Виробнича практика: платити чи не платити?
Виробнича практика готує
майбутніх спеціалістів до самостійного виконання обов’язків на першій посаді,
де вони працюватимуть. Внесок молодих спеціалістів у практичну діяльність підприємств,
установ, організацій відповідної галузі прямо залежить від їхньої підготовленості
до роботи, теоретичного кругозору й практичних навичок… Чимало питань щодо практики
обговорювалося 15 травня ц. р. під час фахової дискусії «Виробнича практика: платити
чи не платити?».
Базою практики є установа (підприємство, організація) будь-якої
форми власності, яка забезпечує виконання програми практики для відповідного
кваліфікаційного рівня. Практика проводиться на підставі договорів на її проведення,
а їх тривалість може визначатися як на період конкретного виду практики, так і
на більш тривалий термін.
На учнів, які проходять практику на підприємстві (організації,
установі), поширюється законодавство України про працю та правила внутрішнього
трудового розпорядку підприємства (організації, установи), тривалість робочого
часу учнів також регламентується законодавством про працю.
Виробнича практика дає учневі можливість остаточно переконатися
в правильності зробленого ним вибору. Під час її проходження він може перевірити
свій професіоналізм. Звичайно, особливо важливих і відповідальних завдань молодий
фахівець може й не отримати, але він цілком здатний працювати рядовим виконавцем
і брати участь у вирішенні загальних виробничих завдань.
Практикант під час роботи на виробництві має можливість вивчити
реальні ситуації та перевірити отримані під час навчання знання. Він може самостійно
приймати рішення, обґрунтовуючи правильність своїх висновків перед керівником практики.
Майбутній спеціаліст навчається субординації, роботі в колективі, отримує навички
професійного спілкування.
Нагальні проблеми
Вивчаючи програму теоретичного курсу та отримуючи практичні
навички в стінах навчальних закладів, учні не завжди чітко розуміють, чим насправді
їм доведеться займатися на робочому місці. Саме в умовах виробництва учні набувають
практичних знань і необхідних навичок. Тобто виробнича практика підвищує рівень
кваліфікації відповідних професій, що актуально сьогодні для всіх галузей економіки.
Нині професійно-технічне навчання здійснює підготовку кадрів
без урахування вимог ринку праці. Більшість учнів ПТНЗ опановують спеціальності
сфери послуг, тоді як зростає потреба у фахівцях виробничої сфери. При цьому проблеми,
пов’язані з надлишком незатребуваних спеціальностей на ринку праці, спостерігаються
і в умовах проходження практики учнями ПТНЗ, з-поміж яких, зокрема, оплата їхньої
праці. Важливо визначитись, якою може бути допустима межа негативного впливу?
Проведенню Федерацією профспілок України відповідної дискусії
сприяли звернення членських організацій. Так, Всеукраїнська профспілка працівників
і підприємців торгівлі, громадського харчування та послуг звернулася до ФПУ з проханням
підтримати їхню позицію та долучитися до вирішення проблеми, що її викладено у
зверненні профспілки до Прем’єр-міністра України щодо врегулювання питання оплати
праці учням ПТНЗ під час проходження виробничої практики, а саме: терміново внести
зміни до законодавчо-нормативних документів або дати роз’яснення з їх застосування,
звільнивши при цьому роботодавця від виплати заробітної плати учням за проходження
практики.
Професійна спілка авіабудівників звернулася до ФПУ щодо чинної
норми відрахування 50% заробітної плати практикантів на рахунок навчального закладу,
що несправедливо стосовно учня, який обрав собі майбутнє кваліфікованого робітника.
По суті за рахунок учня держава компенсує недовкладення коштів у навчання. До
того ж, незважаючи на те, що згідно з п. 18 Порядку надання робочих місць для
проходження учнями, слухачами професійно-технічних нав-чальних закладів виробничого
навчання та виробничої практики (затверджений Постановою Кабінету Міністрів України
від 07.06.1999 № 992) «50% оплати праці практиканта… можуть бути направлені на
рахунок навчального закладу…», на практиці це стає обов’язковою нормою договору
між підприємством і навчальним закладом, про що свідчить висновок КРУ в Харківській
області після перевірки ДП «Харківський машинобудівний завод».
Позиція профспілок
Для вирішення зазначених проблем Федерація профспілок України
направила звернення до членських організації для вироб-лення консолідованої позиції
та отримала майже однозначну відповідь (окрім Всеукраїнської профспілки працівників
і підприємців торгівлі, громадського харчування та послуг) про те, що виробнича
практика учнів ПТНЗ має оплачуватися відповідно до законодавства.
Під час дискусії переважна більшість учасників підтримала позицію
про необхідність дотримання цивілізованих норм щодо одержання винагороди за працю;
обмеження розміру відрахувань із заробітної плати; заборони обмежень працівника
вільно розпоряджатися своєю заробітною платою.
За підсумками заходу учасники домовилися про низку спільних дій
для вирішення проблеми опла-ти виробничого навчання та виробничої практи-ки учням,
слухачам про-фесійно-технічних навча-льних закладів. Зокрема, вирішено ініціювати
перед Кабміном (лист на ім’я Прем’єр-міністра України) врегулювання проблем, що
пов’язані з виконанням Порядку надання робочих місць для проходження учнями, слухачами
про-фесійно-технічних навча-льних закладів виробничого навчання та виробничої практики,
а саме: профільним міністерствам доручити створити відповідні робочі місця на
базі підприємств державної та комунальної власності для проходження виробничої
практики, а також розробити відповідні нормативно-правові акти для регулювання
надання пільг і компенсацій підприємствам недержавної форми власності, що створюватимуть
відповідні робочі місця для проходження виробничого навчання та практики учнями,
слухачами професійно-технічних нав-чальних закладів тощо.
Відділ оплати праці Соціально-економічного департаменту ФПУ
Головні завдання
Система професійно-технічної освіти вважається одним із головних
факторів, який забезпечує стабільність економіки. Однак нині спостерігається занепад
розвитку та падіння престижу такої освіти. Тому сьогодні головними завданнями соціальних
партнерів мають бути:
. підвищення престижу технічних і робочих професій серед молоді;
. збільшення кількості та зростання якості підготовки кадрів
робочих професій;
. встановлення дієвого механізму зв’язків підприємств із профтехучилищами;
. забезпечення у повному обсязі фінансування витрат на розвиток
ПТНЗза рахунок бюджетних коштів різних рівнів;
. розроблення та прийняття «Загальнонаціональної цільової програми,
збереження та розвитку трудового потенціалу» й відповідних регіональних програм;
. розвиток вітчизняного виробництва та розширення внутрішнього
ринку для створення нових робочих місць;
. залучення підприємств, організацій щодо надання учням ПТНЗробочих
місць для проходження виробничої практики;
. введення нового порядку формування та розміщення державного
замовлення на підготовку кваліфікованих робітників;
. створення рівних стартових можливостей здобуття освіти для
різних верств населення тощо.
29.05.2012
|