« на головну 28.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1262)
07
Листопад
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Спецвипуск

Профспілкове майно – на службу людині праці!

Профспілкове майно –   на службу людині праці!

 6 листопада на розгляд Президії ФПУ виносить­ся важливий документ «Стратегія управління профспілковим майном та використання його в інтересах людини праці», над яким трива­лий час працювали фахівці з майнових питань ФПУ, Укрпрофоздоровниці, Укрпрофтуру та ін­ших господарюючих суб’єктів профспілок. Нову Стратегію розроблено з урахуванням сучасних суспільних завдань та викликів, вона поклика­на забезпечити людині праці надання якісних та конкурентних послуг за доступною ціною.

 ДЕПАРТАМЕНТ ЮРИДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА КОРПОРАТИВНИХ ПРАВ ФПУ

 СТРАТЕГІЯ УПРАВЛІННЯ ПРОФСПІЛКОВИМ МАЙНОМ ТА ВИКОРИСТАННЯ ЙОГО В ІНТЕРЕСАХ ЛЮДИНИ ПРАЦІ

Кожний суб’єкт господарю­вання, будь-то підприємство чи господарське товариство, поді­бний до живого організму і під час здійснення своєї діяльності проходить схожі етапи свого розвитку: народження, станов­лення, дорослішання, зрілість, старість і смерть. Але не кожне штучне утворення обов’язково має зникнути. Все залежить від того, чи здатен господарюючий суб’єкт вчасно відреагувати на ті виклики та зміни, які відбу­ваються в ринковому середови­щі, та швидко адаптуватися до жорстких правил «гри».

За таких умов ключовим ін­струментом у визначенні по­дальшої долі підприємства є зміна чи створення концепту­ально нової Стратегії його роз­витку. Вибір Стратегії можна порівняти з вибором дороги, по якій ви плануєте їхати. Так, по­милковий вибір дороги, що веде не в тому напрямку, неможли­во виправити жодними тактич­ними засобами, а лише змінив­ши напрям руху.

З іншого боку, Стратегія сто­їть на контролі відповідності між вашими думками (ідея, ба­чення, місія) і поставленими конкретними цілями, планом подальших дій та вирішує масу завдань, але фактично вона принципово моделює всю по­дальшу діяльність підприєм­ства чи майнового комплексу.

На основі цього документа управлінський менеджмент змо­же приймати взаємозв’язані рі­шення, покликані забезпечити скоординоване і впорядковане досягнення цілей. Усі плани, бю­джети і процедури, які готувати­муться надалі, після її прийнят­тя, мають бути зроблені на осно­ві затвердженої Стратегії та при­ведені у відповідність із нею.

Стратегія дозволить сформу­вати як довгостроковий план розвитку, так і середньо- й ко­роткострокове планування з огляду на єдині стратегічні цілі. Відтак можна буде швид­ко оцінювати дії керівників під­приємств на відповідність по­ставленим цілям ФПУ.

Отже, на виконання Концеп­ції розвитку системи управлін­ня майном ФПУ, затвердженої постановою Ради ФПУ від 23.03.2006 № Р-4-11, протягом останніх восьми років напрацьо­вувалася та вдосконалювалася система управління профспілко­вими закладами та підприєм­ствами, багато з інноваційних для свого часу рішень було реа­лізовано, що сегментарно підви­щило ефективність використан­ня майна. Однак існує низка чинників, як зовнішніх, так і внутрішніх, що негативно впли­вають на майновий комплекс профспілок і подолання яких є важливим завданням для поси­лення мотивації профспілково­го членства та підвищення ре­сурсного потенціалу ФПУ, зокре­ма, у справі захисту прав членів профспілок, розширення сфери та якості соціальних послуг, за­безпечення їх доступності для спілчан та понад 13 мільйонів застрахованих осіб у системі загальнообов’язкового держав­ного соціального страхування.

Розроблення Стратегії управління профспілковим майном та використання його в інтересах людини праці (далі – Стратегія) є послідовним кро­ком на цьому шляху.

Метою Стратегії є стабіліза­ція і надання фінансової стійкос­ті майновому комплексу, що зу­мовить подальший розвиток сис­теми управління майном ФПУ та у підсумку дасть змогу підви­щити ефективність функціону­вання лікувально-оздоровчих, туристичних, культурно-освітніх та інших закладів профспі­лок як джерел фінансування роз­витку й зміцнення профспілко­вих організацій та системи за­хисту членів профспілок.

Реалізація Стратегії має ста­ти одним із важливих і ефек­тивних заходів організації від­починку та туризму, профілак­тики, запобігання і зниження захворюваності та рівня інва­лідності, зміцнення здоров’я та підвищення культурно-освітнього рівня населення усіх ві­кових груп.

 Стратегія визначає шляхи утворення джерел фінансуван­ня для проведення підтримки й модернізації наявної матеріаль­ної бази, формування та розви­тку ефективного, прибуткового та конкурентоспроможного на ринку курортного і туристично­го комплексу, профспілкового спорту, створення умов для культурного та освітнього само­вдосконалення членів профспі­лок, тобто фактично є алгорит­мом дій для менеджменту ФПУ на різних ланках управління в умовах гострої економічної за­гальнодержавної кризи.

Нинішній стан матеріальної бази майнового комплексу проф­спілок кардинально відрізняєть­ся від стану попередніх років.

Зокрема, руйнівного впливу на майновий комплекс завдали такі зовнішні чинники:

1. З 2011 року триває безпе­рервна судова боротьба за проф­спілкове майно. Органами про­куратури в інтересах держави в особі Фонду державного майна України подано понад 200 позо­вів до господарських судів. Протягом трьох років органи управління закладів та підпри­ємств, заснованих ФПУ, апарат ФПУ докладали всіх зусиль, аби не допустити втрати проф­спілкових об’єктів. Фінансові ресурси спрямовувались не на поліпшення стану майнової бази, а на сплату судового збо­ру за подання апеляційних, ка­саційних скарг. Нині існує без­умовна необхідність вжиття за­ходів для закріплення права власності за ФПУ та суб’єктами господарювання, створеними за участю ФПУ, на підставі остаточних судових рішень.

2. У 2014 році нищівного уда­ру зазнали Будинок спілок у Києві, Будинок профспілок в Одесі. В результаті протистоян­ня на Майдані Незалежності Будинок спілок був зруйнова­ний настільки, що потребує по­вної реконструкції. Відновлен­ня Будинку спілок – важливого центру профспілкового руху та соціального діалогу є одним з основних завдань Федерації профспілок України на най­ближчі роки.

3. У березні 2014 року в ре­зультаті анексії частини тери­торії України – Автономної Рес­публіки Крим було фактично втрачено значну частину май­нового комплексу профспілок: 30 лікувально-оздоровчих і до­поміжних об’єктів, 2 спортив­них заклади. Подальша доля майнового комплексу профспі­лок в АР Крим є невизначеною: попереду довгі роки судових процесів у міжнародних судах. Федерації профспілок України, ПрАТ «Укрпрофоздоровниця» доведеться вживати заходів для повернення майна або отри­мання справедливої компенса­ції за його втрату.

На жаль, зазначені процеси та події відволікають людські та фінансові ресурси від першочер­гових, основних напрямів діяль­ності управлінського апарату, послаблюють, а в деяких випад­ках не дають змоги підтримува­ти систему лікувально-оздоровчих та туристичних закладів профспілок на належному рівні конкурентоспроможності.

Крім зовнішніх, маємо також і внутрішні чинники, які поси­люють руйнівний вплив на май­новий комплекс профспілок.

Серед внутрішніх факторів, які негативно впливають на по­дальший розвиток профспілко­вого майна, можна назвати такі:

– гострий дефіцит обігових коштів, як наслідок – відсут­ність капітальних вкладень у необхідному обсязі, моральна й технічна застарілість основних засобів; брак коштів на впрова­дження соціальних програм для членів профспілок;

– відсутність дієвого меха­нізму контролю за фінансови­ми потоками на підприємствах майнового комплексу профспі­лок, унаслідок чого маємо по­рушення платоспроможності (від поточного ступеня до кри­тичного) більшості майнових комплексів, що обмежує або взагалі унеможливлює доступ до зовнішніх фінансових ресур­сів підприємствам і закладам профспілок;

– відсутність єдиної уніфіко­ваної системи управлінського обліку та обміну інформацією для всіх підприємств майново­го комплексу профспілок, що унеможливлює створення сис­теми довгострокового плану­вання та впровадження контролінгу, що призводить до не­можливості своєчасного визна­чення пріоритетів у розвитку майнового комплексу профспілок;

– відсутність системного по­даткового планування, що спричиняє зростання податко­вого навантаження на підпри­ємства та заклади профспілок;

– наявність практики надан­ня безповоротної фінансової до­помоги підприємствам майно­вого комплексу, що культивує безвідповідальне ставлення до фінансових ресурсів;

– недосконала кадрова полі­тика, відсутність системної під­готовки кадрового резерву для керівного та фахового складу суб’єктів господарювання.

Відповідно до Концепції роз­витку системи управління май­ном Федерації професійних спі­лок України ФПУ було здійсне­но інвентаризацію об’єктів май­нового комплексу. Після ви­вчення «слабких» і «сильних» сторін підприємств майнового комплексу, аналізу проблем та можливих шляхів їх вирішення підприємства було розподілено на такі групи:

І група – підприємства, які працюють ефективно, конку­рентоспроможні, фінансово са­мостійні.

ІІ група охоплює підприєм­ства, які є перспективними за умови залучення додаткових інвестицій.

ІІІ група складається із не­прибуткових, неконкуренто­спроможних підприємств, які є баластом, не забезпечують ефективного використання ін­вестицій і підлягають відчу­женню.

Враховуючи багатопрофіль­ність підприємств, що входять до майнового комплексу ФПУ, пропонується до застосування не одна стратегія, а їх комбіна­ція як сукупність простих стра­тегій, що будуть застосовані для кожної окремої групи, а тому розглянемо детальніше її основні завдання.

І. Управління майном ФПУ з урахуванням класифікації ліквідностімайнових об’єктів

Поділ об’єктів на три групи є найбільш перспективним на найближчі роки. Це дасть змогу:

– зменшити витрати на утри­мання об’єктів та ліквідувати збитки, яких зазнають ПрАТ «Укрпрофоздоровниця» та ПрАТ «Укрпрофтур», за рахунок об’єктів ІІІ групи, здійснивши їх відчуження. Це дозволить зге­нерувати грошові кошти й ство­рити джерело у вигляді значно­го фінансового ресурсу, і відпо­відно, збільшить прибутковість зазначених підприємств;

– збільшити прибутковість об’єктів ІІ групи;

– забезпечити збереження об’єктів, які сьогодні ефективно працюють, і гарантувати їх по­дальше функціонування в сис­темі профспілкового майна.

ІІ. Новіпідходи в управліннівідносинами оренди майна

Їх необхідно будувати пере­дусім на основі зміни розміру відсотків від ринкової вартості майна, на підставі яких визна­чається орендний платіж для орендарів. Саме застосування реальних ринкових цін до май­на та економічно обґрунтова­них розмірів ставок відсотків для оренди дасть змогу отрима­ти більші доходи, ніж при зави­щених відсоткових ставках оренди та відповідної заниже­ної вартості майна, дасть змогу отримати реальну ринкову оцінку майна, що може бути основою оцінки капіталізації підприємств та їх подальшого фінансування.

ІІІ. Забезпечення автоматизації управління підприємствами та закладами

У сучасних умовах агресив­ного ринку неможливо реалізу­вати без упровадження сучас­них систем автоматизації бізнес-процесів. Тому особливу увагу слід приділити розвитку і впровадженню автоматизованої системи управління, за допомо­гою якої здійснюватиметься:

– постійний моніторинг ре­зультатів фінансово-господарської діяльності підприємств та господарських товариств систе­ми майнового комплексу ФПУ;

– оцінка реального фінансово-господарського стану суб’єктів підприємницької ді­яльності, що входять до корпо­ративної системи ФПУ;

– оптимізація банківського обслуговування та постійний контроль за рухом грошових потоків, пошук резервів і ство­рення джерел внутрішнього кредитування;

– жорсткий контроль витрат суб’єктів господарювання май­нового комплексу ФПУ;

– податкове планування гос­подарюючих суб’єктів ФПУ;

– виключення внутрішньої конкуренції та впровадження відомчої кооперації;

– оптимізація та розвиток систем продажу послуг.

IV. Впровадження системи підвищення конкурентоспроможностіта прибутковостісуб’єктів господарювання

Основними її складовими є:

– створення в системі майно­вого комплексу ФПУ окремої управлінської структури (хол­дингу), як це передбачено Кон­цепцією розвитку системи управління майном ФПУ;

– стандартизація діяльності лікувально-оздоровчих та туристсько-екскурсійних за­кладів: єдині стандарти номер­ного фонду, послуг тощо;

– активна пропаганда послуг і продукції профспілкових під­приємств та закладів на ринку;

– залучення держави як парт­нера у розвитку профспілково­го майна;

– розвиток проектів заміщен­ня втрачених в результаті анек­сії АР Крим профспілкових і державних лікувально-оздоровчих та санаторно-курортних за­кладів (дитячого центру «Ар­тек», Спеціалізованого спи­нального санаторію ім. акаде­міка М.Н. Бурденка на базі за­кладів профспілок та ін.);

– активізація роботи марке­тингових служб;

– модернізація, оновлення, технічне переоснащення основних засобів майнових об’єктів;

– створення на базі профспіл­кових закладів всеукраїнської мережі діагностичних центрів, які надаватимуть послуги чле­нам профспілок на пільгових умовах;

– упровадження нових техно­логій обслуговування, стандар­тизація послуг, упровадження систем управління їх якістю;

– упровадження додаткових послуг для споживачів;

– упровадження мережевих систем реалізації путівок до санаторно-курортних та туристич­них закладів із подальшим ви­ходом на міжнародний ринок;

– розроблення перспектив­них планів розвитку кожного суб’єкта господарювання май­нового комплексу ФПУ;

– упровадження енергозбері­гаючих та інших новітніх тех­нологій;

– упровадження системи мо­тивації (стимулювання) праців­ників суб’єктів господарюван­ня ФПУ;

– упровадження системи на­вчання і перепідготовки керів­ників усіх рівнів управління на базі вищих навчальних закла­дів ФПУ, формування дієвого резерву керівників.

V. Законодавче закріплення статусупрофспілкового майна

Основоположним завданням є прийняття новою Верховною Радою України відповідного За­кону для законодавчого закрі­плення права власності профспі­лок на майно, яке було набуте та створене профспілками УРСР в процесі їх діяльності і, як наслі­док, виключення будь-яких май­нових спорів та спроб щодо його вилучення у профспілок та у створених ними суб’єктів госпо­дарювання. Разом із цим необ­хідно продовжувати процес уза­гальнення судової практики на користь профспілок, забезпечи­ти механізм оскарження судо­вих рішень аж до європейських судових інстанцій.

І на останок, у результаті реалізації Стратегії передба­чається:

– забезпечення збереження профспілкового майна;

– забезпечення конкуренто­спроможності та прибутковості суб’єктів господарювання май­нового комплексу ФПУ;

– упровадження системи пільгової реалізації членам профспілок послуг, які пропо­нують профспілкові заклади;

– забезпечення реалізації со­ціальних програм для членів профспілок;

– створення майнової бази для впровадження системи ме­дичного страхування для чле­нів профспілок;

– фінансування профспілко­вої освіти.

Отже, запропонована Страте­гія концентрує зусилля на клю­чових напрямах її здійснення та спрямована на позбавлення від низькодохідних напрямів або від напрямів, що не відповіда­ють стратегічним цілям розви­тку майнового комплексу. Як результат, у підприємств ви­вільняються засоби, що можуть бути використані для скорочен­ня заборгованості, підтримки подальшого розвитку підприєм­ства. У свою чергу, ефективна робота майнового комплексу, його прибутковість дозволить забезпечувати функціонування системи пільг для членів проф­спілок, фінансування заходів ді­яльності профспілок.

07.11.2014



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

25.11.2024 19:49

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання