Оплата праці: чи є перспективи?
21 березня в Комітеті
з питань соціальної політики та праці Верховної Ради України відбувся круглий
стіл на тему «Оплата праці: українські реалії та перспективи реформування». На
заході були присутні народні депутати України, представники Адміністрації
Президента та Кабінету Міністрів України, міністерств, інших органів
державної влади, роботодавців, науковців та ін. Від профспілкової сторони
активну участь в обговоренні наболілих для пересічних українців питань взяли,
зокрема, заступники Голови ФПУ Сергій Кондрюк і Григорій Осовий, голова
Профспілки працівників охорони здоров’я Вікторія Коваль, голова Профспілки
працівників державних установ Тетяна Нікітіна, інші представники членських
організацій.
Аналіз ситуації в
Україні засвідчує, що процес запровадження головних засад ринкової економіки
та формування відповідних державних і суспільних інститутів не завершено,
країна все ще перебуває на перехідному етапі розвитку й намагається забезпечити
економічне зростання на основі застарілої економічної моделі, сформованої
під час тривалої трансформаційної кризи.
За словами голови Комітету з питань соціальної політики та
праці ВРУ Василя Хара, тема круглого столу є надзвичайно важливою, адже нині,
як і впродовж минулих років, оплата праці стала соціальною проблемою для
держави.
«Сьогодні в Україні є ресурси для миттєвого оздоровлення
економіки, але їх можна назвати «косметичними» рішеннями. Якщо ж ми хочемо
досягти європейського рівня зарплат і соціального забезпечення, ми повинні
привести у відповідність до цього економіку», – наголосив Василь Хара.
Однією з найгостріших проблем, що залишилися в спадок від
минулих років, є глибока диспропорція між вартістю життя і фактичною ціною
праці. На думку учасників засідання, наявність цієї проблеми зумовлена тим,
що в Україні протягом усього періоду соціально-економічної трансформації,
включно з етапом економічного зростання, відбувалося реформування системи
оплати праці, яке й досі не завершилося. Невирішеність цього питання
перешкоджає не лише встановленню чіткого взаємозв’язку між заробітною платою і
продуктивністю праці, а й реформуванню систем соціального страхування, соціального
захисту тощо.
На думку заcтупника Голови ФПУ Сергія Кондрюка, ключовою
проблемою складної ситуації, що склалася в нашій державі з оплатою праці, є
те, що всі так звані «правильні» реформи не мають економічних перспектив через
неплатоспроможність 80% населення скористатися їх результатами. Крім того,
Сергій Михайлович зазначив, що забезпечити виробництво якісних послуг та
товарів, заради чого ці реформи, власне, й проводяться, голодними та соціально
агресивними працівниками вкрай проблематично.
Профспілкова сторона навела прості приклади для роздумів…
Зокрема наголошувалося, що сьогодні медична сестра на свою чесно зароблену
зарплату має право отримати лише 75% мінімальної пенсії (до речі, штучно
вдвічі заниженої). Тож постає запитання: про яку гідну пенсію, а тим більше
бездефіцитність Пенсійного фонду, може йти мова?
Усі економічні реформи мають на меті зростання
вітчизняного виробництва, але хто нині може споживати нові обсяги товарів та
послуг, а точніше – їх оплатити? Чи здатен середній українець купити
вітчизняний автомобіль, а тим більше міняти його через кожні 5–7 років, їздити
в Буковель чи Крим на новеньких швидкісних поїздах тощо?
Багато питань, виниклих у ході обговорення проблеми оплати
праці, залишились відкритими, багато відповідей не знайдено… Пересічному
українцеві залишається лише вірити в те, що всі існуючі в нашій державі сили
об’єднаються, почують урешті-решт одне одного та приймуть такі необхідні й
такі довгоочікувані рішення, які приведуть до позитивних змін!
Анна Рєпіч, «ПВ»
КОМЕНТАР
Доки праця звичайних
трударів не буде рентабельною, а економіка продукуватиме бідність серед
працюючих, жодна прогресивна реформа не матиме успіху. Не буде ні розвитку
національного виробника і національної економіки, ані соціальної
стабільності. До того ж, усім нам слід змінити публічні та політичні акценти:
замість того, що зарплата є тягарем для роботодавця чи держбюджету, говорити
про інвестування в найголовніше багатство країни – в людські ресурси,
платоспроможність та розвиток внутрішнього ринку.
Не змінюючи розподілу результатів праці між капіталом,
трудящими і державою, ми не зупинимо знищення виробництва, руйнації
внутрішнього ринку, корозії конкурентності та деградації трудового потенціалу,
а інтелект і генофонд нації тікатиме за кордон, у тінь, у криміналітет.
Економічний прагматизм, патріотизм і соціальна відповідальність
мають стати запорукою консолідації цілей держави, суспільства та бізнесу,
визначення конкретних шляхів їх практичного досягнення.
Сергій КОНДРЮК, заступник Голови ФПУ
ПОМОЖУТЬ РІШУЧІ КРОКИ
І ДІЇ, А НЕ СЛОВА…
Держава соціально
зобов’язана і економічно вимушена негайно запровадити обов’язковий мінімальний
рівень оплати праці, який має забезпечити розширене відтворення робочої сили
та виконання конституційних вимог щодо сімейних обов’язків.
Для цього необхідно не тільки якнайшвидше оновити
прожитковий мінімум, установлений у найскрутнішому для України 2000 році, а й
запровадити сучасний соціально-економічний норматив мінімальної оплати на
базі раціонального споживчого бюджету з рентабельністю щонайменше 15–25%.
l Держава має нарешті реалізувати міжнародне зобов’язання і
конституційні вимоги щодо захисту повноти і вчасності виплати заробітної
плати. Саме необхідність захищати основоположне право на недоторканість
приватної власності (заробітна плата є приватною власністю працівника) і
прецеденти її привласнення (навіть тимчасово) є дуже небезпечними для самого
бізнесу і всіх приватних власників.
l Украй необхідним є правове і публічне визнання права
працівника на адекватний економічний захист у випадку затримання виплати
зарплати, щонайменше у вигляді компенсації в розмірі подвійної ставки Нацбанку
за кожен день затримки.
l Держава має припинити дискримінацію в оподаткуванні.
Варто лише порівняти, як держава оподатковує зарплату й «оподатковує» (а
точніше, чомусь не оподатковує) доходи у вигляді дивідендів від акцій компаній
чи процентів від мільйонних вкладів у банках.
Якщо застосувати до трудового доходу правила оподаткування
бізнесу (тобто оподатковувати не доходи, використані на відновлення, з
віднесенням їх до валових видатків, а тільки прибуток) то, приміром, вчителька
платить державі аж 30%, повністю сплачуючи при цьому ПДВ і всі страхові
внески (а не роботодавець, що закладає всі ці видатки в ціну продукції).
Пропонується нарешті виконати законодавчі вимоги про державні стандарти та
гарантії і запровадити повноцінний неоподатковуваний прожитковий мінімум, що
враховуватиме реальну диференціацію доходів і мінімізуватиме видатки на
адміністрування цього податку (відпаде потреба в надуманих деклараціях про
доходи).
Рекомендації
Зважаючи на те, що реформування праці є однією з головних
складових подальших перетворень національної економіки, учасники круглого столу
рекомендують Кабінету Міністрів України розробити і затвердити в 2012 році:
– загальнодержавну програму щодо гідної праці;
– концепцію виведення економіки країни з тіні, стимулювання
розвитку підприємництва, подолання корупції та бюрократизму;
– програму зміни структури експортної продукції, скорочення
частки сировинних товарів на користь високотехнологічних (із більш глибоким
ступенем переробки);
– державну програму підтримки процесів технічного
переоснащення, реконструкції та модернізації виробництва.
Уряду також пропонується утворити тристоронню робочу комісію
для напрацювання спільних консолідованих рішень щодо шляхів реформування
системи оплати праці.
Кабінету Міністрів також рекомендовано внести на розгляд Верховної
Ради законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо права
працівника на додатковий захист у разі порушення роботодавцем термінів виплати
заробітної плати.
Верховній Раді рекомендовано забезпечити прийняття Трудового
кодексу. Під час підготовки закону про державний бюджет України на 2013 рік
забезпечити наближення розміру мінімальної заробітної плати до фактичного
прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням ставки податку на
доходи.
Учасники круглого столу направили об’єднанням організацій
роботодавців та соціальним партнерам свої рекомендації щодо вжиття дієвих
заходів для підвищення ефективності колективно-договірного регулювання трудових
відносин і запровадження єдиних строків укладення колективних договорів та
угод.
03.04.2012
|