Бюджет–2015: екзамен на виживання
Незважаючи на зобов’язання Уряду в рамках соціального
діалогу та домовленості за чинною Генеральною угодою, Державний бюджет України
на 2015 рік та низку реформаторських законів «під бюджет» Уряд напрацював без
участі профспілок як сторони соціального діалогу на національному рівні,
повідомляє Департамент бюджетної політики та соціального захисту ФПУ.
ОСНОВНІ
ДЕРЖАВНІ
СОЦІАЛЬНІ
СТАНДАРТИ
І
ГАРАНТІЇ
Найпринциповішу незгоду ФПУ викликають норми бюджету щодо
замороження розмірів основних державних соціальних стандартів і гарантій:
– прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати,
мінімальної пенсії на рівні грудня 2013 року;
– тарифу І розряду ЄТС працівника бюджетної сфери на рівні
січня 2013 року – 852 грн.
Профспілки переконані, що Уряд мав врахувати, принаймні,
рівень інфляції 2014 та 2015 років – 125,3% та 113,1% відповідно. Профспілки
наполягають на поетапному відновленні реальної вартісної величини прожиткового
мінімуму, а відтак визначення розміру мінімальної заробітної плати: з 1
квітня 2015 року в розмірі 1400 грн, з 1 липня 2015 року – 1570 грн, з 1
грудня 2015 року – 1726 грн, не допустивши при цьому збільшення грошового розриву
між розмірами мінімальної заробітної плати та базового тарифу ЄТС.
ОПЛАТА ПРАЦІ БЮДЖЕТНИКІВ
Держава як роботодавець уже понад 5 років визначає розмір
посадового окладу (тарифної ставки) працівника базового тарифного розряду ЄТС
значно меншим, ніж розмір мінімальної заробітної плати, а посадові оклади
державних службовців нижчої та середньої ланки, працівників закладів
соціального захисту – на рівні мінімальної заробітної плати як за просту,
некваліфіковану працю. Як результат, середня заробітна плата у бюджетній сфері
на 20–50% менша за середню заробітну плату в економіці.
Однак, урядовці, прагнучи забезпечити економію бюджетних
коштів, у черговий раз пішли найлегшим шляхом і зазіхнули на заробіток бюджетників,
підготувавши низку законодавчих ініціатив «під бюджет», якими передбачалося
скасування або обмеження низки норм у частині фінансування галузей бюджетної
сфери, регулювання умов оплати праці, надання пільг бюджетникам тощо. Зокрема,
передбачалося збільшення норми навчального навантаження вчителів та керівників
гуртків (з 18 до 20–22 годин на тиждень), вихователів (з 31 до 36 годин на
тиждень), зміна нормативів чисельності науково-педагогічних працівників та
наповнюваності класів у школах (замість до 20–30 не менше 20–30 учнів), груп у
дошкільних навчальних закладах (замість до 20 не менше 20 дітей), вилучення
норми щодо встановлення надбавки за класне керівництво та перевірку зошитів,
скасування доплат працівникам бюджетної сфери за вчене звання та науковий
ступінь, відміна підвищення посадових окладів працівникам національних театрів
та закладів культури, яким надано статус академічних, тощо.
Завдяки активній участі профспілок усіх рівнів, зокрема
всеукраїнській акції протесту, що відбулася 23 грудня 2014 року, вдалося не
тільки не допустити прийняття вищезазначених норм, а й дещо пом’якшити інші
запропоновані Кабміном заходи. Так, збережено законодавчо встановлені норми
фінансування основних бюджетних галузей та залишено без змін право на
безоплатну базову середню освіту. Передано на місцевий рівень (замість
запланованої відміни) питання забезпечення безоплатним харчуванням у школах, дошкільних
навчальних закладах, закладах охорони здоров’я, а також забезпечення
пільгового проїзду учнів, вихованців, студентів та педагогічних працівників.
Проте, встановлення умов оплати праці працівників бюджетної
сфери, які визначалися у відповідних галузевих законах, відтепер «застосовується
у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України». В умовах
недостатності коштів головна загроза такого «ручного управління» полягає в
реальному зниженні рівня життя бюджетників.
Крім того, негативно вплине на добробут держслужбовців
нижчої та середньої ланки прийняття змін до Закону України «Про державну
службу» щодо чергового відтермінування введення його в дію до 1 січня 2016
року.
ОКРЕМІ БЮДЖЕТНІ ПИТАННЯ
Профспілки не підтримали також законодавчі ініціативи Уряду
щодо:
– надання права керівникам органів виконавчої влади та
інших державних органів на власний розсуд вирішувати питання надання працівникам
відпусток без збереження зарплати та встановлення для них режиму роботи на
умовах неповного робочого часу;
– скасування мотивації роботи на селі, дострокового виходу
на пенсію для осіб передпенсійного віку, 20% скорочення працівників держслужби,
скасування фінансової підтримки санаторно-курортної системи і т. ін., що
призведе до поповнення лав безробітних та спричинить підвищення й без того
високого рівня безробіття, особливо серед молоді;
– скасування мораторію на ліквідацію та реорганізацію
закладів охорони здоров’я, закриття загальноосвітніх навчальних закладів
державної та комунальної форм власності (в тому числі у сільській місцевості),
державних і комунальних закладів культури та об’єктів соціально-культурного призначення
в сільській місцевості.
Профспілки в своїх зверненнях до органів влади неодноразово
наголошували, що значне зменшення видатків (у порівнянні з 2014 роком)
Держцінінспекції та Держспоживінспекції України унеможливлює забезпечення в
державі виваженої цінової політики задля захисту населення від
необґрунтованого зростання цін і тарифів на соціально значущі товари та
послуги і створює загрозу зниження системи захисту прав споживачів.
Крім того, в Держбюджеті–2015 втричі порівняно з минулим роком
зменшено фінансування дефіциту НАК «Нафтогаз» (31,5 млрд грн при дефіциті 110
млрд грн). Профспілки наголосили на неприпустимості намірів Уряду в умовах
100% девальвації гривні та галопуючого підвищення цін і тарифів і, як
наслідок, падіння реальної зарплати, підвищити ціни і тарифи на газ і тепло до
ринкових рівнів уже в 2015 році «задля виведення через три роки на бездефіцитність
НАК «Нафтогаз».
Незважаючи на те, що профспілкам вдалось домогтися
пом’якшення деяких «економних» ініціатив Уряду, окремі норми законів, прийнятих
«під бюджет», сам Держбюджет–2015 порушують конституційні права громадян, і
їх реалізація завдасть удару по добробуту українців та призведе до поглиблення
бідності серед працюючих.
ПРОТИ ЗВУЖЕННЯ ТРУДОВИХ ТА СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ ПРАВ МОЛОДІ
28 грудня 2014 року Верховна Рада України прийняла низку
законів, що звужують трудові та соціально-економічні права й інтереси молоді,
повідомляє Департамент розвитку профспілкового руху.
Так, відповідно до Закону України «Про внесення змін та
визнання такими, що втратили чинність, законодавчих актів України» від
28.12.2014 № 76-VІІІ, в міському та міжміському залізничному й автомобільному
транспорті скасовується право учнів і студентів на 50% пільгу на проїзд.
Відтепер така гарантія держави перекладається на місцеві бюджети, що ставить
під сумнів можливість її реалізації через відсутність належного фінансування.
В умовах скорочення робочих місць особливо болючим стане
зменшення стимулювання роботодавців за рахунок коштів Державного бюджету
України для забезпечення молоді, яка здобула професійно-технічну або вищу
освіту, першим робочим місцем за отриманою професією відповідно до статті 26
Закону України «Про зайнятість населення». Компенсація роботодавцям за
створення робочих місць відбуватиметься лише за рахунок коштів Фонду
соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Крім того, із Закону України «Про зайнятість населення»
вилучено статтю 28, якою надавалося право молодим спеціалістам, направленим на
роботу в сільську місцевість, отримувати житло на строк роботи й одноразову
адресну допомогу в десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати за
рахунок коштів Державного бюджету України.
Відповідно до внесених змін до статті 10 Закону України «Про
фізичну культуру і спорт» фінансування дитячо-юнацьких спортивних шкіл
встановлюється Кабінетом Міністрів України. Це може призвести до того, що без
фінансування залишаться більше 500 дитячо-юнацьких спортивних шкіл, в яких навчаються
165 тис. дітей і, як наслідок, розпочнеться скорочення їх мережі.
Під загрозу поставлено дитяче оздоровлення. Законом України
«Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» не передбачено
забезпечення оздоровчих заходів на санаторно-курортне лікування дітей та
підлітків, фінансування дитячих оздоровчих закладів, утримання
санаторіїв-профілакторіїв. Таким чином, слід констатувати, що фінансування
оздоровчих дитячих закладів припиняється і, як наслідок, ліквідовується
дитяче оздоровлення. Крім того, відповідно до Закону України «Про внесення
змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо
податкової реформи» від 28 грудня 2014 року № 71-VIII, дитячі
санаторно-курортні й оздоровчі заклади, незалежно від їх підпорядкованості, не
звільняються від сплати податку на землю, що призведе до збільшення
собівартості дитячих путівок.
17.01.2015
|