Звернення
спільного представницького
органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному
рівні та спільного представницького органу сторони роботодавців на
національному рівні до органів влади, дії яких можуть призвести до розвалу
системи соціального страхування та позбавлення працівників соціальних гарантій
Система
загальнообов’язкового державного соціального страхування надає матеріальне
забезпечення та послуги понад 30 млн застрахованих осіб та є однією з ключових
складових системи соціального захисту, запорукою соціального миру і
суспільної злагоди. Не в останню чергу завдяки тому, що понад 14 млн
працівників і 1,5 млн роботодавців сплачують єдиний соціальний внесок і
здійснюють управління страховими фондами. Система соціального страхування, що
ґрунтується на кращих європейських зразках, забезпечила фінансову стійкість і
гарантовані виплати навіть у найскладніші часи політичних та економічних криз,
зокрема кризи 2008–2009 років.
Останнім часом, аргументуючи свою позицію надзвичайністю
ситуації, влада розпочала наступ на базові засади соціального страхування,
спрямовуючи свої зусилля на «одержавлення» фондів соціального страхування.
Головна мета таких дій – позбавити фонди демократичної самоврядності та
централізувати управління системою страхування в одній особі – міністрі соціальної
політики. Як відомо, з липня 2014 року право затверджувати бюджети фондів
соціального страхування вже перейшло до Кабі-нету Міністрів України. Тоді ж
ухваленим законом із двох фондів соціального страхування було вилучено 2 млрд
грн. Наступними «новаціями» влади є зарахування коштів соціального страхування
до Державного бюджету та цілко-вита ліквідація самоврядних фондів.
Ми переконані, що подібні рішення, які приймаються без
будь-яких консультацій із суспільством, є вкрай небезпечними для крихкого
соціального миру та вже найближчим часом можуть негативно вплинути на права
застрахованих осіб і рівень їхнього соціального захисту. Зокрема, вже
наступного року, напевно, бракуватиме коштів на виплати допомоги з безробіття
та оплату лікарняних листків.
Розуміючи ці загрози, сторони роботодавців та профспілок
заявляють рішучий протест проти подібних шкідливих псевдореформаторських
ініціатив, які загрожують втратою позитивних надбань у сфері соціального
захисту трудящих, призведуть до посилення соціальної напруги та втрати віри
громадян у справедливість і спроможність держави стати справді соціальною.
Саме тому, отримавши черговий законопроект «Про
загальнообов’язкове державне соціальне страхування», спрямований на руйнування
системи соціального страхування, сторона роботодавців і сторона профспілок
пропонує альтернативний підхід до модернізації системи загальнообов’язкового
державного соціального страхування з метою забезпечення її стабільної та
ефективної роботи.
В основу цієї роботи мають бути покладені такі засади:
1. Збереження прямого зв’язку розміру страхових виплат і
страхових розмірів внесків до системи страхування. Це базовий принцип, який
дає змогу зберігати стабільність системи, незважаючи на економічні та
політичні виклики.
2. Зменшення кількості фондів соціального страхування до
двох (див. схему) та концентрація в них управління видами страхування. Це дасть
можливість скоротити витрати на утримання системи.
3. Забезпечення для всіх страхових фондів статусу
самоврядних організацій, які управляються соціальними партнерами (профспілками
і роботодавцями), з одночасним посиленням функцій державного нагляду, що
забезпечить баланс інтересів усіх сторін.
4. Реальне відокремлення страхових коштів від Держбюджету.
Здійснення обслуговування фондів страхування в банківській системі, зокрема у
державних банках, які гарантуватимуть стабільність роботи фондів і збереження
коштів.
5. Інституційне і функціональне розмежування системи
страхування на випадок безробіття та органів, які реалізують політику
зайнятості (служби зайнятості); системи пенсійного страхування та системи
державних допомог (доплат, надбавок тощо).
6. Легалізація трудових відносин і зменшення єдиного
соціального внеску за умови збереження гарантій із страхових виплат та соціальних
послуг застрахованим особам.
7. Визначення розміру єдиного соціального внеску з
урахуванням консолідованої позиції сторін соціального діалогу, які здійснюють
управління фондами, що гарантуватиме забезпечення виконання завдань системи
соціального страхування.
8. Максимальна орієнтація системи страхування на
забезпечення громадян страховими виплатами і пов’язаними з ними соціальними
послугами, оптимізація витрат на утримання робочих органів та поступове
упорядкування нестрахових виплат з урахуванням визначення джерел їх
фінансування.
9. Скасування практики виплати будь-яких страхових сум
роботодавцями та концентрація цих функцій виключно у страховиків. Здійснення
ними страхових виплат на безготівковій основі.
10. Виключення контролюючих функцій фондів соціального
страхування стосовно платників внесків.
11. Підготовка інституційної бази для запровадження
загальнообов’язкового державного соціального медичного страхування.
З урахуванням вищеперелічених підходів інституційна
структура системи соціального страхування має наближатися до зазначеної на
схемі.
Запропонований варіант, безперечно, не є виключним і
потребує обговорення в експертному середовищі та із громадськістю.
Саме тому, прагнучи забезпечити ведення нормального діалогу
щодо формування та реалізації державної політики в сфері соціального
страхування та беручи до уваги домовленості, досягнуті сторонами профспілок,
роботодавців і органів влади при укладанні Генеральної угоди, вимагаємо
неухильного дотримання цих домовленостей та забезпечення публічної дискусії,
яка дасть змогу визначити концептуальні засади модернізації системи
соціального страхування.
22.09.2014
|