ГРИГОРІЙ ОСОВИЙ: «ДЕПУТАТИ ПРОВАЛИЛИ ПІДВИЩЕННЯ МІНІМАЛЬНОЇ ЗАРПЛАТИ ДО ФАКТИЧНОГО ПРОЖИТКОВОГО МІНІМУМУ»
7 грудня пізно
увечері парламент ухвалив Державний бюджет України на 2018 рік. Майже вперше у
практиці законотворчої діяльності Верховної Ради України це зроблено вчасно. В
Уряді кошторис назвали бюджетом економічного зростання, яким передбачено ріст
ВВП на 3%.
Документ поки що
офіційно не опублікований, але вже зараз можна зробити оцінку щодо врахування
у ньому профспілкових вимог і пропозицій, спрямованих на соціальний захист
працівників.
Коментує Голова СПО об’єднань профспілок, Голова
ФПУ Григорій Осовий.
«П
рофспілки традиційно із самого початку бюджетного
процесу, ще на етапі формування весною Бюджетної резолюції, активно включились
до роботи над ним. У послідовному діалозі з урядовцями, народними депутатами
нам вдалось довести профспілкові пропозиції і вимоги до Держбюджету. Представниками
ФПУ у Верховній Раді України Сергієм Капліним і Вадимом Івченком усі вони були
передані до законопроекту і під час його підготовки до другого читання основні
соціальні показники підтримав бюджетний комітет ВР. Депутати з порозумінням
поставились до необхідності пошуку можливостей підвищення соціальних гарантій
і стандартів: величини прожиткового мінімуму, мінімальної зарплати,
фінансування підприємств вугільної промисловості й лісового господарства,
освітньої сфери, охорони здоров’я, на чому особливо наполягали профспілки.
Зазначу, що загальна сума додаткових виплат бюджету на їх реалізацію
становила, за розрахунками Мінфіну, близько 400 млрд грн на рік.
Але цього разу постатейного обговорення
депутатських пропозицій до Держбюджету у сесійній залі не відбулось, тому ми
можемо говорити лише про часткове врахування наших вимог в ухваленому
остаточно документі.
У бюджеті передбачене на 16% підвищення
мінімальної зарплати – з 3200 до 3723 грн, що перевищує прогнозований рівень
інфляції на 2018 рік – 9%. Однак, цей розмір зарплати є меншим, ніж об’єктивно
розрахований ФПУ на основі чинної законодавчої бази розмір прожиткового
мінімуму – 4023 грн. Встановлення саме такої мінімальної зарплати з 1 січня
2018 року вимагали профспілки. Незважаючи на те, що парламент нас не підтримав,
все ж таки вдалося досягнути компромісу, а саме: пунктом 17 Прикінцевих
положень Держбюджету–2018 передбачено, що Уряд зобов’язаний на основі
моніторингу виконання Держбюджету за підсумками першого кварталу розглянути
можливість додаткового підвищення розміру мінімальної заробітної плати.
Нагадаю, що і Прем’єр, і Президент неодноразово
заявляли, що цей показник на 2018 рік має становити 4100–4200 грн. Якщо таке
підвищення відбудеться вже навесні, а не наприкінці наступного року, це було б
для нас задовільним результатом. Але ми повинні бути готові як до переговорів
з цього приводу, так і до активних дій.
Потрібно зазначити, що у процесі підготовки
проекту Держбюджету до другого читання деякі видатки на соціальні потреби було
збільшено, зокрема віднайдено компроміс стосовно фінансування навчальних
закладів І–ІІ рівня акредитації, трудові колективи яких проводили активні дії
біля стін Кабміну й були підтримані профспілками. Фінансування їх діяльності з
Держбюджету здійснюватиметься у разі згоди приєднатися до закладів III–IV
рівня акредитації. На це потрібно більш як 5 млрд грн.
З чим категорично не погоджуються профспілки?
Насамперед з тим, що тарифна ставка першого
розряду працівника бюджетної сфери залишається на рівні трохи більше1700 грн,
що є менше 50% від розміру мінімальної зарплати. Фактично за межею бідності
лишаються освітяни, медики, працівники сфери культури, соціального
забезпечення – майже 0,6 млн спілчан.
Наша позиція: базова ставка ЄТС має бути підвищена
до рівня мінімальної зарплати. Тому профспілки й надалі боротимуться за це. Ми
вже розпочали консультації з урядовцям стосовно запровадження окремих систем
оплати праці в освіті (згідно з новим законом про освіту), охороні здоров’я,
інших бюджетних галузях. Сподіваюсь, що така робота вже буде проведена у І
півріччі наступного року, щоб до початку нового бюджетного процесу на 2019 рік
нам підійти з напрацьованими параметрами і механізмами формування заробітної
плати бюджетників.
Хочу закликати роботодавців до усвідомлення того,
що у разі непідвищення зарплати українським працівникам до розмірів, що є на
ринку інших країн, це призведе до відтоку робочої сили з нашої країни та непоправної
втрати трудових ресурсів. На мій погляд, зарплата для кваліфікованого
працівника на сьогодні має бути не менш ніж 500 євро на місяць. Наразі за
статистикою, за рівнем зарплат Україна посідає останнє місце серед європейських
країн. Середньостатистичний український працівник сьогодні отримує на руки
приблизно 190 євро, тоді як у наших сусідів, країнах ЄС – від 400 до 800 євро,
а у сталих країнах Євросоюзу – від 1800 до 4200 євро.
Профспілки також не задоволені тим, що
фінансування освіти у Держбюджеті наступного року передбачається в обсязі 6,7%
ВВП, що є меншим, ніж передбачено законом про освіту – 7%, а це втрата майже 5
млрд грн. Тим не менше відбудеться підвищення зарплати вчителям на 25% (у 2017
році було на 50%).
Серед галузей соціального сектору найгірше
фінансування в охорони здоров’я – лише на рівні 3,5% ВВП, тоді як законом визначено
5%, а відповідно до рекомендацій Всесвітньої організації охорони здоров’я,
бюджетне фінансування має бути не менш як 7% від ВВП держави.
Профспілки не задовольняють обсяги фінансування
вугільної промисловості. Невирішеним лишається питання фінансування лісового
господарства у південних регіонах України. Фактично заморожена програма
кредитування доступного житла, на що в бюджеті передбачено лише 100 млн грн
при потребі щонайменше 1 млрд грн та ін.
Пропозиції профспілок щодо збільшення
фінансування соціальних статей бюджету не підтримуються нібито через
відсутність для цього коштів. Хоча насправді ми знаємо, які колосальні резерви
приховані у тіньовій економіці, які вони є у вдосконаленні фіскальної
політики, у диференціації розміру податків залежно від статків, як це
робиться в європейських країнах, в оподаткуванні капіталів, що вивозяться до
офшорів тощо. Натомість ми бачимо, що у бюджеті на наступний рік передбачено
значне підвищення – не на відсотки – видатків на фінансування народних
депутатів України, діяльності Адміністрації Президента, Генеральної прокуратури,
правоохоронних органів, ДФС та ін.
На мій погляд, це лише ілюструє, що ставлення до
працюючої людини, яка створює ВВП країни, у нас поки ще не є головним
пріоритетом державної політики. Тому профспілки, як правозахисні організації,
мають наполегливо переконувати владу і бізнес, що саме гідна праця і зарплата
мають стати домінуючими цінностями для того, щоб в Україні існували соціальна
справедливість та повага до людини праці.
Хочу запевнити, що з прийняттям Держбюджету по
всіх питаннях, що порушують профспілки, роботу не завершено. Зокрема, у
протоколі доручень після зустрічі представників профспілок з Прем’єр-міністром
України Володимиром Гройсманом 7 листопада ц.р. дано конкретні доручення
керівникам центральних органів виконавчої влади: продовжити роботу з пошуку
можливих шляхів вирішення зазначених проблем. Ця робота перебуває на постійному
контролі ФПУ і галузевих профспілок, подальшу тактику дій визначить Президія
ФПУ, яка збереться на засідання 21 грудня ц. р.».
Записав
Олексій КОРЕЦЬКИЙ,
Прес-центр
ФПУ
СЛУЖБА БЕЗПЕКИ:
ФПУ НЕ ПРИЧЕТНА ДО ФІНАНСУВАННЯ ТЕРОРИСТИЧНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ
Служба безпеки України опрацювала інформаційний
запит ФПУ від 21 листопада 2017 року і надала відповідь, в якій зазначається:
«Повідомляємо, що на даний час інформація щодо можливої причетності Федерації
професійних спілок України до фінансування терористичних організацій у Службі
безпеки України відсутня».
Н
агадаємо, що у зв’язку з тим,
що в деяких вітчизняних ЗМІ була розповсюджена недостовірна інформація про
причетність ФПУ до фінансування терористичних організацій, Голова СПО
об’єднань профспілок, Голова Федерації профспілок України Григорій Осовий
звернувся до Служби безпеки України з проханням повідомити ФПУ, чи відомі СБУ
будь-які факти або інформація щодо причетності Федерації профспілок України до
фінансування терористичних організацій.
З повним текстом відповіді
СБУ можна ознайомитися на офіційному сайті ФПУ fpsu.org.ua
ЗМІНИ У ПЕНСІЙНІЙ СИСТЕМІ: ЧОГО ОЧІКУВАТИ
ПЕНСІОНЕРАМ?
Цьому питанню була присвячена робоча зустріч членів СПО об’єднань профспілок
з представниками Пенсійного фонду України, що відбулась 7 грудня за ініціативи
профспілок.
С
півпраця ФПУ і ПФ відбувається у рамках Угоди, укладеної
між СПО об’єднань профспілок і ПФ. У зустрічі взяли участь заступник голови правління
ПФ Владислав Машкін та директор департаменту пенсійного забезпечення ПФ Олена
Охріменко.
Представники ПФ зазначили, що
з 11,7 млн пенсіонерів пенсії з 1 жовтня перераховано 10,2 млн. Середній розмір
пенсії збільшився з 1886,78 до 2447,95 грн. Перераховані також пенсії по інвалідності
та втраті годувальника внаслідок нещасного випадку на виробництві та профзахворювання.
З 1 жовтня ц.р. відновлено виплату
пенсій в повному розмірі працюючим пенсіонерам.
Починаючи з 2019 року пенсії щорічно
будуть індексуватися не менш ніж на 50% індексу споживчих цін та 50% зростання
середньої зарплати в країні.
Керівники ПФ презентували інформаційні
та статистичні матеріали, відповіли на численні запитання представників профспілкових
організацій.
Управління соціального страхування і
пенсійного забезпечення апарату ФПУ
Детальніше – на офіційному сайті
ФПУ fpsu.org.ua
|