« на головну 24.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Спецвипуск

Що багатий не заплатить, то з бідного тричі візьмуть

Що багатий не заплатить, то з бідного тричі візьмуть

Податкова дискримінація

Профспілки вважають, що справедлива сис­тема оподаткування має сприяти, з одного боку, зростанню доходів громадян, а з іншо­го – інтенсивному розвитку виробництва. Як наслідок, збільшаться податкові надходжен­ня до бюджетів. Оптимального ефекту в цьо­му питанні можна досягти тільки шляхом зба­лансування інтересів бізнесу і громадян.

Олена Шкрабтак

завідувачка відділу з питань оподаткування департаменту бюджетної політики та соціального захисту апарату ФПУ

Якщо врахувати той факт, що Україна яскраво де­монструє низький рівень життя своїх громадян, то в основу всіх змін подат­кової політики України слід по­класти соціальні пріоритети з тим, щоб якісно підвищити до­бробут населення.

Водночас протягом останніх років до Податкового кодексу України внесено понад 500 зміс­товних правок і доповнень, спрямованих на поліпшення умов ведення бізнесу в Україні, тоді як позитивні зміни для гро­мадян залишились на останньо­му плані. І хоча Податковий ко­декс України привніс багато по­зитивних нововведень, сьогод­ні, на жаль, ми маємо значну дискримінацію в оподаткуванні трудових доходів у вигляді за­робітної плати.

Перша причина

Оподаткування мінімального рівня доходу, необхідного для життя працівника і членів його сім’ї, що є еквівалентом собівар­тості відтворення робочої сили. Виправити таку ситуацію може введення неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, який є державною соціальною гарантією відповідно до Законів України «Про державні соціаль­ні стандарти і державні соціаль­ні гарантії» і «Про прожитковий мінімум». До речі, введення неоподатковуваного мінімуму має позитивний ефект у вигляді під­вищення купівельної спромож­ності і, як наслідок, розвитку внутрішніх ринків, збільшення податкових надходжень до бю­джету від ПДВ і акцизного по­датку, і водночас – зменшення соціальних виплат з бюджету.

Неоподатковуваний мінімум існує в багатьох країнах світу. У Китаї неоподат­ковуваний мінімум ста­новить 3500 юанів на мі­сяць (557 дол. США). В Естонії він складає 192 дол. на місяць. В Ав­стралії громадяни, чиї прибутки становлять менше 500 дол. на мі­сяць, звільняються від оподаткування. У Люк­сембурзі й Австрії ну­льова ставка застосовується при доходах до 1000 дол. на місяць, в США – до 700 дол., в Ірландії – до 600 дол., у Франції – до 500 дол. Для нашої країни це вважається фантастикою, але за кордоном цей механізм успішно працює багато років.

В Україні ж по суті неоподат­ковуваний мінімум застосову­ється при оподаткуванні доходу підприємства у вигляді собівар­тості продукції. Тоді як відпо­відно до Податкового кодексу працівникам доводиться плати­ти податок з усього розміру до­ходу (після відрахувань єдиного соціального внеску), крім окре­мих осіб, які отримують незна­чний дохід і мають право на по­даткову соціальну пільгу.

Ось наочний приклад наслід­ків через відсутність неоподат­ковуваного мінімуму. З одного боку, є працівник, зарплата яко­го становить 2000 грн. З другого – підприємство, що отримало 2000 грн доходу. В результаті проведених розрахунків з’ясовується, що на працівника подат­ковий тиск буде вдвічі більше, ніж на підприємство.

ФПУ тривалий час домага­ється встановлення неоподатко­вуваного мінімуму доходів гро­мадян, що є вкрай необхідним елементом у повноцінному від­творенні робочої сили. Попере­днім позитивним результатом спільної роботи сторін соцдіа­логу стало включення до проек­ту Концепції реформування по­даткової системи України, а зго­дом і законопроекту Міністер­ства доходів і зборів України «Про внесення змін до Податко­вого кодексу України і деяких інших законодавчих актів Укра­їни (відносно зменшення наван­таження на фонд оплати праці)» найбільш принципового для профспілок положення віднос­но зниження податкового на­вантаження на працівників шляхом звільнення від оподат­кування заробітної плати, роз­мір якої не перевищує 1500 грн на місяць.

Означений зако­нопроект був внесе­ний на розгляд засі­дання Кабміну на початку літа ц. р. та в цілому передбачав позитивні зміни: зниження ставки по­датку на доходи для більшості фізичних осіб порівняно з чин­ним Податковим ко­дексом України (з 15% до 10%). Проте, на жаль, у тій редакції проекту було відсутнє положен­ня щодо звільнення від оподат­кування доходу, необхідного для підтримки достатнього жит­тєвого рівня.

Друга причина

Значна дискримінація в опо­даткуванні зарплати порівняно з оподаткуванням нетрудових доходів (дивідендів, відсотків за депозитними вкладами, при­бутків від продажу рухомого і нерухомого майна та ін.). Став­ки оподаткування зарплати що­найменше втричі вище, ніж ставки на нетрудові доходи. Тобто працівник повинен запла­тити в кілька разів більше по­датку із заробітної плати, ніж багатий прошарок громадян, основні прибутки яких або вза­галі не обкладаються податком, або ж оподатковуються за низь­кою ставкою. При цьому саме багаті громадяни Україні отри­мують найбільше соціальних пільг. Так, 10% найбагатших громадян отримують 22% пільг, і лише 2% пільг отримують 10% найбідніших громадян.

В Україні розрив між дохода­ми багатих і бідних досяг кри­тичного рівня: за даними різних експертів, він сягає до 40 разів, що становить загрозу національ­ній безпеці держави і соціальній стабільності. Усунути таку не­рівність необхідно шляхом вста­новлення податкового наванта­ження на зарплату не вище, ніж оподаткування доходів, зокрема відсотків за депозитними вкла­дами і дивідендів.

У цьому питанні у нас є одно­думці в особі Європейської феде­рації профспілок громадського обслуговування, яка 2010 року прийняла Хартію про справедли­ве оподаткування, одне з поло­жень якої визначає, що податок на капітал і прибуток мають бути вище, ніж податок із працівників і податок на прибутки, що спла­чується в громадських цілях.

Третя причина

Оподаткування витрат на отримання медичних послуг. У нашому податковому законо­давстві такі витрати звільня­ються від оподаткування через механізм податкової знижки. Проте норма про включення в податкову знижку витрат на лі­кування і медичне обслугову­вання на сьогодні не працює, оскільки введення її в дію перед­бачається тільки після ухвален­ня Закону про обов’язкове ме­дичне страхування. Зважаючи на це, профспілки вважають, що було б доцільно зняти таке обме­ження і дозволити включати до податкової знижки витрати на лікування і медобслуговування до ухвалення цього закону.

17–23 червня ц. р. в Європі пройшов Тиждень справедливо­го оподаткування, мета якого – підвищення обізнаності щодо справедливого оподаткування.

Реалії сьогодення і кроки профспілок

Згідно з проведеним науково-дослідним цен­тром опитуванням, 83,6% його учасників уважають, що сплачені подат­ки розкрадаються або вико­ристовуються неефективно, і лише 11,2% – що платник під­тримує тих, хто найбільше цьо­го потребує, або що сплачені податки повернуться до них або їх близьких.

Профспілки використовують, крім усього іншого, міжнарод­ні механізми впливу для вирі­шення згаданих проблем, се­ред яких звернення профспіл­кової сторони до Міжнародно­го бюро праці з пропозицією розробити і прийняти Реко­мендацію МОП про справед­ливе оподаткування зарплати, насамперед з метою припи­нення дискримінації в оподат­куванні працюючих громадян. Ця ініціатива була презентова­на, зокрема, під час Міжна­родної конференції МКП і ЄФПГО в Брюсселі, а також зу­стрічей з представниками сто­рін роботодавців і органів ви­конавчої влади. До того ж, профспілкова сторона зверну­лася до світової спільноти за підтримкою ідеї справедливо­го оподаткування. Пропозиція профспілок щодо розробки за­значеної Рекомендації отри­мала позитивний відгук Бюро діяльності трудящих МОП і ЗКП, зважаючи на її важливість для працівників і членів їх сі­мей у всьому світі.

Профспілки вважають, що по­дальше реформування подат­кової системи має відбуватися в напрямі справедливого опо­даткування за участю всіх соці­альних партнерів і з урахуван­ням загальносвітових тенден­цій, зокрема бути спрямова­ним на реалізацію таких між­народних документів, як Де­кларація МОП «Про соціальну справедливість з метою спра­ведливої глобалізації» (2008 р.) та Хартія Європейської федера­ції профспілок громадського обслуговування «Про справед­ливе оподаткування».

У листопаді ц. р. на засіданні Виконкому Загальної конфеде­рації профспілок обговорюва­тиметься питання про необхід­ність удосконалення податко­вого законодавства. Особливу увагу присутніх на цьому засі­данні буде приділено ідеї створення міжнародного до­кумента про справедливе опо­даткування зарплати.

20.10.2013



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання