Соціальний геноцид, або Кому потрібна хвора нація?
Четвертий рік триває розпочата попередньою владою
антипрофспілкова кампанія, спрямована на підрив активності профспілкових
організацій, дискримінацію перед суспільством, і особливо – силове, незаконне
вилучення належних їм соціальних об’єктів.
Починаючи з 2011 року, органами прокуратури було подано
понад 200 судових позовів до господарюючих суб’єктів ФПУ, обласних об’єднань
профспілок з однією вимогою: відібрати належні на абсолютно законних підставах
мільйонам спілчан санаторії, туристичні бази, навчальні центри й інші
об’єкти. Основними підставами позовів були сумнозвісні постанови Верховної
Ради від 1992 і 1994 років про визнання з 24 серпня 1991 року державною власністю
майна всіх колишніх загальносоюзних організацій, при цьому не було наведено
жодного юридично підтвердженого факту про участь колишньої радянської держави
в будівництві нинішніх профспілкових об’єктів.
Вказані нормативно-правові акти не відповідають положенням
Конституції України, суперечать нормам національного законодавства та
міжнародного права відносно непорушності, захисту права власності й не
сприяють євроінтеграційному курсу країни, де право власності дійсно є
непорушним.
Таку точку зору в своїх правових висновках поділяють й
Інститут держави і права ім. В. М. Корецького НАН України (від 2006 і 2011
років), Національна юридична академія України ім. Ярослава Мудрого (від 2007
року), доктор юридичних наук, професор О. Дзера.
Також слід зазначити, що згідно з рішенням Конституційного
Суду України від 11.11.2004 № 16-рп/2004 кооперативні організації колишньої
УРСР довели правомірність права власності на своє майно.
Система профспілкових санаторно-курортних та оздоровчих
закладів є на сьогодні єдиним у державі цілісним комплексом, який забезпечує
повний цикл надання лікувальних і реабілітаційних послуг найширшого спектру
та складає основу санаторно-курортної галузі нашої держави. На момент
отримання незалежності профспілки володіли близько 350 майновими комплексами
санаторно-курортного та туристичного призначення. Усі об’єкти були набуті ФПУ
та її суб’єктами господарювання на законних підставах, про що свідчать
відповідні документи на право власності, видані уповноваженими державою
органами згідно з чинним законодавством.
За багато років профспілки, як соціально відповідальні
власники, модернізували і розвинули повноцінну санаторно-курортну систему,
курортну медичну науку, фактично – зберегли для потреб країни унікальну
конкурентоспроможну галузь національної економіки, чого ніяк не скажеш про
комунальні, відомчі та інші державні санаторії, інші об’єкти соціального
призначення, переважну більшість яких за 20 років майже безплатно «передано в
надійні руки» під час приватизації й подальша доля яких невідома.
Наразі профспілкові оздоровниці, заклади туризму, культури,
спорту, дитячі оздоровчі табори незмінно слугують простим людям і залишаються
єдиним місцем надання доступних та кваліфікованих послуг українським родинам. У
профспілкових санаторіях щорічно забезпечується професійне санаторно-курортне
лікування десятків тисяч робітників, що працюють у важких та шкідливих
умовах, інвалідів праці, а віднедавна й учасників АТО, населення, постраждалого
від бойових дій.
Зважаючи на гостроту поточного моменту, Збройним силам
України передано санаторії в містах Слов’янську та Очакові, тисячам тимчасово
переміщених із Сходу сімей надано притулок у діючих санаторіях.
Сьогодні профспілковий майновий комплекс надає необхідні
суспільству соціальні послуги, зайняті десятки тисяч робочих місць, щороку
сплачуються понад 450 млн грн податків, внески до Пенсійного та інших
страхових фондів.
Отже, профспілки за роки незалежності України, існуючи без
державної фінансової підтримки, зберегли для держави санаторно-курортну
наукову базу для виконання важливої соціальної функції у житті суспільства –
оздоровлення та реабілітації трудових ресурсів держави, що гарантована
Конституцією.
Натомість державна політика теперішньої влади, на яку було
покладено чимало сподівань, нічим не відрізняється від попередньої й методично
продовжує впроваджувати плани із захоплення та продажу через Фонд держмайна
України оздоровниць, що завжди належали не чиновникам, а були побудовані
членами профспілок та їм слугували. Так, побоюючись виграшу справ профспілок
у Вищому господарському суді України, заступник Генерального прокурора України
О. Бачун прийняв рішення про перегляд їх через найвищу судову інстанцію –
Верховний Суд України. Наслідком цинічного використання адмінресуру стало узаконення
практики Верховним Судом України по семи справах щодо визнання профспілкового
майна держвласністю. На цьому державний функціонер вирішив не зупинятися та,
використовуючи владні повноваження, за своїм підписом розіслав усім прокуратурам
інформаційного листа з прямою вказівкою щодо подальшого «зачищення» майна
профспілок шляхом подання нових позовів з урахуванням практики Верховного Суду.
Наразі за такими ж схемами почали «віджимати» навчальні центри, заклади культури,
спорту, дитячі оздоровчі табори і навіть адміністративні будівлі профспілок –
єдине місце в регіоні, куди прості люди ще можуть вільно прийти, поскаржитися
на порушені права й безоплатно отримати реальну допомогу.
Неодноразові звернення до в. о. Президента України О.
Турчинова та Прем’єр-міністра України А. Яценюка, зустріч Голови ФПУ із
заступником Генпрокурора О. Бачуном просто були залишені поза увагою та
скинуті в коліщата бюрократичної машини. Позиції керівників держави профспілки
так і не почули та не змогли довести до людей. Важко уявити, щоб у будь-якій
країні Європи, куди рухається наша держава, так цинічно та відверто
порушувалися права, силою, незаконно відбиралося майно наймасовішої
громадської організації.
На сьогодні по 40 майнових об’єктах профспілок, отриманих
державою за рішеннями судів, ФДМУ вже зареєстрував право власності й займається
підготовкою їх до приватизації. Серед них такі оздоровниці, як клінічний
санаторій «Лермонтовський», клінічний санаторій «Авангард», cанаторії
«Гірський», «Приморський», дитячий оздоровчий заклад «Юність». Недалекоглядна
політика та чергові експерименти Кабінету Міністрів України щодо поповнення бюджету
призведуть до розпорошення і, як наслідок, зруйнування цілісного комплексу
санаторно-курортних та оздоровчих закладів, аналогу якому немає в державі, та
вкрай загострять соціальну напругу в суспільстві.
Про це свідчать й інші кроки можновладців. 29 грудня 2014
року Верховна Рада прийняла Закон України «Про реформування
загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізацію фонду
оплати праці», що був внесений Урядом України та набрав чинності з 1 січня 2015
року. На жаль, при опрацюванні даного законопроекту не були підтримані пропозиції
профспілок щодо збереження за рахунок коштів соцстрахування фінансування
санаторно-курортного лікування, оздоровлення дітей, часткового фінансування
санаторіїв-профілакторіїв. Навряд чи депутати не знали, що санаторно-курортне
лікування дозволяє знижувати кількість випадків інвалідності, сприяє
скороченню термінів тимчасової непрацездатності та збереженню трудового
потенціалу країни. Що питома вага трудящих, що працюють в умовах, які не
відповідають санітарно-гігієнічним нормам, стабільно зростає, на стан здоров’я
негативно впливають наслідки Чорнобильської катастрофи, і що санаторно-курортного
лікування потребують громадяни, котрі постраждали внаслідок антитерористичної
операції. Враховуючи існуючий рівень оплати праці в країні та вартість путівки
до санаторіїв, переважна більшість працівників самостійно не в змозі придбати
такі путівки. Але з іншого боку їхня логіка зрозуміла. Якщо держава урізає працівникам
такі соцгарантії, то навіщо трудящим це майно?
Складається враження, що влада підштовхує профспілки до
вибору інших, більш радикальних, способів захисту своїх прав та інтересів, які
в надзвичайно складний і важкий для країни час можуть похитнути крихкий мир у
суспільстві, що вкрай необхідний для країни, яка стала на шлях масштабних
реформ.
30.01.2015
|