Лист Міністру економічного розвитку і торгівлі П. О. Порошенку
Щодо законопроекту «Про
правовий режим майна загальносоюзних громадських об’єднань (організацій) колишнього
Союзу РСР»
Шановний Петре Олексійовичу!
Федерація професійних спілок України, розглянувши чергову редакцію
проекту Закону України «Про правовий режим майна загальносоюзних громадських об’єднань
(організацій) колишнього Союзу РСР», який 7 листопада 2012 року було розміщено
для громадського обговорення на офіційному сайті Міністерства економічного розвитку
і торгівлі, вважає вказаний законопроект неприйнятним у зв’язку з тим, що він
суперечить законодавству з огляду на наступне.
Насамперед, оскільки мова йде про громадські об’єднання (організації)
колишнього Союзу РСР, то варто звернутися до досвіду інших колишніх республік
СРСР та проаналізувати на прикладі майна профспілок, як держави-наступниці вирішили
долю такого майна.
Так, згідно із законодавством Російської Федерації, Республіки
Білорусь право власності громадських організацій у цих країнах було визначено
в Законі «Про власність» та Цивільному кодексі. Більше того, в статутах профспілкових
організацій Росії, Білорусі, Казахстану зазначено, що Федерації профспілок є власниками
майна, закріпленого за ними як правонаступниками цивільних прав та обов’язків.
Зокрема, в Росії згідно з договором від 17 липня 1992 року між Загальною Конфедерацією
Профспілок та Федерацією незалежних профспілок Росії про закріплення прав з володіння,
користування та розпорядження профспілковим майном, в Республіці Казахстан – згідно
з Постановою виконавчого комітету Загальної Конфедерації Профспілок від 22 вересня
1992 року «Про закріплення прав з володіння, користування та розпорядження профспілковим
майном за Радою Федерації профспілок Республіки Казахстан». Згідно зі Статутом
Федерації профспілок Білорусі Федерація є правонаступницею Білоруської Республіканської
ради профспілок з належними їх коштами та майном, у тому числі й переданим раніше
державою.
Фактично до цього часу в Україні також визнавалось майно профспілок
та правонаступництво щодо цього майна, про що свідчать норма Закону України
«Про власність», факт державної реєстрації Статуту Федерації профспілок України,
в якому визначено, що Федерація є правонаступником Української республіканської
ради профспілок, її коштів та майна, видача свідоцтв на право власності на профспілкове
майно. Все це підтверджує, що профспілки є добросовісним набувачем. Варто зауважити,
що як у Російській Федерації та Республіці Казахстан українські профспілки отримали
майно в порядку правонаступництва на підставі Договору та Постанови Загальної Конфедерації
Профспілок.
Отже, наведений на прикладі профспілок аналіз свідчить, що
у всіх державах-наступницях республік колишнього Союзу РСР процес визнання права
власності громадських організацій колишнього Союзу РСР йшов синхронно: аналогічно
в законодавстві закріплювались категорії колективної та державної власності,
розмежовувались їх об’єкти, відбувалось правонаступництво громадських організацій
та визнання державою цього правонаступництва шляхом реєстрації правонаступників
відповідних громадських організацій колишнього Союзу РСР. На сьогоднішній день
всі держави визнають правонаступництво національних громадських організацій,
в тому числі щодо майна громадських організацій колишнього Союзу РСР, яке знаходиться
на їх території, та не вчиняють спроб націоналізувати його.
Стосовно суперечностей нормам законодавства СРСР, УРСР та України,
які містяться в запропонованому законопроекті, то слід зазначити наступне.
1. Незважаючи на задекларовану мету підготовки законопроекту
– «встановлення правових засад визначення суб’єктів права власності на розташоване
на території України майно, яке станом на 24 серпня 1991 року перебувало у віданні,
володінні та/або користуванні загальносоюзних громадських об’єднань (організацій)
колишнього Союзу РСР», аналіз тексту законопроекту дозволяє дійти висновку, що
він не містить положень, які б регулювали саме правові засади визначення суб’єктів
права власності на зазначене майно, а встановлює, що це майно є державною власністю.
Автором законопроекту «Про правовий режим майна загальносоюзних
громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу РСР» (далі – законопроект)
зазначається: «досягнення поставлених цілей (тобто, забезпечення збереження законних
інтересів держави щодо розміщеного на території України майна загальносоюзних
громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу РСР, визначення правонаступників
зазначеного майна) неможливе за допомогою чинних регуляторних актів». Однак, Федерація
професійних спілок України, ознайомившись із законопроектом, не може погодитися
з подібним твердженням. Адже Конституція України та Цивільний кодекс України наголошують
на тому, що ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності (ст. 41
Конституції України, ст. 321 Цивільного кодексу України). При цьому законодавцем
використано поняття «протиправності» як антипод «правомірності». Це означає,
що законодавець не може просто встановлювати в законі позбавлення або обмеження
права власності, адже право є ширшим за закон.
Не визначено даним законопроектом і вичерпний перелік таких
громадських об’єднань (організацій), які підпадають під його дію, що робить такий
законопроект законодавчо невизначеним та незрозумілим. Закон має породжувати права
і обов’язки тільки у того суб’єкта (чи визначеного ними певного кола суб’єктів),
якому вони адресовані. Звідси витікає, що законопроект вже за своєю суттю не відповідає
конституційним принципам, оскільки чинні положення національного законодавства
потрібно формулювати так, щоб вони були достатньо чіткими, зрозумілими та такими,
що не потребують поширювального тлумачення й не дають підґрунтя для зловживань.
Це знову ж таки свідчить про те, що в законопроекті має існувати
засіб правового захисту від свавільного втручання з боку державних органів у права,
гарантовані Конституцією, зокрема, щодо непорушності та неприпустимості позбавлення
будь-кого права власності. Небезпека свавілля є особливо очевидною, коли Закон не
містить досить зрозумілих та чітких формулювань, які давали б громадянам та організаціям
належне уявлення стосовно обставин та умов, за якими державні органи уповноважені
вдаватися до втручання в їх права.
2. Передбачене в статті 1 законопроекту визначення поняття загальносоюзних
громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу РСР як «добровільних громадських
організацій та/або регіональних організаційних структур із статусом чи без статусу
юридичної особи, які провадили діяльність на території Української РСР», не відповідає
змісту, оскільки свідчить, що йдеться про всі без виключення громадські організації,
які діяли на території Української РСР, а відтак законопроектом передбачається
врегулювання питань правового режиму майна будь-якої громадської організації,
яка діяла на території Української РСР незалежно від її статусу.
У той же час на території СРСР створювалися і діяли загальносоюзні,
республіканські (союзних і автономних республік), міжреспубліканські і місцеві
громадські об’єднання, а також міжнародні об’єднання.
У запропонованому законопроекті містяться лише визначення понять
загальносоюзних громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу РСР та їх
майна. Тут також існують питання.
Дефініція загальносоюзних громадських об’єднань визначена Законом
СРСР від 09.10.1990 року № 1708-1 «Про громадські об’єднання», відповідно до якої
до загальносоюзних громадських об’єднань належать такі об’єднання, діяльність яких
у відповідності зі статутними цілями поширюється на територію всіх або більшості
союзних республік та які мають свої організації у цих республіках.
У той же час даним законопроектом робиться спроба зворотною
дією визначити правовий статус загальносоюзних громадських об’єднань всупереч тому,
що статус таких об’єднань уже встановлено Законом СРСР «Про громадські об’єднання»,
тобто в той час, коли вони фактично існували. Крім того, подібне «законодавче врегулювання»
прямо суперечить вимогам ст. 58 Конституції України, за якою закони та інші нормативно-правові
акти не мають зворотної дії в часі.
Отже, законопроектом не можуть визначатися статус та жодним чином
суб’єкти права власності на майно, розташоване на території України, яке станом
на 24 серпня 1991 року перебувало у віданні, володінні та/або користуванні загальносоюзних
громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу РСР.
Неприйнятним вважається даний законопроект з огляду і на те,
що правовий режим майна громадських об’єднань (загальносоюзних, республіканських,
міжреспубліканських і місцевих) уже був визначений Законом СРСР від 09.10.1990 №1708-1
«Про громадські об’єднання». Зокрема, його ст. 18 містить положення про те, що громадські
об’єднання, їх організації можуть мати у власності будівлі, споруди, житловий
фонд, обладнання, інвентар, майно культурно-просвітницького і оздоровчого призначення,
грошові кошти, акції, інші цінні папери та інше майно, необхідне для матеріального
забезпечення діяльності, передбаченої їх статутами. Крім того, наголошувалось
на тому, що власність громадських об’єднань охороняється законом. У свою чергу
також визначалося, що майно громадських об’єднань формувалось на засадах добровільності
(благодійності), зокрема, на основі членських внесків, які вносились без переслідування
мети отримання в подальшому прибутку, оскільки такі організації були за своєю суттю
лише неприбутковими. Отже, при припиненні діяльності таких об’єднань жоден з їх
членів та суб’єктів формування не мали та не мають і на даний час права на виділення
та повернення раніше внесеної частки.
Аналогічно на законодавчому рівні врегульовано питання власності
професійних спілок. Відповідно до ст. 20 Закону СРСР «Про професійні спілки, права
і гарантії їх діяльності» від 10.12.1990 р. № 1818-1 профспілки володіють, користуються
і розпоряджаються належним їм на праві власності майном і грошовими коштами. Профспілки
не відповідають за зобов’язаннями держави, яка в свою чергу не відповідає за зобов’язаннями
профспілок. А фінансова діяльність профспілок, що здійснюється у відповідності
з їх статутами, не контролюється державою.
У подальшому 7 лютого 1991 року Верховною Радою УРСР був прийнятий
Закон УРСР «Про власність», який з 1992 року є Законом України «Про власність».
З моменту прийняття та до моменту втрати чинності у зв’язку з прийняттям Цивільного
кодексу України в 2006 році в даний Закон понад 10 разів вносились зміни. Так,
Закон визначав об’єкти права державної власності та містив відповідний перелік,
до якого майно громадських (об’єднань) організацій колишнього союзу РСР не входило.
Навпаки, Закон передбачав категорію права колективної власності, в межах якої визнавав
право власності профспілок та громадських об’єднань.
3. Істотного доопрацювання потребує стаття 3 законопроекту,
оскільки за змістом передбачених нею положень розробники проекту Закону пропонують
визнати незаконними правочини щодо створення на базі майна загальносоюзних громадських
об’єднань (організацій) колишнього Союзу РСР підприємств, установ та організацій.
Зауважимо, що на базі профспілкового майна було створено кількасот
підприємств, які працюють у системі Федерації профспілок України. Всі вони створені
відповідно до законодавства України, зокрема Закону України «Про господарські товариства»,
Цивільного кодексу України та інших нормативно-правових актів. Держава визнала
законність їх створення, здійснивши їх державну реєстрацію.
Інший бік зворотної дії Закону – це витребування майна у його
власників, незалежно від підстав його набуття. Це фактично сам процес націоналізації.
Однак коло таких власників сьогодні надзвичайно широке – в межах цивільно-правових
угод майно могло набуватися фізичними, юридичними особами, в тому числі й нерезидентами,
а тому дані дії йдуть всупереч нормам Закону України «Про інвестиційну діяльність»,
оскільки придбання майна, його покращення та всі майнові та немайнові внески,
пов’язані з цим, є інвестиційною діяльністю. Вказаним законом держава надає гарантії
захисту інвестицій, серед яких недопустимість безоплатної націоналізації та реквізування
інвестицій, гарантує повне відшкодування збитків у випадку такої реквізиції. Тому
наслідком прийняття даного законопроекту стане втрата привабливості України як об’єкта
для іноземних інвестицій – навряд чи будь-хто з іноземних інвесторів погодиться
вкладати власні кошти в об’єкти, які «не сьогодні-завтра» можуть бути державою
подібним «Законом» відібрані.
4. Неприйнятними у запропонованій редакції є також положення
статті 4 законопроекту, якою передбачається, що всі «правочини щодо утворення
після 24 серпня 1991 року на базі майна загальносоюзних громадських об’єднань (організацій)
колишнього Союзу РСР підприємств, установ та організацій можуть бути визнані недійсними
в судовому порядку», з огляду на те, що мова повинна йти лише про майно загальносоюзних
громадських об’єднань (організацій), яке визнано державною власністю.
У законопроекті зазначається
порядок оскарження правочинів, витребування майна у державну власність та визнання
недійсними рішень про створення юридичних осіб. Проте такий порядок оскарження
визначається Господарським кодексом України, Господарським процесуальним кодексом
України, Цивільним кодексом України, Цивільним процесуальним кодексом України і
тому дублювання порядку оскарження в суді є недоцільним.
5. Суперечать принципу верховенства права також положення статей
5 та 6 законопроекту, якими передбачається позбавлення об’єднань громадян наявного
права використання «набувальної давності» щодо володіння та користування майном,
встановленого Цивільним кодексом України.
Статтею 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних
свобод 1950 року, ратифікованого Україною 17.07.1997, передбачено, що кожна фізична
або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений
своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом
і загальними принципами міжнародного права.
Відповідно до ст. 41 Конституції України кожен має право володіти,
користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Право приватної власності набувається
в порядку, визначеному законом.
Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності.
Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об’єктів права приватної
власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності,
на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного
відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об’єктів з наступним повним
відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного
стану.
Також слід зазначити, що відповідно до ст. 58 Конституції України
закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків,
коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.
Таким чином, у разі прийняття проекту Закону України «Про правовий
режим майна загальносоюзних громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу
РСР» він не буде поширюватися на правовідносини, які настали до його прийняття,
а у разі його застосування буде прямо порушуватися ст. 58 Конституції України.
Окрім того, не може бути визначене державною власністю майно
загальносоюзних громадських об’єднань також із причини проголошення в Декларації
про державний суверенітет України обов’язку новоствореної Української держави забезпечувати
захист усіх форм власності, однією з яких згідно з Конституцією України 1978
року була і профспілкова власність. До того ж у прикінцевих положеннях Декларації
зазначалося, що остання є основою для нової Конституції та законів України, а тому
правові акти, які приймалися пізніше, не можуть їй суперечити.
Наприкінці наголошуємо на тому, що у державних органів взагалі
відсутні правові підстави у визнанні майна загальносоюзних громадських організацій
колишнього Союзу РСР (до яких держава в тому числі відносить майно профспілок)
загальнодержавною власністю, оскільки відповідно до Декларації про утворення Федерації
незалежних професійних спілок України від 06.10.1990 вона як правонаступник Укрпрофради
вийшла зі складу загальносоюзних профспілок та закріпила за собою права по володінню,
користуванню і розпорядженню профспілковим майном відповідно до договору від
18.11.1990. Згідно із зазначеним договором Федерації незалежних профспілок України
були передані відповідні права на майно ВЦРПС і її правонаступнику – Загальній
конфедерації профспілок на території України.
Тобто, ФНПУ (в подальшому ФПУ) вийшла зі складу всесоюзної
громадської організації і набула окремого (всеукраїнського) статусу задовго до
набрання чинності відповідними актами про встановлення мораторію та державної
власності на майно організацій союзного значення.
Таким чином, внесення Міністерством економічного розвитку і
торгівлі України даного законопроекту є порушенням з боку держави конституційних
та цивільно-правових засад регулювання відносин власності та їх захисту в Україні.
Поданий законопроект розцінюється Федерацією професійних спілок України – найбільшим
громадським об’єднанням – з одного боку, як неправомірне обмеження права власності
(ст. 41 Конституції України, ст. 321 ЦК України), з іншого – як невідповідність
його міжнародним актам – Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод
1950.
Крім того, дії суб’єкта законодавчої ініціативи щодо подальшого
прийняття такого законопроекту можуть остаточно дискредитувати Україну як правову
державу з усіма її гарантіями законності та принципами непорушності права власності.
За таких обставин Федерація профспілок України категорично заперечує
проти законодавчого унормування у запропонованій редакції питань визначення правового
режиму майна загальносоюзних громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу
РСР.
З повагою
Голова ФПУ
Ю. М. Кулик
29.11.2012
|