Трудові та соціально-економічні права в Україні: стан дотримання, гарантії та захист
Сьогодні в Україні
основними проблемами, що призводять до порушень прав людини у
соціально-економічній сфері, є відсутність належного суспільного діалогу під
час розв’язання гострих соціально-економічних проблем, недосконале
законодавство, норми і реалізація якого не забезпечують верховенства права, слабка
обізнаність та бездіяльність органів влади й місцевого самоврядування в
правовій сфері, низький рівень самозахисту населення та недоступність
справедливого правосуддя. Такої думки дійшли учасники круглого столу «Трудові
та соціально-економічні права в Україні: стан дотримання, гарантії та захист»,
що за ініціативою ФПУ відбувся в м. Києві напередодні Міжнародного дня прав
людини, який відзначається світовою спільнотою 10 грудня.
У заході взяли участь представники професійних спілок, державних
органів влади, роботодавців та наукових установ.
Відкриваючи засідання круглого столу, Голова Федерації
профспілок України Григорій Осовий навів кричущі цифри: «За даними
громадського контролю, що здійснюється профспілковими організаціями ФПУ на
підставі Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії
діяльності», в поточному році виявлено порушення трудових та
соціально-економічних прав 699 тис. працівників, що вдвічі більше, ніж минулого
року. За останнє десятиліття кількість працюючих в умовах, які не відповідають
установленим нормам з охорони праці, зросла вдвічі й становить понад 3 млн. У
2013 році в незадовільних санітарно-гігієнічних умовах трудилися: у добувній
промисловості – 71% працівників; металообробці – 53%; хімічній галузі – 41%;
енергетиці – 33%. Частота нещасних випадків із смертельним наслідком у 2–6
разів перевищила показники в промислово розвинутих країнах світу. Більшість
нещасних випадків приховуються від розслідування й обліку, залишаючи постраждалих
без соціального захисту. Майже 12 тис. працівників щорічно стають інвалідами
праці». Трудові права громадян грубо порушуються роботодавцями, які, ухиляючись
від сплати податків, масово виплачують заробітну плату в «конвертах», або
зовсім не виплачують її за виконану роботу. Без юридичного оформлення
трудових відносин, тобто без жодних прав та соціального захисту, працюють
понад 4,5 млн українців.
Григорій Осовий упевнений, що «така надзвичайна ситуація
потребує активного реагування і держави, і профспілок». Профспілки готові
протиставити такому наступу 200 штатних правових інспекторів та 150 технічних
інспекторів праці, а також декілька тисяч громадських інспекторів в трудових
колективах. «Однак, для ефективного нагляду і контролю достатнім інструментом
може бути лише потужна державна інституція. Саме тому гострі інституційні
проблеми в державній інспекції викликають у нас велику стурбованість», –
зазначив Голова ФПУ.
Нещодавно Законом України «Про внесення змін до Закону
України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» було встановлено, що
перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб – підприємців
контролюючими органами здійснюються протягом серпня – грудня 2014 року
виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта
господарювання щодо його перевірки. Це, за словами Григорія Осового, стало
фінальною стадією шестирічного цілеспрямованого витіснення державного
інспектора з підприємств, його ізоляції від робочих місць та безпосередньо
працівників.
Профспілковий лідер наголосив, що деградація державного
нагляду, свавілля недобросовісних роботодавців призвели також до зростання
кількості порушень прав у соціальному страхуванні та пенсійному забезпеченні.
4,5 млн громадян, які працюють нелегально, втрачають пенсійний і загалом
страховий стаж, вони залишаються незахищеними в разі хвороби, нещасного випадку
на виробництві, втрати роботи, досягнення пенсійного віку. Понад 100 млрд грн
щороку недоотримують Пенсійний та інші фонди соціального страхування.
Григорій Осовий із прикрістю зазначив, що і в легальній
сфері проблем забагато: «Належні гарантії конституційних прав або не
встановлені, або не дотримуються. Мінімальний розмір пенсії складає лише 949
грн, що є нижчим фактичного прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб.
Від 1 березня 2014 року не підвищено страхові виплати потерпілим унаслідок
нещасного випадку на виробництві в зв’язку із зростанням у 2013 році середньої
зарплати в країні, що призводить до погіршення їх матеріального стану.
Мінімальний розмір допомоги по безробіттю складає лише 80% прожиткового
мінімуму, встановленого для працездатних громадян.
Вилучення у 2014 році з фондів соціального страхування: з
тимчасової втрати працездатності – 600 млн грн, на випадок безробіття – 1,4
млрд грн призвело до того, що застраховані особи та члени їхніх сімей не
можуть в повному обсязі скористатися правом отримати санаторно-курортне
лікування, оздоровлення дітей».
На думку Григорія Осового, основою для порушення прав людей
часто стає недосконале, дискримінаційне законодавство. Базовим державним
стандартом для забезпечення конституційного права на достатній життєвий
рівень є прожитковий мінімум. Це основа для визначення розмірів державних
соціальних гарантій – мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії,
адресної соціальної допомоги, саме тому він привертає до себе найбільше
уваги. Водночас громадян все більше турбує те, що величина прожиткового
мінімуму не враховує низки життєво необхідних і зростаючих витрат: на житло,
освіту, оздоровлення, утримання дітей у дошкільних навчальних закладах, платні
медичні послуги та ін., що не відповідає Конвенції МОП № 117 про основні цілі
та норми соціальної політики, яка вже внесена до Верховної Ради України для
ратифікації. У зв’язку з цим профспілками напрацьовано власне бачення змін до
Закону України «Про прожитковий мінімум», схвалених у липні ц. р. Спільним
представницьким органом об’єднань профспілок.
Заступник керівника департаменту з питань дотримання
трудових прав Департаменту з питань дотримання соціально-економічних та
гуманітарних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав
людини Дмитро Лях поінформував присутніх про основні пріоритетні напрямки, за
якими здійснюється контроль Уповноваженого Верховної Ради України з прав
людини, зважаючи на нинішню ситуацію в Україні.
Заступник міністра соціальної політики України Віктор
Іванкевич висловив занепокоєння стосовно тих викликів, що постають сьогодні
перед нашою країною, навівши цифри, які засвідчують масштаби трагедії. Також
він повідомив, що проект нового Трудового кодексу оприлюднений на сайті
Міністерства соціальної політики, яке збирає пропозиції усіх сторін
соціального партнерства.
Заступник директора Департаменту контрольно-наглядової
діяльності з питань праці, начальник відділу нагляду за додержанням законодавства
про працю Державної інспекції з питань праці України Олена Коновалова констатувала,
що протягом 2013 року й до сьогодні 95% роботодавців порушували та продовжують
порушувати законодавство про працю. Передусім, це несвоєчасна або не в повному
обсязі виплата заробітної плати, а також звільнення, перевищення тривалості
робочого часу, зменшення тривалості відпочинку. Належним чином не
забезпечуються права громадян на безпечні та здорові умови праці, що сприяє
збільшенню числа випадків травмування на виробництві й виникненню професійних
захворювань.
Останнім часом на
підприємствах масово спостерігається тенденція до зростання заборгованості із
заробітної плати. «За 9 місяців поточного року, порівняно з аналогічним
періодом минулого, зросла кількість звернень громадян до Держінспекції праці
з питань порушення трудового законодавства. У більшості випадків, це звернення
про невиплату заробітної плати. Сьогодні навіть ті підприємства, що раніше своєчасно
нараховували зарплату та двічі на місяць її виплачували, дозволяють собі цього
взагалі не робити. Відомі випадки, коли заробітна плати не виплачується
працівникам, мобілізованим на військову службу», – наголосила Олена Коновалова.
Збільшилася кількість безпідставних скорочень працівників,
дуже швидкими темпами відбуваються необґрунтовані зміни умов праці. На 95%
зменшилася кількість перевірок дотримання трудового законодавства. Минулого
року Держінспекцією праці було проведено 39 тис. перевірок. За 7 місяців 2014
року проведено 21 тис. перевірок, з яких близько 2 тис. – перевірки
підприємств – боржників із зарплати. За їх результатами, на порушників було
накладено штрафних санкцій майже на 1,5 млн грн.
На сьогодні Держінспекція праці активізувала роботу з
профспілковими організаціями щодо проведення спільних заходів задля здійснення
громадського контролю за дотриманням законодавства про працю.
Доцент кафедри цивільно-правових дисциплін Національної академії
прокуратури України, старший радник юстиції Наталія Чайковська зосередила
увагу учасників дискусії на ролі прокуратури в дотриманні права людини на
отримання винагороди за працю в умовах впровадження в дію положень нового
Закону України «Про прокуратуру».
Директор департаменту пенсійного забезпечення Пенсійного
фонду України Владислав Машкін зупинився на нагальних питаннях пенсійного
забезпечення громадян, звернувши особливу увагу на ситуацію з виплатою
пенсій мешканцям східного регіону, які перебувають у зоні АТО. За його
словами, сьогодні працівники управлінь Пенсійного фонду України, розташованих
на територіях, наближених до зони АТО, не полишають своїх робочих місць по
12–16 годин, оскільки змушені оформляти за новими адресами переведення пенсій
тисячам переселенців. За його словами, кількість звернень переселенців
постійно збільшується. «Ситуація напружена, але ми намагаємося дуже швидко
працювати. Оформлюємо запити, витягуємо електронні справи, жодних додаткових
паперів не вимагаємо. Людина приносить лише паспорт, заяву і довідку про реєстрацію
як переселенця в органах праці та соціального захисту населення», – повідомив
Владислав Машкін. Він також додав, що зазвичай пенсіонери звертаються до тих
районних управлінь, що наближені до неконтрольованої бойовиками території. «В
Артемівську Донецької області, що перебуває під контролем української влади,
таких звернень надійшло від майже 48 тис. осіб. Це більше, ніж раніше було на
обліку місцевих пенсіонерів. Така ж ситуація у Костянтинівці, Димитрові чи
Ізюмі Харківської області, де близько 30 тис. людей вже звернулися до
відділень ПФ», – зазначив Владислав Машкін. При цьому працівники управлінь ПФ,
наближених до зони АТО, не сподіваються на зменшення кількості звернень від
переселенців найближчим часом. «Адже понад півмільйона пенсіонерів залишилися
на території Луганської та Донецької областей, що не підконтрольна українській
владі. Є постанова Уряду № 637, якою чітко визначено, що зареєструватися як
переселенці люди мають до 1 січня. Якщо ж хтось не встигне з тих чи інших
причин перереєструватися, то це не означає, що виплата пенсії буде припинена
назавжди. Якщо пенсіонер зареєструється в січні чи, скажімо, в лютому, то
виплату буде проведено за весь час вже після проведення реєстрації», –
наголосив Владислав Машкін.
Головний фахівець Департаменту соціальної політики
Федерації роботодавців України Андрій Солод розповів про роботу ФРУ щодо
захисту трудових прав працівників на підприємствах України. «Зважаючи на важкі
часи і недосконалість законодавства, роботодавцям досить складно виконувати
ті чи інші умови ведення підприємницької діяльності, а також створювати
нормальні умови для роботи працівників», – наголосив він. І закликав профспілки
до співпраці, аби разом звертатися до органів влади та висловлювати спільну
позицію щодо налагодження роботи з працівниками в тій чи іншій сфері
діяльності.
Як наголосив у своєму виступі керівник секретаріату Національної
тристоронньої соціально-економічної ради Олександр Шубін, усі питання, що
розглядаються Національною тристоронньою соціально-економічною радою, так чи
інакше стосуються захисту соціально-економічних прав і свобод людини. І
соціальний діалог спрямований на захист прав людини.
У поточному році на засіданні Національної тристоронньої
соціально-економічної ради розглядалися питання оптимізації системи надання
пільгових пенсій, оплати праці, забезпечення зайнятості й адресності пільг
особам, які мають на них право за соціально-економічним становищем, декларування
доходів. У майбутньому планується розгляд питання медичної реформи. «Проте, не
можна сказати, – зазначив Олександр Шубін, – що наразі НТСЕР робить усе
можливе для того, аби використати всі наявні інструменти для розвитку
соціального діалогу в державі. З одного боку, в поточному році ми пережили
дві зміни уряду, низку технічних ускладнень у діяльності НТСЕР. З іншого,
завдяки позиції нового Уряду засідання НТСЕР стали публічними, і це велике
досягнення. Ми сподіваємося, що надалі засідання будуть більш динамічними та
змістовними. На порядку денному – прийняття фундаментальних законів та кодексів,
і роль соціальних партнерів у їх опрацюванні є непересічною».
Керівник секретаріату НТСЕР закликав урядову сторону
активніше залучати соціальних партнерів до опрацювання питань різного рівня,
проектів урядових рішень. Він також висловив сподівання, що та компетенція,
якою володіють профспілки й організації роботодавців, дозволить знайти
альтернативний підхід і сприятиме тому, що права людини в Україні дійсно
стануть загальною темою для дискусії та спільним завданням для всіх сторін
соціального діалогу.
Під час гострої дискусії учасники круглого столу обговорили
низку питань, які турбують нині громадянське суспільство: захист прав державних
інспекторів праці, дотримання трудових прав працівників, погашення заборгованості
із заробітної плати, відновлення роботи НТСЕР, виплата пенсій і поліпшення
умов безпеки праці на робочих місцях, прийняття Трудового кодексу. У багатьох
виступах лунали конструктивні пропозиції щодо взаємодії сторін соціального
діалогу в пошуку шляхів вирішення зазначених проблем.
Учасники круглого столу ухвалили Рекомендації Президенту
України, Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики,
зайнятості та пенсійного забезпечення, Кабінету Міністрів України,
Міністерству соціальної політики України, профспілкам та їх об’єднанням щодо
шляхів вирішення проблем з дотриманням, гарантіями та захистом трудових та
соціально-економічних прав в Україні.
Олена ОВЕРЧУК, Тетяна РУБАН
«ПВ»
12.12.2014
|