Митний «колапс» у сфері перевезень
Посилення санкцій за порушення
митних правил при декриміналізації економічної контрабанди відбулося без урахування
інших положень Митного кодексу, що призвело до грубих порушень конституційних прав
і свобод міжнародних перевізників. Це питання стало темою обговорення спільного
засідання президії ЦК Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового
господарства України, Українського транспортного союзу, Федерації роботодавців
транспорту України, Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України, Всеукраїнської
громадської організації «Українська асоціація перевізників».
Реформи не на користь трудівників
Ситуація, яка склалася у галузі автоперевезень в умовах жорсткої
конкуренції з іноземними перевізниками, викликає стурбованість як у роботодавців,
так і найманих працівників, змусивши їх об’єднати зусилля для її вирішення.
У своїх виступах промовці одностайно наголошували на тому,
що керівництво Міністерства інфраструктури України не вирішує проблемні питання
перевізників, які накопичилися в галузі і потребують невідкладного реагування.
Чиновники ігнорують вимоги галузевої профспілки, роботодавців, трудових колективів
автопідприємств. Як наслідок, не приділяється належної уваги створенню механізму
сприяння оновленню рухомого складу. Не в повному обсязі вирішується питання, пов’язане
з діяльністю ДП «СМАП», роботу якого за поданням Мінінфраструктури постановою КМУ
продовжено до 01.04.2012, але без визначення джерел його фінансування. У результаті
перевізники неправомірно сплачують за видачу дозволів удвічі більше.
Існує загроза припинення з 01.04.2012 оформлення та видачі
дозволів на в’їзд українських перевізників на території іноземних держав. Відсутній
новий порядок організації перевезень пасажирів у міжнародному сполученні, що, як
підкреслювали промовці, деструктивно впливає на формування маршрутної мережі та
збільшує витрати перевізників. Окрім того, не проводиться достатньої роботи щодо
забезпечення вітчизняних перевізників дозволами на перевезення на території іноземних
держав, не запроваджена система моніторингу використання дозвільних документів
на здійснення міжнародних перевезень у режимі реального часу. Не в повному обсязі
виконуються міжнародні угоди в галузі транспорту.
Учасники зібрання з тривогою звертали увагу на той факт, що перевізникам
не відшкодовуються витрати, що виникли не з вини водія. Складні умови кредитування
не стимулюють автоперевізників на придбання нового рухомого складу. Усе це призводить
до зниження їх фінансово-економічної здатності і втрати конкурентоспроможності.
За словами президента Українського транспортного союзу Леоніда Костюченка, зменшується
кількість вітчизняних міжнародних перевізників на українському ринку, який сьогодні
складає лише 46%, тоді як у 2010 році він становив 52%. «Лише 45% автопоїздів
в Україні відповідають стандартам Євро – 3;4;5. Водночас у Росії та Білорусі цей
показник становить 60%», – наголосив Леонід Костюченко.
Без вини винуваті?
Особливе занепокоєння учасників засідання викликали зміни до
митного законодавства. Посилення економічних санкцій внесеними змінами до статті
32 Митного кодексу України відбулося без урахування інших положень цього закону,
що призвело до грубих порушень конституційних прав і свобод громадян, передбачених
Конституцією України.
За дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон
із приховуванням від митного контролю або подання до митного органу документів,
що містять неправдиві дані, вчинені третіми особами (відправник, імпортер, митний
брокер), не може нести відповідальність ні в чому не винний водій, який не є ні
власником, ні відправником вантажу. Проте, як зазначали промовці, через застосування
ст. 352 складені протоколи про порушення змушують суди приймати рішення про конфіскацію
транспортного засобу. Нова редакція ст. 352 на безальтернативній основі передбачає
штраф у розмірі 100% від вартості товару, конфіскацію товарів і автотранспорту,
що застосувався для їх міжнародного перевезення, тобто за одне порушення – подвійне
покарання.
Хода податковим
колом
Ще одним важливим питанням, яке збільшує соціальну напругу в
трудових колективах автоперевізників, є неповернення податку на додану вартість.
У той час, коли автоперевізники докладають значних зусиль для стабілізації фінансово-економічного
стану своїх підприємств в умовах жорсткої конкурентної боротьби та відсутності
банківського кредитування, зростання вартості пального та неповернення ПДВ призводить
до відволікання обігових коштів і перешкоджає розвитку підприємницької діяльності
галузі, яка забезпечує господарський комплекс держави послугами з перевезень.
Порядок і строки відшкодування ПДВ визначені в Податковому
кодексі України. Проте, як зазначали промовці, на практиці податківці всупереч
вимогам законодавства відмовляють транспортним підприємствам у прийнятті декларацій
за умов декларування бюджетного відшкодування ПДВ. Відомі випадки, коли в деяких
регіонах податкові служби не приймали декларації з від’ємним значенням ПДВ або
вимагали штучно занижувати податковий кредит, щоб показати неіснуючий «ПДВ до сплати».
Учасники зібрання підписали Меморандум про співпрацю та спільні
дії у вирішенні проблемних питань галузі. Було прийнято рішення звернутися до органів
законодавчої та вищої влади з вимогою втрутитися в ситуацію і сприяти внесенню змін
до Митного кодексу України, а також прискорити розгляд і прийняття проекту ЗУ «Про
внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації видачі документів дозвільного
характеру у сфері господарської діяльності», який передбачає оптимізацію видачі
таких документів у сфері господарської діяльності з урахуванням особливостей, визначених
договорами з питань міжнародних перевезень і ЗУ «Про автомобільний транспорт».
В іншому випадку перевізники залишають за собою право вдатися до більш рішучих заходів.
Леонід КОСТЮЧЕН
КО президент Українського транспортного
союзу:
– Міжнародні перевізники
бажають бачити зрозумілу прозору позицію влади, яка дозволятиме стабільно працювати,
створювати нові робочі місця, збільшувати надходження до державного й інших бюджетів,
забезпечувати Україну перевезеннями. На жаль, останнім часом ініціативи та пропозиції
профільних асоціацій і профспілок не знаходять підтримки в системі Мінінфраструктури
України.
Олег ХМАРНИЙ, голова ЦК
Укрпроф-автотрансшляху:
– Мета засідання – виробити
напрями спільної роботи із захисту прав водіїв, роботодавців-перевізників. Щоб
профспілка більш предметно займалася цим питанням, керівники підприємств мають
посприяти створенню первинних профорганізацій. У цьому випадку ЦК профспілки отримає
більше прав і повноважень у роботі з центральними органами виконавчої влади.
Орест КЛИМПУШ, голова
Федерації роботодавців транспорту України:
– Сьогодні в державі декларується
соціальний діалог. Декларуються сучасні підходи до формування громадянського
суспільства. У даному випадку ми змушені констатувати: все робиться з точністю
до навпаки. Зміни до законів, які вносяться з нібито добрими намірами, насправді
створюють перешкоди, тільки погіршуючи ситуацію.
Леонід ДОКІЛЬ, віце-президент
Асоціації міжнародних перевізників України:
– Ситуація в галузі практично
зайшла в глухий кут. У ст. 54 ЗУ «Про автомобільний транспорт» йдеться про те, що
співпрацю у галузі міжнародних автоперевезень пасажирів і вантажів забезпечує
центральний орган виконавчої влади з питань автомобільного транспорту – Міністерство
транспорту України. Але воно сьогодні цих функцій не виконує.
Валерій ЧЕРНЕНКО, голова
регіональної ради Київської області АСМАП України:
– Реформуванню дозвільної
системи ми повинні допомагати практичними пропозиціями і т. ін. Але це функція
держави, яка має забезпечити перевізників дозвільними документами. Якщо ж влада
неспроможна це організувати, то чиновники, які за це відповідають, мають піти
у відставку. Реформа має відбутися і в податковій, і в митній системах.
20.03.2012
Тетяна РУБАН, «ПВ»
|