Профспілкове майно – на службу людині праці!
6 листопада на
розгляд Президії ФПУ виноситься важливий документ «Стратегія управління
профспілковим майном та використання його в інтересах людини праці», над яким
тривалий час працювали фахівці з майнових питань ФПУ, Укрпрофоздоровниці,
Укрпрофтуру та інших господарюючих суб’єктів профспілок. Нову Стратегію
розроблено з урахуванням сучасних суспільних завдань та викликів, вона покликана
забезпечити людині праці надання якісних та конкурентних послуг за доступною
ціною.
ДЕПАРТАМЕНТ
ЮРИДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА КОРПОРАТИВНИХ ПРАВ ФПУ
СТРАТЕГІЯ УПРАВЛІННЯ
ПРОФСПІЛКОВИМ МАЙНОМ ТА ВИКОРИСТАННЯ ЙОГО В ІНТЕРЕСАХ ЛЮДИНИ ПРАЦІ
Кожний суб’єкт господарювання, будь-то підприємство чи
господарське товариство, подібний до живого організму і під час здійснення
своєї діяльності проходить схожі етапи свого розвитку: народження, становлення,
дорослішання, зрілість, старість і смерть. Але не кожне штучне утворення
обов’язково має зникнути. Все залежить від того, чи здатен господарюючий
суб’єкт вчасно відреагувати на ті виклики та зміни, які відбуваються в
ринковому середовищі, та швидко адаптуватися до жорстких правил «гри».
За таких умов ключовим інструментом у визначенні подальшої
долі підприємства є зміна чи створення концептуально нової Стратегії його розвитку.
Вибір Стратегії можна порівняти з вибором дороги, по якій ви плануєте їхати.
Так, помилковий вибір дороги, що веде не в тому напрямку, неможливо виправити
жодними тактичними засобами, а лише змінивши напрям руху.
З іншого боку, Стратегія стоїть на контролі відповідності
між вашими думками (ідея, бачення, місія) і поставленими конкретними цілями,
планом подальших дій та вирішує масу завдань, але фактично вона принципово
моделює всю подальшу діяльність підприємства чи майнового комплексу.
На основі цього документа управлінський менеджмент зможе
приймати взаємозв’язані рішення, покликані забезпечити скоординоване і
впорядковане досягнення цілей. Усі плани, бюджети і процедури, які готуватимуться
надалі, після її прийняття, мають бути зроблені на основі затвердженої
Стратегії та приведені у відповідність із нею.
Стратегія дозволить сформувати як довгостроковий план
розвитку, так і середньо- й короткострокове планування з огляду на єдині
стратегічні цілі. Відтак можна буде швидко оцінювати дії керівників підприємств
на відповідність поставленим цілям ФПУ.
Отже, на виконання Концепції розвитку системи управління
майном ФПУ, затвердженої постановою Ради ФПУ від 23.03.2006 № Р-4-11, протягом
останніх восьми років напрацьовувалася та вдосконалювалася система управління
профспілковими закладами та підприємствами, багато з інноваційних для свого
часу рішень було реалізовано, що сегментарно підвищило ефективність
використання майна. Однак існує низка чинників, як зовнішніх, так і
внутрішніх, що негативно впливають на майновий комплекс профспілок і подолання
яких є важливим завданням для посилення мотивації профспілкового членства та
підвищення ресурсного потенціалу ФПУ, зокрема, у справі захисту прав членів
профспілок, розширення сфери та якості соціальних послуг, забезпечення їх
доступності для спілчан та понад 13 мільйонів застрахованих осіб у системі
загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Розроблення Стратегії управління профспілковим майном та
використання його в інтересах людини праці (далі – Стратегія) є послідовним кроком
на цьому шляху.
Метою Стратегії є стабілізація і надання фінансової стійкості
майновому комплексу, що зумовить подальший розвиток системи управління майном
ФПУ та у підсумку дасть змогу підвищити ефективність функціонування
лікувально-оздоровчих, туристичних, культурно-освітніх та інших закладів
профспілок як джерел фінансування розвитку й зміцнення профспілкових
організацій та системи захисту членів профспілок.
Реалізація Стратегії має стати одним із важливих і ефективних
заходів організації відпочинку та туризму, профілактики, запобігання і
зниження захворюваності та рівня інвалідності, зміцнення здоров’я та
підвищення культурно-освітнього рівня населення усіх вікових груп.
Стратегія визначає
шляхи утворення джерел фінансування для проведення підтримки й модернізації
наявної матеріальної бази, формування та розвитку ефективного, прибуткового
та конкурентоспроможного на ринку курортного і туристичного комплексу,
профспілкового спорту, створення умов для культурного та освітнього самовдосконалення
членів профспілок, тобто фактично є алгоритмом дій для менеджменту ФПУ на
різних ланках управління в умовах гострої економічної загальнодержавної кризи.
Нинішній стан матеріальної бази майнового комплексу профспілок
кардинально відрізняється від стану попередніх років.
Зокрема, руйнівного впливу на майновий комплекс завдали такі
зовнішні чинники:
1. З 2011 року триває безперервна судова боротьба за профспілкове
майно. Органами прокуратури в інтересах держави в особі Фонду державного майна
України подано понад 200 позовів до господарських судів. Протягом трьох років
органи управління закладів та підприємств, заснованих ФПУ, апарат ФПУ
докладали всіх зусиль, аби не допустити втрати профспілкових об’єктів.
Фінансові ресурси спрямовувались не на поліпшення стану майнової бази, а на
сплату судового збору за подання апеляційних, касаційних скарг. Нині існує
безумовна необхідність вжиття заходів для закріплення права власності за ФПУ
та суб’єктами господарювання, створеними за участю ФПУ, на підставі остаточних
судових рішень.
2. У 2014 році нищівного удару зазнали Будинок спілок у
Києві, Будинок профспілок в Одесі. В результаті протистояння на Майдані
Незалежності Будинок спілок був зруйнований настільки, що потребує повної
реконструкції. Відновлення Будинку спілок – важливого центру профспілкового
руху та соціального діалогу є одним з основних завдань Федерації профспілок
України на найближчі роки.
3. У березні 2014 року в результаті анексії частини території
України – Автономної Республіки Крим було фактично втрачено значну частину майнового
комплексу профспілок: 30 лікувально-оздоровчих і допоміжних об’єктів, 2
спортивних заклади. Подальша доля майнового комплексу профспілок в АР Крим є
невизначеною: попереду довгі роки судових процесів у міжнародних судах. Федерації
профспілок України, ПрАТ «Укрпрофоздоровниця» доведеться вживати заходів для
повернення майна або отримання справедливої компенсації за його втрату.
На жаль, зазначені процеси та події відволікають людські та
фінансові ресурси від першочергових, основних напрямів діяльності
управлінського апарату, послаблюють, а в деяких випадках не дають змоги
підтримувати систему лікувально-оздоровчих та туристичних закладів профспілок
на належному рівні конкурентоспроможності.
Крім зовнішніх, маємо також і внутрішні чинники, які посилюють
руйнівний вплив на майновий комплекс профспілок.
Серед внутрішніх факторів, які негативно впливають на подальший
розвиток профспілкового майна, можна назвати такі:
– гострий дефіцит обігових коштів, як наслідок – відсутність
капітальних вкладень у необхідному обсязі, моральна й технічна застарілість
основних засобів; брак коштів на впровадження соціальних програм для членів
профспілок;
– відсутність дієвого механізму контролю за фінансовими
потоками на підприємствах майнового комплексу профспілок, унаслідок чого маємо
порушення платоспроможності (від поточного ступеня до критичного) більшості
майнових комплексів, що обмежує або взагалі унеможливлює доступ до зовнішніх
фінансових ресурсів підприємствам і закладам профспілок;
– відсутність єдиної уніфікованої системи управлінського
обліку та обміну інформацією для всіх підприємств майнового комплексу
профспілок, що унеможливлює створення системи довгострокового планування та
впровадження контролінгу, що призводить до неможливості своєчасного визначення
пріоритетів у розвитку майнового комплексу профспілок;
– відсутність системного податкового планування, що
спричиняє зростання податкового навантаження на підприємства та заклади
профспілок;
– наявність практики надання безповоротної фінансової допомоги
підприємствам майнового комплексу, що культивує безвідповідальне ставлення до
фінансових ресурсів;
– недосконала кадрова політика, відсутність системної підготовки
кадрового резерву для керівного та фахового складу суб’єктів господарювання.
Відповідно до Концепції розвитку системи управління майном
Федерації професійних спілок України ФПУ було здійснено інвентаризацію
об’єктів майнового комплексу. Після вивчення «слабких» і «сильних» сторін
підприємств майнового комплексу, аналізу проблем та можливих шляхів їх
вирішення підприємства було розподілено на такі групи:
І група – підприємства, які працюють ефективно, конкурентоспроможні,
фінансово самостійні.
ІІ група охоплює підприємства, які є перспективними за
умови залучення додаткових інвестицій.
ІІІ група складається із неприбуткових, неконкурентоспроможних
підприємств, які є баластом, не забезпечують ефективного використання інвестицій
і підлягають відчуженню.
Враховуючи багатопрофільність підприємств, що входять до
майнового комплексу ФПУ, пропонується до застосування не одна стратегія, а їх
комбінація як сукупність простих стратегій, що будуть застосовані для кожної
окремої групи, а тому розглянемо детальніше її основні завдання.
І. Управління майном ФПУ з урахуванням класифікації ліквідностімайнових
об’єктів
Поділ об’єктів на три групи є найбільш перспективним на
найближчі роки. Це дасть змогу:
– зменшити витрати на утримання об’єктів та ліквідувати
збитки, яких зазнають ПрАТ «Укрпрофоздоровниця» та ПрАТ «Укрпрофтур», за
рахунок об’єктів ІІІ групи, здійснивши їх відчуження. Це дозволить згенерувати
грошові кошти й створити джерело у вигляді значного фінансового ресурсу, і
відповідно, збільшить прибутковість зазначених підприємств;
– збільшити прибутковість об’єктів ІІ групи;
– забезпечити збереження об’єктів, які сьогодні ефективно
працюють, і гарантувати їх подальше функціонування в системі профспілкового
майна.
ІІ. Новіпідходи в управліннівідносинами оренди майна
Їх необхідно будувати передусім на основі зміни розміру
відсотків від ринкової вартості майна, на підставі яких визначається орендний
платіж для орендарів. Саме застосування реальних ринкових цін до майна та
економічно обґрунтованих розмірів ставок відсотків для оренди дасть змогу
отримати більші доходи, ніж при завищених відсоткових ставках оренди та
відповідної заниженої вартості майна, дасть змогу отримати реальну ринкову
оцінку майна, що може бути основою оцінки капіталізації підприємств та їх подальшого
фінансування.
ІІІ. Забезпечення автоматизації управління підприємствами та
закладами
У сучасних умовах агресивного ринку неможливо реалізувати
без упровадження сучасних систем автоматизації бізнес-процесів. Тому особливу
увагу слід приділити розвитку і впровадженню автоматизованої системи
управління, за допомогою якої здійснюватиметься:
– постійний моніторинг результатів фінансово-господарської
діяльності підприємств та господарських товариств системи майнового комплексу
ФПУ;
– оцінка реального фінансово-господарського стану суб’єктів
підприємницької діяльності, що входять до корпоративної системи ФПУ;
– оптимізація банківського обслуговування та постійний
контроль за рухом грошових потоків, пошук резервів і створення джерел
внутрішнього кредитування;
– жорсткий контроль витрат суб’єктів господарювання майнового
комплексу ФПУ;
– податкове планування господарюючих суб’єктів ФПУ;
– виключення внутрішньої конкуренції та впровадження
відомчої кооперації;
– оптимізація та розвиток систем продажу послуг.
IV. Впровадження системи підвищення конкурентоспроможностіта
прибутковостісуб’єктів господарювання
Основними її складовими є:
– створення в системі майнового комплексу ФПУ окремої
управлінської структури (холдингу), як це передбачено Концепцією розвитку
системи управління майном ФПУ;
– стандартизація діяльності лікувально-оздоровчих та
туристсько-екскурсійних закладів: єдині стандарти номерного фонду, послуг
тощо;
– активна пропаганда послуг і продукції профспілкових підприємств
та закладів на ринку;
– залучення держави як партнера у розвитку профспілкового
майна;
– розвиток проектів заміщення втрачених в результаті анексії
АР Крим профспілкових і державних лікувально-оздоровчих та санаторно-курортних
закладів (дитячого центру «Артек», Спеціалізованого спинального санаторію
ім. академіка М.Н. Бурденка на базі закладів профспілок та ін.);
– активізація роботи маркетингових служб;
– модернізація, оновлення, технічне переоснащення основних
засобів майнових об’єктів;
– створення на базі профспілкових закладів всеукраїнської
мережі діагностичних центрів, які надаватимуть послуги членам профспілок на
пільгових умовах;
– упровадження нових технологій обслуговування, стандартизація
послуг, упровадження систем управління їх якістю;
– упровадження додаткових послуг для споживачів;
– упровадження мережевих систем реалізації путівок до
санаторно-курортних та туристичних закладів із подальшим виходом на
міжнародний ринок;
– розроблення перспективних планів розвитку кожного
суб’єкта господарювання майнового комплексу ФПУ;
– упровадження енергозберігаючих та інших новітніх технологій;
– упровадження системи мотивації (стимулювання) працівників
суб’єктів господарювання ФПУ;
– упровадження системи навчання і перепідготовки керівників
усіх рівнів управління на базі вищих навчальних закладів ФПУ, формування
дієвого резерву керівників.
V. Законодавче закріплення статусупрофспілкового майна
Основоположним завданням є прийняття новою Верховною Радою
України відповідного Закону для законодавчого закріплення права власності
профспілок на майно, яке було набуте та створене профспілками УРСР в процесі
їх діяльності і, як наслідок, виключення будь-яких майнових спорів та спроб
щодо його вилучення у профспілок та у створених ними суб’єктів господарювання.
Разом із цим необхідно продовжувати процес узагальнення судової практики на
користь профспілок, забезпечити механізм оскарження судових рішень аж до
європейських судових інстанцій.
І на останок, у результаті реалізації Стратегії передбачається:
– забезпечення збереження профспілкового майна;
– забезпечення конкурентоспроможності та прибутковості
суб’єктів господарювання майнового комплексу ФПУ;
– упровадження системи пільгової реалізації членам
профспілок послуг, які пропонують профспілкові заклади;
– забезпечення реалізації соціальних програм для членів
профспілок;
– створення майнової бази для впровадження системи медичного
страхування для членів профспілок;
– фінансування профспілкової освіти.
Отже, запропонована Стратегія концентрує зусилля на ключових
напрямах її здійснення та спрямована на позбавлення від низькодохідних напрямів
або від напрямів, що не відповідають стратегічним цілям розвитку майнового
комплексу. Як результат, у підприємств вивільняються засоби, що можуть бути
використані для скорочення заборгованості, підтримки подальшого розвитку
підприємства. У свою чергу, ефективна робота майнового комплексу, його
прибутковість дозволить забезпечувати функціонування системи пільг для членів
профспілок, фінансування заходів діяльності профспілок.
07.11.2014
|