Профспілка – справа всього життя
7 червня 2012 року після
тривалої хвороби й важкої операції на 77-му році життя перестало битися серце Зінченка
Івана Якимовича, голови Луганської обласної профспілкової організації працівників
будівництва і промисловості будівельних матеріалів з 1983 по 2010 рік.
Обласна профспілкова організація будівельного комплексу висловлює
співчуття рідним і близьким у зв’язку з важкою і непоправною втратою дорогої людини.
Світла незабутня пам’ять про сильну людину, відповідального профспілкового лідера,
наставника й надійного товариша залишиться у серцях тих, хто працював з Іваном
Якимовичем або ж просто знав його. 40 років Зінченко Іван Якимович відпрацював в
апараті обласного профспілкового комітету. Спершу – секретарем, а потім понад
27 років – головою обласної профспілкової організації працівників будівництва і
промбудматеріалів. На спомин про Івана Якимовича пропонуємо його інтерв’ю газеті
«Єдність» (друкований орган Федерації профспілок Луганської області).
За високу організаторську
роботу, активну діяльність зі збереження профспілкової єдності, оздоровлення дітей
у заміських таборах, стійку позицію у вирішенні багатьох життєво важливих питань
працівників будівельного комплексу Іван Якимович Зінченко нагороджений нагрудними
знаками ВЦРПС і Федерації профспілок України «Профспілкова відзнака», Почесними
грамотами Кабінету Міністрів, Федерації профспілок України, ЦК профспілки працівників
будівництва і промбудматеріалів, Луганської облдержадміністрації та обласної ради,
Федерації профспілок Луганської області. Йому присвоєно звання «Заслужений працівник
профспілок України».
Високий професіоналізм, цілеспрямованість та організаторські
здібності допомогли Іванові Якимовичу Зінченку в складних умовах реформування економіки
та суспільних відносин зберегти структуру обласної профспілкової організації працівників
будівництва і промбудматеріалів, пере-орієнтувати роботу профспілкових комітетів
на захист економічних та соціальних гарантій працівників будівельного комплексу,
забезпечення законності та прав громадян.
– Іване Якимовичу, дитиною Ви пізнали жахи німецької окупації.
Які найяскравіші враження дитинства?
– Воно було важке – босоноге, голодне й військове. З раннього
дитинства звик трудитися: пас гусей, корів, полов город.
Один з яскравих спогадів. Неділя 22 червня 1941 року, наші мами
працювали в полі, а ми, малюки, на них чекали. І раптом то там, то тут кричать:
«Війна! Війна!». Усі жінки почали ридати, ми також плачемо, хоча навіть нічого
зрозуміти не можемо. Покидавши сапи, всі побігли додому. Вже наступного дня ми
проводжали своїх батьків на фронт. Село Шарівка в Білокуракинському районі, де
я народився, військові дії обійшли стороною, але німців усе ж побачити довелося.
Неодноразово вони гнали колони радянських військовополонених – змучених, поранених,
босих і голодних. А віч-на-віч я зіткнувся з німцями взимку 1942 року, коли їх
гнала Червона Армія з нашої території. Злі, голодні, замерзлі, вони, наставивши
дуло автомата, вимагали їжу. Пам’ятаю, як усе переривали в пошуках провіанту. Та
тільки де ж його було взяти? Також пам’ятаю, як у нашої сусідки взимку в лютий
мороз у будинку завалився димар. І як з усього села несли по цеглині, і за два дні
все відновили. Радянський народ був об’єднаний однією бідою – це і допомогло нам
перемогти фашизм.
– А чим запам’яталися шкільні роки?
– У воєнному 1943 році мені настав час йти до школи. І так хотілося,
не повірите. Мати замовила мені й старшому братові чоботи, та щось там не склалося.
Але жага до знань переборола. Ми босоніж за півтора кілометра бігали в школу,
жодного дня не про-пустили.
У 1944 році повернувся з фронту батько. Його призначили головою
колгоспу. Моєму поколінню рано довелося подорослішати. Рано вступив у комсомол.
Улітку на косарці сіно косили, в збиральну на волах бричками возили зерно на тік.
Втомлювалися тварини, вибивалися із сил і ми. Після школи, часом вночі при місяці,
скиртували солому. А потім клювали носом на уроках.
– Під впливом яких обставин виникло бажання стати транспортним
будівельником?
– Навчався я добре і завжди мріяв подорожувати. Саме технікум
залізничного будівництва міг дати мені таку можливість: їздити по всьому Союзу
і прокладати шлях для поїздів. Тому вчився старанно, осягав усі премудрості.
– Здійснилася мрія подорожувати?
– Звичайно. Після технікуму мене чекав Урал, працював над розширенням
станційних шляхів Кунгур-Свердловськ (нині Єкатеринбург), потім перекинули нас
до Башкирії на будівництво п’ятирічки – будували залізничну гілку Магнітогорськ
– Белорецьк – Абдулино. Там я набув колосального досвіду. Допомагали глибокі знання,
особливо з геодезії. Звідти мене призвали в армію. Служив у військах протиповітряної
оборони. В місті Кандагач пройшов курс молодого бійця, потім нас перекинули в
Актюбінськ у радіолокаційну роту. Армію закінчив старшим сержантом, був начальником
радіостанції, опанував професію радиста 1-го класу, вів комсомольську роботу.
Після служби в армії знову захотілося вчитися. Вступив на денне
відділення інституту. Відповідно до постанови уряду студенти з шостої ранку працювали
на будівництві, досконало опановуючи професії муляра, штукатура, монтажника, а
ввечері – за парту. Закінчив інститут із відзнакою. Переддипломну практику проходив
у Беслані в Чечні на заводі залізобетонних виробів. Потім поїхав на Північ.
– Як це працювати в суворих північних умовах?
– Після переддипломної проектної практики, яку проходив у Ленінграді,
заїхав у міністерство шляхів сполучення й попросився на будівництво. Так потрапив
в Архангельськ, у будівельний трест «Севтрансстрой». Там довелося ламати причали,
які будували ще за Петра Першого, – тому що з’явилися величезні океанські, морські
судна, для яких глибина біля причалу була невеликою.
Для будівництва нових причальних стінок порту Бокаріца з усіма
припортовими спорудами намивали десятки тисяч тонн піску. Оригінальність усіх будівель
і споруд полягала в тому, що вони будувалися на палях, оскільки місцевість – болота
та торфовища. Будували також цехи заводу залізобетонних виробів, реконструювали
судноремонтний завод «Червона кузня». І не тільки промоб’єкти, а й дитячі садки,
школи, лікарні, житло. Умови суворі – до 50 градусів морозу взимку. Працював
майстром, начальником дільниці СУ-304, головним інженером дільниці. Життя було
насичене й цікаве, але весь час тягнуло на батьківщину. Зважився і переїхав до
Лу-ганська.
– Чим займалися на батьківщині?
– Оскільки будівництво було масштабним, то і на Луганщині будував
чимало об’єктів. Серед них – нові корпуси заводу ОР на 82-му кілометрі, заводів
ім. Пархоменка, ім. Артема. Будував також заво-ди ім. Якубовського, ім. Рудя, завод
фруктово-мінеральних вод.
– Виходячи з власного досвіду, можете погодитися з висловом,
що за радянських часів профспілки були «кишеньковими»?
– Так може говорити тільки людина, яка взагалі нічого не знає
про профспілку. Обком профспілки був кузнею кадрів, проводилася велика робота
з людьми. А який обсяг діяльності! На обліку перебувало понад 125 тис. членів
профспілки. На балансі обкому перебувало 13 клубів і палаців культури, була своя
художня самодіяльність (7 колективів мали звання народного!), 62 дошкільних заклади,
13 піонерських таборів, 62 бази відпочинку, в тому числі на березі Чорного моря,
7 санаторіїв-профілак-торіїв, 16 спортивних залів і стадіонів, 14 професійно-технічних
училищ, 6 домобудівних комбінатів. Профспілки опікувалися також організацією гарячого
харчування на виробництві: саме Луганський обком одним із перших упровадив пересувні
пункти гарячого харчування, причому на всіх будівельних об’єктах. Профспілка впритул
займалася питаннями дисципліни, організації виробництва й продуктивності праці,
побуту та відпо-чинку членів профспілки, оздоровленням, профорієнтацією...
– Якими основними прин-ципами Ви керуєтеся у своїй роботі?
– Ціную чесність, порядність і цілеспрямованість. Із дитинства
привчений відповідально ставитися до будь-якої роботи й доводити справу до кінця,
вірити в те, що робиш. Не люблю ледарів. У своїй роботі використовую різноманітні
форми з обстоювання прав трудящих: зустрічі з керівниками, звернення з вимогами
та пропозиціями до Президента України, Кабінету Міністрів, Верхов-ної Ради, а також
облдерж-адміністрації. Багато вимог наших президії і пленумів знайшли відображення
в прийнятих Верхов-ною Радою законах і постановах Кабінету Міністрів. Зокрема,
у прийнятому в першому читанні Законі Україні «Про будівництво доступного житла»,
у законі про іпотечне кредитування будівництва житла та ін.
Матеріал надано Луганською обласною профспілковою організацією
працівників будівництва і промисловості будівельних матеріалів
26.06.2012
|