Урегулювання проблем трудової міграції
Профспілки України
розглядають трудову міграцію – як на національному, так і галузевому рівнях –
серед пріоритетних завдань десятиріччя. Україна як країна походження трудових
мігрантів і країна-донор має два стратегічних завдання. По-перше, завдяки
державному регулюванню внутрішнього ринку праці скоротити відтік активного
працездатного населення, по-друге, за рахунок регулювання притоку трудових
мігрантів із країн колишнього СРСР і підвищення престижу роботи та гідної її
оплати створити умови для внутрішньої міграції як основи сталого розвитку
економіки країни.
ВПЛИВ НА ПРОЦЕСИ
Що мають робити профспілки для збільшення свого впливу на
міграційні процеси?
По-перше, домагатися постійної участі представників
профспілок у визначенні та реалізації державної міграційної політики,
розробленні механізмів залучення трудових мігрантів з урахуванням демографічної
ситуації та їх впливу на розвиток галузей економіки країни, регіону, територій,
намагаючись максимально застосувати можливості використання національної
робочої сили.
По-друге, спільно зі сторонами соціального діалогу,
зацікавленими органами виконавчої влади постійно проводити моніторинг
використання іноземної робочої сили на підприємствах, організаціях та
установах країни.
Профспілки повинні вимагати від Уряду достатнього
фінансування та домагатися участі національних наукових підрозділів у
вивченні та узагальненні міграційних процесів та їх вплив на регіональні ринки
праці. Провести з цього питання науково-практичну конференцію і за її
висновками внести певні зміни в Державну програму розвитку трудової міграції
в Україні.
Ще одне завдання профспілок – організовувати навчання
профактиву з питань трудової міграції та захисту прав трудових мігрантів.
Проводити консультування для членів профспілки, що мають бажання виїхати на
роботу в інші країни.
Слід також добиватися законодавчого закріплення за
працюючими мігрантами права вступати в професійні спілки переважно державного
секторів економіки; домагатися поширення дії колективних договорів на
трудових мігрантів, не допускати фактів дискримінації працівників, порушення
їхніх прав щодо умов праці та її оплати.
УРІВНЮЮЧИСЬ У ПРАВАХ
ФПУ виступає проти застосування безправної нелегальної
робочої сили. Трудові мігранти повинні мати право на гарантування їм тих
самих прав людини, що й громадянам приймаючої країни. Це право на свободу від
експлуатації, примусової праці. Трудящі-мігранти мають бути захищені трудовим
законодавством України, включаючи оплату й умови праці. Вони повинні мати
доступ до невідкладної медичної допомоги, бути застрахованими від нещасних
випадків на виробництві, у разі хвороби, право на медичне обслуговування та
страхування. Трудові мігранти мають мешкати у прийнятному житлі. Вони також мають
мати право вступати в профспілки.
Найпродуктивнішим для підвищення стандартів праці в
розвинених країнах EC визнано залучення трудових мігрантів у лави національних
незалежних галузевих профспілок, що дає змогу домагатися рівної оплати й
рівних умов праці як для вітчизняного, так і для іноземного працівника.
Основним завданням щодо мінімізації негативних і
максимізації позитивних результатів міграції має бути удосконалення
державної політики у цій сфері, чітке усвідомлення її цілей, законодавче та
інституційне забезпечення шляхів їх досягнення. Це обов’язкова передумова як
для розвитку міжнародного співробітництва, так і для продуктивної співпраці
між державними органами й неурядовими структурами, діаспорами та
громадськими організаціями.
РОЗРОБЛЕННЯ ПОЛІТИКИ
Допоки існують передумови для трудової міграції, її слід
обов’язково враховувати при стратегічному економічному плануванні,
формуванні політики зайнятості, освітньої політики, розробленні інвестиційних
програм на центральному та регіональному рівнях.
Унаслідок значного поширення нелегального працевлаштування
в зарубіжних країнах найважливішим завданням видається забезпечення
легальної та регульованої міграції, яка сприятиме поступальному розвиткові
країни, на відміну від міграції стихійної або організованої кримінальними
угрупованнями та заснованої на корупційних зв’язках, що дестабілізує
суспільство. У зв’язку з цим першочергова увага має приділятися забезпеченню
легальних можливостей працевлаштування українців за кордоном завдяки
укладенню двосторонніх і багатосторонніх угод, постійного контролю за їх
виконанням. Найбільш перспективним напрямом видається досягнення
домовленостей щодо циркулярної міграції. Особливого значення набуває укладення
двосторонніх угод щодо соціального та пенсійного забезпечення, результативність
яких і значення для мігрантів, вочевидь, є вищими, ніж угод про
працевлаштування.
Оскільки трудова міграція – це важливий чинник добробуту
домогосподарств мігрантів, а заробітки мігрантів у разі їх виробничого
використання можуть позитивно позначитися на економічному розвитку регіонів
походження, необхідно звернути увагу на розвиток системи послуг, що надаються
працівникам-мігрантам банківськими установами, як-от: здешевлення переказів,
покращання умов акумуляції заробітків мігрантів та їх спрямування на
розвиток економіки й відкриття нових робочих місць.
Позитивний потенціал трудової міграції найповніше можна
використати лише за умови повернення мігрантів на батьківщину. Важливою
складовою політики України щодо трудової міграції має бути заохочення
обертових, циркулярних поїздок, стимулювання повернення заробітчан на
батьківщину, сприяння їхній реінтеграції. З цією метою необхідно розробити як
загальнодержавну, так і регіональні, насамперед для регіонів, охоплених найбільш
масовою міграцією, стратегії діяльності та програми конкретних дій.
Важливим чинником виконання цих та інших завдань може
виявитися міжнародне співробітництво у сфері міграції. Зокрема, співпраця з
країнами призначення щодо врегулювання правового статусу, соціального захисту
працівників-мігрантів з України; вивчення можливостей підготовки фахівців
певного профілю, наприклад медичних сестер, навчальними закладами України за
фінансової підтримки країн, зацікавлених у їхньому працевлаштуванні,
досягнення домовленостей щодо запровадження різноманітних схем циркулярної
міграції, надання допомоги в реінтеграції мігрантів, які повертаються.
Бар’єрами щодо внутрішньої мобільності робочої сили є:
адміністративні процедури (система реєстрації), низькі суспільні блага
(дороги, міський транспорт, культурні заходи), дорогий ринок кредитів. Серед
факторів, що негативно впливають на трудову міграцію в країні, – відсутність
доступного орендованого житла, нерозвинутий ринок нерухомості та іпотечних
кредитів. Ринку праці бракує гнучкості та доступності інформації про наявні робочі
місця. Стримує розвиток трудової міграції й невідповідність кваліфікаційних
навичок, недостатній рівень знань, відсутність суміжних та інноваційних
навичок.
Таким чином, трудова міграція все ще залишається значною
суспільною проблемою, що вимагає від держави розроблення та реалізації
адекватної політики. Головним стратегічним завданням є створення гідних умов життя
та зайнятості в Україні. Це завдання має вирішуватися в контексті регулювання
розвитку ринку праці, стратегії підвищення доходів населення.
РІВНЯННЯ НА ЦИВІЛІЗОВАНІ СВІТОВІ СТАНДАРТИ
Профспілки наполягатимуть на приведенні законодавства, що
стосується трудової міграції, до цивілізованих світових стандартів. Будь-який
трудовий мігрант, який працює на території України, має сплачувати податки,
обов’язкові відрахування до соціальних фондів. Для профспілок принциповим є
створення однакових для всіх умов праці. Якщо сьогодні український працівник
відповідно до законодавства повинен мати трудовий договір, чому іноземець,
що працює на законних підставах, не має контракту? Якщо сьогодні за
українського працівника роботодавці все-таки платять податки, чому за
трудового мігранта податки не потрапляють до бюджету держави?
Розвиток співпраці між громадськими організаціями та
профспілками сприятиме підвищенню рівня знань робітників у питаннях свободи
асоціацій і участі в професійних спілках. Спільні просвітницькі заходи також
можуть бути спрямовані на роботодавців, які прагнуть удосконалити систему
працевлаштування на своїх підприємствах. Спільний моніторинг дотримання
рівних умов праці, розроблення законодавчих ініціатив, налагодження співпраці
з країнами перебування трудових мігрантів – можливе поле для загальної
роботи.
Сторінку підготувала
Олена ОВЕРЧУК, «ПВ»
ПРОБЛЕМА
ДЕКВАЛІФІКАЦІЇ
Третина українських мігрантів, які мають диплом про вищу
освіту, працюють за кордоном на некваліфікованих роботах, або там, де немає
потреби у високій кваліфікації, що призводить до декваліфікації особи як спеціаліста.
Так, у більшості країнах ЄС спостерігається брак робочих рук на роботах, які
громадяни цих країн не бажають виконувати, залучаючи до цього іммігрантів.
08.10.2012
|