Переваги нового Трудового кодексу України
Проект Трудового
кодексу в редакції, яку підтримав профільний комітет Верховної Ради з питань
соціальної політики та праці, відображає інтереси трудівників, адже його метою
є: визначення основних засад реалізації передбачених Конституцією України
трудових прав і гарантій працівників; створення належних умов праці;
забезпечення захисту інтересів працівників і роботодавців.
Проектом забезпечується правове регулювання трудових
відносин, створення необхідних правових умов для досягнення оптимального
узгодження інтересів сторін трудових відносин.
Проект складається з
9 книг і 436 статей, норми яких дають можливість вирішити, зокрема, такі питання.
1. Передбачено заборону дискримінації у сфері праці, у тому
числі за додатковими до існуючих ознаками: віку, стану здоров’я, інвалідності,
підозри чи наявності захворювання на ВІЛ/СНІД, сімейних обов’язків, участі у
страйку, звернення або наміру звернення до суду чи інших органів за захистом
своїх прав або надання підтримки іншим працівникам у захисті їхніх прав.
2. Положення проекту дають змогу повернути під захист
засобами трудового законодавства сотні тисяч людей, з якими сьогодні
практично без обмежень укладаються цивільно-правові угоди на виконання робіт,
що не забезпечує захисту прав та інтересів найманих працівників. У першу
чергу – права на охорону праці. Так, проектом визначено, що в усіх випадках
на тих, хто працює за цивільним договором, поширюється чинність законодавства
про охорону праці, а також у разі якщо органами державного нагляду і контролю
за дотриманням трудового законодавства або в судовому порядку встановлено, що
цивільним договором фактично регулюються трудові відносини, до них застосовуються
норми трудового законодавства (ст. 6).
3. У разі відмови роботодавця надати працівникові роботу
відповідно до укладеного трудового договору працівник має право на визнання
трудових відносин такими, що виникли з дня, визначеного трудовим договором,
зі стягненням заробітної плати з розрахунку тарифної ставки (окладу) до дня
початку роботи (ст. 57).
4. Уведена новація щодо форми трудового договору.
Передбачена обов’язковість його письмової форми. Проте недотримання такої
вимоги не тягне недійсності трудових відносин, що виникли (ст. 41).
5. Послідовно проведена лінія на безумовну обов’язковість
умов трудового договору. В межах трудового договору, який обов’язково визначає
професію працівника, роботодавцю надається право на переміщення працівника і
зміну умов праці та її оплати. За межі трудового договору переміщення працівника
(крім переміщення у тій же місцевості за умови незмінності транспортної
доступності) або зміна умов праці допускаються лише за наявності погодження
сторін (ст. 44, 53, 76, 78, 83).
6. Комплексно врегульовано види переведень на іншу роботу, в
тому числі тимчасових переведень як у межах конкретної організації, так і в
іншу організацію (ст. 79–82).
7. Опрацьовано низку нових положень, що регулюють раніше
фрагментарно врегульовані відносини щодо відсторонення працівника від роботи
(ст. 84–90). Запропоновано механізм виходу із ситуації, за якої роботодавець
не може допустити до роботи особу, що перебуває у стані алкогольного, наркотичного
сп’яніння, але не має можливості здійснити медичний огляд працівника (ст. 85).
8. Перекрито будь-які можливості зловживання таким видом
трудового договору, як тимчасовий. Пропонується залишити тільки визначення
строкового трудового договору, поширивши на трудові відносини, що виникають на
його підставі, положення про строкові трудові договори, в тому числі і ті, що
встановлюють випадки, коли допускається укладення строкового трудового
договору (ст. 68, 69, 70 проекту). Відмова від спеціальних правил щодо тимчасових
і сезонних трудових договорів означає виключення із трудового законодавства
дискримінаційних положень про додаткові підстави звільнення працівників. За працівниками,
що уклали строкові трудові договори, визнане право на їх розірвання з власної
ініціативи (ст. 95).
9. Спрощено формулювання, що стосуються звільнення працівників
у порядку скорочення штату, чітко визначено порядок встановлення кола
працівників, серед яких визначаються ті, що мають переважне право на залишення
на роботі. Тепер має значення кількість обставин, за яких виникає перевага, а
також послідовність їх переліку (ст. 98, 102).
10. З метою усунення порушень інтересів працівників при
ліквідації юридичних осіб та створенні на базі їхнього майна нових юридичних
осіб уперше встановлені правила щодо правонаступництва в трудових відносинах
(ст. 25).
11. Заборонено звільнення працівника з ініціативи
роботодавця під час перебування у відряд-женні.
12. Не допускається звільнення працівника з мотивів
досягнення пенсійного віку.
13. У разі звільнення працівників з ініціативи роботодавця
останній має отримати від виборного органу первинної профспілкової організації
(профспілкового представника), що діє на підприємстві, членом якої є
працівник, попереднє погодження на таке звільнення (ст. 121, 122).
14. Встановлюються підвищені гарантійні виплати при
звільненні працівника у разі скорочення. Роботодавець у цьому випадку
зобов’язаний виплатити вихідну допомогу у розмірі залежно від безперервного
стажу роботи у цього роботодавця. Її розмір становить від однієї до трьох
середньомісячних заробітних плат (ст. 251).
Додатково до існуючих норм передбачено виплату вихідної
допомоги у розмірі середньомісячного заробітку у разі звільнення працівника у
зв’язку з тривалою (понад 4 місяці) хворобою, а також у зв’язку з порушенням
правил прийому на роботу.
15. Запроваджуються нові положення про вимоги до
працівників і перевірку та оцінку їхніх ділових якостей, установлюється можливість
і порядок проведення співбесід, тестів при прийнятті на роботу працівників. При
цьому забороняється вчинення дій, що є дискримінаційними або зачіпають честь
і гідність людини та не стосуються роботи чи посади.
Обов’язок роботодавця – забезпечити конфіденційність
інформації, отриманої при перевірці ділових якостей працівника, забезпечується
його відповідальністю (ст. 60).
16. Усунено невизначеність щодо сфери застосування атестації
працівників (ст. 72–75). Роботодавець може проводити атестацію лише у
випадках, передбачених законом.
17. Уперше чітко визначається зміст трудової функції
працівника та її співвідношення з переліками робіт, що наводяться у кваліфікаційних
характеристиках. Це вносить необхідну ясність у питання щодо доручення
працівникові обов’язків, що виходять за межі його спеціальності (посади), з
доплатою за виконання зазначених обов’язків чи без такої (ст. 44).
18. З метою усунення розбіжностей у визначенні норми
(фонду) робочого часу при різних режимах роботи (шестиденний робочий тиждень,
підсумований облік робочого часу, неповний робочий час тощо) встановлюється, що
основою для визначення норми робочого часу є п’ятиденний робочий тиждень із
рівною тривалістю роботи в кожний день тижня (ст. 137).
19. Уперше сформульовано розгорнені правила щодо використання
режиму підсумованого обліку робочого часу (ст. 143).
20. Упорядковуються відносини, що стосуються вихідних днів.
Це можливо за умови визнання двох видів вихідних днів:
а) загальний вихідний день;
б) вихідний день працівника (відповідно до встановленого
стабільного режиму роботи, графіка змінності, графіка виходу на роботу) (ст.
159).
21. Мінімальна заробітна плата визначається як законодавчо
встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче
якого не може здійснюватися оплата за виконану працівником місячну, погодинну
норму праці (обсяг робіт), що має забезпечувати достатній життєвий рівень для
працівника. До неї не включається додаткова заробітна плата (доплати,
надбавки, премії, інші види заохочувальних виплат) (ст. 219 ).
22. Системами оплати праці є тарифна та інші системи оплати
праці, які формуються на оцінці складності робіт та кваліфікації працівників.
До тарифної системи оплати праці входять тарифні ставки, тарифні
сітки, схеми посадових окладів і тарифно-кваліфікаційні характеристики
(довідники). Формування тарифної сітки (схеми посадових окладів) проводиться
на основі тарифної ставки робітника першого розряду, посадового окладу (ставки
заробітної плати) працівника першого тарифного розряду та міжкваліфікаційних
(міжпосадових) співвідношень. При цьому тарифна ставка робітника першого
розряду, посадовий оклад (ставка заробітної плати) працівника першого тарифного
розряду визначаються Генеральною, галузевою (міжгалузевою) угодою в розмірі,
що перевищує розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом,
міжкваліфікаційні (міжпосадові) співвідношення розмірів тарифних ставок
(посадових окладів) – галузевою угодою, а за її відсутності – колективним
договором (ст. 213).
23. Збільшується розмір гарантованої підвищеної оплати
роботи в нічний час з 20 до 30 відсотків тарифної ставки (окладу) за кожну
годину (ст. 230).
24. Встановлено підвищення на 20 відсотків тарифної ставки
(окладу) оплати праці при поділі робочого дня на частини (ст. 231).
25. Передбачено підвищену оплату надурочних робіт (у
потрійному розмірі), якщо їх тривалість перевищує 120 годин на рік (ст. 232).
26. У разі порушення встановлених строків виплати
заробітної плати, гарантійних і компенсаційних виплат роботодавець
зобов’язаний сплатити працівникові пеню (компенсацію) у розмірі подвійної
ставки Національного банку в розрахунку на рік за кожний день затримки (ст.
263).
27. Передбачено, що несплата або несвоєчасна сплата роботодавцем
внесків на загально-обов’язкове державне соціальне страхування не може бути
підставою для відмови у наданні матеріального забезпечення та послуг із фондів
соціального страхування або включенні відповідних періодів роботи до страхового
стажу, якщо працівник надасть докази перебування у трудових відносинах.
28. Низка положень проекту створює умови для інвестування
роботодавцем коштів у робочу силу та зустрічних обов’язків працівника. У разі
необхідності роботодавець має право укладати з працівниками договори про направлення
їх до навчальних закладів (ст. 319).
29. Пропонується встановити додаткові положення, спрямовані
на захист прав та інтересів неповнолітніх: закріплюється обов’я-зок держави та
її органів здійснювати заходи з метою запобігання найгіршим формам дитячої
праці, виявляти випадки використання дитячої праці; встановлюється заборона на
використання праці неповнолітніх на роботах, на яких вони наражаються на
фізичне, психологічне чи сексуальне насильство, та порядок встановлення
переліку таких робіт (ст. 292).
30. Статтями 118 і 286 проекту встановлюються гарантії при
прийнятті на роботу та заборона звільнення вагітних жінок і жінок, які мають
дітей.
Так, забороняється відмовляти жінкам у прийнятті на роботу і
знижувати їм заробітну плату з мотивів, пов’язаних з вагітністю або наявністю
дітей віком до трьох років або дитини-інваліда, а одиноким матерям – за
наявності дитини віком до п’ятнадцяти років або дитини-інваліда.
За запропонованими у статті 118 нормами забороняється
звільнення з ініціативи роботодавця вагітних жінок і жінок, які мають дітй
віком до трьох років або дитину-інваліда, крім випадків ліквідації юридичної
особи – роботодавця без правонаступництва та припинення фізичною особою
функцій роботодавця.
Встановлюється заборона звільнення одиноких матерів, які мають
дітей віком до п’ятнадцяти років, окрім випадків, коли відбувається ліквідація
юридичної особи – роботодавця без правонаступництва (або фізична особа припиняє
функцію роботодавця), а також з підстав невиконання чи неналежного виконання
ними своїх трудових обов’язків.
Таким жінкам у випадках їх звільнення у разі ліквідації
юридичної особи – роботодавця, припинення фізичною особою функцій роботодавця,
а також у зв’язку із закінченням строку трудового договору встановлюється
підвищений розмір вихідної допомоги – у розмірі тримісячної середньої
заробітної плати.
Проектом пропонуються вирішення численних проблем з
урахуванням принципу забезпечення прав однієї сторони трудових відносин
відповідними обов’язками іншої.
ЗАРОБІТНА ПЛАТА –
ПЕРШ ЗА ВСЕ
Встановлюються
правила щодо першочерговості виплати заробітної плати працівникам із коштів,
що надходять на рахунок роботодавця в банку, а також коштів, отриманих від
продажу майна. При цьому всі інші платежі, в тому числі по зобов’язаннях, забезпечених
заставою, до бюджетів, фондів загальнообов’язко-вого державного соціального
страхування, державних цільових фондів, не можуть здійснюватися за наявності
заборгованості з виплати заробітної плати (ст. 241).
29.05.2012
Департамент правового захисту
|