Що багатий не заплатить, то з бідного тричі візьмуть
Податкова дискримінація
Профспілки вважають, що справедлива система оподаткування
має сприяти, з одного боку, зростанню доходів громадян, а з іншого –
інтенсивному розвитку виробництва. Як наслідок, збільшаться податкові надходження
до бюджетів. Оптимального ефекту в цьому питанні можна досягти тільки шляхом
збалансування інтересів бізнесу і громадян.
Олена Шкрабтак
завідувачка відділу з питань оподаткування департаменту
бюджетної політики та соціального захисту апарату ФПУ
Якщо врахувати той факт, що Україна яскраво демонструє
низький рівень життя своїх громадян, то в основу всіх змін податкової політики
України слід покласти соціальні пріоритети з тим, щоб якісно підвищити добробут
населення.
Водночас протягом останніх років до Податкового кодексу
України внесено понад 500 змістовних правок і доповнень, спрямованих на
поліпшення умов ведення бізнесу в Україні, тоді як позитивні зміни для громадян
залишились на останньому плані. І хоча Податковий кодекс України привніс
багато позитивних нововведень, сьогодні, на жаль, ми маємо значну
дискримінацію в оподаткуванні трудових доходів у вигляді заробітної плати.
Перша
причина
Оподаткування мінімального рівня доходу, необхідного для
життя працівника і членів його сім’ї, що є еквівалентом собівартості
відтворення робочої сили. Виправити таку ситуацію може введення
неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, який є державною соціальною
гарантією відповідно до Законів України «Про державні соціальні стандарти і
державні соціальні гарантії» і «Про прожитковий мінімум». До речі, введення
неоподатковуваного мінімуму має позитивний ефект у вигляді підвищення
купівельної спроможності і, як наслідок, розвитку внутрішніх ринків, збільшення
податкових надходжень до бюджету від ПДВ і акцизного податку, і водночас –
зменшення соціальних виплат з бюджету.
Неоподатковуваний мінімум існує в багатьох країнах світу. У
Китаї неоподатковуваний мінімум становить 3500 юанів на місяць (557 дол.
США). В Естонії він складає 192 дол. на місяць. В Австралії громадяни, чиї
прибутки становлять менше 500 дол. на місяць, звільняються від оподаткування.
У Люксембурзі й Австрії нульова ставка застосовується при доходах до 1000
дол. на місяць, в США – до 700 дол., в Ірландії – до 600 дол., у Франції – до
500 дол. Для нашої країни це вважається фантастикою, але за кордоном цей
механізм успішно працює багато років.
В Україні ж по суті неоподатковуваний мінімум застосовується
при оподаткуванні доходу підприємства у вигляді собівартості продукції. Тоді
як відповідно до Податкового кодексу працівникам доводиться платити податок з
усього розміру доходу (після відрахувань єдиного соціального внеску), крім
окремих осіб, які отримують незначний дохід і мають право на податкову
соціальну пільгу.
Ось наочний приклад наслідків через відсутність неоподатковуваного
мінімуму. З одного боку, є працівник, зарплата якого становить 2000 грн. З
другого – підприємство, що отримало 2000 грн доходу. В результаті проведених
розрахунків з’ясовується, що на працівника податковий тиск буде вдвічі більше,
ніж на підприємство.
ФПУ тривалий час домагається встановлення неоподатковуваного
мінімуму доходів громадян, що є вкрай необхідним елементом у повноцінному відтворенні
робочої сили. Попереднім позитивним результатом спільної роботи сторін соцдіалогу
стало включення до проекту Концепції реформування податкової системи України,
а згодом і законопроекту Міністерства доходів і зборів України «Про внесення
змін до Податкового кодексу України і деяких інших законодавчих актів України
(відносно зменшення навантаження на фонд оплати праці)» найбільш принципового
для профспілок положення відносно зниження податкового навантаження на
працівників шляхом звільнення від оподаткування заробітної плати, розмір якої
не перевищує 1500 грн на місяць.
Означений законопроект був внесений на розгляд засідання
Кабміну на початку літа ц. р. та в цілому передбачав позитивні зміни: зниження
ставки податку на доходи для більшості фізичних осіб порівняно з чинним
Податковим кодексом України (з 15% до 10%). Проте, на жаль, у тій редакції
проекту було відсутнє положення щодо звільнення від оподаткування доходу,
необхідного для підтримки достатнього життєвого рівня.
Друга
причина
Значна дискримінація в оподаткуванні зарплати порівняно з
оподаткуванням нетрудових доходів (дивідендів, відсотків за депозитними
вкладами, прибутків від продажу рухомого і нерухомого майна та ін.). Ставки
оподаткування зарплати щонайменше втричі вище, ніж ставки на нетрудові доходи.
Тобто працівник повинен заплатити в кілька разів більше податку із заробітної
плати, ніж багатий прошарок громадян, основні прибутки яких або взагалі не
обкладаються податком, або ж оподатковуються за низькою ставкою. При цьому
саме багаті громадяни Україні отримують найбільше соціальних пільг. Так, 10%
найбагатших громадян отримують 22% пільг, і лише 2% пільг отримують 10%
найбідніших громадян.
В Україні розрив між доходами багатих і бідних досяг критичного
рівня: за даними різних експертів, він сягає до 40 разів, що становить загрозу
національній безпеці держави і соціальній стабільності. Усунути таку нерівність
необхідно шляхом встановлення податкового навантаження на зарплату не вище,
ніж оподаткування доходів, зокрема відсотків за депозитними вкладами і
дивідендів.
У цьому питанні у нас є однодумці в особі Європейської федерації
профспілок громадського обслуговування, яка 2010 року прийняла Хартію про
справедливе оподаткування, одне з положень якої визначає, що податок на
капітал і прибуток мають бути вище, ніж податок із працівників і податок на
прибутки, що сплачується в громадських цілях.
Третя
причина
Оподаткування витрат на отримання медичних послуг. У нашому
податковому законодавстві такі витрати звільняються від оподаткування через
механізм податкової знижки. Проте норма про включення в податкову знижку витрат
на лікування і медичне обслуговування на сьогодні не працює, оскільки
введення її в дію передбачається тільки після ухвалення Закону про
обов’язкове медичне страхування. Зважаючи на це, профспілки вважають, що було
б доцільно зняти таке обмеження і дозволити включати до податкової знижки
витрати на лікування і медобслуговування до ухвалення цього закону.
17–23 червня ц. р. в Європі пройшов Тиждень справедливого
оподаткування, мета якого – підвищення обізнаності щодо справедливого
оподаткування.
Реалії сьогодення
і
кроки профспілок
Згідно з проведеним науково-дослідним центром опитуванням,
83,6% його учасників уважають, що сплачені податки розкрадаються або використовуються
неефективно, і лише 11,2% – що платник підтримує тих, хто найбільше цього
потребує, або що сплачені податки повернуться до них або їх близьких.
Профспілки використовують, крім усього іншого, міжнародні
механізми впливу для вирішення згаданих проблем, серед яких звернення
профспілкової сторони до Міжнародного бюро праці з пропозицією розробити і
прийняти Рекомендацію МОП про справедливе оподаткування зарплати, насамперед
з метою припинення дискримінації в оподаткуванні працюючих громадян. Ця
ініціатива була презентована, зокрема, під час Міжнародної конференції МКП і
ЄФПГО в Брюсселі, а також зустрічей з представниками сторін роботодавців і
органів виконавчої влади. До того ж, профспілкова сторона звернулася до
світової спільноти за підтримкою ідеї справедливого оподаткування. Пропозиція
профспілок щодо розробки зазначеної Рекомендації отримала позитивний відгук
Бюро діяльності трудящих МОП і ЗКП, зважаючи на її важливість для працівників і
членів їх сімей у всьому світі.
Профспілки вважають, що подальше реформування податкової
системи має відбуватися в напрямі справедливого оподаткування за участю всіх
соціальних партнерів і з урахуванням загальносвітових тенденцій, зокрема
бути спрямованим на реалізацію таких міжнародних документів, як Декларація
МОП «Про соціальну справедливість з метою справедливої глобалізації» (2008 р.)
та Хартія Європейської федерації профспілок громадського обслуговування «Про
справедливе оподаткування».
У листопаді ц. р. на засіданні Виконкому Загальної конфедерації
профспілок обговорюватиметься питання про необхідність удосконалення податкового
законодавства. Особливу увагу присутніх на цьому засіданні буде приділено ідеї
створення міжнародного документа про справедливе оподаткування зарплати.
20.10.2013
|