НЕ ДОПУСТИТИ ПОГІРШЕННЯ ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ
Під час економічних криз відсутність належного відшкодування
з Державного бюджету витрат соціального страхування ставила систему під загрозу
невиконання нею своїх фінансових зобов’язань перед застрахованими особами. Та
завдяки принциповій позиції профспілок завжди вдавалося знайти вихід зі скрутного
становища.
Так, завдяки зусиллям Федерації профспілок України у 2012 році
була виправлена критична ситуація, що склалася після фінансової кризи 2009 року.
Асигнування на санаторно-курортне лікування було збільшено втричі порівняно з
2011 роком і більше ніж у 2010 році, збільшено фінансування оздоровлення дітей
– на 20%, часткове фінансування ДЮСШ – на 9%, позашкільного обслуговування дітей
– на 26%.
Завдяки наполегливості профспілкової сторони у правлінні Фонду
соцстраху від нещасних випадків на виробництві протягом усього періоду забезпечувалося
постійне підвищення та перерахунок страхових виплат. У 2011–2012 роках вдалося
домогтися державної підтримки для забезпечення осучаснення щомісячних страхових
виплат потерпілим на виробництві з урахуванням зростання середньої номінальної
зарплати в країні, що збільшило видатки на виплату постраждалим додатково 1,2
млрд грн на рік.
За роки існування системи загальнообов’язкового державного соцстрахування
профспілки домоглися збільшення у 13 разів мінімального розміру допомоги з безробіття
(з 74 грн у 2002 році до 974 грн у 2015 році).
ФПУ протягом усього періоду свого існування брала активну участь
у розробленні національного пенсійного законодавства та його удосконаленні, реформуванні
системи пенсійного забезпечення в Україні.
У ході підготовки проведення пенсійної реформи (із середини
90-х років), розробленя ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»,
який набув чинності з 2004 року, зусиллями профспілок вдалося не допустити підвищення
пенсійного віку на 10 років для жінок і на 5 років для чоловіків (лише з 2011 року
став поступово підвищуватися пенсійний вік для жінок з 55 до 60 років, для чоловіків
збережено 60 років), збережено виплату пенсій у повному розмірі працюючим пенсіонерам
(до квітня 2015 року), не допущено ліквідації пенсій на пільгових умовах працівникам,
зайнятим на роботах із шкідливими та важкими умовами праці, та за вислугу років,
заміни солідарної пенсійної системи на накопичувальну систему та ін.
На вимогу профспілок та за підтримки інших громадських організацій
у 2008 році збільшено коефіцієнт страхового стажу для обчислення пенсій з 1,0 до
1,35% за кожний рік роботи, що дало змогу збільшити рівень пенсійного забезпечення.
Крім того, у 2008 та 2012 роках перераховано раніше призначені пенсії з урахуванням
нових показників середньої зарплати в країні.
Нині ФПУ в роботі з органами державної влади домагається удосконалення
пенсійного законодавства та створення пенсійної системи на принципах справедливості
та прозорості, забезпечення прямого зв’язку розміру пенсій із тривалістю набутих
працівниками стажу роботи, величини заробітку та сплачених внесків, їх постійного
осучаснення для збереження купівельної спроможності, що в цілому забезпечуватиме
гідне життя пенсіонерів. З іншого боку, в умовах соціально-економічної кризи ФПУ
вживає всіх можливих заходів для недопущення погіршення існуючих умов та рівня
пенсійного забезпечення українців.
ЧЕРЕЗ БРАК КОШТІВ СТРАЖДАЮТЬ ПЕНСІОНЕРИ
Останні два роки майже всі рішення, прийняті парламентом і Урядом
України, спрямовувалися на «замороження» чи скасування норм у пенсійному забезпеченні,
унаслідок чого відбулося значне зниження рівня пенсійного забезпечення громадян.
Одна з головних проблем у сфері пенсійного забезпечення – постійне
«заморожування» показника прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Прожитковий мінімуму для непрацездатних осіб не переглядався з 1 грудня 2013 року
і становив 949 грн. Лише з 1 вересня ц.р. рішенням Верховної Ради зазначений соціальний
стандарт підвищено до 1074 грн.
Разом із тим розмір офіційно встановленого прожиткового мінімуму
для непрацездатних осіб істотно відстає від розміру зазначеного показника в цінах
на товари та послуги, який щомісячно визначає Мінсоцполітики. У серпні ц.р. він
становив вже 2084 грн.
Через призупинення на невизначений термін проведення щорічного
перерахунку пенсій у зв’язку із зростанням середньої зарплати у країні не вирішується
проблема зменшення розриву в розмірах пенсій, призначених у різні роки.
Унаслідок внесення змін до порядку перерахунку пенсій за роботу
після призначення пенсії пенсіонери, продовжуючи сплачувати внески на пенсійне
страхування на тих самих умовах, що й інші працюючі, втратили право на адекватне
підвищення пенсій за роботу на пенсії. Крім того, запроваджено обмеження пенсій
працюючим пенсіонерам (до 15%), оподаткування пенсій (15%), із пенсій утримується
військовий збір (1,5%).
Незважаючи на складну ситуацію на ринку праці, особливо стосовно
осіб передпенсійного віку, скасовано дострокове пенсійне забезпечення за півтора
року до досягнення пенсійного віку осіб, звільнених з роботи у зв’язку зі змінами
в організації праці (скорочення штату, реорганізація виробництва тощо) чи невідповідністю
займаній посаді за станом здоров’я.
Одна з основних причин низького рівня пенсійного забезпечення
– недостатність коштів, які надходять до Пенсійного фонду України.
Дефіцит бюджету ПФ на 2015 рік заплановано на рівні 15,1 млрд
грн.
ФПУ постійно домагається від Уряду вжиття заходів, реалізація
яких дозволить істотно збільшити надходження до Пенсійного фонду, ліквідувати
дефіцит пенсійних коштів та забезпечити поступове підвищення рівня пенсійного
забезпечення громадян.
Протягом 2015 року ФПУ проведено безстрокову акцію із захисту
соціально-економічних прав та інтересів громадян. У ході акції відбулися зустрічі
з керівництвом Верховної Ради та лідерами депутатських фракцій у парламенті, які
мали на меті досягнути домовленостей про внесення до порядку денного Верховної
Ради України соціально значущих законопроектів та прискорення їх розгляду.
УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ І ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
ФПУ
03.10.2015
|