечення дієвих заходів
з легалізації зайнятості та доходів, запровадження спеціальних програм сприяння
зайнятості молоді та осіб передпенсійного віку.
Протягом 2015 року Федерацією профспілок України проведено безстрокову
акцію із захисту соціально-економічних прав та інтересів громадян. У ході акції
проведено низку зустрічей із керівництвом Верховної Ради та лідерами депутатських
фракцій у парламенті з метою досягнення домовленостей про внесення до порядку
денного Верховної Ради соціально значущих законопроектів та прискорення їх розгляду.
Зокрема, у сфері пенсійного страхування першочерговими профспілки вважають питання
забезпечення належної індексації доходів громадян, у т.ч. пенсій, скасування оподаткування
пенсій, відновлення у повному обсязі пенсійного забезпечення працюючих пенсіонерів,
удосконалення порядку формування прожиткового мінімуму.
До колективного спору (конфлікту) між СПО об’єднань профспілок
та Кабінетом Міністрів України увійшли вимоги профспілок щодо необхідності поновлення
з 2016 року щорічного «березневого» підвищення пенсій та права на достроковий
вихід (за півтора року до досягнення пенсійного віку) на пенсію працівників, звільнених
у зв’язку з ліквідацією підприємства (організації, установи) чи скорочення чисельності
або штату працівників. У ході тривалих переговорів представники влади виявили
готовність розглянути зазначені питання під час підготовки проектів бюджетів страхових
фондів на наступний рік за умови недопущення збільшення дефіциту Державного бюджету
та цих фондів.
НЕ ДОПУСТИТИ ПОРУШЕННЯ ПРАВ ЗАСТРАХОВАНИХ ОСІБ
ЗАКОНОДАВЧІ НОВАЦІЇ ВЛАДИ НЕГАТИВНО ВПЛИНУЛИ НА СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ
ПРАЦІВНИКІВ
Протягом 2014–2015 років до законодавства у сфері соціального
страхування було внесено низку змін, які негативно вплинули на соціальний захист
працівників та членів їхніх сімей: скасовано санаторно-курортне лікування працівників
за рахунок коштів соціального страхування, зупинено індексацію та підвищення
страхових виплат потерпілим на виробництві, зменшено розміри одноразових виплат
потерпілим на виробництві та оплати лікарняних листків.
Нині Міністерство фінансів, а також інші міністерства опрацьовують
пропозиції щодо зменшення розміру єдиного внеску на соціальне страхування, що
призведе до зниження рівня та погіршення умов надання страхових виплат і соціальних
послуг у сфері соціального страхування.
З метою посилення соціального захисту працюючих ФПУ пропонує:
– визначення економічно та соціально обґрунтованого розміру
єдиного соціального внеску та пропорції його розподілу за видами соціального страхування
для забезпечення повноцінного надходження коштів до фондів соціального страхування
для уникнення порушення прав застрахованих осіб на своєчасне і в повному розмірі
отримання страхових виплат і соціальних послуг;
– вжити заходів для гарантованого забезпечення застрахованих
осіб мінімальними гарантіями матеріального забезпечення: на випадок безробіття
– у розмірі не менше прожиткового мінімуму для працездатної особи; у разі нещасного
випадку на виробництві та професійного захворювання – у розмірі не менше прожиткового
мінімуму для працездатної особи у перерахунку на 100 відсотків втрати працездатності;
– відновити перерахунок щомісячних страхових виплат потерпілим
від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання на коефіцієнт
зростання середньої номінальної заробітної плати у галузях національної економіки
за минулі роки та забезпечити їх перерахунок у подальшому;
– відновити надання працюючим санаторно-курортного лікування
за рахунок страхових коштів;
– передбачити відповідні компенсатори надходжень та гарантії
державного бюджету, у разі виникнення дефіциту коштів у системі загальнообов’язкового
державного соціального страхування при зменшенні розміру єдиного соціального
внеску, з метою недопущення зменшення страхових виплат та матеріального забезпечення
застрахованим особам і членам їхніх сімей;
– забезпечити цільове використання страхових коштів виключно
на потреби застрахованих осіб.
17.10.2015
|