ХТЗ: бути в авангарді
Під час відрядження до Харкова кореспонденти «ПВ» відвідали
флагман вітчизняного машинобудування – Харківський тракторний завод, який
нещодавно відсвяткував своє 82-річчя. Про те, як працює трудовий колектив
підприємства у нових ринкових умовах, – у нашому матеріалі.
Тетяна РУБАН
«ПВ»
Кращі серед кращих
1 жовтня 1931 року з конвеєра Харківського тракторного заводу
– одного з гігантів радянської важкої промисловості – зійшов перший трактор.
Підприємство стало справжньою кузнею висококваліфікованих робітничих,
інженерних, управлінських кадрів для промисловості області, України, всього
колишнього Радянського Союзу.
За роки свого існування завод випустив близько 3 мільйонів
тракторів різних моделей і модифікацій. Нині питома вага його продукції
становить понад чверть обсягів виробництва Державного департаменту тракторного
і сільськогосподарського машинобудування України, п’яту частину обсягу машинобудування
Харківської області.
Харківський тракторний завод був і залишається єдиним в
Україні та країнах СНД підприємством із виробництва уніфікованих гусеничних і
колісних машин загального призначення, а також орно-просапних тракторів серії
ХТЗ-120/160. Нині сертифікована продукція ХТЗ повністю відповідає стандартам
якості ISO-9001, зокрема й трактори малої потужності, які агрегатуються із
широким спектром вітчизняних і закордонних машин та знарядь. Окрім того, завод
випускає дорожньо-будівельну техніку, гусеничні тягачі, заготовки гарячого
штампування, складнорізальний інструмент і технологічне оснащення, лиття,
запасні частини.
Вироби ХТЗ упродовж десятиліть мали великий попит не тільки
на території колишнього СРСР, а й у країнах Європи, Азії та Африки.
Попри складні умови економічної кризи 90-х років, спад виробництва,
завдяки високому інженерно-технічному потенціалу харківські тракторобудівники
спромоглися розробити близько 20 базових моделей тракторів потужністю від 14
до 200 кінських сил, що відповідають вимогам сучасних агротехнологій і не поступаються
продуктивністю їх імпортним аналогам.
Нині важливим напрямом роботи Харківського тракторного
заводу є пошук нових ринків збуту. Станом на 1.11.2013 року завод випустив 1147
тракторів, 70% із яких відправляють до Росії, а решту реалізують у країнах
зарубіжжя та вітчизняним споживачам.
Головна мета – захист трудівників
Активну участь у роботі підприємства бере первинна профспілкова
організація, що входить до складу Профспілки працівників автомобільного та
сільськогосподарського машинобудування України. З 2006 року профком очолює
Валерій Дейнеко. До складу профспілкової організації заводу входять 35 цехових
профорганізацій, молодіжна рада та рада ветеранів підприємства. Профспілковим
членством охоплено 73% усіх працівників.
Своїм головним завданням первинка вважає обстоювання
трудових і соціально-економічних інтересів спілчан перед роботодавцями, а
також в органах державної влади, місцевого самоврядування, чимало зусиль
докладають для залучення до профспілкової громади нових спілчан.
Як розповів Валерій Дейнеко, сьогодні ХТЗ активно працює в
напрямі модернізації виробництва: завод ухвалює стратегічний план розвитку до
2018 року. На підприємстві розробляють і втілюють сучасні інструменти
виробничої системи, які дадуть можливість зменшити витрати на виробництво.
«Якщо раніше, – ділиться Валерій Дейнеко, – на ХТЗ техніку збирали у кількох
корпусах, то сьогодні цей процес відбувається під одним дахом, що значно
знижує собівартість продукції».
У своїй роботі профспілкова організація керується колективним
договором, який укладають з адміністрацією раз на три роки, а двічі на рік
неодмінно підбиваються підсумки його виконання. Представники профспілки
здійснюють громадський контроль за виплатою заробітної плати, дотриманням
законодавства про безпеку та охорону праці, створенням безпечних і
нешкідливих умов праці, забезпеченням належних виробничих та
санітарно-побутових умов. На підприємстві проводиться атестація робочих місць,
належним чином обладнані робочі місця і побутові приміщення. Працівників
заводу забезпечують спеціальним одягом, а у їдальні за доступними цінами їх
завжди смачно почастують поживними стравами. На заводі працює поліклініка,
діють медпункти, проводяться медичні огляди.
Станом на 1.11.2013 року середньомісячна заробітна плата
працівників становить 3134 грн, що більше, порівняно з аналогічним періодом
2012 року.
Профспілкова організація заводу бере активну участь у розвитку
масової фізичної культури, спорту, опікується оздоровленням спілчан і членів
їхніх родин.
Згідно з колективним договором адміністрація підприємства
перераховує на рахунок профорганізації 0,3% фонду оплати праці на
культурно-масову, оздоровчу та спортивну роботу.
Неабияку увагу профспілка приділяє відпочинку працівників
підприємства: на заводі створено всі умови для оздоровлення та відпочинку
працівників. Щороку вони мають змогу отримати путівки на санаторно-курортне
лікування, а влітку їхні діти забезпечуються путівками в оздоровчі табори. І
все це – за рахунок коштів Фонду соціального страхування та коштів профспілки.
Улітку профспілковий комітет організовує оздоровлення
спілчан на морі, проводяться екскурсії цікавими місцями України. Тут завжди
святкують державні та професійні свята. Кращих працівників нагороджують
грошовими преміями, цінними подарунками, грамотами Кабінету Міністрів, органів
місцевого самоврядування, адміністрації та профкому заводу.
Голова Об’єднання профспілок Харківської області Сергій
Тесленко, який багато років очолював первинку ХТЗ, і голова обкому профспілки
працівників автомобільного та сільськогосподарського машинобудування Віктор
Антонов підтримують постійний зв’язок із профспілковою організацією та у разі
потреби завжди надають їй практичну допомогу.
Підприємство неодмінно долучається і до благодійних справ,
бере активну участь у громадському житті Харкова, заходах із благоустрою міста.
Яким буде завтра?
Та це зовсім не означає, що на заводі немає проблем. Серед
них, зокрема, брак коштів, нового обладнання, сучасних енергозберігаючих
технологій, кваліфікованих спеціалістів, вузький ринок збуту виготовленої
продукції. Відтак, як наслідок, неповний робочий тиждень. Звісно, що вже
напрацьовано певні плани, схеми, визначено ділянки, на яких потрібно замінити
обладнання. Та для цього необхідні кошти. Тож підприємство потребує реальної
підтримки держави. Одне із джерел фінансування – довготривалі кредити під
конкретні проекти, які забезпечать кардинальне технологічне та технічне
переоснащення, відтак знизиться собівартість на одиницю продукції і за
рахунок цього підприємство матиме змогу підвищити заробітну плату.
Та хоч і не всі питання іще вирішені, головне, що
керівництво та профспілкова організація заводу незмінно працюють над
удосконаленням своєї діяльності, чітко визначили поточні й перспективні завдання
для подальшого сталого розвитку підприємства. Тут уміють працювати, борються
за ринок, за зростання свого добробуту, не здаються навіть у найважчі часи.
02.12.2013
|