Чому ФПУ підтримує проект трудового кодексу або деякі питання нагляду та контролю за дотриманням законодавства про працю
Статтею 43 Конституції України передбачено, що держава
створює умови для здійснення громадянами права на працю. Для забезпечення
реалізації цього конституційного положення у державі створюється спеціальна
система нагляду та контролю за дотриманням законодавства про працю.
Порівняння положень чинного Кодексу законів про працю
України та підтриманого Федерацією профспілок України проекту Трудового
кодексу щодо врегулювання питань державного нагляду й контролю за дотриманням
законодавства про працю, а також положень стосовно здійснення профспілками
громадського контролю у системному зв’язку з іншими статтями цього проекту Кодексу
та нормами Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії
діяльності», зокрема статті 21, дає змогу однозначно стверджувати, що проект
Трудового кодексу України передбачає значне розширення правових рамок
державного нагляду й громадського контролю профспілок за дотриманням трудового
законодавства, конкретизує повноваження державних інспекторів та уповноважених
представників профспілок у цій сфері діяльності.
ЧИННИЙ КОДЕКС ЗАКОНІВ
ПРО ПРАЦЮ УКРАЇНИ
Стаття 259. Нагляд і
контроль за додержанням законодавства про працю
Нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю
здійснюють спеціально уповноважені на те органи та інспекції, які не залежать у
своїй діяльності від власника або уповноваженого ним органу.
Центральні органи виконавчої влади здійснюють контроль за
додержанням законодавства про працю на підприємствах, в установах і
організаціях, що перебувають у їх функціональному підпорядкуванні, крім
органів державної податкової служби, які мають право з метою перевірки
дотримання податкового законодавства здійснювати такий контроль на всіх
підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та
підпорядкування.
Вищий нагляд за додержанням і правильним застосуванням
законів про працю здійснюється Генеральним прокурором України і
підпорядкованими йому прокурорами.
ПРОЕКТ ТРУДОВОГО
КОДЕКСУ УКРАЇНИ
Стаття 383. Сфера
державного нагляду і контролю за дотриманням трудового законодавства
1. Нагляд і контроль за дотриманням трудового
законодавства, колективних договорів і угод здійснюється центральними органами
виконавчої влади відповідно до їх повноважень, профспілками та їх об’єднаннями,
організаціями роботодавців та їх об’єднаннями в межах і в порядку, визначених
законом.
2. Нагляд і контроль за дотриманням трудового законодавства
не підміняє встановленої законодавством процедури розв’язання індивідуальних
чи колективних трудових спорів.
3. Державний нагляд за дотриманням трудового законодавства
передбачає проведення уповноваженими органами виконавчої влади перевірок,
постійного спостереження за дотриманням центральними й місцевими органами
виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами
місцевого самоврядування, роботодавцями вимог цього Кодексу, інших актів
трудового законодавства, угод, колективних і трудових договорів.
4. Державний контроль передбачає здійснення центральними й
місцевими органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки
Крим, органами місцевого самоврядування перевірок дотримання роботодавцями,
які перебувають у сфері їх управління, вимог цього Кодексу, інших актів
трудового законодавства, колективних угод, колективних та трудових договорів.
5. Органи державного контролю ведуть облік підконтрольних
їм об’єктів та інформації про дотримання роботодавцями трудового
законодавства.
Стаття 384. Органи державного нагляду за дотриманням трудового
законодавства
1. Державний нагляд за дотриманням трудового законодавства
здійснюється центральним органом виконавчої влади, який діє у складі центрального
органу виконавчої влади у галузі праці, та іншими органами державної влади в
межах їх повноважень.
2. Державний нагляд за дотриманням спеціального
законодавства у сфері безпечних і здорових умов праці здійснюють:
1) центральний орган виконавчої влади з нагляду за охороною
праці, промисловою безпекою та гірничого нагляду;
2) центральний орган виконавчої влади з питань радіаційної
безпеки;
3) центральний орган виконавчої влади з питань пожежної
безпеки;
4) центральний орган виконавчої влади з питань охорони
здоров’я.
3. Розподіл повноважень між органами державного нагляду за
дотриманням трудового законодавства та законодавства про безпечні та здорові
умови праці встановлюється відповідно до законодавства.
4. У межах визначених повноважень органи державного нагляду
публікують щорічні доповіді, що мають містити інформацію про роботу даного
органу, кількість об’єктів контролю, які інспектувалися, кількість виявлених
порушень законодавства та вжиті заходи щодо їх усунення, інші відомості,
визначені законодавством.
ЧИННИЙ КОДЕКС ЗАКОНІВ
ПРО ПРАЦЮ УКРАЇНИ
Стаття 260. Державний
нагляд за охороною праці
Державний нагляд за додержанням законодавчих та інших
нормативних актів про охорону праці здійснюють:
Державний комітет України по нагляду за охороною праці;
Державний комітет України з ядерної та радіаційної безпеки;
органи державного пожежного нагляду управління пожежної
охорони Міністерства внутрішніх справ України;
органи та заклади санітарно-епідеміологічної служби
Міністерства охорони здоров’я України.
ПРОЕКТ ТРУДОВОГО
КОДЕКСУ УКРАЇНИ
Стаття 389. Орган державного
нагляду за дотриманням трудового законодавства
1. Державний нагляд за дотриманням трудового законодавства
здійснюється урядовим органом державного управління, який діє у складі центрального
органу виконавчої влади у галузі праці, систему якого утворюють центральний і
територіальні органи.
2. Керівник урядового органу державного управління, який
діє у складі центрального органу виконавчої влади у галузі праці, за посадою є
Головним державним інспектором праці України.
3. Керівники територіальних державних інспекцій праці за
посадою є головними державними інспекторами праці відповідних
адміністративно-територіальних одиниць, призначаються на посаду і звільняються
з посади Головним державним інспектором праці України.
4. Розподіл повноважень між центральним і територіальними
органами державної інспекції праці здійснюється Головним державним інспектором
праці України.
5. Кількість державних інспекторів праці має забезпечувати
ефективне здійснення функцій інспектування, виходячи з:
1) кількості, типу, розміру і розташування об’єктів, що підлягають
інспектуванню;
2) чисельності та категорії працівників, зайнятих на цих
об’єктах;
3) кількості та складності правових норм, дотримання яких
підлягає інспектуванню;
4) матеріальних засобів, наданих у розпорядження державних
інспекторів праці;
5) інших умов, за яких здійснюються інспекційні відвідування.
6. Державні інспектори праці забезпечуються службовими
приміщеннями, обладнаними відповідно до потреб інспекційної служби і
доступними для відвідування.
Стаття 390. Основні завдання державної інспекції праці
1. Основними завданнями державної інспекції праці є:
1) захист трудових прав працівників, а також прав застрахованих
осіб, встановлених законодавством про загальнообов’язкове державне соціальне
страхування;
2) сприяння забезпеченню роботодавців і працівників інформацією
та методичними рекомендаціями стосовно більш ефективних методів забезпечення
дотримання трудового законодавства, співпраці між роботодавцями і працівниками
або їх організаціями;
3) застосування відповідно до закону заходів щодо притягнення
до відповідальності порушників трудового законодавства або інформування відповідних
державних органів про допущені порушення трудового законодавства, факти бездіяльності
або зловживань, розгляд яких належить до компетенції цих органів;
4) інформування відповідних органів державної влади, у тому
числі правоохоронних органів, про факти бездіяльності чи зловживань, які
потребують втручання цих органів, а також із питань, що потребують законодавчого
врегулювання.
Стаття 391. Основні функції державної інспекції праці
1. Відповідно до покладених завдань та в межах своїх повноважень
державна інспекція праці:
1) здійснює нагляд за дотриманням трудового законодавства,
у тому числі законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне
страхування в частині захисту прав застрахованих осіб;
2) розглядає в установленому порядку звернення громадян,
здійснює їх прийом з питань, що належать до її повноважень;
3) притягує до адміністративної відповідальності посадових
осіб, які у встановлений строк не виконують або неналежно виконують приписи
державних інспекторів праці;
4) складає протоколи про адміністративні правопорушення у
сфері трудового законодавства та передає їх до суду;
5) заслуховує інформацію роботодавців, органів державного
та громадського контролю за дотриманням трудового законодавства з питань, що
належать до її повноважень;
6) отримує в установленому порядку від органів виконавчої
влади, органів місцевого самоврядування, роботодавців, органу, уповноваженого
управляти майном роботодавця, статистичні та інші звітні дані, інформацію, документи
і матеріали, необхідні для виконання покладених на неї завдань;
7) утворює інспекційні та робочі групи за участю спеціалістів
органів виконавчої влади, юридичних осіб для проведення перевірок і розгляду
питань, що належать до її повноважень;
8) забезпечує інформування населення про стан дотримання
трудового законодавства та законодавства про загальнообов’язкове державне
соціальне страхування, надання правової, практичної і методичної допомоги
працівникам, роботодавцям, проведення роз’яснювальної та консультаційної роботи
з питань, що належать до її повноважень;
9) бере участь у розробленні пропозицій щодо вдосконалення
обліку, звітності та державної статистики з питань, що належать до її компетенції,
аналізує практику та ефективність діяльності державних інспекторів праці;
10) узагальнює практику застосування законодавства з питань,
що належать до її компетенції, розробляє пропозиції щодо вдосконалення цього
законодавства, бере участь у формуванні та реалізації державної політики у
сфері праці;
11) здійснює міжнародні зв’язки з питань, що належать до її
компетенції, бере участь у підготовці міжнародних договорів, вивчає,
узагальнює та поширює міжнародний досвід із питань, віднесених до компетенції
інспекції праці.
Стаття 392. Основні права державних інспекторів праці
1. Державні інспектори праці, здійснюючи свої повноваження,
мають право в установленому законом порядку:
1) безперешкодно без попереднього повідомлення в будь-який
час відвідувати виробничі, службові та адміністративні приміщення роботодавців
і фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, а також
робочі місця працівників, розташовані поза цими приміщеннями, для проведення
перевірки з питань, що належать до їх компетенції;
2) доступу до будинків, приміщень, споруд та інших об’єктів,
у яких перебувають фізичні особи, стосовно яких є достатньо підстав вважати, що
вони виконують трудові обов’язки або до них застосовується примусова праця;
3) ознайомлюватися з оригіналами та отримувати копії
нормативних актів роботодавця, колективних угод, колективних або трудових
договорів, відомостей, книг, реєстрів та інших документів, нормативних актів у
сфері праці, що використовуються роботодавцем, з питань, що належать до
компетенції державної інспекції праці;
4) ставити роботодавцеві або працівникам запитання,
отримувати від них необхідні пояснення, звіти, матеріали, іншу інформацію про
рівень і стан профілактичної роботи, причини порушень трудового законодавства
та вжиті заходи щодо їх усунення;
5) вносити роботодавцям, керівникам органів, що здійснюють
державний контроль за дотриманням трудового законодавства, обов’язкові для
виконання приписи щодо усунення порушень трудового законодавства, причин і
умов, які до них призводять, подання щодо відсторонення від виконання
обов’язків винних у цих порушеннях посадових осіб або притягнення їх до
дисциплінарної відповідальності;
6) складати у випадках, передбачених законом, протоколи про
адміністративні правопорушення, а також у межах наданих повноважень розглядати
справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні
стягнення;
7) отримувати безоплатно від роботодавців, органів,
уповноважених управляти майном, статистичні та інші звітні дані, інформацію, документи
і матеріали, необхідні для виконання службових обов’язків;
8) витребувати для огляду у фізичних осіб, які перебувають
на робочих місцях або поза ними у виробничих, службових, адміністративних
приміщеннях, будинках, спорудах та інших об’єктах, що використовуються для
здійснення господарської діяльності, щодо яких є підстави вважати, що вони
виконують трудові обов’язки, документи, що посвідчують особу;
9) на створення роботодавцем належних умов для проведення
ними перевірки;
10) на допомогу правоохоронних органів щодо припинення
незаконних дій роботодавця та осіб, які перешкоджають їм виконувати службові
обов’язки.
Стаття 397. Відповідальність за перешкоджання діяльності
державних інспекторів праці
1. За перешкоджання при проведенні перевірок державними
інспекторами праці об’єктів нагляду, ненадання на їх вимогу документів,
інформації, матеріалів, пояснень, погрозу заподіяння тілесних ушкоджень або
шкоди майну чи фактичне їх вчинення стосовно державного інспектора праці або
членів його сім’ї винні особи притягуються до відповідальності згідно із
законом.
2. Притягнення до відповідальності здійснюється за поданням
державних інспекторів праці, що вносяться органам, уповноваженим приймати
такі рішення. У встановлених законом випадках державні інспектори праці
безпосередньо реалізують надані їм права щодо застосування адміністративних
стягнень до роботодавців або посадових осіб, уповноважених діяти від імені
роботодавця.
Стаття 398. Відповідальність державних інспекторів праці
1. За невиконання або неналежне виконання своїх службових
обов’язків, за перевищення своїх повноважень або інші протиправні дії
державні інспектори праці несуть відповідальність згідно із законом.
ЧИННИЙ КОДЕКС ЗАКОНІВ
ПРО ПРАЦЮ УКРАЇНИ
Стаття 259. Нагляд і контроль за додержанням законодавства про
працю
Громадський контроль за додержанням законодавства про працю
здійснюють професійні спілки та їх об’єднання.
ПРОЕКТ ТРУДОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ
Стаття 387. Громадський
контроль за дотриманням трудового законодавства
1. Громадський контроль за дотриманням трудового законодавства
здійснюють професійні спілки та їх об’єднання.
2. Члени виборних органів профспілок, об’єднань профспілок,
а також повноважні представники цих органів мають право:
1) безперешкодного доступу та огляду виробничих, службових та
інших приміщень, де працюють члени відповідних профспілок;
2) вимагати та одержувати від роботодавця, іншої посадової
особи накази (розпорядження), відомості про виплату заробітної плати, інші документи,
пояснення щодо умов праці, виконання колективних договорів та угод, додержання
норм трудового законодавства та соціально-економічних прав працівників – членів
відповідних профспілок;
3) проводити перевірки щодо правильності відрахувань із заробітної
плати працівників – членів відповідних профспілок;
4) контролювати стан безпеки та охорони праці, створення безпечних
і нешкідливих умов праці, належних виробничих та санітарно-побутових умов, забезпечення
працівників спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального та колективного
захисту, а у разі загрози життю або здоров’ю працівників вимагати від роботодавця
негайного припинення робіт на робочих місцях, виробничих дільницях, у цехах, інших
структурних підрозділах юридичної особи в цілому на час, необхідний для усунення
загрози життю або здоров’ю працівників;
5) складати акт перевірки стану додержання вимог трудового законодавства
та вручати його під розписку роботодавцеві;
6) вносити роботодавцям, органам виконавчої влади та органам
місцевого самоврядування подання про усунення порушень трудового законодавства,
які є обов’язковими для розгляду;
7) у разі невиконання роботодавцем подання про усунення порушень
надсилати інформацію і матеріали перевірки відповідним органам державного нагляду.
Зазначені в абзаці першому
цієї частини особи зобов’язані об’єктивно й кваліфіковано здійснювати роботу з
контролю за додержанням трудового законодавства, надавати безоплатну правову допомогу
працівникам, здійснювати пропаганду правових знань у засобах масової інформації.
07.06.2012
|