Забезпечення соціальної справедливості
Стаття 1 Конституції
визначає, що Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною,
правовою державою. Соціальна держава – це держава із соціально орієнтованою
економікою, в якій створено можливості для громадян заробляти своєю працею достатні
доходи для повноцінного життя, забезпечені базові соціальні гарантії, гідні
пенсії та стипендії, захист людей від бідності, доступні культура, освіта й
охорона здоров’я. Це суспільство, в якому немає прірви між багатими й бідними.
Однак, на жаль, сьогодні в Україні ці принципи соціальної справедливості
залишаються тільки на папері.
Споживчий бюджет замість соціальних мінімумів
На реалізацію домовленостей, досягнутих під час зустрічі
представників СПО профспілок із міністром соціальної політики України
Наталією Королевською, підготовлено Перелік проблемних питань, які містять
ознаки соціальної несправедливості й потребують врегулювання. Серед ключових
проблем профспілки, зокрема, виокремили: невиконання вимог Закону України «Про
прожитковий мінімум»; штучно занижений рівень державних соціальних стандартів
та гарантій; ручне управління соціальними виплатами; дискримінацію в оплаті
праці працівників бюджетної сфери, в тому числі органів виконавчої влади;
значний рівень бідності серед працюючого населення; недосконалу податкову
систему.
В основу державної соціальної політики України покладено
ідею соціальних мінімумів: мінімальна зарплата, мінімальна пенсія, прожитковий
мінімум тощо. При цьому розміри мінімальних державних соціальних стандартів і
гарантій занижені. Це насамперед стосується прожиткового мінімуму, який
сьогодні вже не виконує функції базового соціального стандарту для визначення
достатнього рівня життя громадян і потребує оновлення з урахуванням потреб
соціально-економічного розвитку. Нині прожитковий мінімум в Україні визначають
за наборами, які були затверджені постановою Кабміну ще 2000 року. Споживчий
кошик в Україні не переглядався понад 12 років.
Величина прожиткового мінімуму не враховує низку життєво
необхідних витрат: на будівництво (купівлю) житла або одержання його в найм,
освіту, оздоровлення, утримання дітей у дошкільних навчальних закладах, платні
медичні послуги тощо. Включення цих витрат у прожитковий мінімум відповідало б
принципам його формування, закріпленим у Законі України «Про прожитковий мінімум»,
а також міжнародним стандартам, визначеним Конвенцією МОП № 117 про основні
цілі та норми соціальної політики.
Низьким залишається рівень допомоги з догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку, а її мінімальний розмір (130 грн) узагалі не
переглядався з 2008 року.
Сьогодні дедалі більшої актуальності набуває питання переходу
до вищого соціального стандарту – мінімального споживчого бюджету.
Занижені стандарти
Серед причин, що продукують низький рівень заробітної плати
найманих працівників і перебувають в зоні впливу та відповідальності держави,
основною є занижені державні стандарти оплати праці, зокрема низький рівень
мінімальної заробітної плати (МЗП), який за станом на 1 січня 2013 року
складав 1147 грн.
Співвідношення державної соціальної гарантії мінімальної заробітної
плати із середньою зарплатою суттєво відстає від загальноприйнятого в
розвинутих європейських країнах показника 50–60%, навіть спостерігається тенденція
до його погіршення: якщо у 2010 році він становив 39,7%, 2011-му – 36,6%,
2012-му – 35,4% (за попередньою оцінкою), то в 2013-му урядом закладаються
очікувані параметри в 34,9%. Водночас МОП та члени Європарламенту вважають, що
розмір мінімальної зарплати повинен становити не менше 60% середньомісячної заробітної
плати.
Незважаючи на те, що мінімальна заробітна плата є державною
соціальною гарантією, її законодавчо визначений рівень є недостатнім для
забезпечення розширеного відтворення робочої сили, оскільки вона не враховує
сімейної (витрати на утримання й виховання дітей) і податкової складових
(внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податку на
доходи фізичних осіб).
З метою захисту соціально-економічних прав працівників ФПУ
спільно з всеукраїнськими профспілками бюджетної сфери проводять
цілеспрямовані заходи для забезпечення належного рівня оплати праці, в тому
числі держслужбовців. Зокрема, це участь у постійно діючій тристоронній
робочій групі з проведення консультацій на всіх стадіях бюджетного процесу,
переговорах щодо розміру мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму,
розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду ЄТС
із метою визначення розмірів цих гарантій на наступний бюджетний рік.
Позитивні результати
За підсумками 2012 року, спільними зусиллями ФПУ та профспілок
бюджетної сфери вдалося не допустити прийняття розробленого Мінсоцполітики
недосконалого проекту Методики віднесення посад працівників бюджетної сфери до
певних розрядів ЄТС і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ,
закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери, застосування якої
негативним чином вплинуло б на рівень їхніх доходів. Також наприкінці минулого
року вдалося покращити ситуацію з фінансуванням галузей бюджетної сфери, в
тому числі видатків на оплату праці (завдяки діям профспілок у вересні –
грудні було виділено додаткові кошти на зарплату працівників бюджетної сфери).
На сьогодні ситуація з виплати зарплат працівникам бюджетної сфери
стабілізувалася.
Під час зустрічі Голови ФПУ Юрія Кулика з міністром соціальної
політики Наталією Королевською 28 грудня 2012 року було досягнуто
домовленості про те, що факти заборгованості профспілки невідкладно
повідомлятимуться міністерству для вжиття рішучих заходів.
Зважаючи на ситуацію, що склалася з оплатою праці
працівників бюджетної сфери за ЄТС, профспілки неодноразово зверталися до Кабміну
з приводу необхідності її підвищення та якнайшвидшого розгляду на засіданні
уряду проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про підвищення оплати праці
працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери».
Неприйняття зазначеної постанови, яка визначала б розмір тарифної ставки (посадового
окладу) працівника І тарифного розряду ЄТС із урахуванням підвищення
мінімальної заробітної плати з 1 січня 2013 року до 1147 грн, призведе до
збільшення грошового розриву між цими показниками до 308 грн.
За межею бідності
Невирішеним залишається
питання щодо оплати праці працівників органів виконавчої влади. У зв’язку з
відтермінуванням Закону України «Про державну службу» до 1 січня 2014 року посадові
оклади державних службовців IV–VII категорії мають рівень мінімальної
заробітної плати за некваліфіковану працю.
Це залишає за межею бідності значну частину працівників
бюджетної сфери, оскільки фактично заниженою залишається зарплата близько 4
млн людей, оплата праці яких здійснюється на основі ЄТС, чим нівелюється
кваліфікована праця в бюджетній сфері. У понад 70% спеціалістів, які працюють
в органах виконавчої влади, середня зарплата не перевищує 1,5 тис. грн.
Фінансування видатків на оплату праці працівників бюджетної сфери здійснюється
не відповідно до норм чинного законодавства, а з урахуванням фінансових
можливостей бюджету.
ФПУ наполягатиме на врегулюванні питання оплати праці
працівникам бюджетної сфери та внесенні змін до Закону України «Про Державний
бюджет України на 2013 рік» (відповідно до Прикінцевих положень зазначеного
закону) за результатами виконання держбюджету в І кварталі п. р. щодо підвищення
соціальних стандартів. Також вирішення даної проблеми профспілкова сторона
домагатиметься за допомогою нової Генеральної угоди між Кабінетом Міністрів
України, всеукраїнськими об’єднаннями організацій роботодавців і підприємців
та всеукраїнськими профспілками і профоб’єднаннями.
Справедливі податки?
Ухвалений Податковий
кодекс України не забезпечив повною мірою соціальної справедливості
податкової системи. За даними Державного університету податкової служби України,
бідні громадяни в нашій країні сплачують у 50 разів більше податків, ніж
багаті. Причиною цього є суттєва податкова дискримінація щодо працюючих
громадян, викликана, зокрема, тим, що через відсутність у податковому законодавстві
неоподатковуваного мінімуму доходів працівник сплачує податок із усього доходу
у вигляді заробітної плати, а роботодавець – лише з частини свого доходу –
прибутку, зменшеного на собівартість продукції. Також трудові доходи у
вигляді зарплати оподатковуються за ставками, щонайменше втричі вищими, ніж
доходи не від трудової діяльності.
Занижена зарплата, зокрема в бюджетній сфері, наявність
суттєвої заборгованості з її виплати, несправедливе оподаткування та пенсійна
система сприяють поширенню бідності серед працюючого населення, а надалі й
серед пенсіонерів, а також недофінансуванню системи загальнообов’язкового
державного соціального страхування, державного і місцевих бюджетів.
Найвищий рівень бідності спостерігається в багатодітних
сім’ях. За даними Держкомстату, на початок 2012 року в сім’ях із трьома і
більше дітьми рівень бідності сягнув 70%, а в домогосподарствах, де є діти і
безробітні, близько 40%.
Дедалі більше громадян змушені звертатися по допомогу до
держави. У цілому в структурі доходів населення України за ІІ квартал 2012
року соціальна допомога й інші соціальні виплати склали 40,2%.
Розбудова соціальної
держави
Для забезпечення соціальної
справедливості, розбудови соціальної держави Україні необхідно досягти європейських
стандартів оплати праці, гарантій соціального забезпечення, відповідних умов
життя громадян та їх соціального захисту.
Певні кроки в цьому напрямі вже зроблено Федерацією
профспілок України. Так, зокрема, профспілками, які є активним учасником процесу
формування державної політики в соціально-економічній сфері, було напрацьовано
низку пропозицій із питань забезпечення соціальної справедливості в оплаті
праці, соціальному захисті, оподаткуванні.
Ці пропозиції, зокрема, було направлено:
Раді національної
безпеки і оборони України – в рамках підготовки до розгляду на засіданні РНБО питання «Про ситуацію в сфері оплати
праці та соціального забезпечення громадян»;
Національному
інституту стратегічних досліджень – у рамках участі Голови ФПУЮрія Кулика в
робочій групі з підготовки щорічних послань Президента до Верховної Ради про
внутрішнє і зовнішнє становище України;
Прем’єр-міністру
України Миколі Азарову, як пакет профспілкових пропозицій до Програми
діяльності Кабінету Міністрів України на 2013 рік щодо пріоритетних цілей та
завдань, які допоможуть вирішити актуальні соціально-економічні проблеми;
міністру соціальної
політики Наталії Королевській, як профспілкове бачення Переліку проблемних питань,
які містять ознаки соціальної несправедливості і потребують врегулювання, а
також пропозиції щодо можливостей їх вирішення, для подальшого врахування та
внесення на розгляд Кабінету Міністрів України;
міністру доходів і
зборів України Олександру Клименку з пропозицією щодо напрацювання спільних заходів
із забезпечення справедливості податкової системи в рамках подальшого податкового
реформування, зокрема під час підготовки проекту Програми лібералізації
державної податкової політики на 2013–2014 роки.
На міжнародному рівні
Серед заходів профспілок
на міжнародному рівні яскравою подією стало звернення ФПУ до Міжнародного бюро праці (МБП) з
ініціативою розробити та схвалити Рекомендацію МОП про справедливе
оподаткування зарплати. МБП позитивно оцінило таку пропозицію, поінформувавши
про її запланований розгляд на засіданні Адміністративної ради.
Така ініціатива отримала підтримку Федерації роботодавців
України, більшості членських організації ФПУ, профспілок Киргизстану, Казахстану,
Швеції. До того ж, Загальна конфедерація профспілок у лютому планує розглянути
на своєму засіданні питання щодо необхідності розробки даної Рекомендації.
На знак солідарності із зазначеною ініціативою направлено
цілу низку листів до МБП та міжнародних об’єднань профспілок.
Також із метою реалізації завдань, висунутих Програмною
резолюцією VІ з’їзду ФПУ«Професійні спілки – за розвиток соціальної держави в
Україні», в минулому році профспілки розробили Концептуальні положення
Соціального кодексу України. У підготовці
цього документа використано законодавчі ініціативи народних депутатів України,
міжнародний досвід кодифікування соціального законодавства, а також наукові
розробки Національного інституту стратегічних досліджень при Президентові
України та Академії праці і соціальних відносин ФПУ.
Цей проект широко обговорювався в профспілковому колі, був
підтриманий Президією ФПУ, науковими установами, а також представниками
сторін соціального діалогу, зокрема Міністерством соціальної політики
України.
Світова двадцятка: чи
в змозі Україна досягти такого рівня?
У рамках реалізації
рішень VI з’їзду ФПУ на виконання комплексної цільової програми «Гідна праця –
основа соціального добробуту та економічного прогресу» Федерацією професійних
спілок України підготовлено проект Дорожньої карти входження України до
ТОП-20.
проекті на підставі
аналізу визначення світових критеріїв найбільш розвинених країн світу, з
урахуванням нинішнього становища нашої держави в світі запропоновано
першочергові заходи в економічній, соціальній та політичній сферах із зазначенням
потенційних ресурсів для розвитку України.
У проекті «Дорожня карта входження України до ТОП-20»
запропоновано відповідні кроки стосовно реалізації мети щодо входження нашої
країни до Великої двадцятки найбільш розвинених країн світу, розглянуто
варіанти прогнозів розвитку економіки й окремих її секторальних напрямків, запропоновано
план дій та етапи реформ.
Цей проект було широко презентовано. Він підтриманий
науковими установами, в тому числі Інститутом економіки та прогнозування й
Інститутом економіки промисловості НАН України, Інститутом соціального партнерства,
Інститутом еволюційної економіки, Інститутом демографії та соціальних досліджень
ім. М. В. Птухи.
Запропоновані Федерацією профспілок України проекти не варто
розглядати як інноваційну панацею. Зогляду на кризову ситуацію останніх років
український інформаційний простір насичений різноплановими проектами, ідеями
та баченнями. Тому свою роль ФПУ вбачає насамперед у спробі задоволення
нагальної потреби системного викладу необхідних перетворень.
Входження до світової двадцятки, досягнення принципів
соціальної справедливості та добробуту в Україні – це, насамперед, комплексний
процес в економічній, соціальній та політичній сферах.
Тож першочерговим завданням має стати чітке усвідомлення
тих проблем, які наразі заважають Україні. Ілише спільні зусилля соціальних
партнерів дозволять їх подолати!
Дорожню карту
входження України до ТОП-20 розроблено за ініціативи ФПУ на підтримку програми
Президента Віктора Януковича «Україна для людей», за якою впродовж найближчих
10 років вона має ввійти до провідної двадцятки найбільш економічно
розвинених країн світу як сучасна держава з конкурентною економікою XXI
століття.
Анна Рєпіч
(за матеріалами Департаменту бюджетної політики та
соціального захисту ФПУ)
16.02.2013
|