«Ми знали, як ризикував цей хлопець»
Ця зустріч із
чотирма киянами, які здійснювали випробування та підготовку ракети,
пілотованої Юрієм Гагаріним, відбулася три роки тому – напередодні 40-річчя загибелі
першого космонавта. Але через певні обставини матеріал опубліковано не було.
Сьогодні, через
50 років із часу польоту в космос першого землянина, по-новому усвідомлюєш,
наскільки ці спогади непересічні. Немає вже у живих двох наших співрозмовників
– Бориса Некряча та Анатолія Здебського. Щастя, що диктофонний запис зберіг
їхні голоси. Спасибі Віталію Гладченку та Віктору Мірову за їхні розповіді про
початок космічної ери людства.
– А чи відомо
вам, що Байконур спершу був «липовим» поселенням, легендою-прикриттям? –
запитав Борис Некряч, колишній заступник начальника випробувального відділу,
який прослужив на космодромі чверть століття. – Справжнє казахське містечко
під цією назвою було розташоване за 350 км на північ від залізничної станції
Тюра-Там, біля якої й почалося у 1955 році будівництво космодрому та невеликого
дерев’яного «Байконура». Щоб казахи не розтягли споруду на дрова, її охороняла
варта, яка змінювалася раз на місяць. І все відбувалося в режимі повної
таємності. Спочатку нашою поштовою адресою був «Ташкент–90», потім
«Кизил-орда–50», «Кизил-орда–51», пізніше – селище Ленінське, місто Ленінськ.
Назву Байконур Ленінськ отримав тільки в 1995 році. А стела біля в’їзду в місто
– «Звездоград» була лише стелою, так місто ніколи не називалося. Та тільки вся
ця таємничість була дурницею. Американцям було відомо про космодром, і на
карті СРСР біля географічної назви Тюра-Там іще в кінці 50-х писали –
«Російський Канаверал».
– Я потрапив у
Тюра-Там у 1956 році, коли наша військова частина тільки формувалася, –
продовжив розмову Віктор Міров, який пізніше випробовував двигуни. – Одягали
нас у фуфайки, саджали у вантажівки й везли на позиції, за 40 км від казарм, де
будувався стартовий майданчик для ракет. На Байконур тим часом прибували все
нові й нові фахівці, селище розбудовувалося, але багато хто усе ще продовжував
жити у землянках у Тюра-Тамі...
– Ми
випробовували ракети, які створювали на заводі в Москві й доправляли в
розібраному вигляді у вагонах, – підійшов ближче до теми розмови єдиний у цій
компанії ракетник за освітою Віталій Гладченко. Він, як і Борис Некряч,
займався складанням основних частин ракети. – Не все виходило з першого разу.
Ракети падали, їх знаходили, проводили розслідування… А наприкінці 1959-го
нам, офіцерському складу, оголосили: у КБ під Москвою готується до запуску апарат,
який буде пілотувати людина.
ДО ГАГАРІНА БУВ
ІВАН ІВАНОВИЧ
– Ракети з
«пасажирами» відрізнялися від балістичних, – пояснював Борис Некряч. – Для
досягнення космічної швидкості 8 км/с додали ще один щабель, який розганяв
головний апарат, і частину «Схід», де в капсулі-кулі мав розміщуватися
космонавт. Капсула ця була невеличка, тому для польоту підбирали космонавтів
зростом не вище 167 см.
Тільки з часом почали робити крісла моделі «У», тобто подовжені (рос.
удлиненные. – Авт.). А успіх польоту ракети був закладений у конструкції Р-7 –
знаменитій «сімці» Корольова. Уявіть собі, наскільки вона випереджала свій
час, якщо її модифікації і досі доставляють космонавтів на орбіту!
Випробування
ракет були багаторівневими: спочатку кожна система перевірялася автономно,
потім різні етапи польоту імітувалися в комплексі. Корольов, який день і ніч
проводив на космодромі, казав: «Комплексні випробування робіть чисто. Зауважень
не має бути. Це вже не мишки, а людина».
– До Гагаріна
було запущено п’ять ракет із живністю. Пам’ятаю, як моторошно вили собачки
Зірочка і Чорнушка, коли офіцер медичної служби піднімав їх на борт. Напевно,
передчували кінець. Згодом ми почули це сумне повідомлення: під час входження
у щільні шари атмосфери... – згадував Анатолій Здебський (під час випробувань
він відповідав за стартовий комплекс). – Два наступні запуски були вдалими.
Останню ракету пілотував «Іван Іванович» – манекен космонавта. Його вдягли у
помаранчевий комбінезон і забезпечили двома написами: «СРСР» і «При виявленні повідомити
місцеву владу».
ВХОДИТЬ ГРУПА. НА
ЧОЛІ – КОРОЛЬОВ
– Здається, це
було наприкінці 1960 року або навесні 61-го. Я сидів у люку – щось знімав чи
ставив, – розповідав Віталій Гладченко. – Входить група молодих хлопців на
чолі з Корольовим. «Головний» їм щось показує, пояснює. І лише потім я
дізнався, що це були майбутні космонавти.
– Це був березень
1961-го, – уточнив Здебський. – Прибули Гагарін, Титов, Биковський, Попович, Ніколаєв
і Нелюбов. Для них проводилися заняття із вивчення загального пристрою ракети.
Зазвичай ми такі заняття записували в журналі, але цей візит дали команду не
фіксувати. Авіаторів на камеру знімав офіцер. Гадаю, вже було відомо – хто №
1, тому що одного старшого лейтенанта постійно виштовхували на передній план.
За день до старту ракету вивели з ангара. Перед нею, по шпалах, ішов начальник
нашої групи, підполковник Козлов. Ракету поставили, під’єднали всі кабелі і
провели генеральні випробування. Перший раз у житті нас вишикували на нульову
позначку. У центр вийшли Корольов, начальник першого управління Кирилов і
майбутні космонавти. Їх представили: «Юрій Гагарін і дублер Герман Титов».
Віктор Антонов виступив від імені нашого бойового розрахунку, запевнивши, що ми
підготували ракету відповідально. Біля апарата виставили офіцерський караул.
ЗА ЗАПУСК
ГАГАРІНА – ТРИ ВИХІДНИХ
– Наступного дня
по гучному зв’язку оголосили 6-годинну готовність...
– Потім
5-годинну... – навперебій розповідали ветерани про найважливіший момент
світової космонавтики.
– Пишуть, що напередодні
старту Гагарін спав добре, тиск у нього був у нормі... Неправда. Хвилювався,
адже ніхто не міг нічого гарантувати. Корольов підійшов до нього: «Все буде
добре».
– Коли запуск
відбувся, ми ще довго залишалися на старті. Погода була чудова. Корольов щось
говорив по гучному зв’язку. І раптом чуємо повідомлення ТАРС...
– ...Ті, хто
розповідають, що ми дуже гордилися запуском, – перебільшують. Пафосу не було.
І заздрості не було, адже ми знали, як ризикував цей хлопець. Найбільше
здивувалися, коли оголосили звання Гагаріна: не «старший лейтенант», як нам
представляли його раніше, а «майор», тобто перестрибнули через звання.
Гадали, що Левітан від хвилювання помилився. Але потім почули повтор і
зрозуміли, що помилки немає. Наш бойовий розрахунок за успішний запуск ракети
преміювали трьома вихідними днями.
У космос рвалися,
валячись із ніг
– Якщо чесно, то працювали
до знемоги. Треба було вкластися у терміни, враховуючи і такий параметр, як
«астрономічний пуск», коли траєкторія польоту математично розрахована. Були
дуже втомлені і в день старту, – згадував Анатолій Здебський. – Як на біду,
напередодні вийшов із ладу генератор. Усю ніч займалися ним, а під ранок,
дійшовши до барака, я впав на підлогу, застелену брезентом, і заснув. Уранці мене
збудили: «Приїхав космонавт, пішли, подивимося!» не хотілося. сказав лише:
«забудьте мене забрати на евакуацію перед стартом». а якось заходжу до кімнати,
а на матраці... задрімав президент Академії наук СРСР Мстислав Келдиш.
14.04.2011
Олена СУХОРУКОВА,«ПВ»
|