« на головну 19.04.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1247)
21
Березень
 
Інтерв’ю
 
ВІКТОРІЯ СІРЕНКО: «КОЖЕН З НАС, ЯК МОЖЕ, ВНОСИТЬ СВІЙ ВНЕСОК, НАБЛИЖАЮЧИ ПЕРЕМОГУ»

ВІКТОРІЯ СІРЕНКО: «КОЖЕН З НАС, ЯК МОЖЕ, ВНОСИТЬ СВІЙ ВНЕСОК, НАБЛИЖАЮЧИ ПЕРЕМОГУ»


РУБРИКИ


Передплата





Статті Спецвипуск

Дискримінація в оплаті праці бюджетників

Дискримінація в оплаті праці бюджетників

У структурі доходів україн­ців частка зарплати є критич­но низькою (40% замість гра­нично допустимих 65%), що є демотивуючим чинником для продуктивної та якісної праці. Конституція України гарантує право кожного на працю і гідну за неї винаго­роду, однак загалом її рівень не є гідним. Украй низькою залишається зарплата пра­цівників бюджетної сфери.

Як повідомляє Департа­мент бюджетної полі­тики та соціального за­хисту апарату ФПУ (за матеріалами науковців ДУ «Інститут економіки та про­гнозування» НАН України), роз­рахунок заробітної плати бю­джетників здійснюється виходя­чи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду Єдиної та­рифної сітки (ЄТС), а не розміру мінімальної заробітної плати як державної соціальної гарантії. Як результат, фактично заниже­ною залишається зарплата близько 4 млн працівників, чим нівелюється кваліфікована пра­ця в бюджетній сфері. Фінансу­вання видатків на оплату праці в цій сфері здійснюється не від­повідно до норм чинного зако­нодавства, а за залишковим принципом при формуванні бю­джету.

Зазначена ситуація є своєрід­ним прикладом соціальної не­рівності та дискримінації щодо оплати праці бюджетників і три­ває з 2008 року (рішенням уряду від 25.10.2008 з 1 грудня 2008 р. за­морожено розмір тарифної став­ки (окладу) працівників І тариф­ного розряду для обрахунку по­садових окладів бюджетників). Тож розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду внаслідок прийняття Кабміном постанови № 939 від 25 жовтня 2008 року став нижчим за розмір визначе­ної законом мінімальної заро­бітної плати. Тим самим повніс­тю розбалансовано систему оплати праці за Єдиною тариф­ною сіткою, оскільки свого часу введення ЄТС мало на меті вста­новлення оптимальної диферен­ціації тарифних ставок і посадо­вих окладів з урахуванням складності й відповідальності виконуваних робіт. Ще більше проблем щодо оплати праці держслужбовців середньої лан­ки та працівників закладів соцзахисту.

Дискримінація в сфері опла­ти праці бюджетників не лише призводить до щомісячного ін­дивідуального недоотримання працівниками грошових коштів, а й впливає на рівень життя чле­нів їх сім’ї та зниження їхніх пенсій у майбутньому. Так, на­приклад, за останніми даними Державної служби статистики України, найнижчі зарплати станом на 1 жовтня 2012 року спостерігалися в сфері охорони здоров’я – 2215 грн.

Хоча реформування оплати праці в бюджетній сфері триває вже багато років (наприклад, ЄТС було затверджено в 2002 р.), до сьогодні ситуація із зарпла­тами працівників організацій охорони здоров’я, культури, мистецтва, освіти, науки тощо залишається критичною. Голо­вними недоліками тут є низькі ставки й оклади, незначна між­посадова диференціація зарпла­ти, невідповідна оцінка праці спеціалістів. У зв’язку з цим чіт­ко простежується тенденція зна­чного відставання рівня заробіт­ної плати працівників бюджет­ної сфери від позабюджетного сектору економіки, що негатив­но впливає на престиж професії медика, соціального працівни­ка, педагога, держслужбовця та призводить до відтоку кадрів в інші сфери економічної діяль­ності й старіння кадрів.

Чергова спроба вдосконали­ти систему заробітної плати працівників бюджетної сфери відбулася з прийняттям розпо­рядження Кабінету Міністрів України від 19 січня 2011 року № 29-р, яким схвалено Концеп­цію удосконалення оплати пра­ці працівників бюджетної сфе­ри. Концепцією передбачено низку заходів, які, на жаль, до сьогодні не виконані. Зокрема, одним із шляхів розв’язання проблеми є вжиття заходів до поетапного підвищення заробіт­ної плати працівників окремих галузей бюджетної сфери, опла­та праці яких здійснюється на основі Єдиної тарифної сітки, із забезпеченням гарантій, що встановлені законами про діяль­ність у галузі освіти, охорони здоров’я, культури і спорту.

Водночас грошовий розрив між розміром посадового окла­ду працівника І тарифного роз­ряду ЄТС та мінімальною зарплатою станом на 1 грудня п. р. складає 295 грн (на 01.01.12 він складав 300 грн), середньозваже­ний річний показник – 298 грн. Відтак за 12 місяців п. р. розрив зменшено аж на 5 грн. У 2011 році грошовий розрив складав 300 грн, середньозважений річ­ний показник – 325,9 грн, таким чином, за 12 місяців 2011 року розрив було зменшено на 28 грн.

У липні п. р. за результатами роботи спільної робочої Комісії повноважних представників сторін власників і профспілок із ведення колективних перегово­рів з підготовки пропозицій щодо встановлення розміру мі­німальної заробітної плати, про­житкового мінімуму і посадово­го окладу працівника І тарифно­го розряду ЄТС було досягнуто домовленості про зростання у 2013 році тарифної ставки (по­садового окладу) працівника І тарифного розряду ЄТС в серед­ньому за рік на 18,3%, що вдвічі переважало ріст мінімальної заробітної плати (8,7%).

Проте, проектом Державного бюджету України на 2013 рік, внесеним до Верховної Ради України 3 грудня п. р., досягну­тих домовленостей не дотрима­но, ріст І тарифного розряду ЄТС передбачений лише на 7,3%, а мінімальної заробітної плати – на 5%. За таких умов з 1 січня 2013 року грошовий роз­рив між розмірами зазначених показників зменшиться лише на 3 грн (проти домовленості липня ц. р. зменшити його на 50 грн), а на кінець року в грудні 2013 року скоротиться ще на 5 гривень. (Для порівняння: в 2012 році ріст І тарифного розряду ЄТС становив 25,5%, а мінімаль­ної заробітної плати – 13,9%).

Разом із тим, на переговорах щодо укладення Генеральної угоди на новий термін поки що не вдалося досягнути домовле­ності, незважаючи на завдання, визначені постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.12 № 318 «Про схвалення Прогнозу Державного бюджету України на 2013 і 2014 роки» в частині по­етапного підвищення посадово­го окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки з метою приведення його в 2014 році до розміру мінімальної зарплати. Таким чином, на сьогодні пункт проекту Генеральної угоди сто­совно встановлення тарифу І розряду ЄТС на рівні мінімаль­ної зарплати в 2014-му винесено з розбіжностями сторін.

Зі свого боку, ФПУ разом з Всеукраїнськими профспілка­ми бюджетної сфери, шляхом переговорів та консультацій, продовжуватиме домагатись поетапного суттєвого зменшен­ня грошового розриву між міні­мальною зарплатою та посадо­вим окладом працівника І та­рифного розряду ЄТС. Адже за­нижений розмір оплати праці в бюджетній сфері призводить до поширення бідності серед пра­цюючого населення, а згодом і серед пенсіонерів, а також не­дофінансування системи загальнообов’язкового держав­ного соціального страхуван-ня, місцевих і державного бю­джетів.

 

06.12.2012



Коментарі

#1 07.02.2013 14:33 добавил: Гость | додати коментар

Вы больше бы работали,а непросто языком чесали. За все время ничего не сделали для работников культуры. Засиделись на теплых местах!!!

 
ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

05.04.2024 21:44

22.03.2024 19:35

15.03.2024 18:49

15.03.2024 18:46

10.02.2024 18:02

10.02.2024 18:01

10.02.2024 17:58

10.02.2024 17:48

12.01.2024 20:50

12.01.2024 20:49

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання