Верховенство принципу соціальної справедливості як зброя в боротьбі з бідністю
У 2000 році на Саміті Тисячоліття Україна підписала
Декларацію Тисячоліття ООН, відтак – узяла на себе зобов’язання досягти Цілей
Тисячоліття в галузі розвитку до 2015 року. Підписання Україною цього
надзвичайно важливого документа – не тільки визнання першочерговості
розв’язання існуючих проблем людського розвитку та їх важливості для подальшого
процвітання нації, а й ознака взяття на себе державою відповідальності за стан
і перспективи розвитку людського потенціалу.
Анна Рєпіч
редактор відділу «ПВ»
(за матеріалами
Департаменту бюджетної політикита соціального захисту ФПУ)
Найголовнішою Ціллю в Україні є «Ціль 1. Подолання
бідності». Задля розв’язання проблем бідності в Україні визначено такі
завдання:
– зменшити до 2015 року вдвічі частку населення, вартість
добового споживання якого не перевищує 5 доларів США за паритетом купівельної
спроможності (у 2000 році – 11,9%);
– зменшити частку бідного населення до 25% (за національною
межею бідності) (у 2000 році – 26,4%);
– зменшити в десять разів питому вагу населення, чиє
споживання є нижчим за рівень фактичного прожиткового мінімуму (у 2000 році –
71,2%).
Науковці підрахували
За даними Інституту демографії та соціальних досліджень ім.
Птухи НАН України, відповідно до поставлених завдань, за період 2010–2011 років
вдалося досягти помітних успіхів на шляху досягнення цілі. Зокрема, частка
населення, чиє добове споживання є нижчим за 5 доларів США на добу, за ПКС у
2011 році становила лише 1,7% проти 4% цільового орієнтиру, проте 2012-го –
уже 2,3%.
Частка бідного населення за національним критерієм
зменшилася 2011 року до 24,3%, випередивши цільовий орієнтир 2015 року (25%),
але у 2012 році знову відбулося збільшення до 25,5%.
При цьому неоднозначні зміни відбулися в структурі бідного
за національним критерієм населення: якщо частка бідних серед дітей у 2011
році помітно зменшилася і становила 32% проти 33% запланованих, то 2012-го
частка бідних серед дітей знову зросла до 33,1%. Тим часом частка бідних серед
працюючих не досягла встановленого орієнтиру і становила у 2011 році 19,6%
проти 19% запланованих, а 2012-го взагалі зросла до 20,7%.
Повністю не вдалося виконати третє завдання цілі, оскільки
частка населення, чиє споживання є нижчим за рівень фактичного прожиткового
мінімуму, різко зросла у 2009 році, згодом не повернулася на докризовий
рівень, і в 2011-му становила 25,8% проти 15% цільового орієнтиру. Таким
чином, спостерігається суттєве відставання, яке важко наздогнати до 2015
року. Отже, виконання цього завдання залишається сумнівним.
Такі зміни частково можна пояснити підвищенням державних
соціальних гарантій із відповідним зростанням доходів населення та вартісного
значення межі відносної бідності. Значна частка населення має надзвичайно
низькі доходи, що може призводити до суттєвих коливань у рівнях бідності
залежно від зміни вартісного значення межі. Проте зростання рівня бідності за
всіма зазначеними критеріями ліній свідчить про загальне погіршення ситуації.
Бідність у регіонах
У розрізі регіонів України, за даними обстеження за 2012
рік, найвищий рівень бідності за відносним критерієм спостерігався у
Рівненській (46,7%), Тернопільській (44,9%), Кіровоградській (35,9%) областях.
Найнижчий рівень бідності – у Києві (7,8%), а також у Запорізькій (13%) та
Миколаївській (14,2) областях.
Аналіз, зроблений Інститутом демографії, – методологічно
правильний, проте не відображає реальний стан із бідністю в країні, оскільки
розрахунки здійснюються відповідно до затвердженого розміру прожиткового
мінімуму, або фактичного, розрахованого Мінсоцполітики. Проте реальний розмір
прожиткового мінімуму в Україні нині набагато вищий, адже набори продуктів,
товарів і послуг не змінювалися упродовж 13 років. Окрім того, прожитковий
мінімум для працездатних осіб не враховує податок на доходи фізичних осіб.
Так, розмір прожиткового мінімуму, встановлений
законодавством, станом на серпень ц. р. був нижче фактичного прожиткового
мінімуму, розрахованого Мінсоцполітики, на 2,9%, для працездатних осіб – на
5,3% (а з урахуванням податку на доходи фізосіб – на 18,9%).
Соціальні мінімуми
В основу державної соціальної політики України покладено
ідею соціальних мінімумів: мінімальна зарплата, мінімальна пенсія, прожитковий
мінімум тощо. При цьому розміри мінімальних державних соціальних стандартів і
гарантій є заниженими.
Занижений розмір заробітної плати, у т. ч. у бюджетній
сфері, наявність суттєвих розмірів заборгованості з виплати заробітної плати,
несправедливе оподаткування та пенсійна система провокують поширення бідності
серед працюючого населення, відтак – серед пенсіонерів, а також
недофінансування системи загальнообов’язкового державного соціального
страхування, державного і місцевих бюджетів.
Для привернення уваги суспільства до проблем у соціально-економічній,
трудовій сферах, без вирішення яких неможлива побудова в Україні суспільства
соціальної справедливості, ФПУ зверталася до Президента України, Верховної
Ради, Кабінету Міністрів, інших центральних органів виконавчої влади,
організацій роботодавців з пропозиціями вжити конкретних заходів для
подолання соціальної несправедливості.
Саме з цією метою профспілки визначили основні «зони
соціальної несправедливості», які потребують негайного вирішення:
– у сфері оплати праці: занижений розмір мінімальної
заробітної плати; дискримінація в оплаті праці працівників бюджетної сфери;
заборгованість із виплати заробітної плати; зростання диференціації заробітної
плати за видами діяльності; борги зі сплати страхових внесків до Пенсійного
фонду та єдиного соціального внеску; значний рівень бідності серед працюючого
населення;
– у сфері зайнятості: неконтрольоване поширення
нестандартної зайнятості; високий рівень безробіття серед молоді та осіб
передпенсійного віку; високий рівень тінізації трудових відносин;
– у сфері промислової політики: критичний стан галузі
житлово-комунального господарства;
– у пенсійній сфері: наднизький розмір пенсій; розрив у
розмірах пенсій, призначених у різні роки; наявність спеціальних пенсійних
систем;
– у сфері колективно-договірного регулювання: звужена сфера
дії галузевих угод; зменшення рівня охоплення працівників колективними
договорами.
Першочерговими заходами для досягнення соціальної
справедливості мають стати забезпечення стабільного зростання реальних доходів
населення та зниження майнового розшарування, згортання масштабів бідності
та ліквідація її крайньої форми, дотримання міжнародних зобов’язань та
ратифікація Європейської соціальної Хартії (в повному обсязі), Європейського
кодексу соціального забезпечення, Конвенції Міжнародної організації праці №
102 «Про мінімальні норми соціального забезпечення» та № 117 «Про основні цілі
і норми соціальної політики», вдосконалення законодавства з оплати праці,
перехід від соціальних мінімумів до соціальних стандартів та ін.
Таким чином, для забезпечення соціальної справедливості,
розбудови соціальної держави Україні потрібно досягти європейських стандартів
оплати праці, гарантій соціального забезпечення, відповідних умов життя
громадян та їхнього соціального захисту.
20.10.2013
|