Чого очікувати від проекту Держбюджету на 2014 рік
Фахівці ФПУ
підготували експрес-аналіз проекту Держбюджету на 2014 рік.
У пояснювальній записці
до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2014 рік зазначено,
що для розрахунку показників проекту Держбюджету–2014 використано уточнені
макропоказники, зокрема:
– прогноз номінального ВВП – 1653 млрд грн;
– прогнозні темпи зростання реального ВВП – 103%;
– індекс споживчих цін (у середньому до попереднього року) –
104,3%.
Разом із тим 18 грудня Кабмін схвалив Основні прогнозні
макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2014 рік. Із
вищенаведеного випливає, що в 2014 році:
. доходи Державного бюджету збільшаться на 5,9% порівняно з
показником, закладеним у Закон України про Держбюджет України на 2013 рік, та
становитимуть 23,7% прогнозного ВВП (зазначимо, що прогноз доходів Зведеного
бюджету на 2014 рік – 498,9 млрд грн (або 30,2% прогнозного ВВП) (порівняно із
затвердженими показниками 2013 року (зі змінами) збільшуються на 5,7%), а прогноз
видатків – 562,9 млрд грн (або 34,05% прогнозного ВВП);
. видатки Державного бюджету збільшаться на 6,5% порівняно
з показником, закладеним у Закон України про Держбюджет України на 2013 рік,
та становитимуть 27,06% прогнозного ВВП;
. граничний обсяг дефіциту Державного бюджету України порівняно
з попереднім роком зросте майже на 9 млрд грн і становитиме близько 3,6% ВВП (Примітка:
у Закон України про Держбюджет України на 2013 рік закладено 50,5 млрд грн, що
становить 3,2% ВВП);
. граничний обсяг державного боргу на 31 грудня 2014 року
зросте на 96,99 млрд грн порівняно з показником, закладеним у Закон України про
Держбюджет України на 2013 рік, та становитиме 35,1% прогнозного ВВП проти
30,7% у 2013 році. Враховуючи структуру державних запозичень у 2013 році та
прогнозних запозичень у 2014 році, на кінець 2014 року частка внутрішнього
боргу становитиме близько 57,3% від обсягу державного боргу, а частка
зовнішнього боргу – близько 42,7%.
Видатки на обслуговування державного боргу збільшено до
44,9 млрд гривень, що на 9,9 млрд гривень більше, ніж передбачалося у 2013
році. Таке зростання планується переважно за рахунок збільшення державного
боргу та зумовлене необхідністю фінансування дефіциту Державного бюджету.
Загальні виплати за державним боргом, що мають бути
здійснені у 2014 році за рахунок коштів Державного бюджету, оцінюються на рівні
140 336,5 млн грн, із яких 64,4%, або 90 399,9 млн грн, – виплати за внутрішнім
боргом та 35,6%, або 49 936,6 млн грн, становлять виплати за зовнішнім
боргом.
З метою реалізації пріоритетних проектів інвестиційного
характеру, що мають загальнодержавне значення, передбачено надання державних
гарантій в обсязі 50 млрд гривень.
Соціальні стандарти та гарантії
У проекті Державного бюджету України на 2014 рік передбачено
на січень–червень «замороження» розмірів соціальних стандартів і гарантій на
рівні грудня 2013 року, їх збільшення відбудеться двічі: з 1 липня та 1 жовтня
(тоді як у 2012 році зазначені показники збільшувалися п’ять разів).
Як і в попередні роки прожитковий мінімум для основних
соціальних і демографічних груп населення розрахований без урахування
оновлених наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг, а
також суми податку на доходи фізичних осіб (тим самим не враховано позицію
профспілок).
Темпи зростання вартісної величини прожиткового мінімуму
за всіма соціальними і демографічними групами населення протягом 2014 року
перевищать прогнозний рівень інфляції 4,3%, який покладений в основу розрахунків
проекту Держбю-джету–2014 (згідно з пояснювальною запискою). Проте, якщо
порівнювати з прогнозним рівнем інфляції 8,3%, визначеним в основних
макропоказниках, що схвалені Урядом 18.12.2013, то відбудеться зменшення
реальної вартості прожиткового мінімуму.
У законопроекті знову передбачено «рівень забезпечення
прожиткового мінімуму», що є ще одним негативним аспектом.
Разом із тим рівень забезпечення прожиткового мінімуму для
призначення допомоги для дітей збільшився порівняно з 2013 роком на 10% і
становить 85%.
Звертаємо увагу, що у щорічному Посланні Президента України
до Верховної Ради України «Про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2013
році» визначено, що бюджетна політика у 2014 році має забезпечувати економічно
обґрунтовану й виважену політику щодо підвищення мінімальної заробітної плати
та посадового окладу працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки з
урахуванням прогнозних індексів інфляції та рівня продуктивності праці.
Відповідно до проекту Держбюджету–2014 вкотре передбачено
збереження розміру мінімальної заробітної плати на рівні штучно заниженого
прожиткового мінімуму для працездатних осіб, відтак не враховано такі пропозиції
профспілкової сторони щодо:
– забезпечення випереджального зростання мінімальної
заробітної плати порівняно з іншими мінімальними соціальними гарантіями з
метою забезпечення відтворення трудового потенціалу працівника;
– встановлення мінімальної заробітної плати у розмірі не
нижче фактичного прожиткового мінімуму, з урахуванням податку на доходи
фізичних осіб.
Розширену інформацію та пояснення з окремих питань можна
отримати, надіславши запит на електрону адресу: mlg@fpsu.org.ua.
Підготовлено департаментом бюджетної політики та соціального захисту апарату ФПУ з урахуванням висновків, отриманих від окремих структурних підрозділів апарату ФПУ
Інформаційна
записка «Про основні соціально-економічні
аспекти проекту Державного бюджету України на 2014 рік (реєстр.
№ 3000)
(експрес-висновки)» (PDF, 400 Кб)
28.12.2013
|