Дискримінація в оплаті праці бюджетників
У структурі доходів українців частка зарплати є критично низькою
(40% замість гранично допустимих 65%), що є демотивуючим чинником для продуктивної
та якісної праці. Конституція України гарантує право кожного на працю і гідну за
неї винагороду, однак загалом її рівень не є гідним. Украй низькою залишається
зарплата працівників бюджетної сфери.
Як повідомляє Департамент бюджетної політики та соціального
захисту апарату ФПУ (за матеріалами науковців ДУ «Інститут економіки та прогнозування»
НАН України), розрахунок заробітної плати бюджетників здійснюється виходячи з
розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду Єдиної
тарифної сітки (ЄТС), а не розміру мінімальної заробітної плати як державної соціальної
гарантії. Як результат, фактично заниженою залишається зарплата близько 4 млн працівників,
чим нівелюється кваліфікована праця в бюджетній сфері. Фінансування видатків на
оплату праці в цій сфері здійснюється не відповідно до норм чинного законодавства,
а за залишковим принципом при формуванні бюджету.
Зазначена ситуація є своєрідним прикладом соціальної нерівності
та дискримінації щодо оплати праці бюджетників і триває з 2008 року (рішенням уряду
від 25.10.2008 з 1 грудня 2008 р. заморожено розмір тарифної ставки (окладу) працівників
І тарифного розряду для обрахунку посадових окладів бюджетників). Тож розмір посадового
окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду внаслідок прийняття Кабміном
постанови № 939 від 25 жовтня 2008 року став нижчим за розмір визначеної законом
мінімальної заробітної плати. Тим самим повністю розбалансовано систему оплати
праці за Єдиною тарифною сіткою, оскільки свого часу введення ЄТС мало на меті
встановлення оптимальної диференціації тарифних ставок і посадових окладів з
урахуванням складності й відповідальності виконуваних робіт. Ще більше проблем щодо
оплати праці держслужбовців середньої ланки та працівників закладів соцзахисту.
Дискримінація в сфері оплати праці бюджетників не лише призводить
до щомісячного індивідуального недоотримання працівниками грошових коштів, а й
впливає на рівень життя членів їх сім’ї та зниження їхніх пенсій у майбутньому.
Так, наприклад, за останніми даними Державної служби статистики України, найнижчі
зарплати станом на 1 жовтня 2012 року спостерігалися в сфері охорони здоров’я –
2215 грн.
Хоча реформування оплати праці в бюджетній сфері триває вже багато
років (наприклад, ЄТС було затверджено в 2002 р.), до сьогодні ситуація із зарплатами
працівників організацій охорони здоров’я, культури, мистецтва, освіти, науки тощо
залишається критичною. Головними недоліками тут є низькі ставки й оклади, незначна
міжпосадова диференціація зарплати, невідповідна оцінка праці спеціалістів. У
зв’язку з цим чітко простежується тенденція значного відставання рівня заробітної
плати працівників бюджетної сфери від позабюджетного сектору економіки, що негативно
впливає на престиж професії медика, соціального працівника, педагога, держслужбовця
та призводить до відтоку кадрів в інші сфери економічної діяльності й старіння
кадрів.
Чергова спроба вдосконалити систему заробітної плати працівників
бюджетної сфери відбулася з прийняттям розпорядження Кабінету Міністрів України
від 19 січня 2011 року № 29-р, яким схвалено Концепцію удосконалення оплати праці
працівників бюджетної сфери. Концепцією передбачено низку заходів, які, на жаль,
до сьогодні не виконані. Зокрема, одним із шляхів розв’язання проблеми є вжиття
заходів до поетапного підвищення заробітної плати працівників окремих галузей бюджетної
сфери, оплата праці яких здійснюється на основі Єдиної тарифної сітки, із забезпеченням
гарантій, що встановлені законами про діяльність у галузі освіти, охорони здоров’я,
культури і спорту.
Водночас грошовий розрив між розміром посадового окладу працівника
І тарифного розряду ЄТС та мінімальною зарплатою станом на 1 грудня п. р. складає
295 грн (на 01.01.12 він складав 300 грн), середньозважений річний показник –
298 грн. Відтак за 12 місяців п. р. розрив зменшено аж на 5 грн. У 2011 році грошовий
розрив складав 300 грн, середньозважений річний показник – 325,9 грн, таким чином,
за 12 місяців 2011 року розрив було зменшено на 28 грн.
У липні п. р. за результатами роботи спільної робочої Комісії
повноважних представників сторін власників і профспілок із ведення колективних переговорів
з підготовки пропозицій щодо встановлення розміру мінімальної заробітної плати,
прожиткового мінімуму і посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС
було досягнуто домовленості про зростання у 2013 році тарифної ставки (посадового
окладу) працівника І тарифного розряду ЄТС в середньому за рік на 18,3%, що вдвічі
переважало ріст мінімальної заробітної плати (8,7%).
Проте, проектом Державного бюджету України на 2013 рік, внесеним
до Верховної Ради України 3 грудня п. р., досягнутих домовленостей не дотримано,
ріст І тарифного розряду ЄТС передбачений лише на 7,3%, а мінімальної заробітної
плати – на 5%. За таких умов з 1 січня 2013 року грошовий розрив між розмірами
зазначених показників зменшиться лише на 3 грн (проти домовленості липня ц. р. зменшити
його на 50 грн), а на кінець року в грудні 2013 року скоротиться ще на 5 гривень.
(Для порівняння: в 2012 році ріст І тарифного розряду ЄТС становив 25,5%, а мінімальної
заробітної плати – 13,9%).
Разом із тим, на переговорах щодо укладення Генеральної угоди
на новий термін поки що не вдалося досягнути домовленості, незважаючи на завдання,
визначені постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.12 № 318 «Про схвалення
Прогнозу Державного бюджету України на 2013 і 2014 роки» в частині поетапного підвищення
посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної
сітки з метою приведення його в 2014 році до розміру мінімальної зарплати. Таким
чином, на сьогодні пункт проекту Генеральної угоди стосовно встановлення тарифу
І розряду ЄТС на рівні мінімальної зарплати в 2014-му винесено з розбіжностями
сторін.
Зі свого боку, ФПУ разом з Всеукраїнськими профспілками бюджетної
сфери, шляхом переговорів та консультацій, продовжуватиме домагатись поетапного
суттєвого зменшення грошового розриву між мінімальною зарплатою та посадовим
окладом працівника І тарифного розряду ЄТС. Адже занижений розмір оплати праці
в бюджетній сфері призводить до поширення бідності серед працюючого населення,
а згодом і серед пенсіонерів, а також недофінансування системи загальнообов’язкового
державного соціального страхуван-ня, місцевих і державного бюджетів.
06.12.2012
Коментарі
#1 07.02.2013 14:33 добавил: Гость | додати коментарВы больше бы работали,а непросто языком чесали. За все время ничего не сделали для работников культуры. Засиделись на теплых местах!!!
|
|
|