Звернення голови ФПУ до Прем’єр-міністра України щодо подолання проблеми заборгованості з виплати заробітної плати
3 вересня Голова Федерації
профспілок України Юрій Кулик звернувся до Прем’єр-міністра України Миколи Азарова
з листом щодо розв’язання проблеми з повернення боргів із заробітної плати та своєчасної
й повної її виплати.
Підтримуючи прагнення
Уряду якнайшвидше й остаточно подолати цю проблему, Голова ФПУ звернув увагу Глави
Уряду на необхідність найближчим часом знайти рішення для повернення людям боргів
із зарплати, і в першу чергу – на державних підприємствах.
У зв’язку з цим Федерація профспілок розробила й надіслала на
адресу Прем’єр-міністра України пропозиції щодо додаткових заходів для подолання
заборгованості з виплати заробітної плати.
1. ДОРУЧИТИ ВІЦЕ-ПРЕМ’ЄР-МІНІСТРАМ:
1.1. Особисто провести протягом місяця наради з власниками,
керівниками підприємств, на яких гарантоване Конституцією України право на оплату
праці порушується понад три місяці, та внести Уряду комплексні пропозиції для повернення
заборгованої зарплати й недопущення затримки оплати праці надалі.
1.2. Підготувати для розгляду на засіданні Кабінету Міністрів
України в жовтні 2012 року питання про дотримання гарантованих Конституцією прав
громадян на оплату праці та законопроекти стосовно посилення економічного захисту
працівника у випадку затримки виплати йому заробітної плати і механізмів недопущення
утворення заборгованості, а саме:
– зміни до Закону України «Про компенсацію втрати доходів громадян
у зв’язку із затримкою термінів їх виплати» (згідно з нормою проекту Трудового
кодексу) – щодо посилення діючого механізму компенсації заробітної плати шляхом
встановлення зобов’язань роботодавця у разі порушення встановлених законом чи колективним
договором строків виплати заробітної плати, гарантійних і компенсаційних трудових
виплат – сплатити працівникові компенсацію у розмірі подвійної облікової ставки
Національного банку України у розрахунку на рік за кожен день затримки;
– зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення
– щодо запровадження адміністративного стягнення до посадової особи у вигляді
позбавлення права обіймати керівні посади на певний термін (наприклад, три роки)
за порушення законодавства про оплату праці, якщо ця посадова особа вже притягувалася
до адміністративної відповідальності за аналогічне правопорушення;
– зміни до частини 3 статті 175 Кримінального кодексу України
щодо умови звільнення особи від кримінальної відповідальності за безпідставну невиплату,
якщо до притягнення до кримінальної відповідальності нею здійснено виплату заробітної
плати та компенсації за порушення строків її виплати – у повному обсязі;
– зміни до статті 96 Цивільного процесуального кодексу України
щодо включення до вимог, за якими може бути видано судовий наказ, вимоги про стягнення
суми компенсації (розраховану на дату вимоги) втрати частини заробітної плати у
зв’язку з порушенням строків її виплати, разом із вимогою про стягнення нарахованої,
але не виплаченої працівникові суми заробітної плати;
– зміни до статті 75 (абзацу 2 п. 6) Господарського кодексу України
про вирахування з коштів від продажу нерухомого майна державного комерційного підприємства,
перед зарахуванням їх до загального фонду Державного бюджету України, не тільки
балансової (залишкової) вартості такого майна, а й додатково – «суми коштів, необхідних
для погашення заборгованості із виплати заробітної плати та перед Пенсійним фондом
України»;
– зміни до Кодексу законів про працю щодо надання у разі затримки
зарплати понад 15 днів права працівникам припиняти роботу (з обов’язковим письмовим
попередженням роботодавця) з оплатою як за простій не з вини працівника;
– проект Закону України «Про захист вимог працівників у випадку
неплатоспроможності роботодавця» (щодо задоволення вимог працівників, які випливають
з трудових відносин, за допомогою гарантійної установи) і до 1 жовтня 2012 року
подати його на розгляд Кабінету Міністрів України разом із законопроектом «Про
ратифікацію частини ІІІ Конвенції Міжнародної організації праці № 173 1992 року
про захист вимог працівників у випадку неплатоспроможності роботодавця»;
– погашення заборгованості зі сплати страхових внесків за окремих
працівників передпенсійного віку з тим, щоб таким особам пенсія призначалася з
урахуванням повного стажу та заробітку;
– визначення грубим порушенням трудового законодавства невиконання
приписів Державних інспекторів праці щодо усунення порушень законодавства з оплати
праці більше трьох разів поспіль і передбачити відповідну кримінальну відповідальність;
– заборони виплат дивідендів, позбавлення керівництва підприємства
виплати преміальних та інших заохочувальних виплат у разі допущення заборгованості
з виплати заробітної плати у звітному періоді;
– призупинення будь-яких витрат, що не входять до структури
основних операційних витрат, до повного погашення заборгованості з виплати заробітної
плати.
2. КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ:
2.1. Доручити ЦОВВ та органам нагляду та контролю провести
у вересні-жовтні ц. р. комплексні перевірки підприємств, установ та організацій,
на яких спостерігається зростання заборгованості із виплати заробітної плати,
порівняно з 1 липня 2012 року, та вжити відповідних заходів впливу до керівників.
Зажадати від керівників ЦОВВ та облдержадміністрацій невідкладного
укладення спільного зобов’язання щодо прискорених темпів повернення заборгованості
з виплати заробітної плати (не менше 30% щомісяця) на економічно активних підприємствах,
де частка державного майна становить понад 50%, а також визначити необхідні заходи
для ліквідації заборгованості державних підприємств, що перебувають у стадії банкрутства
чи визнані банкрутами (відповідно до Основних напрямів бюджетної політики).
2.2. Щомісяця на засіданнях Кабінету Міністрів України заслуховувати
питання про погашення заборгованості з виплати заробітної плати в областях і галузях
із найбільшою часткою заборгованості та/або найгіршою динамікою її погашення із
залученням до участі в них повноважних представників соціальних партнерів.
2.3. Доручити Міністерству юстиції України:
– проаналізувати практику виконання судових рішень, пов’язаних
із поверненням заборгованої заробітної плати, та звернутися до Верховного Суду
України з проханням проаналізувати судову практику розгляду судами таких позовів;
– при внесенні змін до Закону України «Про відновлення платоспроможності
боржника або визнання його банкрутом» передбачити скорочення термінів процедур
банкрутства, а також включення до ліквідаційної маси, яка використовуватиметься
для першочергового погашення вимог із зарплати, предмета застави/забезпечення;
– здійснювати постійний моніторинг стану виплати заробітної
плати та погашення заборгованості на підприємствах, щодо яких здійснюються процедури
відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, та окремо
– погашення заборгованості перед працівниками ліквідованих підприємств, запровадивши
ведення відповідних постійних реєстрів.
2.4. Доручити Державній інспекції України з питань праці при
проведенні перевірок дотримання законодавства про працю на суб’єктах господарювання,
де є заборгованість із виплати заробітної плати, залучати представників всеукраїнських
профспілок, територіальних профоб’єднань, у сфері впливу яких перебуває підприємство,
або первинної профспілкової організації за їх згодою.
2.5. Рекомендувати редакціям газети «Урядовий кур’єр», галузевих
і регіональних ЗМІ регулярно публікувати матеріали про позитивну практику вирішення
проблем заборгованості із зарплати та списки підприємств, де така заборгованість
є найбільшою чи має тенденцію до зростання.
3. СТОРОНАМ СОЦІАЛЬНОГО ДІАЛОГУ:
3.1. Вживати системних заходів для формування, у т. ч. через
ЗМІ, негативного ставлення у суспільстві до явища несвоєчасності та неповноти виплати
заробітної плати й безпосередньо до соціально безвідповідальних роботодавців,
щомісяця висвітлюючи позитивний і негативний досвіди вирішення питань про своєчасність
оплати праці.
Рекомендувати щомісяця розміщувати на своїх офіційних веб-порталах,
у друкованих засобах масової інформації перелік найбільших підприємств-боржників
із виплати заробітної плати та матеріали щодо дій на подолання явища заборгованості
з виплати заробітної плати.
3.2. Активніше використовувати всі можливі організаційно-правові
важелі для забезпечення своєчасності та повноти виплати заробітної плати згідно
з вимогами законодавства та укладених колективних договорів і угод, а також для
якнайшвидшого погашення заборгованості.
3.3. Рекомендувати, у разі виникнення заборгованості з виплати
заробітної плати, передбачати в колективних договорах і угодах норми щодо:
– посиленого, порівняно із законодавчо визначеним, механізму
нарахування компенсації за порушення строків виплати заробітної плати;
– видання і доведення до всіх працівників на підприємстві наказу
в перший день затримки виплати заробітної плати про причини, вжиті та заплановані
заходи для погашення заборгованості та порядок нарахування компенсації за порушення
строків виплати заробітної плати.
16.09.2012
|