ПРОФСПІЛКИ ВВАЖАЮТЬ ЗАПРОВАДЖЕННЯ З 1 СІЧНЯ 2016 РОКУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПЕНСІЙНОЇ ПРОГРАМИ ПЕРЕДЧАСНИМ
Про це зазначено у листі Спільного
представницького органу (СПО) об’єднань профспілок до Мінсоцполітики.
З урахуванням обговорення проекту Закону України
«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження
накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування
та єдиних принципів нарахування пенсій» в Мінсоцполітики та під час зустрічі з
профспілковою стороною СПО об’єднань профспілок звертає увагу на наступне.
1. Враховуючи існуючий високий рівень інфляції
в Україні та нестабільність в економіці, проблеми зі стабільністю банків тощо,
на що СПО об’єднань профспілок вже звертав увагу, вважаємо запровадження з 1
січня 2016 року професійної пенсійної програми передчасним.
2. Запровадженню професійної програми має
передувати проведення належної підготовки як з боку органів Пенсійного фонду,
так і на підприємствах і в організаціях: перевірка та складання списків осіб,
які користуються правом на пільгове пенсійне забезпечення та за вислугу років;
забезпечення проведення атестації робочих місць за умовами праці; навчання
відповідних працівників кадрових служб; проведення широкої роз’яснювальної
роботи на підприємствах і в організаціях.
3. Враховуючи те, що страхові внески до
накопичувальної системи (у т.ч. професійної пенсійної програми) є
обов’язковими, потрібно передбачити належну систему гарантій збереження
накопичених коштів (див. лист СПО об’єднань профспілок від 06.04.2015
№04-18/452-СПО), що є вкрай важливим для довіри учасників до накопичувальної
системи від самого початку її впровадження.
4. Серед зобов’язань страхувальників,
визначених частиною другою статті 17 (статті 114, 119), потрібно передбачити
своєчасне проведення атестації робочих місць за умовами праці. У разі не
проведення повторної атестації робочих місць страхувальник має сплачувати
внески до професійної пенсійної програми згідно з результатами останньої
атестації робочих місць. Якщо страхувальником загалом не проводиться атестація
робочих місць, то внески мають сплачуватися відповідно до посади, професії,
виду робіт тощо, визначених списками № 1 і № 2.
5. Як підтвердилось під час попереднього
обговорення законопроекту, положення про накопичувальну систему та професійну
пенсійну програму потребують належного професійного опрацювання, у тому числі
із залученням наукових установ, для чого потрібний відповідний час. У зв’язку з
цим пропонується відкласти прийняття зазначених положень до проведення такого
опрацювання.
Зауваження та пропозиції до окремих положень
законопроекту.
До пункту 1 (У Законі України «Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»):
1. Підпункт 19 виключити. Виключення абзацу
четвертого частини першої статті 24 Закону не відповідає нормі статті 22
Конституції України про недопущення звуження змісту та обсягу існуючих прав і
свобод;
2. Підпункт 23 виключити. «Замороження»
показника середньої заробітної плати на рівні 2012-2014р.р. не підтримується,
оскільки він і так є заниженим порівняно із середньою заробітною платою за
останній календарний рік перед зверненням за призначенням пенсії. Проблему
розриву в розмірах «старих» і «нових» пенсій потрібно вирішувати іншим шляхом,
зокрема через легалізацію заробітних плат і збільшення надходжень до Пенсійного
фонду та відповідно збільшення (осучаснення) призначених пенсій.
3. У підпункті 39:
пунктом 3 статті 116 передбачено, що учасники
накопичувальних професійних пенсійних програм, які не мають професійного
пенсійного стажу, набувають право на використання коштів накопичувальної
системи пенсійного страхування лише при досягненні пенсійного віку,
встановленого статтею 26 цього Закону. На нашу думку, враховуючи те, що
пенсійні кошти на накопичувальному рахунку належать учасникам професійних
пенсійних програм, то справедливим буде надати право цим учасникам використати
ці кошти до досягнення загальновстановленого пенсійного віку. При цьому
потрібно визначити певний порядок використання цих коштів. Наприклад, що особа
може скористатися правом отримання пенсійних коштів раніше настання пенсійного
віку лише протягом періоду, під час якого виплачуватиметься сума пенсійної
виплати не менше мінімального розміру, визначеного Національною комісією;
до статті 118:
пунктом 4 потрібно передбачити не лише
одноразову виплату, а й можливість здійснення щомісячної виплати у порядку,
зазначеному вище у пропозиціях до п. 3 статті 116 – тобто, що особі можуть
здійснюватися щомісячні виплати протягом періоду до досягнення пенсійного віку
за умови, що розрахункова сума пенсійної виплати є не менше мінімального
розміру, визначеного Національною комісією;
до статті 124:
Розміри надбавок, підвищень, додаткових пенсій
передбачених частинами 6, 7, 10, 11, 12 та 14 необхідно визначати безпосередньо
в законі, а не в підзаконних актах.
4. Підпункт 40 (у розділі ХVІІІ «Прикінцеві
положення»):
потрібно залишити у чинній редакції абзац
шостий пункту 9: «Перерахування страхових внесків до Накопичувального фонду
здійснюється в разі одночасного підвищення заробітної плати застрахованій особі
та лише після виконання таких умов»;
у запропонованій новій редакції пункту 13
виключити абзац третій, оскільки така норма несправедлива по відношенню до цих
пенсіонерів, держава має забезпечити встановлені раніше їм гарантії;
запропонованим новим пунктом 13-4 передбачено
для осіб, які працювали на посадах, що давали право на призначення
«спеціальних» пенсій, компенсацію за раніше сплачені внески у підвищених
розмірах з урахуванням стажу роботи на таких посадах. Пропонуємо також
передбачити зарахування за цей період страхового стажу у підвищеному розмірі,
наприклад, кожний рік роботи зараховувати до страхового стажу в полуторному
розмірі.
Узагальнюючи викладене вище, СПО об’єднань
профспілок пропонує доопрацювати законопроект з урахуванням зазначених
зауважень та пропозицій.
Григорій ОСОВИЙ,
Голова СПО
об’єднань профспілок
21.04.2015
|