Соцпрацівники потребують захисту і підтримки
Володимир Тьоткін,
голова Профспілки працівників соціальної сфери
України
По рівню престижності за кордоном професія соціального працівника
посідає третє місце після лікаря і вчителя. Престижність означає і високу зарплату,
і високу міру відповідальності. Тільки добре оплачувана робота викликає пошану
в суспільстві і забезпечує професійну самоповагу. Яку користь може принести невпевнена
в собі і в завтрашньому дні людина? Соціальний працівник, що жаліє інших, не повинен
сам викликати жалість і, тим більше, жаліти сам себе. Тільки щаслива людина може
подарувати шматочок свого щастя людям, які так цього потребують.
ЛЮДЯНІСТЬ – НАСАМПЕРЕД
І не дивно, що працювати в соціальній сфері може далеко не кожен,
адже ця професія як жодна інша потребує вміння вболівати і співчувати. А ще брати
на себе відповідальність за долю іншої людини. Від професіоналізму соціальних
працівників, уміння співчувати чужому болю, знаходити потрібні слова, реагувати
на біду та складну життєву ситуацію іноді напряму залежить життя та здоров’я людей.
Їхня праця заслуговує найбільш глибокої подяки не тільки від тих, кому вони надають
допомогу, а й від органів державної влади.
Одна з головних проблем, що турбують Профспілку працівників
соціальної сфери України, – фінансування і низький рівень заробітної плати, яка
є однією з найнижчих і не відповідає умовам та специфіці виконання соціально значущих
для держави функцій. Встановлення базового посадового окладу (тарифної ставки) працівника
І тарифного розряду за ЄТС у розмірі, меншому за мінімальну зарплату, призводить
до розбалансування системи оплати праці в бюджетній сфері, нівелює диференціацію
між посадовими окладами професіоналів і робітників, закладену в ЄТС. Із цієї причини
працівникам установ соціальної сфери встановлені посадові оклади менше на
400–1000 грн за передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 1298.
ПРАВО НА СОЦІАЛЬНІ ГАРАНТІЇ
Через недостатнє фінансування протягом останніх років працівникам
управлінь праці та соціального захисту населення, які є державними службовцями,
не виплачуються матеріальна допомога на оздоровлення та вирішення соціально-побутових
питань, премії, надбавки, винагороди за сумлінну, безперервну працю. У зв’язку
з недофінансуванням не вистачає коштів і для придбання офісної техніки, канцтоварів,
проведення поточного ремонту приміщень, оплати за енергоносії та інші комунальні
послуги, забезпечення ритмічної роботи технічних засобів. Відсутні кошти на поштові
витрати, відрядження.
В окремих регіонах в установах та організаціях соціальної сфери
стимулюючі надбавки і премії, матеріальна допомога на оздоровлення і вирішення побутових
питань, винагорода за сумлінну працю навіть не плануються і, відповідно, не виплачуються.
Не проводиться індексація. Через відсутність коштів набула поширення практика відправлення
працівників у відпустки без збереження заробітної плати.
Сьогодні розмір посадового окладу провідного, головного спеціалістів
і навіть керівника відділу управління праці та соціального захисту населення дорівнює
розміру мінімальної зарплати, такому, як у некваліфікованих працівників: сторожа,
прибиральниці тощо. Такий підхід руйнує мотивацію до праці в системі соціального
захисту молодих спеціалістів, працівників з вищою освітою. Тому й звільняються
кваліфіковані кадри, адже на заробітну плату, що дорівнює мінімальній, прожити неможливо.
Безумовно, в містах, де немає роботи взагалі, людям нема куди подітися, тож вони
залишаються і погоджуються працювати за будь-яку зарплату.
ЗАДЛЯ ПОКРАЩЕННЯ СИТУАЦІЇ
Профспілка неодноразово зверталась до уряду, Міністерства фінансів,
Міністерства соціальної політики щодо виділення в держбюджеті окремим рядком
видатків на забезпечення діяльності місцевих органів праці, що, на нашу думку,
значно покращило б умови фінансування цих установ, в тому числі на оплату праці.
Нас підтримує в цьому і Міністерство соціальної політики, але Міністерство фінансів
заперечує, мотивуючи тим, що управління праці та соціального захисту населення
є структурними підрозділами відповідних місцевих державних адміністрацій, а
тому вони не можуть бути головними розпорядниками за вказаними видатками. Відповідно,
їм не можуть бути виділені бюджетні призначення законом про державний бюджет України.
Тому забезпечення управлінь праці здійснюється за остаточним принципом. А коли
справа стосується скорочення працівників, то насамперед за рахунок знову ж таки
цих установ, бо вони мають найбільшу чисельність порівняно з іншими і не зважають
на те, що навантаження на працівників зростає з кожним роком і функції з обслуговування
населення у них найбільші. З нового року на управління праці та соціального захисту
населення покладаються нові функції щодо підтримки сім’ї, забезпечення рівності
прав чоловіків та жінок, протидії торгівлі людьми, запобігання насильству в сім’ї
тощо.
ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМ НА ЗАКОНОДАВЧОМУ РІВНІ
Фінансування установ та закладів соціальної сфери є недостатнім,
рівень оплати праці працівників низьким, тому необхідно збільшити обсяги міжбюджетного
трансферту на галузь у державному бюджеті, внести зміни в формули розрахунку на
галузь.
Окрім того, низка питань вимагає врегулювання їх на законодавчому
рівні.
По-перше:
1. Статтею 9 Закону України «Про засади запобігання і протидії
корупції» від 07.04.11 № 3206 – VІ, який набрав чинності з 1 липня 2011 року, передбачено,
що працівники, на яких поширюється дія Закону, не можуть мати в безпосередньому
підпорядкуванні або бути безпосередньо підпорядкованими в зв’язку з виконанням
повноважень близьким особам.
Відповідно до абзацу 3 статті 9 Закону («Обмеження щодо роботи
близьких осіб»). Положення абзаців першого та другого цієї частини не поширюються
на:
– народних засідателів і присяжних;
– близьких осіб, які безпосередньо підпорядковані одна одній
у зв’язку з перебуванням кожної з них на виборній посаді;
– осіб, які працюють у сільській місцевості, гірських населених
пунктах;
– осіб, які працюють в галузі освіти, науки, культури, охорони
здоров’я, фізичної культури та спорту;
– інших осіб, визначених Законом.
Установ соціальної сфери (територіальні центри соціального обслуговування,
будинки-інтернати, центри реабілітації тощо) в цьому переліку немає, і є прецеденти,
коли контролюючі органи роблять приписи і вимагають звільнення, якщо в установі
працюють близькі родичі (наприклад, жінка – директор установи, її чоловік – водій).
Профспілка, Міністерство соціальної політики України звернулись до Міністерства
юстиції щодо внесення змін до Закону з метою поширення дії статті 9 Закону України
«Про засади запобігання і протидії корупції» на працівників соціальної сфери. На
жаль, нині це питання не вирішено.
По-друге:
Чинний Закон України «Про соціальні послуги» визначає основні
організаційні та правові засади надання соціальних послуг особам, які перебувають
у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги, і не містить
гарантій працівникам соціальної сфери, які надають ці послуги. Профспілка підготувала
і внесла пропозиції, Міністерство соціальної політики України також нас підтримало,
але Міністерство фінансів України заперечує. Сьогодні профспілка знову ініціює прийняття
Закону України про престижність праці в соціальній сфері, встановлення державних
гарантій працівникам, аналогічних працівникам інших бюджетних галузей.
Надання соціальних послуг як форма соціальної підтримки населення,
її розвиток – пріоритетний напрям державної політики. Ми сподіваємось, що уряд,
реалізуючи свою програму в частині соціального захисту населення, віддасть належне
тим, хто здійснює його від імені держави.
06.12.2012
|