Гідна праця в Україні
Мета дослідження
МОП «Профіль гідної праці в Україні» (Женева, 2011) – критично оцінювати прогрес,
що відбувається в Україні, та самостійно вирішувати поставлені завдання через
необхідні політичні рішення. Так, «Профіль» містить 11 тематичних сфер та
правові критерії, що відбивають існуюче правове забезпечення кожної сфери
досліджень.
МОЖЛИВОСТІ ЩОДО
ЗАЙНЯТОСТІ
Підвищення рівня
зайнятості, що мало місце в Україні в докризове десятиліття, відбулося в
основному за рахунок збільшення числа працюючих у незахищених умовах або
неформально зайнятих. Зокрема, зайнятість у неформальному секторі економіки
зросла з 14,8% у 2000 р. до 22,1% у 2009 р., або майже на 1,5 млн осіб.
Також існує
нагальна потреба в продовженні моніторингу ринків праці з метою оцінки
дієвості політичних заходів у відповідь на кризу та можливих наслідків у
зв’язку з прийняттям пенсійної реформи. Одним з яких може стати продовження
реформ у сфері оподаткування доходів населення та загальнообов’язкового
державного соціального страхування, в тому числі пенсійного страхування та
зайнятості.
А от зайнятість
серед молоді віком 15–34 роки перебуває на дуже низькому рівні і продовжує
знижуватися. Ситуація може погіршитись у зв’язку із законодавчим рішенням
про збільшення з 1 жовтня 2011го на 10 років страхового стажу, необхідного для
призначення трудової пенсії в мінімальному розмірі, що може вплинути на
затримання на ринку праці значної кількості працівників передпенсійного віку.
Тому необхідне прийняття невідкладних політичних рішень, спрямованих на
широке залучення молоді до праці. У цьому контексті було б доцільно провести
оцінку національного законодавства та практики договірного регулювання
організації й окреслення перспектив службової або професійної кар’єри на
виробництві. Це дуже важливо для зайнятості молоді та її працевлаштування
після отримання освіти.
Цікаво, що за
результатами четвертого річного соціологічного звіту Інституту Горшеніна,
70,2% українських студентів назвали критерієм успішності можливість
реалізувати власний потенціал; можливість професійного росту і побудови
кар’єри отримала друге місце в рейтингу критеріїв успішності – її обрали
51,5% українських студентів; любов і дружбу як критерій успіху розцінюють
48,9% студентів – третє місце; гроші та матеріальне благополуччя посіли лише
четверте місце в низці студентських уявлень про успішність – 41,4%.
Потребують
розробки і впровадження й спеціальні програми сприяння працевлаштуванню осіб
передпенсійного та пенсійного віку, що не мають достатньо страхового стажу
для призначення пенсії в мінімальному розмірі; довгострокова державна програма
працевлаштування молоді, перепідготовки та підвищення кваліфікації для
працівників упродовж усього життя.
ЕКОНОМІЧНИЙ І
СОЦІАЛЬНИЙ КОНТЕКСТ ГІДНОЇ ПРАЦІ
Середня очікувана
тривалість життя в останні 12 років залишається на низькому рівні – близько 68
років, і тільки у 2009 р. уперше сягнула 69,7 року за рахунок зменшення на 43%
смертності на транспорті і її скорочення через інші причини, крім смертності
від захворювань на СНІД. Це нижчий показник, ніж фіксувався наприкінці 1980х
років (середня очікувана тривалість життя при народженні тоді перевищувала
70 років), та набагато менший від рівня таких європейських країн, як-от
Польща (75,1 року) та країн ОЕСР (79,7 року).
За показником
поширення ВІЛінфекції серед населення віком від 15 до 49 років – 1,6% у 2007
р. – Україна посідала перше місце серед країн Східної Європи. Держава потребує
зовнішньої технічної допомоги щодо тристороннього співробітництва з протидії
ВІЛ/СНІДу в сфері праці.
Профспілки
рекомендують зосередити основні зусилля уряду у таких шести сферах:
скорочення бідності; усунення причин зменшення очікуваної тривалості життя
чоловіків при народженні; припинення поширення ВІЛ/СНІДу й туберкульозу;
забезпечення якісної освіти впродовж усього життя і моніторинг її основних
показників; зміцнення гендерної рівності, зокрема достатнього представництва
жінок у сфері політики; поліпшення стандартів охорони навколишнього середовища.
Сподіваємося, що
широкомасштабна адміністративна реформа, яка проводиться останні півтора
року, дасть відчутні результати у сфері державного адміністрування економіки
України та забезпечить побудову соціальної країни. Профспілки розраховують на
інституційну спроможність інспекції праці як державного органу, що покликаний
захищати трудові права працюючих.
НАЛЕЖНА
ТРИВАЛІСТЬ РОБОЧОГО ЧАСУ
Найважливіша
причина роботи понад встановлену норму робочого часу полягала в бажанні
працівників збільшити заробітки. Водночас практично кожен п’ятий найманий
працівник в Україні працював менше часу, ніж хотів би. Тому Україна має
продовжувати здійснення низки заходів, спрямованих на зменшення кількості
працюючих понад встановлену норму робочого часу з економічних причин та
випадків, що призводять до вимушеної неповної зайнятості, зокрема простоїв
підприємств з економічних причин і неоплачуваних відпусток.
Отже, слід
розглянути можливість проведення соціологічного опитування працівників про
мотиви їх понаднормової чи неповної зайнятості за основним місцем роботи та
поєднати його результати з офіційними статистичними даними. Додатковим
критерієм гідної праці може стати визначення перспектив особистого розвитку
працівника.
ДОСТАТНІ ЗАРОБІТКИ
ТА ПРОДУКТИВНІСТЬ ЗАЙНЯТОСТІ
Продуктивна
зайнятість у середньо та довгостроковій перспективі неможлива без гідної
оплати праці.
У 2000 році
почалося зростання рівня зарплат і процес «надолуження», що частково відбиває
глибину попереднього спаду. За оцінками Світового банку, збільшення зарплат
було результатом підвищення продуктивності праці. Реальна заробітна плата зросла
без збільшення собівартості виробництва та не завдаючи шкоди конкурентоспроможності
українських товарів і послуг у світовій торгівлі. Однак подальше підвищення
продуктивності праці залежить тільки від волі роботодавця, інвестицій в
новітні технології та обладнання, посилення кадрового потенціалу.
На жаль,
співвідношення мінімальної зарплати, як базової соціальної гарантії для працівників,
до середньої має стійку тенденцію до зниження навіть у середньостроковій
перспективі.
Прикро, але
продовжує спостерігатися диспропорція в оплаті праці чоловіків і жінок та
міжгалузева диференціація рівнів оплати праці, що демонструє низьку вартість
робочої сили у видах діяльності, які забезпечують надання соціально важливих
послуг. Зростає чисельність працівників, оплата праці яких перебуває в межах
мінімальної зарплати.
Низька заробітна
плата викликає занепокоєність, оскільки вона збільшує небезпеку зростання
рівня бідності. До числа низькооплачуваних працівників належить непропорційно
велика частка жінок. Ці працівники складають вразливі групи населення. І хоча
низькооплачувана робота може бути першим щаблем на шляху до більш високооплачуваної
зайнятості, вона також може стати капканом, особливо для молодих працівників,
з якого їм важко звільнитися через відсутність можливостей для підвищення
кваліфікації та інших чинників.
Ситуація свідчить
про відсутність будь-якої державної стратегії в політиці доходів населення.
Якщо зазначені
тенденції збережуться, то їх першим прямим наслідком буде зменшення купівельної
спроможності працівників із відповідним негативним впливом на сукупний попит,
загальне падіння споживання та обсягів виробництва.
Ще один ефект –
переміщення дедалі більшої частки працівників на рівень нижче прожиткового
мінімуму або межі бідності, що автоматично призведе до радикального зростання
числа працюючих бідняків. І навпаки, підтримання купівельної спроможності
працівників могло б мати позитивний вплив на економічне відновлення.
Слід також
вирішувати проблеми заборгованості із зарплати, чітко визначивши причини
цього явища, та сформувати перелік відповідних політичних рекомендацій.
Варто також
продовжити аналіз та подальше розширення кола критеріїв, що мають вплив на
гідну працю. Потрібні нові критерії, які допомогли б оцінити: справедливість в
оплаті праці, враховуючи принцип рівної винагороди за працю рівної цінності;
доступність придбання чи оренди житла; вплив розміру мінімальної заробітної
плати на детінізацію заробітних плат та підвищення рівня трудових доходів.
ПОЄДНАННЯ
ТРУДОВИХ ОБОВ’ЯЗКІВ Й ОСОБИСТОГО ЖИТТЯ
Маргіналізація
жінок на ринку праці набуває форми зайнятості на низькооплачуваних роботах,
які не відповідають освіті, кваліфікації чи їх прагненням і не забезпечують
належних гарантій у соціальному забезпеченні чи зайнятості. Ситуація
загострюється в зв’язку з підвищенням пенсійного віку для жінок до 60 років і
необхідного для призначення мінімальної пенсії страхового стажу на 10 років.
Зокрема,
додаткового дослідження потребує розвиток системи соціальних послуг, що
дозволятимуть працювати членам сімей із дітьми, інвалідами або хворими літніми
родичами, які потребують догляду, як у містах, так і сільській місцевості.
Вирішення питання
включення до страхового стажу окремих періодів перебування працівників і
працівниць у декретній відпустці та по догляду за дитиною до трьох років,
покращення надання соціальної допомоги для догляду за дітьми також було б
вдалою стратегією підвищення рівня зайнятості жінок, сприяння позитивним
наслідкам гендерної рівності та народжуваності.
ДИТЯЧА ТА
ПРИМУСОВА ПРАЦЯ МАЮТЬ БУТИ СКАСОВАНІ
Особам віком до
18 років в Україні досі дозволяється виконувати окремі види небезпечних робіт
із навчальною метою за певних конкретних умов.
Слід вжити
заходів для заборони дітям у межах програм професійно-технічного навчання або
учнівства виконувати небезпечну роботу до досягнення 16річного віку. Мається
на увазі робота, що може завдати шкоди здоров’ю, безпеці чи моральним
поглядам. Разом із тим, на практиці кількість молоді, зайнятої на таких
роботах, збільшилась, особливо в неформальному секторі.
Слід також
звернути увагу на негативні зміни в поведінці дітей, чиї батьки працюють за
кордоном, залишивши їх без належного догляду. Існує висока ймовірність
розвитку алкоголізму та наркоманії, бродяжництва та злочинної діяльності
серед таких дітей.
Водночас система
державної освіти в Україні, на жаль, страждає від хронічного
недофінансування, а відмова від навчання – поширена проблема серед дітей із
бідних сімей. Відсутність можливості отримати освіту в майбутньому породжує
спадкову бідність.
СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ
І СОЦІАЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Усім відомо, якщо
пенсіонери не працюють або не мають заощаджень, то їхні доходи набагато
менші за доходи зайнятих осіб.
58,1% родин, які
складаються тільки з пенсіонерів, у 2009 році понад 60% коштів витрачали лише
на харчування.
Під час
реформування пенсійної системи дуже важливими є заходи для збалансування
солідарної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування,
відновлення диференціації пенсій, забезпечення соціальної справедливості в
системі пенсійного забезпечення. Виважено і на належному рівні слід
впроваджувати обов’язкову накопичувальну систему загальнообов’язкового
державного пенсійного страхування, поступово розвивати систему недержавного
пенсійного забезпечення. Також необхідно переглянути функції фондів
соціального страхування – задля уникнення їх дублювання.
Слід зробити
порівняльний аналіз видатків на соціальне та пенсійне забезпечення в країнах
світу та в Україні й визначити фінансову участь держави в системі пенсійного
забезпечення. Деякі фахівці стверджують, що в Україні – один із найвищих в
Європі обсяг пенсійних видатків за співвідношенням до ВВП (17–18%). Однак при
визначенні цього показника в Україні до пенсійних виплат включають різні
надбавки та підвищення, які виплачуються за системою соціального забезпечення
(доплати ветеранам війни та дітям війни, колишнім в’язням концтаборів,
чорнобильські виплати, адресні доплати до пенсій та інші кошти, які фактично
не є пенсійними виплатами). Якщо ж узяти лише пенсії, призначені за різними
законодавчими актами, і зіставити їх з ВВП, то отримаємо лише 11–12%. Тобто як
і в багатьох європейських країнах.
СОЦІАЛЬНИЙ ДІАЛОГ
Із точки зору
гідної праці можна констатувати, що соціальний діалог в Україні поки що не на
належному рівні.
Необхідно
ефективніше використовувати можливості соціального діалогу для вирішення
основних проблем соціальнотрудової сфери, підвищення конкурентоспроможності
робочих місць, професійного розвитку працівників, рівня та якості життя,
соціальної стабільності в державі, зокрема, через залучення до соціального діалогу
громадянського суспільства у форматі 3+1.
Співробітництво
організацій роботодавців і працівників забезпечило б зміцнення їхніх позиції.
А сприяння колективним переговорам у приватному секторі, який розширюється,
має стати національним пріоритетом.
Профспілки
звертають увагу на те, що із 92 галузевих угод лише 20 укладено за участю
об’єднань організацій роботодавців. При цьому 9 (із 15 легалізованих
Мін’юстом) галузевих об’єднань організацій роботодавців із тих чи інших причин
не беруть участі в галузевих угодах.
Слід порівняти
міжнародний і вітчизняний досвід упровадження мотиваційних механізмів під
час укладення колективних договорів, угод і практики застосування існуючих колективних
договорів. Необхідно вивчити практику поширення дії колективних угод за
виробничою ознакою на підприємства, які не перебувають у сфері дії сторін та за
основним видом діяльності віднесені до цієї галузі. У разі необхідності
запропонувати законодавче закріплення таких механізмів.
СТАБІЛЬНІСТЬ І
ВПЕВНЕНІСТЬ У ЗБЕРЕЖЕННІ РОБОТИ
Відсутністю
впевненості у стабільності трудових відносин і зайнятості характеризується
неформальний сектор економіки. Тому для розв’язання цієї проблеми слід
використовувати низку критеріїв, які свідчать про рівень стабільності працюючих
на ринку праці, зокрема колективно-договірне регулювання трудових відносин.
Необхідно
провести моніторинг щодо загального охоплення колективними договорами
формального сектору економіки, державних підприємств і приватного сектору,
адже востаннє це питання вивчалося у 2004 році.
Прикро, що
захищеність українських працівників від звільнення є низькою, незалежно від
того, формальний чи неформальний у них статус. Керівники підприємств часто
ігнорують законодавство про працю, бо система державного нагляду та контролю
не діє на належному рівні.
РІВНІ МОЖЛИВОСТІ
ТА ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ
Дослідження
засвідчили фактичну відсутність рівних можливостей для жінок і чоловіків у
суспільному та приватному житті, а також більшу уразливість жінок щодо
дискримінації.
Незважаючи на те,
що кількість жінок із вищою освітою вища, ніж чоловіків, розрив у зарплаті
все ще залишається значним.
Потребує
унормування система справедливого застосування законодавства стосовно
використання соціальних відпусток як працівницями, так і працівниками, які
мають сімейні обов’язки.
Вирішення цієї
проблеми відкриє перед Україною унікальні можливості щодо залучення додаткового
високоякісного людського ресурсу в умовах тривалої демографічної кризи.
БЕЗПЕЧНІ УМОВИ
ПРАЦІ
24,6% працівників
у країні трудяться у шкідливих і важких умовах праці. Тож як наслідок – щороку
вперше фіксуються 5–7 тис. випадків професійних захворювань.
Рівень
травматизму без смертельних наслідків останні десять років зменшується, але
щодо виробничого травматизму зі смертельними наслідками спостерігається
повільний прогрес. Тяжкість отриманих травм за останнє десятиріччя значно
посилилася.
Профспілки
звертають увагу на приховування випадків травмування працівників від
розслідування, переведення їх у розряд таких, що не пов’язані з виробництвом, а
також на зростання кількості безпідставних обвинувачень потерпілого у
виникненні нещасного випадку. Про менш тяжкі травми ніхто не повідомляє, незважаючи
на діючу систему звітування й повідомлення про нещасні випадки на виробництві
та професійні захворювання. Це негативно позначається на соціальному захисті потерпілих
на виробництві та членів їхніх сімей.
Задля поліпшення
стану безпеки праці та мінімізації виробничого травматизму й професійної
захворюваності слід розробити спеціальну урядову програму на середньострокову
перспективу (4–5 років), зокрема заборонити працювати працівникам на робочих
місцях із небезпечними та шкідливими умовами праці понад граничний науково
обґрунтований термін; економічно зацікавити роботодавця у забезпеченні
безпечних умов праці на робочих місцях, своєчасно проводити атестацію робочих
місць і періодичні медичні огляди працівників; реформувати законодавство про
охорону праці та загальнообов’язкове державне соціальне страхування від
нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань для спрямування
якомога більше коштів на вирішення питань охорони праці та страхування
працівників, їх соціальний захист, охорону життя та здоров’я.
У разі реалізації
такої програми можна забезпечити зниження рівня виробничого травматизму,
професійної захворюваності та смертельних випадків на виробництві.
15.10.2011
|