Розслідування нещасних випадків: випадків: кому не вигідно?
Для Федерації
профспілок України та її членських організацій питання охорони праці, захисту
та реалізації прав членів профспілок на гідну, а отже, й безпечну працю, є
пріоритетними напрямами діяльності. Вирішуються ці питання за допомогою
кількох основних інструментів, серед яких, зокрема, соціальний діалог,
громадський контроль за дотриманням умов і безпеки праці за участю технічних і
правових інспекторів праці, укладання й реалізація угод із соціальними
партнерами.
ЦИФРИ – РІЧ
УПЕРТА
Ситуація зі станом
виробничого травматизму в Україні впродовж двох останніх років залишається
тривожною. За 2009–2010 роки зареєстровано 28 813 нещасних випадків на виробництві,
з яких 24 319 (84,4%) пов’язані з виробництвом. Із загальної кількості 2634
нещасних випадки (9,1%) мали смертельні наслідки, проте тільки 41,3% із них
були пов’язані з виробництвом.
В окремих
адміністративно-територіальних одиницях України (АТО) у цей період
реєструвалося від 67 (м. Севастополь, 2009 р.) до 4714 (Донецька область, 2009
р.) нещасних випадків на виробництві, у тому числі – від 8 (Чернівецька
область, 2009 р.) до 181 (Донецька область, 2010 р.) – зі смертельними
наслідками.
Така різниця у
кількості нещасних випадків пояснюється тим, що в АТО країни не однакова
кількість підприємств певного виду економічної діяльності, а також залежить від
чисельності, статевого та вікового складу працівників цих підприємств.
Підприємства
різних регіонів країни відрізняються також і видами виробничої технології,
кількістю та технічним станом виробничого обладнання, а також умовами праці.
Це фактори, що істотно впливають на ризик травмування працівників на
виробництві та виникнення нещасних випадків.
У 2009 році в
Україні з виробництвом було пов’язано 84,5% зареєстрованих нещасних випадків.
Попри те, що
показник у 2010 році зменшився на 0,3% і становив 84,2%, ситуація на місцях, на
жаль, не поліпшилася.
Проте, якщо у
Закарпатській області цей показник у 2010 році порівняно з 2009 роком
збільшився на 14,1%, то у Херсонській – лише на 4,4%, а в Тернопільській області,
навпаки, зменшився на 5,8%.
ГРУПОВІ НЕЩАСНІ
ВИПАДКИ
Про незадовільний
стан безпеки праці та невирішення питань запобігання виробничому травматизму
свідчить і те, що в Україні протягом 2009–2010 років зареєстровано чимало
групових нещасних випадків.
Так, у 2009 році
зареєстровано 194 групових нещасних випадки із 592 постраждалими, зокрема 47
групових нещасних випадків зі смертельним наслідком, у яких загинуло 88
працівників.
У 2010 році
кількість групових нещасних випадків сягнула 189 (1,3% загальної кількості
нещасних випадків), унаслідок яких постраждало 492 працівники, або 3,4%
загальної кількості постраждалих від нещасних випадків на виробництві.
53 групових
нещасних випадки мали смертельні наслідки (28% загальної кількості групових
нещасних випадків – порівняно з 2009 роком показник зріс на 3,8%), загинуло 94
працівники (19,1% загальної кількості постраждалих під час групових нещасних
випадків – порівняно з 2009 роком більше на 4,2%).
Наведені цифри
свідчать про незадовільний стан справ у запобіганні виробничому травматизму в
останні роки в Україні.
УПЕРЕДЖЕНІ
ПЕРЕВІРКИ
Як відомо,
розслідування нещасних випадків на виробництві нині проводиться згідно з
вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 № 1112 «Деякі
питання розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних
захворювань і аварій на виробництві» (далі – постанова № 1112-2004).
Керуючись цією
постановою, у разі виникнення нещасного випадку на підприємстві, в установі
чи організації посадові особи повинні вжити низку заходів, зокрема:
а) повідомити про
нещасний випадок в установлені терміни та створити комісію з його розслідування
(п. 10 постанови № 1112-2004);
б) комісія з
розслідування нещасного випадку згідно з п. 13 постанови № 1112-2004 упродовж
трьох діб має провести розслідування і скласти відповідні документи (акти),
які мають затвердити роботодавці.
У разі настання
групового нещасного випадку (коли травмовано одночасно двоє і більше
працівників) або нещасного випадку зі смертельним наслідком відповідно до п.
40 постанови № 1112-2004 проводиться спеціальне розслідування.
Комісія зі
спеціального розслідування створюється на підставі наказу територіального
органу Державної служби гірничого нагляду промислової безпеки та охорони праці
(далі – Держгір-промнагляд), на території якого розташоване підприємство, де
стався нещасний випадок.
За результатами
спецрозслідування складаються акти, які згідно з п. 53 постанови № 1112-2004
затверджує керівник органу Держгірпромнагляду або Держатомрегулювання, який
призначив спеціальну комісію.
Під час
розслідування нещасних випадків із смертельними наслідками зазвичай посадові
особи підприємства та свідки нещасного випадку дають неправдиві свідчення.
Тому на підставі
формального і, на наш погляд, упередженого розслідування комісіями обставин,
причин і подій, які призвели до виникнення нещасного випадку або до нещасного
випадку зі смертельним наслідком, яке ґрунтується на неправдивих свідченнях, нещасні
випадки здебільшого не відносяться до таких, що пов’язані з виробництвом, або
взагалі не враховуються у державній статистиці виробничого травматизму.
Упереджену
позицію при розслідуванні нещасних випадків, особливо тих, що закінчилися
смертельними наслідками, займають і представники Фонду державного соціального
страхування від нещасних
випадків і
професійних захворювань. Вишукуючи різноманітні причини, аби не визнати
нещасний випадок страховим, не пов’язати його з виробництвом і визнати, що у
настанні нещасного випадку винен сам постраждалий, вони намагаються
максимально зменшити страхові виплати відшкодувань постраждалим на
виробництві та сім’ям загиблих або взагалі уникнути їх виплати.
СТРАШНІ ПРИКЛАДИ
ЕКОНОМІЇ…
Жахливим
прикладом таких «розслідувань» у 2011 році можуть бути матеріали кількох
спеціальних розслідувань. Приміром, нещасний випадок із тяжкими наслідками для
працівника Ш., що стався 15 квітня ц. р. на СП «Вуглегорська ТЕС» ПАТ
«Центренерго». У ході «розслідування» спостерігалися численні порушення вимог
постанови № 1112-2004 і не було складено відповідних актів. Головою комісії
було призначено заступника начальника Державної інспекції промислової безпеки
в енергетиці територіального управління Держгірпромнагляду в Донецькій області
О. Стяжкіну.
Подібна ситуація
спостерігалася й щодо нещасного випадку зі смертельним наслідком, який стався
з працівником Н. 3 липня ц. р. на центральній скіповій ямі бункерної естакади
доменної печі № 3 доменного цеху ПАТ «Єнакіївський металургійний завод». У
результаті перевірки нещасний випадок також не було пов’язано з виробництвом,
відтак і не визнано страховим. Головою комісії була головний державний
інспектор з охорони праці відділу спеціальних розслідувань нещасних випадків
теруправління Держгір-промнагляду в Донецькій області Л. Червона, а до складу
комісії входила начальник відділу страхових експертів – страховий експерт з
охорони праці відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від
нещасних випадків у м. Єнакієво C. Желєзна.
Комісія дійшла
висновку, що загиблий Н. перебував на відстані менше двох метрів від кордону
перепаду по висоті без достатнього тимчасового огородження, не дотримавшись
вимог ГОСТу 12.4.059-89, та порушив п. 2.6 СНиППІ-4-80, тож і сам винен у
нещасному випадку. Загиблий на утриманні мав сина-інваліда 1995 року
народження...
Представники
територіальних відділень Держгір-промнагляду, які керують комісіями зі
спеціального розслідування нещасних випадків, при прийнятті рішення також не зацікавлені
пов’язувати нещасні випадки з виробництвом, оскільки цей показник донедавна
був основним в оцінці їхньої діяльності.
При такому стані
справ є незрозумілою позиція окремих представників галузевих профспілок, які
беруть участь (згідно з постановою № 1112-2004) у роботі комісій зі
спеціального розслідування. Попри їх незалежність від роботодавців, в актах
спеціального розслідування зрідка можна знайти окрему думку про незгоду з
рішенням комісії та аргументованими показниками і показаннями щодо віднесення
нещасного випадку до такого, що пов’язаний із виробництвом.
Ситуація
погіршується ще й тим, що на багатьох малих та середніх підприємствах України,
особливо приватної власності, взагалі відсутні профспілкові організації та не
укладені колективні договори, внаслідок чого постраждалі позбавлені належного
соціального захисту з боку профспілок.
Згадані недоліки
в розслідуванні нещасних випадків на виробництві не сприяють встановленню
дійсних причин їх настання і травмування працівників, а отже, призводять до хибних
або неефективних заходів запобігання виробничому травматизму.
Негатив можна
приховати
Співвідношення
кількості загиблих і травмованих на виробництві становило в Україні у 2009
році 1 до 11,1, а в 2010-му вже 1 до 10,6.
Гірші від нашої
країни відповідні показники тільки в Китаї (1 до 5) та Індії (1 до 4). У
європейських країнах цей показник становить, наприклад, у Німеччині – 1 до
1260, Словаччині – 1 до 208, Польщі – 1 до 145.
Водночас за
Глобальною оцінкою виробничого травматизму, визначеною Міжнародною
організацією праці, таке співвідношення в світі становить у середньому 1
загиблий до 763 травмованих на виробництві (і це разом із втратою працездатності
на 3 дні та більше).
Ці показники
вказують на існуючу в Україні практику приховування нещасних випадків від
розслідування та обліку.
Факти такої
практики на виробництві були викриті профспілками в 2007 році під час
проведення акції «Рік боротьби з прихованим травматизмом», коли протягом лише
зазначего року технічними інспекторами праці профспілок було виявлено майже
700 прихованих нещасних випадків, 6 з яких закінчилися смертельним наслідком.
За таких умов
загального приховування нещасних випадків на виробництві від розслідування та
переведення їх у ранг таких, що не пов’язані з виробництвом або таких, що
сталися в невиробничій сфері, Україна може стати чи не єдиною державою в
світі, де на виробництві реєструються тільки нещасні випадки зі смертельним
наслідком.
Крім того,
віднесення зазначених нещасних випадків, особливо зі смертельним наслідком,
до таких, що не пов’язані з виробництвом, залишає без належного матеріального
відшкодування десятки тисяч травмованих, а також сім’ї загиблих, які з втратою
годувальника здебільшого фактично позбавляються засобів для існування.
Певною мірою ці
показники пов’язані з тим, що в Україні ефективність діяльності
територіальних відділень Держгірпромнагляду оцінювалася насамперед за рівнем
виробничого травматизму на підприємствах, в установах або організаціях
регіону, який вони інспектують. Хоча для такої оцінки поряд із показниками
травматизму потрібно також ураховувати інші, комплексні показники та критерії,
наприклад розподіл підприємств певного АТО за рівнем ризику виникнення
нещасного випадку.
Така оцінка є
однією з причин того, що більшість нещасних випадків зі смертельним наслідком
не пов’язуються із виробництвом, перешкоджаючи оперативному вдосконаленню
законодавчої бази та інших нормативних актів щодо їх розслідування, а також
своєчасному притягненню до карної відповідальності управлінського персоналу та
інших посадових осіб підприємств, винних у настанні нещасного випадку,
особливо групового та зі смертельним наслідком.
Неповні й
упереджені дані розслідувань, особливо спеціальних розслідувань нещасних випадків
зі смертельним наслідком, хибні висновки щодо причин травмування та загибелі
працівників призводять до того, що за результатами таких розслідувань
складаються неповні (або навіть формальні) переліки заходів запобігання
нещасним випадкам на виробництві.
До речі, висновки
комісій зі спеціального розслідування практично не доводяться до відома
широкого загалу спеціалістів з охорони праці інших підприємств, що сприяє
виникненню там аналогічних нещасних випадків.
Анатолій СТОВБУН,
головний спеціаліст – довірений лікар департаменту охорони праці ФПУ
Слід зазначити,
що в деяких випадках під тиском роботодавців, а також посадових осіб служби
(відділів) охорони праці травмовані працівники підприємств під загрозою
звільнення (що через існуючий в Україні рівень безробіття – більш, як 1,5 млн
осіб є надзвичайно суттєвим чинником у працевлаштуванні) та/або подальших
утисків на роботі дають комісіям неправдиві свідчення про те, що нещасний
випадок трапився не на виробництві, а в невиробничій сфері (побуті, на
дозвіллі тощо). Про такі факти, до речі, самі ж потерпілі повідомляють у
зверненнях до ФПУ для захисту своїх соціальних прав.
1. Ситуацію з
виробничим травматизмом в Україні слід розглядати як незадовільну, про що
переконливо свідчить наявність значної кількості нещасних випадків на
виробництві, у тому числі зі смертельним наслідком, а також групових.
2. В Україні
спостерігаються певні недоліки в розслідуванні (спеціальному розслідуванні)
нещасних випадків на виробництві (приховування інформації та упередженість при
їх розслідуванні).
3. Не виявляють
достатньо активної позиції у вирішенні питання про зв’язок нещасного випадку з
виробництвом представники первинних профспілок, що підтверджується відсутністю
в більшості актів розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку
їх окремої думки.
4. Законодавча
основа і нормативно-правові акти щодо розслідування й обліку нещасних випадків
на виробництві, а також соціального захисту постраждалих та членів сімей
загиблих потребують термінового й істотного оновлення.
5. На урядовому
рівні необхідно визначити заходи щодо формування Державної системи запобігання
виробничому травматизму, прийнявши відповідну постанову Кабінету Міністрів
України з урахуванням положень і принципів Директив ЄС у цій сфері.
Зазначені
недоліки вкрай негативно впливають на соціальний захист потерпілих від нещасних
випадків на виробництві та сімей загиблих унаслідок травмування працівників.
07.10.2011
|