«Мрія», що стала сенсом життя
Софія Іванівна
Дев’ятова
народилася 20 липня 1932 року в селі
Савинці Ярмолинецького району Хмельницької області. 1978 року закінчила Вищу
школу профспілок у Москві. У 1951–1989 роках – обплітальниця, майстер, старший
майстер, наладчиця заводу «Укркабель». Депутат Київської міської ради
(1967–1973), Шевченківської районної ради в м. Києві (1960–1964).
Делегат 25-го з’їзду КПРС, 12–14-го з’їздів профспілок СРСР,
Всесвітнього конгресу жінок (1982). Член міськпромради, міському партії,
секретар цехової парторганізації впродовж багатьох років.
1966 року за успішне виконання семирічного плану, досягнення
високих показників, виявлену трудову доблесть їй присвоєно звання Героя
Соціалістичної Праці з врученням ордена Леніна і золотої медалі «Серп і
Молот».
Нагороджена орденом Леніна (1966), орденом Трудового
Червоного Прапора (1975), орденом Княгині Ольги (2005), медалями, Почесною
грамотою Президії Верховної Ради УРСР (1981), Почесною грамотою Президії
Верховної Ради СРСР (1966), має почесний титул «Українська мадонна» та є переможницею
конкурсу «Киянка року–2011».
Із 1990 року – керівник та солістка народного ансамблю
«Мрія» – переможця багатьох конкурсів. Багаторазово відзначена дипломами та
подяками за активну участь у творчому житті, збереження традицій аматорського
мистецтва.
Для Софії Дев’ятової сходження на вершини слави почалося
1951 року, коли вона вперше переступила поріг відомого київського заводу
«Укркабель». Вона завзято почала опановувати складне ремесло обплітання кабелів
бавовняними нитками. Для різних видів дротів необхідна була певна пряжа, тому
за одну зміну доводилося міняти на верстатах до 550 шпуль – велетенських
бобін. Робота не з легких. Від пряжі, просякнутої їдким антистатиком, пекло
руки, дерло в горлі. Ноги гули від утоми, та Софія Іванівна не давала собі
послаблень. Важка праця стала звичною. Замість належних 20 верстатів
обслуговувала 25. Особисту семирічку виконала за 5 років. Досвідом охоче
ділилася з колегами, допомагала молодим. І навіть була визнана кращим наставником
Києва.
Якось, повернувшись додому після тризмінної роботи, лягла
відпочити. Розбудив дзвінок та грюкіт у двері. Директор заводу і секретар
парторганізації, сміючись, повідомили: «Ну що, скажемо відразу: тобі присвоєно
звання Героя Соціалістичної Праці».
А далі роботи додалося втричі – зустрічі, засідання, виступи
з високих трибун, до яких потрібно готуватися, інтерв’ю, партійна й
профспілкова діяльність. Якось у Москві після чергового засідання гостей
повезли в ресторан. У залі, як і належить, гриміла музика. Софія Іванівна не
витримала, узяла мікрофон. Заспівала популярну тоді «Ромашки спрятались» (до
речі, її найулюбленішу й донині). І зал, і музиканти влаштували овацію…
1989 року Софія Іванівна вийшла на пенсію та без діла сиділа
недовго. В інституті геронтології, де лікувалася разом із чоловіком, зустріла
давню знайому. Вона, знаючи про чудові вокальні таланти подружжя, умовила
виступити перед лікарями та пацієнтами. Три концерти відбулися «на ура». Незабаром
їх запросили взяти участь у конкурсі «Співуча родина», де перемогли несподівано
для самих себе. «Ви не повірите, – розповідає Софія Іванівна, – часом серце
прихопить, тиск підніметься, тож який концерт? Але поспіваємо – дивишся, і
без ліків обійдеться».
Тож самодіяльні артисти вирішили продовжити концертну
діяльність. До Дев’ятових приєдналися й інші ветерани. Виступають в
санаторіях, будинку відпочинку, госпіталях, на літніх естрадах, районних сценах.
Концерти «Мрії» адресовані переважно літнім людям, проте приходять і молоді.
Слухають, дивляться, заряджаються енергією й оптимізмом юних душею ветеранів.
Про велику популярність «Мрії» свідчать численні схвильовані
записи шанувальників у «Книзі відгуків», яку веде Софія Іванівна. Але, на
лихо, днями забула її на лавці біля будинку, очікуючи на автомобіль, що
відвозив на концерт. Згадала про «Книгу», від’їхавши вже далеко. І коли почали
шукати, її не залишилося й сліду.
Ансамблю виповнилося 23 роки. За цей час відбулися понад
тисячу концертів. У репертуарі – українські та російські народні і сучасні
пісні, романси, танцювальні номери, гуморески. Особливе місце належить пісням
військової тематики, що хвилюють і виконавців, і слухачів старшого покоління.
І хоча середній вік музикантів уже перетнув сьомий десяток, вони сповнені сил,
ентузіазму й мають великі творчі плани. Вони несуть світло, радість, зігрівають
теплом серця глядачів.
«Мрія» брала участь і перемогла в конкурсі «Таланти твої,
Україно», носить почесне звання «народного» з врученням диплому. А скільки
має подяк і грамот від органів влади різних рівнів і громадських організацій –
важко й порахувати, адже їх більше сотні.
Володимир Горецький:
«Робота техінспекції праці профспілок була спрямована
насамперед на захист постраждалих»
Пропрацював я в
технічній інспекції праці профспілок України 33 роки. Пройшов шлях від рядового
технічного інспектора праці Профспілки працівників паперової та деревообробної
промисловості України до завідувача відділу охорони праці Укрпрофради,
Федерації незалежних профспілок, а потім керівника управління охорони праці та
здоров’я Федерації профспілок України. Я зовсім не шкодую за жодним днем роботи
в профспілках і пишаюся тим, що діяльність технічної інспекції праці була дійсно
спрямована насамперед на захист постраждалих на виробництві.
Коли я починав працювати, в Україні фіксувалося майже 4 тис.
смертельних випадків. Через упровадження низки додаткових профілактичних
заходів нам удалося довести цей показник до 1800 випадків.
Саме з ініціативи профспілок запроваджувалися вимоги,
згідно з якими охороною праці повинні були займатися всі: від бригадира та
майстра до міністра. Активно діяла схема оперативного контролю за охороною
праці, яку затвердив уряд. На кожного заступника міністра, який відповідав за
певний напрям роботи, було покладено цілий комплекс обов’язків з безпеки праці
на виробництві. І все це виконувалося.
Більше того, профспілки весь час наполягали на тому, щоб
технічна інспекція праці підвищувала власний професійний рівень. З цією метою
проводилися загальнореспубліканські наради та кущові семінари.
Профспілки здійснювали багато профілактичних заходів з
охорони праці: зокрема, було введено оперативний контроль у галузях народного
господарства, який працював і приносив свої результати. Вивчався та
запроваджувався передовий досвід безпечної праці у виробничих бригадах.
Аналіз виробничого травматизму, який проводила техінспекція
праці, висвітлював дійсну ситуацію, яка існувала. Враховувалися конструктивні
недоліки на виробництві, які обов’язково усувалися. На цій підставі
планувалися заходи щодо запобігання виробничому травматизму. І від цього
отримували користь як працівники, так і підприємства.
Хочу загострити увагу на тому, що нинішнім профспілкам
необхідно протидіяти звинуваченням потерпілих у нещасних випадках. Саме це
якраз і сприяє профілактичній роботі. Адже звинувачення потерпілого чи
загиблого – остання справа.
Сьогодні я з острахом спостерігаю тривожну ситуацію із
смертельними випадками на виробництві, дуже багато яких приховуються від
обліку. Та, на жаль, ніхто не звертає уваги на те, що майже скрізь люди
працюють на застарілому обладнанні, в пристосованих приміщеннях та шкідливих
умовах.
Дуже хочеться, щоб упроваджувалася практика розгляду причин
та обставин всіх нещасних випадків на засіданнях профспілкових органів, де їм
надавалася б відповідна оцінка. Це і буде захистом працівників, профілактикою
виробничого травматизму та професійних захворювань. Сподіваюсь, що такі часи
скоро настануть.
Сторінку підготували
Олена ОВЕРЧУК, Тетяна РУБАН
«ПВ»
Фото
Кирила ЛАТИШЕВА
28.09.2013
|