ЗБЕРІГ «ФІРМУ» ЦІНОЮ ЖИТТЯ
До
дня
пам
’
яті
Гене
рального
конструкто
ра
,
керівника
ДП
«
АН
ТОНОВ
»
з
1984
р
.
по
2005
р
.,
видатної
лю
дини
,
Героя
України
Петра
Васильовича
Балабуєва
(23.05.1931 – 17.05.2007).
16 років промайнуло відтоді,
як пішов із життя Петро Васильович Балабуєв. Людина – легенда, видатний авіатор,
послідовник Олега Костянтиновича Антонова, Генеральний конструктор, Герой України,
лауреат Міжнародної премії ім. Едварда Уорнера, в доробку якого безпосередня участь
і керівна роль у створенні цілої низки літаків, серед яких – всесвітньо відомі
велетні Ан-22 «Антей», Ан-124-100 «Руслан», Ан-225 «Мрія», народжені в незалежній
Україні Ан-140, Ан-148, Ан- 38, Ан-70 та інші. Таким його знає світ.
Нам же пощастило пройти частину
життя поряд із ним – такою видатною, але разом із тим звичайною людиною зі своїми
унікальними рисами характеру. Впевнена, що всі, хто хоч раз спілкувався з Петром
Васильовичем, назавжди запам’ятали його надзвичайну енергію, його безмежну відданість
своїй справі. Адже, як і він сам зазначав не раз, робота була його життям, його
найбільшою любов’ю. Саме їй він присвятив усього себе. Без компромісів і часу на
відпочинок.
Завдяки цьому, йому вдалося
вирішити багато найскладніших питань, йти на, здавалося б, неймовірні, навіть відчайдушні
вчинки, щоб «АНТОНОВ» був збережений, продовжував працювати. Часто і це не випадково
в нашому КБ, на виробництві можна почути фрази: «А що б зробив ПВ?», «А як би він
відреагував?», «Пам’ятаєш, як він казав?»…
Опрацьовуючи величезну кількість
виробничих питань, Петро Васильович особливу увагу приділяв збереженню колективу.
За Балабуєвим ми всі були, як за мурованою стіною. Особливо це відчувалося у важкі
часи становлення нашої країни, коли фактично припинилося державне фінансування
та багато конструкторських бюро колишнього СРСР пішли у небуття.
Тільки уявіть, що відчуває
керівник, який розуміє, що за його спиною – доля 15 тисяч робітників, їхні сім’ї,
діти, а грошей на зарплату немає. А він повинен забезпечити необхідний обсяг робіт
та відповідну оплату праці.
У пошуку вирішення питання він
звернувся до найближчого сусіда – Київського авіазаводу (тоді – КиДАЗ «Авіант»),
який на той час ще не мав проблем із фінансуванням – у них вироблявся Ту-334. Балабуєв
попросив позичити гроші на одну зарплату, але отримав відмову. Просив продати «Руслан»
для роботи в авіакомпанії з поступовою виплатою коштів – знову відмова...
Петро Васильович був у розпачі.
«Я тобі більше руки не подам», – сказав він тоді директору авіазаводу О.І. Харлову.
Вирішення проблеми було знайдено
завдяки створенню та розвитку діяльності нашої авіакомпанії. Про те, наскільки
нелегким був цей шлях, багато написано і сказано. Не буду повторюватися. Але зазначу,
що допоки налагодилося фінансування, ПВ намагався в різний спосіб підтримати колектив.
Знаходив можливість частково забезпечувати людей продуктами харчування, одягом,
побутовою технікою… Опікувався заснуванням і розвитком медико-санітарної частини,
відновленням роботи їдальні, підсобного господарства, підтримував інші об’єкти
соціальної сфери.
При цьому, ПВ завжди звертав
увагу на пошук нових напрямів роботи. «Конструктор повинен безперервно працювати,
аби не втратити навички, рухатися вперед», – зазначав він.
А ви знали, що кандидатура
Балабуєва розглядалася серед претендентів на депутата Верховної Ради України?!
Але хто ж міг уявити його без літаків і його, без перебільшення, рідного підприємства,
де він був своїм для всіх – від прибиральниці до головного конструктора. По суті,
він був справжнім державним діячем, який працював не задля власного збагачення,
а для розвитку авіаційної галузі України.
Можливо, відмова від кар’єри політичного лідера
була його помилкою, адже постійно доводилося досить жорстко доводити право на
існування авіапрому, переконувати керівництво держави в необхідності розвитку галузі:
«...нам потрібні двигуни, сучасна авіоніка, нові перспективні розробки...» Чого
тільки Балабуєв не вишукував і тягнув на фірму!!! Усе найкраще, наймодніше, усе
най-най- най, починаючи від комп’ютерів, які тоді тільки впроваджувалися у використання,
до спеціальної, професійної форми для льотного складу, яку саме він замовляв і фінансував.
Він взагалі дуже поважав льотчиків-випробувачів, створюючи для них найкращі умови.
Адже він розумів, що від їхньої роботи залежить подальше життя нових типів літаків.
Якось заходить до нього Єлизавета Аветівна Шахатуні, єдина в світі
жінка авіаційний спеціаліст з міцності, автор школи міцності, соратниця та колишня
дружина Олега Антонова.
Вона вже була на пенсії, але консультувала молодих
фахівців і була в курсі всіх подій свого підрозділу. Вони довго про щось говорили
з Балабуєвим, сперечалися. Прощаючись, вона несподівано повернулась до нього і
каже: «Петро Васильовичу, знімаю шляпу перед Вами! Як Вам вдається не тільки зберегти
все, а ще і втілювати в життя такі грандіозні плани?!»
Чи було з Балабуєвим легко? Ні. Але дуже цікаво.
Цілком віддаючись своїй справі, він вимагав того ж від інших. Він був наче рентген,
мені часто здавалося, ніби він думки читає. Будучи людиною слова, не терпів брехунів
і балаболів. Проте тим, хто говорив по справі, завжди приділяв увагу. Всі, хто
мав честь працювати з ним, знали, що їх обирали не за «красиві очі», а за здібності,
які були б корисними для спільної справи, готовність сумлінно працювати.
Петро Васильович був неординарною особистістю.
Дуже любив і поважав людей, особливо «свою команду». «Це частина мене», казав він.
Сам підбирав своїх замів, особисто спілкувався, і це хвилинами не обмежувалося.
Залюбки жартував, але тільки тоді, коли сам був у гуморі. Ходила думка, що ми
працювали через острах перед Балабуєвим. Це, звісно, не так. Він, дійсно, був досить
жорстким, вимогливим, навіть непохитним, але всі поважали його. Не виконати вказівку
Генерального безпідставно було соромно та недостойно.
Петро Васильович любив спілкуватися з робітниками
цехів, а прийшовши в свій кабінет, сидів і обмірковував почуте, і при цьому зазначав,
скільки в них відданості своїй справі, професійної та життєвої мудрості… Проте
не сприймав всезнайок, його це лютувало, дуже часто говорив: «Людина не може знати
все!»
Історій про його непередбачувані вчинки було
дуже багато. Якщо навіть вчиняв імпульсивно, то потім аналізував ситуацію та чинив
справедливо. Пригадую, як одного разу принесла йому на підпис товстеньку теку з
документами. Розкривши її, ПВ зсунув брови та з силою відштовхнув. Ковзнувши
по столу, вона впала на підлогу. Я озирнулася і вийшла з кабінету. За хвилину
прийшов його помічник Валерій Броніславович Степанович. «Ну, – думаю, – зараз
речі збирати чи зачекати?» Вони довго говорили і вийшли в приймальню вдвох. Поклавши
теку на стіл, ПВ сказав: «Вибачте! Це не Вас стосувалося, але Ваш погляд був дуже
красномовний». Пожартували, посміялись і розійшлися працювати, але згодом він досить
часто жартома згадував мій вчинок.
Про Петра Васильовича можна говорити нескінченно.
Такою багатогранною людиною він був…
Як кажуть в народі, поки людину пам’ятають,
вона жива. Дуже хочеться, щоб про таких людей більше розповідали, щоб на їхньому
прикладі зростала наша молодь. Ми повинні вшановувати пам’ять про тих, завдяки кому
існує наше підприємство. Серед таких людей – Генеральний конструктор Петро Васильович
Балабуєв, який свого часу багато зробив для становлення фірми, з гідністю прийняв
керівництво від її засновника – Олега Костянтиновича Антонова, та ціною свого
життя (без перебільшення) зберіг та відстояв її у важкі часи.
ПРО
АВТОРА
:
ЛЮДМИЛА
СКОСАРЄВА
,
ІНЖЕНЕР
В
-43,
В
МИНУЛОМУ
–
СПІВРОБІТНИЦЯ
АПАРАТУ
П
.
В
.
БАЛАБУЄВА
27.06.2023
|