ЗАБЕЗПЕЧИТИ ГІДНИЙ РІВЕНЬ ЖИТТЯ
Питання недопущення зниження життєвого рівня населення, своєчасної
та гідної оплати праці, підвищення розмірів основних державних соціальних гарантій
і стандартів багаторазово порушувалися Федерацією профспілок України в зверненнях
до Президента, Верховної Ради, голів депутатських фракцій, Уряду, центральних
органів виконавчої влади.
Так, було розроблено низку законопроектів для відновлення соціально-економічних
прав громадян, які ФПУ всебічно позиціонувала, зокрема щодо:
– поетапного підвищення соціальних стандартів та гарантій у
2015 році (внесений до парламенту народним депутатом України С. Капліним у рамках
співробітництва, реєстр. № 2239 від 25.02.2015);
– вдосконалення порядку формування розміру прожиткового мінімуму
(внесений до парламенту народним депутатом України С. Капліним у рамках співробітництва,
реєстр. № 2238 від 25.02.2015).
Крім того, за наполяганням профспілок, соціальними партнерами
в рамках Національної тристоронньої соціально-економічної ради активізовано роботу
з реформування оплати праці в Україні, яке ґрунтується на принципах і засадах
законодавства розвинених європейських країн, впровадження європейських стандартів
життя згідно Указу Президента України «Про Стратегію сталого розвитку «Україна
– 2020».
З метою компенсації інфляційного знецінення доходів населення,
підвищення платоспроможності громадян і скорочення гігантського розриву між українськими
реаліями та європейськими стандартами, за наполяганням профспілок, а також на
виконання вимог чинної Генеральної угоди, ще в лютому розпочато переговори сторін
соціального діалогу щодо підвищення розміру мінімальної заробітної плати в 2015
році з урахуванням інфляційного знецінення за 2014–2015 роки та визначення її
розміру на 2016 рік.
Беручи до уваги економічні зовнішні і внутрішні труднощі, профспілки
запропонували соціальним партнерам встановити мінімальну заробітну плату:
– з 1 січня 2016 року – на рівні фактичного прожиткового мінімуму
з урахуванням податку на доходи фізичних осіб, військового збору та інфляції;
– з 1 грудня 2016 року – на рівні фактичного прожиткового мінімуму,
в складі якого вартість продуктів харчування складає 45%, з урахуванням податку
на доходи фізичних осіб, військового збору та інфляції.
Водночас, використовуючи всі законодавчі механізми для забезпечення
трудових прав працівників, СПО об’єднань профспілок вступив у національний колективний
трудовий спір (конфлікт) з Кабінетом Міністрів, однією з вимог якого було внесення
на розгляд Верховної Ради законопроекту щодо підвищення з 1 липня та 1 грудня
2015 року розміру прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати та збільшення
посадового окладу (тарифної ставки) працівників першого тарифного розряду Єдиної
тарифної сітки з метою відповідної компенсації їх інфляційного знецінення.
ДЕПАРТАМЕНТ ЗАХИСТУ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ ПРАВ АПАРАТУ ФПУ
ПИТАННЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ГІДНИХ УМОВ ПРАЦІ ДОСІ НЕ ВИРІШЕНІ
На жаль, профспілки вимушені констатувати, що питання забезпечення
гідних умов праці в Україні досі залишаються невирішеними. Вимоги та пропозиції
профспілок щодо реалізації на практиці європейських процедур ведення соціального
діалогу стосовно визначення проблем у сфері праці та напрацювання шляхів ефективного
їх розв’язання, збереження рівня оплати праці в кризових умовах не виконані, переговорний
процес із визначення розміру мінімальної зарплати затягується, конструктивний
соціальний діалог не відбувається.
Замість запровадження ефективних реформ в економічній сфері
з метою стабілізації роботи підприємств, впровадження високопродуктивної та високооплачуваної
праці на осучаснених робочих місцях, пошуку ефективних засобів наповнення державного
бюджету Уряд проводить політику «затягування пасків», беручи антинародні зобов’язання
задля отримання від Міжнародного валютного фонду кредитів, за які надалі доведеться
розплачуватися пересічним українцям подальшим зниженням рівня життя.
40% ПРАЦЮЮЧИХ УКРАЇНЦІВ ЖИВУТЬ У ЗЛИДНЯХ
За оцінками експертів, частка бідних українців серед працюючих
осіб протягом останніх років постійно зростає:
– у 2013 році вона становила 20%;
– протягом 2014 року внаслідок запровадження надзвичайно жорстких
заходів бюджетної економії рівень бідності в Україні збільшився в 1,5 раза та сягнув
позначки у 30%;
– у 2015 році підвищення цін і тарифів призводить до зростання
масштабів і глибини бідності щонайменше вдвічі.
Левову частку працюючих бідних складають працівники бюджетної
сфери. Адже розмір базового тарифного розряду ЄТС, за яким нараховується зарплата
для цієї категорії працівників, на 30% менше розміру мінімальної зарплати та становить
1012 грн.
Насправді ситуація є ще більш катастрофічною, адже офіційно встановлені
мінімальні розміри зарплати і пенсії на основі штучно заниженого прожиткового мінімуму
дають хибне уявлення про падіння рівня життя, а це, в свою чергу, недостовірно
характеризує бідність, у тому числі серед працюючого населення, а також спотворює
результати виконання Україною Цілей розвитку тисячоліття щодо боротьби з бідністю,
скорочення нерівності та підвищення якості життя українців.
На порушення чинного законодавства набори продуктів харчування,
непродовольчих товарів і послуг для визначення прожиткового мінімуму в Україні
не переглядалися 15 років. За наполяганням профспілок, урядова сторона нарешті
розпочала роботу з актуалізації зазначених наборів для основних соціальних та
демографічних груп населення, однак напрацьовані Мінекономрозвитку проекти наборів
не враховують норм ні міжнародного, ні національного законодавства та ще більше
консервують бідність в країні, а відтак не сприяють досягненню європейського рівня
життя людей. Водночас ганебна практика ігнорування Міністерством соцполітики
ЗУ «Про прожитковий мінімум» і рішення Конституційного Суду України від
22.05.2008 № 10-рп/2008 щодо збільшення прожиткового мінімуму для працюючих осіб
на суму обов’язкових платежів ще більше викривлює катастрофічне положення найманого
працівника.
Згідно з розрахунками за узгодженою сторонами роботодавців і
профспілок формулою, фактичний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб
у цінах серпня 2015 року, скоригований на суму обов’язкових платежів, мав становити
3135 грн. Таким чином, затверджена Державним бюджетом України на 2015 рік мінімальна
зарплата у серпні склала лише 38,9% мінімально допустимих потреб працівника.
17.10.2015
|