В Україні мінімальна зарплата в 20-30 разів нижча, ніж в передових країнах Європи
Законом України «Про Державний бюджет України на 2015 рік»
мінімальна заробітна плата вчергове заморожена на рівні грудня 2013 року в
розмірі 1218 грн, повідомляє Департамент виробничої політики та
колективно-договірного регулювання.
Таке замороження зарплати призведе до:
– порушення норм Конституції України про недопущення
звуження змісту й обсягу існуючих прав і свобод громадян, зокрема права на
достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї;
– штучного заниження розміру мінімальної заробітної плати в
порівнянні з фактичним прожитковим мінімумом з урахуванням податку на доходи
фізичних осіб;
– зниження купівельної спроможності мінімальної заробітної
плати більш ніж на 25% у 2014 році та на 13,1% у 2015 році (за макроекономічними
прогнозами);
– неспроможності мінімальної заробітної плати забезпечити
працівнику мінімальну пенсію тощо.
Наслідком недосконалої системи оплати праці є те, що
сьогодні мінімальна заробітна плата в 20–30 разів нижча, ніж в передових країнах
Європи, а також менша, ніж у Білорусі, Болгарії, Чехії. Водночас низька
заробітна плата – це основна перешкода для розвитку національної економіки.
На глибоке переконання профспілок, лише підвищення заробітної
плати, яка має забезпечувати платоспроможність громадян для придбання
вітчизняних товарів, своєчасність сплати комунальних платежів, зменшення частки
державних соціальних допомог та субсидій у доходах громадян, дозволить
відновити економічну активність, розширити сферу зайнятості, розпочати
реальну боротьбу з бідністю та гігантським розривом між українськими реаліями
та європейськими стандартами.
ЗА
2014 РІК
УКРАЇНА
ВТРАТИЛА
МАЙЖЕ
2 МЛН
ОФІЦІЙНО
ПРАЦЮЮЧИХ
ОСІБ
В Україні спостерігається стійка тенденція до скорочення
чисельності найманих працівників. Лише за період з листопада 2013 по листопад
2014 років середньооблікова кількість штатних працівників скоротилась більш ніж
на 1,56 млн осіб, інформує Департамент виробничої політики та
колективно-договірного регулювання.
Кількість вакансій, про які роботодавці поінформували центри
зайнятості, станом на 1 грудня 2014 року становила 45,5 тис., і порівняно з
даними на 1 грудня минулого року скоротилася більше, ніж на чверть. Наразі на
одне вільне робоче місце претендують 10 безробітних. Таким чином, за минулий
рік Україна втратила майже 2 млн офіційно працюючих осіб.
Наприкінці 2014 року Верховна Рада України прийняла низку
законів, що містять неприйнятні антисоціальні, а подекуди й антиконституційні
норми. Зокрема, за ініціативою Уряду було прийнято Закон України «Про
внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих
актів України» (від 28.12.2014 № 76-VIII), яким скасовується державна
підтримка молодих працівників, залучених до роботи в сільській місцевості, а
також позбавляються права на пенсію працівники, яким на день вивільнення залишилося
не більше півтора року до встановленого пенсійного віку.
Іншим законом надається право керівникам державних органів
на власний розсуд вирішувати питання надання працівникам відпусток без
збереження зарплати та встановлення для них режиму роботи на умовах неповного
робочого часу. Отже, тисячі державних службовців перебуватимуть у «відпустках»
без засобів для існування та впевненості в завтрашньому дні.
Крім того, скасування фінансування на санаторно-курортне
лікування, яким щорічно користувалися близько 300 тис. осіб, призведе до
закриття майже 200 лікувальних закладів та поповнення лав безробітних більш
ніж на 16 тис. громадян.
У період поглиблення кризи на ринку праці прийняття рішень
щодо скасування мотивації до роботи на селі, дострокового виходу на пенсію для
осіб передпенсійного віку, 20% скорочення працівників держслужби і т. ін.
спричинить зростання й без того високого рівня безробіття, особливо серед
молоді.
«ПОКРАЩЕННЯ», НА ЯКІ ПРОФСПІЛКИ НІКОЛИ Б НЕДАЛИ СВОЄЇ ЗГОДИ
Аналіз останніх законодавчих ініціатив Уряду, що стосуються
охорони праці та здоров’я працівників, показав, що переважна більшість з них
спрямовані на погіршення стану забезпечення трудових прав та умов праці.
Юрій АНДРІЄВСЬКИЙ
керівник Департаменту охорони праці ФПУ
Так, Прикінцевими положеннями Законів України «Про Державний
бюджет України на 2015 рік» та «Про внесення змін до Бюджетного кодексу
України (щодо реформи міжбюджетних відносин)» ліквідовано законодавчі
гарантії щодо обов’язкового фінансування в розмірі не менше 0,2% від фонду оплати
праці реалізації комплексних заходів з охорони праці на підприємствах, установах
та організаціях бюджетної сфери (ч. 4 ст. 19 Закону України «Про охорону
праці»), спрямування на охорону здоров’я не менше 10% національного доходу
(ст. 12 Основ законодавства України про охорону здоров’я), надання
роботодавцем, об’єднаннями роботодавців у тижневий термін на запит профспілок,
їх об’єднань інформації з питань умов праці (ст. 44 Закону України «Про професійні
спілки, їх права та гарантії діяльності»). Крім того, зазначеними законами також
передбачено, що Кабінет Міністрів України одноосібно буде визначати розмір соціальних
гарантій і пільг для працівників гірничих підприємств, що раніше встановлювались
галузевою і колективними угодами або прямими нормами ст. 43 Гірничого закону
України. До них зокрема відносяться:
– розмір допомоги на оздоровлення та харчування, додаткове
пенсійне забезпечення за рахунок акумульованих у галузевому пенсійному фонді
коштів гірничих підприємств, а також розмір відрахувань гірничими підприємствами
коштів на ці потреби (визначалися Галузевою угодою);
– оплата за рахунок власника проходження працівниками, що
зайняті на роботах із шкідливими та важкими умовами праці, післязмінної реабілітації
та періодичної (не рідше одного разу на два роки) медичної диспансеризації, а
також лікування при захворюваннях, зумовлених зазначеними роботами (пряма
норма Закону).
Зрозуміло, що ліквідація вказаних законодавчих гарантій
неминуче призведе до подальшого погіршення умов та безпеки праці, здоров’я
працівників, збільшення витрат на їх лікування.
Законом України «Про внесення змін до деяких законів
України та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів
України» (зміни до ст. 18 Закону України «Основи законодавства про охорону
здоров’я») реалізуються плани попереднього Уряду щодо включення зеленого
світла на комерціалізацію окремих видів медичних послуг, зокрема запровадження
платного харчування у стаціонарних медичних закладах. Ці зміни призведуть до
припинення безоплатного харчування хворих, що перебувають на лікуванні в стаціонарних
закладах охорони здоров’я, в тому числі важких хворих, що не в змозі самостійно
пересуватися та забезпечувати себе харчуванням, хворих, що потребують його особливих
умов (дієтичного харчування, зокрема хворі на цукровий діабет, виразкові
захворювання кишково-шлункового тракту тощо), хворих, що перебувають на
лікуванні поза межами місць постійного проживання та позбавлені можливості
отримувати допомогу близьких. Таким чином створюються умови для корупційної
схеми безпосередньо в лікувальних закладах країни при наданні послуг з
харчування хворих, контролі якості харчування. Це наочний приклад
недосконалості законів, кулуарно прийнятих без діалогу та узгодження з
профспілками. На такі «покращення» профспілки ніколи б не дали своєї згоди.
17.01.2015
|