Атестацію робочих місць під контроль профспілок
Атестації робочих
місць за умовами праці належить головна роль у поліпшенні умов праці та
наданні працівникам пільг і компенсацій, передбачених статтею 7 Закону України
«Про охорону праці».
Підтвердження в
процесі атестації наявності на робочому місці важких і шкідливих виробничих
факторів, які впливають на працівника більше 80% тривалості робочої зміни, дає
йому право (за наявності певного стажу роботи в таких умовах) на пільгове пенсійне
забезпечення за віком.
На жаль,
матеріали Державної експертизи умов праці свідчать про наявність серйозних
недоліків у проведенні атестації на підприємствах, що проявляється порушенням
її термінів і методики. Водночас матеріали, надані ФПУ Мінпраці, свідчать про
серйозні порушення вимог Методичних рекомендацій щодо:
– визначення
шкідливих факторів виробництва шляхом аналізу технологічних виробничих
процесів;
– організації
проведення лабораторних санітарно-гігієнічних досліджень, особливо з визначення
несприятливих мікрокліматичних умов праці, її важкості та напруженості, а
також хронометрії робочого часу;
– оцінки
результатів атестації та прийняття рішень комісії підприємства з проведення
атестації щодо надання працівникам пільг і компенсації за роботу із шкідливими
та важкими умовами праці відповідно до вимог ст. 7 ЗУ «Про охорону праці», а
також щодо визначення економічних витрат для надання цих пільг (відповідні
розрахунки відсутні в абсолютній більшості заповнених карт умов праці).
Так, протягом
2009 року перевірено стан проведення атестації на понад 23 тис.
підприємств України, або майже на 216 тис. робочих місць. Виявлено порушення
її термінів на 5,3 тис. підприємств (у середньому по Україні – 23% загальної
кількості перевірених підприємств, хоча, приміром, їх кількість в Одеській області
становить 71,5%).
Порушення порядку
і методики проведення атестації виявлено на 12 тис. робочих місць (у середньому
на 5,6% атестованих), а у Сумській області зазначені порушення встановлені на
31% атестованих робочих місць.
Із цих причин
представники Держекспертизи праці змушені були скасувати 156 наказів по
підприємствах щодо підбиття підсумків атестації, зокрема в Чернівецькій
області – 35, Тернопільській – 30, Вінницькій – 19, Закарпатській – 12. Через
грубі порушення сотні тисяч працівників підприємств не отримують (або
отримують в неповному обсязі) передбачених законодавством пільг і компенсацій
за важкі та шкідливі умови праці.
Перевірки
показали, що працівникам не встановлюється скорочений робочий тиждень,
зменшуються розміри надбавок і доплат, надається додаткова оплачувана
відпустка скороченої тривалості.
Через масове
закриття їдалень на підприємствах малого і середнього бізнесу, особливо
приватної форми власності, працівники, зокрема хімічних виробництв, не
забезпечуються лікувально-профілактичним харчуванням, молоком або іншими
рівноцінними харчовими продуктами та газованою підсоленою водою, причому
навіть ті, що працюють у несприятливих мікрокліматичних умовах.
За результатами
атестації роботодавець повинен розробити комплексний план поліпшення умов
праці та усунення (або максимального зменшення) на атестованих робочих місцях
негативного впливу шкідливих виробничих факторів.
Тому, зважаючи на
велику соціальну значимість атестації, Президія ФПУ відповідною постановою від
24.11.2009 № П-36-3:
а) оголосила про
проведення протягом 2010–2011 років всеукраїнської акції «Атестацію робочих
місць – під контроль профспілок»;
б) запропонувала
членським організаціям ФПУ:
– вивчити стан
проведення атестації робочих місць за умовами праці на підприємствах, де
створені первинні профорганізації, та внести пропозиції до колдоговорів,
галузевих і регіональних угод щодо її поліпшення;
– сприяти
максимальному залученню до цієї роботи фахівців створеного Центру незалежних
експертиз з охорони праці ФПУ;
– широко
висвітлювати матеріали про стан виконання акції на сторінках профспілкових і
регіональних періодичних видань.
У рамках
зазначеної акції членські організації ФПУ (галузеві профспілки та регіональні
профспілкові об’єднання) активізували громадський контроль за проведенням
атестацій, в областях відбулися численні семінари, круглі столи, наради і
конференції.
Усі ці заходи,
належний аналіз результатів атестації та їх узагальнення дозволить не тільки
усунути порушення в дотриманні роботодавцями термінів та порядку проведення
атестацій робочих місць за умовами праці, а й значно поліпшить соціальний
захист працівників, які працюють у шкідливих і важких умовах, зокрема
забезпечить надання їм пільг і компенсацій, передбачених ст. 7 Закону України
«Про охорону праці».
Це буде вагомим
внеском профспілок у справу збереження життя, відновлення здоров’я і працездатності,
запобігання виникненню у працівників профзахворювань.
Анатолій СТОВБУН,
головний спеціаліст – довірений лікар департаменту охорони праці ФПУ
ПІЛЬГИ ЗА
ШКІДЛИВІ УМОВИ ПРАЦІ:
– надбавка і
доплата до заробітної плати (в розмірі від 4 до 24% посадового окладу);
– додаткова
оплачувана відпустка (терміном до 35 календарних днів, згідно зі ст. 7 Закону
України «Про відпустки»);
– безоплатне
забезпечення працівників молоком або іншими рівноцінними продуктами харчування;
– безоплатне
надання працівникам лікувально-профілактичного харчування;
– безоплатне
забезпечення працівників «гарячих цехів» газованою підсоленою водою.
КАЛІЦТВО Й ГІДНА
ПРАЦЯ – НЕСУМІСНІ!
Зниження виробничого
травматизму – одна з основних складових руху за гідну працю
Триває громадське
обговорення Стратегії розвитку Києва до 2025 року. Реалізація документа має
забезпечити зростання іміджу української столиці та поставити Київ в один ряд з
найбільш розвиненими та успішними європейськими мегаполісами.
Проте цей
шляхетний намір аж ніяк не корелюється із невтішними цифрами травм і
смертельних випадків на виробництві, що трапляються у місті. Для київських
профспілок питання охорони праці, з-поміж проблем зайнятості та виплати
заробітної плати, – одне з найголовніших напрямів діяльності.
Якщо у
високорозвинених державах на одну тисячу виробничих травм припадає в
середньому одна зі смертельними наслідками (за приписами МОП – це припустимий
рівень виробничого травматизму), то, як засвідчує життя, у Києві одна
смертельна травма – на 9–10 виробничих травм. У сто разів більше смертей на
виробництві! Отже, або на робочих місцях киян створено такі умови, що
вірогідність загибелі значно вища, ніж у військовій битві, або вся наша
статистика – відверта брехня.
За офіційними
даними, у першому півріччі 2011 року в Києві виробничі травми дістали 206
людей, 21 працівник загинув. Коефіцієнт важкості виробничого травматизму
значно зріс і нині сягає понад 45 людино-днів втрати працездатності на один
нещасний випадок. Водночас стрімко зростає кількість нещасних випадків із летальним
наслідком, не пов’язаних із виробництвом. За 2010 рік таких випадків було 95
і вже 91 – за вісім місяців нинішнього року. Одним словом, можна упевнено
зробити висновок, що від розслідування приховується значна кількість
виробничих травм.
Або візьмімо, до
прикладу, так звану «природну» смерть на виробництві: 80 випадків за 2010 рік і
практично такий самий показник лише за вісім місяців цього року! Слід замислитися
над таким різким зростанням кількості смертей працівників на робочих місцях:
адже багато з них помирають у віці 40–50 років, і це, очевидно, наслідок
низької якості профілактичних медичних оглядів і знищення промислової медицини.
Необхідно також
визнати, нарешті, що на відміну від працівників і роботодавців, власники
підприємств уникають будь-якої відповідальності за ганебний стан охорони праці.
Вважаємо, що Київ
як столиця має подати приклад усій Україні: висвітлювати реальний стан
виробничого травматизму, розробити й запровадити заходи щодо його зниження.
Зрозуміло, що в охорону праці необхідно вкладати значні кошти і що така робота
має бути системною. Проте у нас намагаються вирішувати питання
епізодично-спорадично, лише коли прийшла біда.
31 травня ц. р.
на засіданні тристоронньої соціально-економічної ради м. Києва було розглянуто
та узгоджено проект Регіональної програми поліпшення стану безпеки, гігієни
праці та виробничого середовища на 2012–2015 роки. Профспілки Києва вважають,
що ця програма має стати важливою частиною завдань соціально-культурного та
економічного розвитку столиці.
Микола ПУЗИРІН, начальник
управління охорони праці та здоров’я – головний технічний інспектор праці
київської міськпрофради
07.10.2011
|