« на головну 28.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1262)
07
Листопад
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Спецвипуск

Податковий Кодекс України: ключові зміни

Податковий Кодекс України: ключові зміни

В Україні з 1 січня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податко­вого кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)» від 28 грудня 2014 року № 71-VІІІ.

Серед ключових змін:

Умовно позитивні норми – соціальний популізм

– скорочення кількості податків і зборів з 22 до 11 (в проекті Закону передбачалося скорочення до 9)

Загальнодержавні податки: податок на прибуток підприємств, податок на доходи фізичних осіб, податок на додану вартість, ак­цизний податок, екологічний по­даток, рентна плата, мито.

Місцеві податки: податок на майно, єдиний податок.

Місцеві збори: збір за місця для паркування транспортних засобів, туристичний збір (ці два збори пропонувалося скасувати).

Профспілковий коментар (далі – Коментар): більшість податків і зборів не скасовують­ся, а просто трансформуються в інші види шляхом укрупнення платежів.

Частково позитивні норми

– продовження дії військового збору у розмірі 1,5% до набрання чинності рішення Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України та розширення бази оподаткування на всі доходи, що оподатковуються податком на доходи фізичних осіб

Коментар: певним позити­вом є те, що на відміну від попе­реднього порядку оподаткуван­ня військовим збором доходів у вигляді зарплати, інших за­охочувальних та компенсацій­них виплат або інших виплат і винагород, які нараховують­ся (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудови­ми відносинами та за цивільно-правовими договорами; вигра­шу в державну та недержав­ну грошову лотерею, виграшу гравця (учасника), отриманого від організатора азартної гри, з 1 січня 2015 оподаткуванню цим збором підлягатимуть всі дохо­ди, що є об’єктом оподаткуван­ня податком на доходи фізосіб.

Водночас профспілки вважа­ють, що для забезпечення повно­цінної справедливості при спла­ті цього збору доцільно запро­вадити його стягнення також із високоприбуткового бізнесу.

Норми, які вдалося пом’якшити

– зниження неоподатковуваної площі нерухомості при сплаті податку за житлову нерухомість і введення у 2015 році знижених ставок оподаткування нежитлової нерухомості

Коментар: новою редакцією ПК встановлено оподаткування як житлової, так і нежитлової нерухомості у розмірі, що не пе­ревищує 2% мінімальної зарпла­ти за 1 кв. м загальної площі.

Водночас завдяки в тому чис­лі наполяганням профспілок дана норма значно пом’якшена проти запропонованої і певним позитивом є те, що:

– замість скасування неопо­датковуваної площі житлової нерухомості відтепер знижено неоподатковуваний мінімум та­кої площі: для квартири – 60 кв. м (було 120 кв. м) для будинку – 120 кв. м (було 250 кв. м).

– на 2015 рік ставки податку для об’єктів нежитлової не­рухомості, що перебувають у власності фізичних та юридич­них осіб, не можуть перевищу­вати 1% мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 кв. м для об’єктів нежитлової нерухомості.

Щодо норми із запроваджен­ня податку на нежитлову пло­щу, профспілки вважають, що вона потребує доопрацюван­ня на предмет неприпустимос­ті сплати цього податку мало­забезпеченими і пенсіонерами, які мають у власності господар­ські будівлі для зберігання ін­вентарю та утримання худоби.

Норми, які сприятимуть збільшенню надходжень до бюджету

– запровадження оподаткування великих зарплат шляхом зміни шкали оподаткування (в розрахунку на місяць):

– 15% – для доходів до 10 мінімальних зарплат (як і раніше);

– 20% – для доходів понад 10 МЗП(із суми перевищення) (було 17%)

Коментар: з метою повно­цінного забезпечення соціаль­ної справедливості в оподатку­ванні зарплати профспілки до­магаються запровадження неоподатковуваного мінімуму доходів громадян відповідно до ЗУ «Про державні соціальні стандарти та державні соціаль­ні гарантії» та «Про прожитко­вий мінімум».

– підвищення до 2% ставки збору на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі іноземної валюти в готівковій формі для фізичних осіб та юросіб (крім банківських установ) (раніше ставка збору становила 0,5%)

Коментар: збільшення став­ки цього збору збільшить обсяг доходів бюджету.

– збільшення акцизного податку на шкідливі для здоров’я товари

Коментар: збільшення ак­цизів на тютюн сприятиме зменшенню його споживання, адже необхідність застосуван­ня податкових механізмів з ме­тою зменшення споживання тю­тюну населенням, особливо мо­лоддю, відповідає ст. 6 Рамко­вої конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну.

– запровадження акцизного податку з реалізації групи товарів через роздрібну торгівлю у розмірі від 2 до 5%

Коментар: передбачено за­провадження акцизного подат­ку з реалізації через роздрібну торговельну мережу пива, алко­гольних напоїв, тютюнових ви­робів, тютюну та промислових замінників тютюну, а також на­фтопродуктів, скрапленого газу, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив.

Дану норму можна підтрима­ти в частині введення цього по­датку на шкідливі для здоров’я продукти та товари – алкоголь і тютюн. Водночас категорич­но не підтримується його запро­вадження для нафтопродуктів і скрапленого газу, наслідком чого буде подальше загальне збільшення цін та тарифів для населення.

– підвищення ставки податку для пасивних доходів (процентів, інвестиційного прибутку, роялті) з 15% до 20%

Коментар: норма, яка спри­ятиме забезпеченню соціальної справедливості й усуненню дис­кримінації в оподаткуванні тру­дових доходів у вигляді зарпла­ти порівняно з доходами від не­трудової діяльності.

– введення податку з власників транспортних засобів на легкові автомобілі з великим об’ємом двигуна

Коментар: цей податок ста­не додатковим джерелом подат­кових надходжень до бюджету та є елементом податку на роз­кіш, за введення якого виступа­ють профспілки.

– розширення переліку корисних копалин, за видобуток та реалізацію яких стягується рентна плата, – до переліку включено залізну руду

Коментар: держава отри­має додаткові бюджетні кошти, яких наразі не вистачає. При цьому податковий тиск ляже, передусім, на підприємства по­тужних фінансових груп, які ро­ками майже безкоштовно екс­плуатували ресурси України, формуючи свої прибутки в оф­шорних зонах.

Норми, що потребують комплексних підходів

– до 1 березня 2015 року Кабмі­ну необхідно розробити та по­дати на розгляд Верховної Ради України законодавчі пропозиції щодо формування «нульової» бази оподаткування для здій­снення в подальшому контролю за доходами і витратами грома­дян, яка передбачатиме обов’язкове одноразове декла­рування фізичними особами своїх активів (матеріальних, не­матеріальних, грошових) з на­данням таким фізособам держ­гарантій щодо звільнення від оподаткування задекларованих активів, звільнення від відпові­дальності за несплату податків із задекларованих активів під час їх одержання (набуття у власність) і відсутності вимог до обов’язкового розміщення за­декларованих грошових коштів на банківських рахунках, а та­кож запровадження непрямих методів контролю за відповід­ністю доходів і витрат фізосіб, передбачивши на рівні закону конкретні механізми та порядок здійснення непрямих методів контролю

Коментар: дана норма по­требує напрацювання прозоро­го механізму реалізації та одно­значного тлумачення. Для ефек­тивної реалізації даної норми має обов’язково бути визначено чіткий порядок оцінки активів або їх приросту, оцінки витрат, а також перелік інформації або документів, які свідчать про здійснені витрати та їх оцінку, порядок перевірки наявності таких активів, а також має бути проведена широкомасштабна роз’яснювальна робота серед населення.

Норми із зближення бухгалтерського та податкового обліку

– зміна підходу до визначення об’єкту оподаткування при стягненні податку з прибутку підприємств

Коментар: за новим меха­нізмом визначення об’єкту опо­даткування, зокрема, норма щодо віднесення до інших витрат сум коштів, перера­хованих роботодавцями пер­винним профорганізаціям на культурно-масову, фіз­культурну та оздоровчу робо­ту, передбачених колдоговора­ми (угодами) відповідно до ЗУ «Про професійні спілки, їх пра­ва та гарантії діяльності» (по­передня редакція: абзац «б» пп. 138.10.6 ПКУ), викладена в та­кій редакції: фінансовий ре­зультат податкового (звітно­го) періоду збільшується: на суму коштів (в т. ч. перераху­вань на культурно-масову, фіз­культурну та оздоровчу роботу) або вартості товарів, викона­них робіт, наданих послуг, пе­рерахованих (переданих) про­тягом звітного (податкового) року, наданих неприбутко­вим установам та організаці­ям, що перевищують 4% опо­датковуваного прибутку по­переднього звітного року.

Це означає, що, як і рані­ше, сума перерахувань не­прибутковим установам та організаціям, в тому числі профорганізаціям, що пере­вищуватиме 4%, включати­меться до оподатковуваного прибутку.

Водночас відсутня раніше ді­юча норма, відповідно до якої платник податку, в разі отриман­ня від’ємного результату об’єкта оподаткування за результатами попереднього року, мав право розраховувати суму коштів для віднесення на витрати з ураху­ванням прибутку, отриманого за чотири попередніх роки.

Негативні норми

– відтермінування збільшення в 2 рази розміру податкової соціальної пільги – з 50% розміру прожиткового мінімуму до 100% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи

Коментар: негативом є за­мороження розміру податкової соцпільги: з 1.01.2015 її розмір мав скласти 1218 грн, натомість він залишиться на рівні 609 грн.

– скасування 10% ставки оподаткування доходів у формі зарплати для шахтарів

Коментар: скасування за­значеної норми є неприйнят­ним, враховуючи небезпечні умови праці шахтарів.

– включення до оподатковува­ного доходу сум пенсій, які перевищують три розміри міні­мальної зарплати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січ­ня звітного податкового року

Коментар: в умовах постійно­го зростання тарифів на житлово-комунальні послуги, цін на ліки, медичні послуги, зниження неоподатковуваної межі пенсій є неприпустимим й таким, що не­гативно позначиться на життєво­му рівні пенсіонерів (раніше не оподатковувалися пенсії понад 10 мінімальних зарплат).

Крім того, внесені зміни не відповідають ч. 3 ст. 22 Консти­туції України щодо недопущен­ня при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних за­конів звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод, оскіль­ки внесеними змінами реально знижується розмір пенсії, який виплачувався.

– збільшення ставок земельного податку в 3 рази та скасування пільги з цього податку для дитячих санаторно-курортних та оздоровчих закладів

Коментар: профспілки вва­жають збільшення ставок зе­мельного податку неприйнят­ним, оскільки це призведе до зниження рівня доходів значної частини громадян, яким необ­хідно буде сплатити в 3 рази більше земельного податку по­рівняно з його діючим розмі­ром, що неодмінно позначиться на низькооплачуваних і малоза­безпечених верствах населення. Щодо скасування пільги для ди­тячих санаторно-курортних та оздоровчих закладів, то це, вра­ховуючи високі тарифи на елек­троенергію, комунальні послу­ги, призведе до значного подо­рожчання дитячих путівок.

Норми, що несуть загрози

– скасування збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну і теплову енергію, крім електроенергії, виробленої кваліфікованими когенераційними установками з одночасним запровадженням акцизного податку на електроенергію

Коментар: існує загроза збільшення тарифів на електроенергію, адже введений акциз­ний податок на електроенергію хоч і незначно (на 0,2%), але пе­ревищує раніше діючий збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну і теплову енергію (збільшено з 3% до 3,2%).

Департамент бюджетної політики та соціального захисту апарату ФПУ

17.01.2015



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

25.11.2024 19:49

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання