Українському працівнику – європейську зарплату
Основною складовою
гідної праці є гідна її оплата. Натомість в Україні цей показник зовсім не
відповідає міжнародним стандартам. Недосконала система оплати праці в Україні
призвела до того, що український найманий працівник отримує заробітну плату
майже в 10 разів нижче, ніж в ЄС. При цьому мінімальна заробітна плата у нас в
10–20 разів нижче, ніж у провідних країнах Європи, а також менша, ніж у Росії,
Азербайджані, Вірменії, Білорусі, Казахстані.
Олена ЛОБЧЕНКО
керівник департаменту виробничої політики
та
колективно-договірного регулювання ФПУ
За рівнем купівельної спроможності населення Україна
посідає передостаннє місце в Європі. Наслідком цього є:
– падіння рівня життя працюючого населення країни;
– гальмування розвитку національної економіки в цілому;
– стримування євроінтеграційних процесів;
– дефіцит Державного бюджету, Пенсійного та інших страхових
фондів;
– зменшення надходження грошової маси на внутрішній споживчий
ринок та звуження платоспроможного попиту на вітчизняні товари й послуги;
– скорочення виробництва та зростання безробіття;
– неможливість формування високопрофесійного конкурентоспроможного
кадрового потенціалу тощо.
Сьогодні мінімальна заробітна плата в Україні:
– заморожена на рівні грудня 2013 року в розмірі 1218 грн,
що порушує норми Конституції України про недопущення звуження змісту та
обсягу існуючих прав і свобод громадян, зокрема права на достатній життєвий
рівень для себе і своєї сім’ї;
– розмір мінімальної заробітної плати в липні ц. р. штучно
занижений на 432 грн порівняно з фактичним прожитковим мінімумом з
урахуванням податку на доходи фізичних осіб;
– реальний розмір мінімальної заробітної плати за І півріччя
ц. р. знизився до 89,6%, або мінімальна заробітна плата знецінилася на більш
ніж 10%. Проте чинним законодавством не передбачено проведення індексації
розміру мінімальної заробітної плати;
– розмір мінімальної заробітної плати не дозволяє
працівникові протягом повного страхового стажу заробити мінімальну пенсію, що
потребує додаткових видатків із Держбюджету;
– розмір мінімальної заробітної плати встановлено на рівні
прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Слід наголосити, що прожитковий
мінімум в Україні розраховується на одну працездатну особу та не враховує низку
життєво необхідних витрат, як-от: придбання або оренду житла, витрати на
освіту, оздоровлення, утримання дітей у дошкільних навчальних закладах, оплату
медичних послуг, податку на доходи фізичних осіб тощо. За результатами
досліджень Держстату України, кількість працюючих членів домогосподарства
становить 1,3 особи при середньому його розмірі на рівні 2,6 особи. Отже, при
встановленні розміру мінімальної заробітної плати доцільно було б враховувати
потреби працівника на утримання щонайменш іще одного члена родини.
Таким чином, штучно занижений розмір мінімальної заробітної
плати фактично генерує падіння тривалості життя, деградацію інституту сім’ї,
скорочення чисельності населення, погіршення криміногенної ситуації, а також
призводить до збільшення частки державних соціальних допомог і субсидій у доходах
громадян.
Заниження офіційного розміру мінімальної заробітної плати
призвело до того, що вона перестала виконувати функції державної соціальної
гарантії і перетворилася в «розрахунковий показник» збалансування Державного
бюджету України.
Зазначаємо, що позиція СПО об’єднань профспілок чітко
визначена відповідно до українського законодавства, тож за профспілковими
розрахунками розмір мінімальної заробітної плати у 2015 році (з урахуванням
прогнозів щодо рівня інфляції у 2014–2015 роках) має становити 3709 грн.
Беручи до уваги економічні зовнішні та внутрішні складнощі
та з метою ліквідації дотацій Пенсійному фонду із Державного бюджету на
виплату пенсій у майбутньому, профспілки запропонували соціальним партнерам
передбачити в Держбюджеті на 2015 рік мінімальну заробітну плату в розмірі
3093 грн – це величина мінімальної зарплати, яка дає змогу протягом повного
страхового стажу заробити мінімальну пенсію, з подальшим її зростанням
пропорційно темпам зростання середньої заробітної плати по економіці.
На жаль, сторона власників не врахувала позицію профспілок,
відтак проектом Державного бюджету на 2015 рік передбачена мінімальна
заробітна плата на рівні 1257 грн, який не враховує навіть індексу інфляції.
Низька заробітна плата – основна перешкода для розвитку
національної економіки. Адже вона не забезпечує навіть простого відтворення
робочої сили, стримує наповнення Державного і місцевих бюджетів, Пенсійного
та інших страхових фондів, а також призводить до збільшення частки державних
соціальних допомог та субсидій у доходах громадян.
На глибоке переконання профспілок, у сучасних умовах масштабної
економічної і політичної кризи, зростання цін та запровадження непопулярних
реформ, створення передумов для зростання середньої заробітної плати має стати
одним із першочергових заходів, спрямованих на недопущення зниження життєвого
рівня трудящих, що сприятиме розвитку економіки в цілому.
НА ШЛЯХУ ДО
ЄВРОПЕЙСЬКИХ СТАНДАРТІВ ЖИТТЯ ТА ГІДНОГО МІСЦЯ УКРАЇНИ У СВІТІ
29 вересня у Києві, в
Національному університеті «Києво-Могилянська академія», відбулося громадське
обговорення «Стратегії 2020» Президента України Петра Порошенка.
Олена ОВЕРЧУК
«ПВ»
Варто зазначити, що напередодні громадського обговорення,
25 вересня, Петро Порошенко презентував «Стратегію 2020», визначивши 8 пріоритетних
сфер, «зміни в яких або вирішують найгостріші проблеми, або створюють інституційні
передумови для проведення інших реформ».
Обговорення відбулося у рамках діяльності Національної ради
реформ під головуванням заступника Глави Адміністрації Президента, голови
виконавчого комітету Національної ради реформ Дмитра Шимківа. У заході також
взяли участь представники громадських організацій, громадські діячі, експерти
і науковці, представники бізнес-асоціацій та ЗМІ.
Дмитро Шимків представив бачення реалізації «Стратегії
2020», він презентував перелік пріоритетних реформ та ключові показники успішності
розвитку країни. Так, за його словами, мета «Стратегії 2020» – європейські
стандарти життя та гідне місце України у світі. Шлях досягнення – понад 60
реформ і програм, першочерговими з яких є: оновлення влади та антикорупційна
реформа, судова реформа, децентралізація і реформа державного управління,
дерегуляція та розвиток підприємництва, реформа правоохоронної системи,
реформа системи національної безпеки та оборони, реформа системи охорони
здоров’я і податкова реформа. Щодо програм, то першочерговими з них є програма
енергонезалежності і програма популяризації України у світі. «Головним у
здійсненні цих реформ є цінності, які об’єднали нас у прагненні жити за європейськими
стандартами і були засвідчені перед усім світом під час Революції Гідності», –
зазначив у своєму виступі Дмитро Шимків.
Однак серед ключових багатообіцяючих показників, власне,
звичайних громадян безпосередньо стосується лише показник зростання середньої
тривалості життя. Відповідно до «Стратегії 2020» у середньому українці житимуть
на три роки довше. Наразі цей показник становить 71 рік. Інших цифр, що
стверджували б про покращення життя звичайних українців, у стратегії не
наведено. Але Дмитро Шимків пояснив: «Є показники, які безпосередньо впливають
на розвиток соціальної інфраструктури. Ми враховували, що європейські
стандарти життя дозволять нам виконати і ці питання».
06.10.2014
|