Про зміни у системі соціального страхуванняз1 січня 2015 року
Верховною Радою України 28 грудня 2014 року прийнято Закон
України «Про реформування загальнообов’язкового державного соціального
страхування та легалізацію фонду оплати праці» (№ 77-VIII), який набув
чинності з 1 січня 2015 року.
Управління з питань соціального страхування та пенсійного
забезпечення апаратуФПУ нагадує, що такі зміни пропонувалися ще у поданому
Урядом до Верховної Ради законопроекті № 5080 від 15 вересня 2014 р., проти
якого виступали профспілки і який не було підтримано народними депутатами
України.
Після внесення Урядом до Верховної Ради проекту ЗУ «Про реформування
загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізацію фонду
оплати праці» (реєстр. № 1573 від 22.12.2014) профспілкова сторона намагалася
не допустити погіршення у системі соціального страхування. З цією метою було
підготовлено пропозиції та направлено їх до Комітету Верховної Ради України з
питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення.
Представники ФПУ взяли участь у засіданні Робочої групи, створеної для
доопрацювання законопроекту при зазначеному вище Комітеті, та у засіданні
Комітету. Від СПО об’єднань профспілок надіслано звернення до депутатських фракцій
та груп з проханням не підтримувати зміни, які звужують права працівників та
членів їхніх сімей, порушують конституційні норми.
Що вдалося відстояти, які негативні зміни прийняті та над
чим працюватимемо далі?
ОБ’ЄДНАННЯ
ФОНДІВ
Якщо раніше пропонувалося об’єднати три фонди на базі
Державного центру зайнятості, тобто створити державний Фонд соціального
страхування та усунути профспілки та роботодавців від управління цим Фондом,
то прийнятим Законом передбачено створення Фонду соціального страхування як
самоврядної організації із збереженням управління на тристоронній основі представниками
від держави, об’єднань профспілок та роботодавців. Фонд створюється на базі
ліквідованих Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності
та Фонду соціального страхування від нещасних випадків.
Таким чином, з урахуванням внесених змін у системі соціального
страхування функціонуватиме три фонди: Пенсійний фонд України, Фонд
загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття
та Фонд соціального страхування України, який здійснюватиме страхування з
тимчасової втрати працездатності та від нещасних випадків на виробництві, а
надалі й медичне страхування.
За розрахунками Мінсоцполітики, в результаті об’єднання
двох фондів очікується економія коштів на адмінвитрати близько 600 млн грн.
До складу правління Фонду соціального страхування входитиме
по 7 представників від держави, об’єднань профспілок і роботодавців (раніше
було по 15 представників від кожної сторони). Проектом Закону передбачалося по
5 представників від кожної сторони, але під час опрацювання законопроекту в
Комітеті Верховної Ради з питань соціальної політики, зайнятості та
пенсійного забезпечення з урахуванням пропозицій ФПУ було збільшено кількість
представників від кожної сторони до 7 осіб.
Крім того, вдосконалено порядок прийняття правлінням
рішень, на чому постійно наполягала профспілкова сторона. Так, внесеними
змінами передбачено, що правління правомочне приймати рішення за наявності на
засіданні більшості складу кожної представницької сторони і рішення вважається
прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість присутніх на засіданні
членів правління від кожної сторони. У разі коли під час прийняття рішення
однією із трьох представницьких сторін оголошено про відмову брати участь в
голосуванні, питання переноситься на наступне засідання правління. У період між
засіданнями правління це питання обговорюється представницькими сторонами
шляхом проведення консультацій та переговорів з метою врегулювання проблеми.
Якщо під час розгляду цього питання на наступному засіданні та сама сторона
повторно відмовляється брати участь у голосуванні, рішення прийматиметься
більшістю складу правління.
Законопроектом передбачалося також, що призначення та
звільнення з посади директора виконавчої дирекції Фонду соціального страхування
здійснюватиметься Кабінетом Міністрів України на підставі подання
Мінсоцполітики. Після обговорення цього питання в Комітеті Верховної Ради з
питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення було
враховано зауваження профспілок і роботодавців, а згодом підтримано й
Верховною Радою України – повноваження з призначення та звільнення директора
виконавчої дирекції Фонду залишено за правлінням Фонду.
ДОПОМОГА
З
ТИМЧАСОВОЇ
НЕПРАЦЕЗДАТНОСТІ
Вдалося частково пом’якшити норми, якими передбачалося
зменшення розмірів оплати за лікарняними листками. Так, законопроектом
передбачалось зменшити розміри оплати лікарняних листків з нинішніх 60, 80 і
100% залежно від тривалості страхового стажу до 50–80%. Після обговорення
заперечень ФПУ Комітетом Верховної Ради з питань соціальної політики,
зайнятості та пенсійного забезпечення було запропоновано і прийнятим
Верховною Радою Законом передбачено, що допомога з тимчасової непрацездатності
виплачуватиметься застрахованим особам залежно від страхового стажу в таких
розмірах:
– 50% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим
особам, які мають страховий стаж до трьох років;
– 60% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим
особам, які мають страховий стаж від трьох до п’яти років;
– 70% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим
особам, які мають страховий стаж від п’яти до восьми років;
– 100% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим
особам, які мають страховий стаж понад вісім років;
– 100% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим
особам, віднесеним до 1-ї–4-ї категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи; одному з батьків або особі, що їх замінює та доглядає хвору дитину
віком до 14 років, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи; ветеранам
війни та особам, на яких поширюється чинність ЗУ «Про статус ветеранів війни,
гарантії їх соціального захисту»; особам, віднесеним до жертв нацистських
переслідувань відповідно до ЗУ «Про жертви нацистських переслідувань»; донорам,
які мають право на пільгу, передбачену статтею 10 ЗУ «Про донорство крові та
її компонентів».
Таким чином, прийнятими змінами зменшено розміри допомоги
лише працівникам, які мають стаж роботи менше трьох років (50% замість раніше
існуючих 60%), та працівникам, які мають стаж роботи від 5 до 8 років (70%
замість раніше існуючих 80%).
УРЕГУЛЮВАННЯ
ЗАКОНОДАВЧИХ
ПРОГАЛИН
Прийнятим Законом передбачається урегулювати прогалини в
законодавстві, які були до 2015 року щодо призначення пенсій по інвалідності
та у разі втрати годувальника внаслідок нещасного випадку на виробництві і на
які постійно звертала увагу профспілкова сторона.
Нагадаємо, що ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування», який набув чинності з 1 січня 2004 року, передбачено, що пенсії
по інвалідності та у разі втрати годувальника внаслідок нещасного випадку на
виробництві призначаються та виплачуються в порядку, передбаченому Законом
України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного
випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату
працездатності». Але, на жаль, до Закону про страхування від нещасних випадків
не було внесено відповідних змін, а тому протягом 11 років пенсії по
інвалідності та у разі втрати годувальника внаслідок нещасного випадку на
виробництві призначалися Пенсійним фондом за нормами ЗУ «Про пенсійне
забезпечення» (який діяв до 01.01.2004) у межах раніше існуючих максимальних
розмірів – 150 і 200 грн (шахтарям), плюс доплата до прожиткового мінімуму для
непрацездатних громадян.
Законом від 29.12.2014 р. внесено зміни до статті 25 Основ
законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування,
якими до видів матеріального забезпечення у пенсійному страхуванні віднесено
пенсію по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного
захворювання та пенсію у зв’язку із втратою годувальника, який помер внаслідок
нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання. А прикінцевими
положеннями Закону доручено Кабінету Міністрів України після набуття чинності
документом у тримісячний термін підготувати та подати на розгляд Верховної Ради
України пропозиції про приведення законів України у відповідність із цим
Законом.
ВИПЛАТА
ОДНОРАЗОВИХ
КОМПЕНСАЦІЙ
Вдалося не допустити покладення на Фонд соціального
страхування (пропонувалося у законопроекті) виплату одноразових компенсацій у
разі отримання посадовими особами окремих державних органів (державної лісової
охорони, органів прокуратури, державного фінансового контролю, державної
виконавчої служби, Антимонопольного комітету України тощо) тілесних ушкоджень
у зв’язку з виконанням службових обов’язків або у разі загибелі у розмірі
5–10–річної заробітної плати, які раніше виплачувалися за рахунок коштів Державного
бюджету України. У разі прийняття запропонованих змін, це було б несправедливо
щодо працівників підприємств, організацій та установ, які дістали травму на
виробництві і для яких одноразова компенсація передбачена у значно нижчих розмірах.
Законом внесені зміни до відповідних законодавчих актів,
якими передбачено, що зазначені вище особи на загальних підставах підлягатимуть
загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, за них
сплачуватиметься єдиний внесок і при настанні страхових випадків вони
отримуватимуть відповідні страхові виплати та соціальні послуги.
Разом з тим не вдалося вирішити окремі питання, на яких
наполягала профспілкова сторона.
КАЗНАЧЕЙСЬКЕ
ОБСЛУГОВУВАННЯ
Так, не вдалося вилучити кошти Фонду соціального страхування
з казначейського обслуговування і зараховувати їх на єдиний централізований
рахунок Фонду соціального страхування, відкритий у державній банківській
установі.
Проблема пов’язана з тим, що застосування казначейської
форми обслуговування призводить до несвоєчасного перерахування органами
казначейства страхових коштів до підприємств та організацій, у зв’язку з чим
затримуються виплати застрахованим особам та надання соціальних послуг. Так,
виплати по лікарняних листках та інших страхових допомогах затримувалися
понад два місяці, незважаючи на те, що Фонд своєчасно надавав платіжні
документи казначейству на перерахунок відповідних коштів. На тривалий термін і
на значну суму відбувається також затримка по розрахунках з організаціями за
надані соціальні послуги. ФПУ неодноразово вносила пропозиції щодо виключення
коштів соціального страхування з казначейського обслуговування і зарахування
їх на централізований рахунок Фонду соціального страхування, відкритий у
державній банківській установі. На жаль, ці пропозиції не були підтримані.
Проте потрібно зазначити, що до Бюджетного кодексу внесено
зміни, за якими органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних
коштів, повинні здійснити операції щодо виконання платіжних доручень розпорядників
коштів протягом п’яти операційних днів з дати надання доручення на здійснення
платежу за умови виконання доходів зведеного бюджету України.
БЮДЖЕТ
Не вирішено питання про затвердження бюджету Фонду
соціального страхування безпосередньо правлінням Фонду як його вищим органом
управління. До серпня 2014 року бюджети фондів затверджували правління.
Передача цієї функції Уряду є однією із рис одержавлення фондів. Це знижує
статус правлінь фондів соціального страхування як самоврядних організацій. Усі
необхідні зміни з фінансування за напрямами видатків фондів також мають
затверджуватися Кабінетом Міністрів, унаслідок чого втрачається оперативність
прийняття рішень з вирішення проблем. На жаль, пропозиції ФПУ щодо залишення
повноважень із затвердження бюджетів за правліннями фондів не знайшли
підтримки у народних депутатів України, а тому бюджет Фонду на 2015 рік (як і
бюджети інших фондів соціального страхування) затверджуватиме Кабінет Міністрів
України.
САНАТОРНО-КУРОРТНЕ
ЛІКУВАННЯ
ТА
ОЗДОРОВЛЕННЯ
ДІТЕЙ
Не підтримано пропозиції профспілок щодо збереження за
рахунок коштів соціального страхування фінансування санаторно-курортного лікування,
оздоровлення дітей, часткового фінансування санаторіїв-профілакторіїв.
Серед напрямів витрат Фонду соціального страхування
передбачені соціальні послуги лише з оплати лікування в реабілітаційних відділеннях
санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.
Слід зазначити, що майже у 200 санаторно-курортних закладах,
де працює понад 16 тисяч працівників, щорічно лікувалися більш як 250 тисяч
осіб (крім окремих років).
У 60 санаторіях-профілакторіях підприємств та 63 навчальних
закладів оздоровлювалися понад 92 тисячі осіб. За рахунок коштів соціального
страхування частково фінансувалися 582 дитячо-юнацьких спортивних школи, у
яких працювало 9 тисяч тренерів і займалося 160 тисяч дітей. У дитячих
оздоровчих закладах щороку за рахунок коштів соціального страхування
оздоровлювалося близько 250 тисяч дітей, щороку придбавалося більш як 4,4 млн
дитячих новорічних подарунків.
Унаслідок скасування за рахунок часткової оплати з коштів
соціального страхування лікування в санаторних закладах застраховані особи позбавляються
можливості профілактики захворювань, а це, у свою чергу, призведе до зростання
захворюваності та збільшення видатків на виплату Фондом допомоги з тимчасової
непрацездатності, яка на сьогодні вже й так становить понад 47,2% усіх видатків
Фонду. Санаторно-курортне лікування сприяє зниженню й запобігає зростанню
випадків інвалідності, скороченню термінів тимчасової непрацездатності,
забезпечує збереження трудового потенціалу країни. Все це вкрай важливо для
нашої країни. Адже питома вага працівників, які працюють в умовах, що не відповідають
санітарно-гігієнічним нормам, стабільно зростає, на здоров’я населення
негативно впливають наслідки Чорнобильської катастрофи. Санаторно-курортного
лікування потребують громадяни, які постраждали внаслідок антитерористичної
операції. Враховуючи нинішній рівень оплати праці в країні та вартість
путівки на санаторно-курортне лікування, переважна більшість працівників не в
змозі власними силами оплатити вартість путівки.
ОДНОРАЗОВІ
СТРАХОВІ
ВИПЛАТИ
Учетверо зменшено розміри одноразової страхової виплати
потерпілому на виробництві та у кілька разів – у разі його смерті.
Законом передбачено, що у випадку стійкої втрати професійної
працездатності, встановленої МСЕК, Фонд здійснює одноразову страхову виплату
потерпілому, розмір якої визначається відповідно до ступеня втрати професійної
працездатності, виходячи із 17 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних
осіб, встановленого законом на день настання права потерпілого на страхову
виплату. За раніше діючим законодавством, у разі стійкої втрати професійної працездатності,
встановленої МСЕК, Фонд здійснював одноразову страхову виплату потерпілому,
сума якої визначалася з розрахунку середньомісячного заробітку потерпілого за
кожний відсоток втрати потерпілим професійної працездатності, але не вище
чотирикратного розміру граничної суми заробітної плати (доходу), з якої справляються
внески до Фонду. Таким чином, якщо максимальний розмір одноразової виплати
потерпілому становив близько 82 824 грн, то після внесення змін – 20 706 грн,
тобто учетверо менше.
Згідно з прийнятим Законом, у разі смерті потерпілого
внаслідок нещасного випадку на виробництві виплачується одноразова допомога
його сім’ї у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для
працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову
виплату, та одноразова допомога кожній особі, яка перебувала на його
утриманні, а також на його дитину, яка народилася протягом не більш як
десятимісячного строку після смерті потерпілого, у сумі, що дорівнює 20 розмірам
прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день
настання права на страхову виплату. Раніше діючим законодавством було
передбачено, що у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного
захворювання розмір одноразової допомоги його сім’ї має бути не меншим за
п’ятирічну заробітну плату потерпілого і, крім того, не меншим за однорічний
заробіток потерпілого на кожну особу, яка перебувала на його утриманні, а
також на його дитину, яка народилася протягом не більш як десятимісячного
строку після смерті потерпілого.
ВИПЛАТИ
ПОТЕРПІЛИМ
НА
ВИРОБНИЦТВІ
Також не підтримано пропозиції профспілок щодо збереження
нинішнього порядку щорічного підвищення страхових виплат потерпілим на
виробництві. З 1 січня 2015 року до стабілізації фінансово-економічного становища
держави зупинено норму щодо перерахунку сум щомісячних страхових виплат
потерпілим на виробництві, який щорічно проводився з 1 березня у разі
зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати у
галузях національної економіки. Нагадаємо, що у період з 2002 по 2013 роки щорічно
з 1 березня страхові виплати підвищувалися з урахуванням темпів зростання
номінальної (реальної) середньої заробітної плати в країні. У 2014 році такий
перерахунок страхових виплат не проводився внаслідок відсутності необхідних
для цього коштів у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на
виробництві.
ЄДИНИЙ
ВНЕСОК
Не враховано пропозиції щодо виваженого підходу до зниження
розміру єдиного внеску з метою недопущення зменшення надходжень до фондів
соціального страхування та порушення прав застрахованих осіб на своєчасне і в
повному розмірі отримання страхових виплат і соціальних послуг.
Проте Законом з 1 січня 2015 року зменшено розмір єдиного
внеску більш ніж удвічі, за наявності певних умов. Так, установлено, що при
нарахуванні заробітної плати (доходів) фізичним особам та/або при нарахуванні
винагороди за цивільно-правовими договорами ставки єдиного внеску застосовуються
з коефіцієнтом 0,4, але у випадку, якщо платник виконує одночасно такі умови:
– загальна база нарахування єдиного внеску за місяць, за
який нараховується заробітна плата (дохід) та/або винагорода за
цивільно-правовими договорами, в 2,5 раза або більше перевищує загальну середньомісячну
базу нарахування єдиного внеску платника за 2014 рік; або якщо загальна база
нарахування єдиного внеску не перевищує в 2,5 раза або більше загальну
середньомісячну базу нарахування єдиного внеску платника за 2014 рік, то
платник замість коефіцієнта 0,4 застосовує коефіцієнт, що розраховується
шляхом ділення загальної середньомісячної бази нарахування єдиного внеску
платника за 2014 рік на загальну базу нарахування єдиного внеску за місяць,
за який нараховується заробітна плата (дохід) та/або винагорода, за
цивільно-правовими договорами (але в будь-якому разі коефіцієнт не може бути
менш як 0,4);
– середня заробітна плата по підприємству збільшилася
мінімум на 30 відсотків порівняно із середньою заробітною платою за 2014 рік;
– середній платіж на одну застраховану особу після
застосування коефіцієнта складе не менш ніж 700 грн;
– середня заробітна плата по підприємству складе не менше
трьох мінімальних заробітних плат.
ПЕНСІЙНЕ
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Не вдалося зберегти призначення дострокових пенсій за
півтора року до досягнення пенсійного віку (працівникам, звільненим з роботи у
зв’язку з ліквідацією підприємства, скороченням чисельності або штату працівників,
за станом здоров’я). Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що
втратили чинність, деяких законодавчих актів України» (від 28.12.2014 №
76-VІІІ) виключені норми у ЗУ «Про основні засади соціального захисту ветеранів
праці та інших громадян похилого віку в Україні» та «Про зайнятість
населення» щодо дострокового виходу на пенсію. Крім того, зазначеним вище
Законом внесено зміни до ЗУ «Про соціальний захист дітей війни», «Про статус і
соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»,
якими передбачено, що підвищення до пенсій, щомісячна додаткова пенсія та
розміри мінімальних пенсій по інвалідності визначаються актами Кабінету Міністрів
України.
Незважаючи на заперечення профспілок, ЗУ «Про внесення змін
до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової
реформи» (від 28.12.2014 № 71-VІІІ) передбачено оподаткування сум пенсій, які
перевищують три розміри мінімальної заробітної плати. В умовах «замороження»
мінімальних розмірів пенсій, фактичного скасування норм з індексації та не підвищення
пенсій у зв’язку із зростанням середньої заробітної плати в країні, в умовах
постійного зростання цін і тарифів, встановлення податку на пенсійні виплати
знижує рівень пенсійного забезпечення громадян.
Прийнятими законами внесено й інші зміни до законодавства.
Так, наприклад, змінами до Кодексу законів про працю передбачено, що працівник
не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору,
оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу,
та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення
формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску
на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття
працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. У
разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору
(контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного
виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати
заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на
загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків юридичні та
фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть
відповідальність у вигляді штрафу – у тридцятикратному розмірі мінімальної
заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного
працівника, щодо якого скоєно порушення.
Змінами до Кодексу України про адміністративні
правопорушення посилено штрафні санкції за неподання, несвоєчасне подання,
подання не за встановленою формою звітності зі сплати єдиного внеску (також
внесені відповідні зміни щодо штрафних санкцій і до законодавства про
соціальне страхування).
Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що
втратили чинність, деяких законодавчих актів України» (від 28.12.2014 №
76-VІІІ) внесено зміни до ЗУ «Про прокуратуру», «Про статус народного депутата
України», «Про державну службу», «Про судоустрій і статус суддів», «Про
прокуратуру», якими зменшено розміри призначення пенсій з 70 до 60% заробітку
та встановлено, що умови та порядок перерахунку призначених пенсій
визначаються Кабінетом Міністрів України. Також внесено зміни до ЗУ «Про
наукову і науково-технічну діяльність», якими зменшено розмір призначення
пенсій за віком, по інвалідності та у разі втрати годувальника з 80 до 60%
заробітку.
Враховуючи те, що Кабінетом Міністрів України розроблятимуться
зміни до Державного бюджету України на 2015 рік та готуватимуться зміни до
інших законодавчих актів, Федерація профспілок України вноситиме пропозиції
та наполягатиме на відновленні санаторно-курортного лікування застрахованих
осіб за рахунок часткового фінансування Фондом соціального страхування,
відновлення права дострокового виходу на пенсію, збільшення межі сум пенсій
для їх оподаткування, посилення соціального захисту потерпілих на виробництві і
їхніх сімей та інші пропозиції.
Зараз на виконання прийнятого Закону розробляються заходи
стосовно створення Фонду соціального страхування на базі фондів соціального
страхування з тимчасової втрати працездатності та від нещасних випадків на
виробництві. З цього приводу 19 січня ц. р. у Мінсоцполітики відбулися
тристоронні консультації сторін соціального діалогу, де сторони обмінялися
думками щодо необхідності якісного проведення структурних реформ реорганізації
зазначених вище фондів. Вирішено створити тристоронню робочу групу для
розроблення заходів щодо реорганізації фондів, а тоді провести нараду за участю
керівників фондів, представників сторін соціального діалогу і відповідних
центральних органів виконавчої влади для прийняття ефективних рішень.
|