Візії державності і соборності України у творчості та діяльності Тараса Шевченка
Валентин Бугрим
академік, доктор філософії, завідувач кафедри Українського
телерадіопресінституту, член правління Всеукраїнського благодійного
культурно-наукового фонду Т. Шевченка, генерал-хорунжий українського козацтва
ІІІ гетьманату
Саме за свою життєдіяльність і творчість, патріотичну громадянську
позицію, національно-революційні візії Тарас Шевченко заслужив високоповажних
і найвищих для людини титулів: Геній, Пророк, Апостол. Тарас Шевченко –
Великий талант: Мислитель, Поет, Художник, Прозаїк, Драматург, відображаючи
українське тогочасне і минуле буття, проектував у своїх творах майбуття.
СОБОРНІСТЬ УКРАЇНСЬКИХ ДУШ – СОБОРНІСТЬ УКРАЇНИ
Минувшиною Тарас Шевченко цікавився ще з дитинства, слухав
розповіді про неї, із запалом читав праці із світової історії, але передусім
його хвилювала історія рідного народу. Він проникливо штудіював 5-томну
«Історію Малоросії» українського енциклопедиста Миколи Маркевича, праці
відомих учених Миколи Костомарова, Пантелеймона Куліша, Олександра і Михайла
Лазаревських, Михайла Максимовича, Василя Тарнавського, з якими товаришував,
Дмитра Бантиш-Каменського, Осипа Бодянського. Все це формувало в ньому
розуміння минувшини і сприяло тому, що його поезію і прозу пронизує не лише
вболівання за історичну долю України, а й постійна віра у відродження бувшої
Державності України, наявної за часів Київської Русі, Доби козаччини, що оспівано
в творах, як і надії на справедливу долю вільної України в майбутньому.
Тарас Шевченко жив у час декабристів, які повстали (1825
р.) за нову кращу долю країни. Декабристи пропагували свої ідеї і розраховували
на військових, освічених, знатних і багатих людей, ігноруючи навіть дрібну
шляхту, тим більше простолюдинів чи селян-кріпаків. Як відомо, вони зазнали
поразки. Шевченко негативно ставився до революції панів-аристократів. Він
уболівав, передусім, за закріпачене селянство та інші верстви населення, за
поневолену Україну загалом. Уже в початкових творах «Тарасова ніч», «Іван
Підкова», що ввійшли до його першої збірки «Кобзар» (1840 р.), Шевченко
виступає як великий патріот Вітчизни, який добре знає та пам’ятає її героїчну,
драматичну історію і тогочасність.
Саму державницьку ідею боротьби козаків з найбільшими
ворогами України заявлено вже в першому творі на історичну тему, наскрізь
пронизаному думками про політичну незалежність – «Тарасова ніч» (1838 р.).
Устами Кобзаря Шевченко стверджує розуміння Гетьманівщини як форми української
державності, як національно-ментального світогляду українського народу.
Образом народного кобзаря Шевченко тужить за козацькою славою – «Іван
Підкова» (1840 р.). Із жалем написано про минувшину, коли українське козацтво
розбудовувало свою демократичну державу. Описані в цій поезії морські походи
козаків з’явились на основі того, що Тарас Шевченко читав у численних
історичних і літературно-художніх творах – «Истории русов», поширеній у
списках задовго до видання, та «Истории Малой России» (М., 1822 р.) Д.
Бантиша-Каменського.
Тараса Шевченка найбільше в історії України цікавила
Козацька доба, саме боротьба українського народу за становлення своєї
незалежної державності. Тому в його поезії і в малярстві особливе місце
належить Чигирину – гетьманській столиці. У поемі «Гайдамаки» їй присвячено розділ.
Поема сповнена віри в перемогу козацтва, а словосполучення «І Україна, і
Чигирин» символізує саму Державність. Із втратою Чигирина національно-визвольна
боротьба українського народу, розпочата під орудою Богдана Хмельницького,
припинилася. Тарас Шевченко вперше написав і обґрунтував думку про існування
суверенної Української Гетьманівської Держави. Поет і художник двічі під час
своїх мандрівок по Україні відвідує Чигирин, вивчає його історію, пише поезії і
малює тут свої картини «Дари в Чигирині 1649 року», «Чигирин з Суботівського
шляху», «Чигиринський дівочий монастир» та два крєвиди міста.
Найяскравіше свідчення державницьких ідей Тараса Шевченка –
це вірші альбому «Три літа» (1843–1845 рр.), де подано його роздуми над долею
Гетьманщини, якими він був сповнений, проживаючи у рідних краях. Поет розглядає
Гетьманщину як форму української державності. Свої погляди він яскраво і
зрозуміло, аргументовано-переконливо розкрив у своїх політичних шедеврах
«Розрита могила...», «Чигрине, Чигрине...», «Сон», «Великий льох», «І мертвим,
і живим, і ненародженим...», «Холодний Яр», «Як умру, то поховайте...».
Історично-поетично та світоглядно Кобзар протиставив славне державницьке
минуле України, демократичність козацького ладу і героїчну боротьбу народу за
Волю і Незалежність поневоленій тогочасності Батьківщини у Російській імперії.
Навіть заголовки всіх віршів альбому поет-маляр вивів літерами українського
національного барокового письма ХVІІ століття. Лейтмотивом, квінтесенцією
поезій є конкретно-спонукальна думка: відновлення Української держави можливе
тільки збройною боротьбою! Візія однозначного переконання Тараса Шевченка про
неминуче відродження Української соборної держави, зруйнованої неодноразово і
поневоленої поки що російським царатом, оптимістично звучить у віршах
«Чигрине, Чигрине», «Стоїть в селі Суботові...», «І мертвим, і живим, і
ненарожденним землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє», а
також у «Заповіті».
Державницькі погляди Тараса Шевченка на побудову України в
середині 40-х років мали певну трансформацію під впливом Кирило-Мефодіївського
братства (утворене 1845 р., Київ), до якого він вступив 1846 року і яке
ставило своїм головним завданням побудову майбутнього суспільства на засадах
християнської моралі; створення демократичної конфедерації слов’янських
народів, очолюваної Україною, на принципах рівності і суверенності; знищення
царизму і скасування кріпосництва і станів; установлення демократичних прав і
свобод для громадян; зрівняння у правах всіх слов’янських народів щодо їх
національної мови, культури та освіти. Кириломефодіївці розглядали слов’ян як
єдиний народ, відводячи українському суспільству ключову роль у створенні
слов’янської конфедерації. Та через два роки Тарас Шевченко знову заявляє про
воскресіння України як самостійної держави, а не федерації слов’ян, зокрема в
поемі «Неофіти» (1857 р.).
Програмна соборність Шевченка звучить в усі періоди його
творчості і життєдіяльності: «А всім нам вкупі на землі єдиномисліє подай і
братолюбіє пошли» («Молитва», 1860 р.); «Нема на світі України, немає другого
Дніпра» («І мертвим, і живим, і ненарожденним землякам...», 1845 р.).
І як навіки-вічно нагадувальний заповітний акорд Великого
Кобзаря («Заповіт», 1845 р.):
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте.
І мене в сем’ї великій,
В сем’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
Український народ, усе слов’янство, світ відзначає 200-ліття
Тараса Шевченка. Подія ця вельми особлива та видатна не лише тому, що
включена до Календаря пам’ятних дат ЮНЕСКО. Так, Тарас Шевченко як явище –
світове, велике, невичерпне, незборенне, нескінченне, незупинне і вічно живе…
А для українців Шевченко й Україна – рідні, тотожні, нерозривні, одне ціле…
Тарас Шевченко досяг великих вершин словесно-поетичної й
живописної творчості. Будучи від природи наділений великою працелюбністю,
вільнодумством, доброю вдачею, творчим талантом письменника і художника, тонким
знанням людської душі, акторськими, музичними і виконавськими здібностями,
ставши вченим-дослідником – істориком та археологом, академіком, маючи широкий
діапазон зацікавлень, він, як людина універсальних здібностей, є рівновеликий
світовим геніям.
Видатний українець, письменник і вчений Пантелеймон Куліш
уже 1860 року мав усі підстави чи не вперше правдиво сказати про світове
значення Тараса Шевченка. У «Передньому слові до громади», яким відкривався
виданий ним у Петербурзі перший випуск альманаху «Хата», провідний український
літературний критик поставив нашого славетного поета в громаду: «такії мужі,
як Шекспір, Вальтер Скотт, Шіллер, Міцкевич, Пушкін, Гоголь, Квітка, Шевченко…
в Катерині він піднявсь до Пушкіна, яко художник, а в 1846 року – і до
Міцкевича, яко поет всеслов’янський...». З іменем Шевченка пов’язаний процес
активного входження української літератури в світ європейської духовності…
ДІАЛОГ ПОКОЛІНЬ ТРИВАЄ
Тарас Шевченко жив, творив і боровся в ХІХ столітті. Але
він наш сучасник. Його ідеї, помисли, поезії співзвучні нашому сьогоденню.
Шевченко як митець і громадянин ХХІ століття утверджує повсякчасність і
безвічність національного духу. Актуальність його Слова, яке він ставив «на
сторожі», є незаперечною у кожний момент існування нації. У всі часи, а надто у
важкі, народ звертається до Шевченка за порадою.
Саме державницько-соборні світоглядні ідеї Тараса Шевченка
українському народу і новій владі потрібно втілювати у життя при побудові
нової України... Пророчі візії будителя національного духу віддзеркалені у
нашому сьогоденні, допомагають нам самовизначатися й усвідомлюватися, особливо
після Євролюції, як нації!
Його енергія і візії життєдайні як пророка та ідеолога
української національної ідеї, яка полягає, насамперед, у Державності,
Соборності, Суверенності, Добробуті України. Тарас Григорович Шевченко був, є і
завжди буде найяскравішим виразником одвічних прагнень українського народу до
волі, незалежності, щасливого життя. Його невмирущість, значущість і велич –
всесвітні...
Вклонімося ж Великому Кобзареві! Читаймо Тараса Шевченка і
продовжуймо його справу!
13.10.2014
|