«ПРОСТЕ РІШЕННЯ» ПРО ЗВУЖЕННЯ ТРУДОВИХ ПРАВ?
12
травня Верховна Рада в першому читанні підтримала законопроєкт № 5371 «Про
внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення регулювання
трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення
адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність».
Він містить низку вкрай
загрозливих положень, що можуть стати реальними факторами порушення прав
працівників.
Цим законопроєктом
передбачено:
●
договірний режим регулювання трудових відносин для
працівників малих та середніх підприємств;
●
можливість внесення до трудових договорів положень, які
встановлюватимуть додаткові обов’язки працівника, підстави його звільнення та
відповідальності тощо, що створює лазівку для позбавлення усіх працюючих на
малих і середніх підприємствах прав та гарантій, встановлених чинним трудовим
законодавством;
●
усунення запобіжника, який не дозволяв погіршувати умови
трудових договорів роботодавцем;
●
«звільнення в договірному режимі», що дозволяє
роботодавцям з власної ініціативи розривати трудові договори з працівниками,
якщо інше не визначено трудовим договором;
●
відсутність вимоги на згоду виборного органу первинної
профспілкової організації на розірвання трудового договору з ініціативи
роботодавця з працівником, який є членом діючої на підприємстві профспілки
(якщо така умова передбачена трудовим договором), тощо.
Законопроєкт було
розроблено ГО «Офіс простих рішень та результатів», який очолює Міхеїл
Саакашвілі. Основною новелою даного законопроєкту є так зване «запровадження
договірного режиму регулювання трудових відносин для окремих категорій
працівників та суб’єктів малого і середнього підприємництва».
Як це доволі часто
трапляється в процесі реформи трудового законодавства, ініціатори змін
посилаються на те, що «в Україні, яка вже давно є країною з ринковою
економікою, трудові відносини досі регулюються застарілим Кодексом законів про
працю, прийнятим ще у 1971 році та розробленим в умовах радянської адміністративно-командної
економіки, в якій єдиними роботодавцями були держава, зокрема державні
підприємства». Втім, даний аргумент не відповідає дійсності. КЗпП дійсно було
прийнято 1971 року, проте за 30 років незалежності України його було доповнено
сотнями нових положень, тож не можна говорити про те, що він є «радянським». До
прикладу, Трудовий кодекс Польщі було ухвалено 1974 року, й він постійно доповнюється
(зокрема, в частині посилення трудових прав і гарантій – запобігання мобінгу,
дискримінації тощо). Автори законопроєкту також посилаються на досвід Японії.
Трудові відносини там регулюються Актом про трудові стандарти 1947 року (було
внесено понад 40 змін протягом 1947–2003 років) та Цивільним кодексом 1896
року.
Автори продовжують свою
аргументацію на користь розроблення цього проєкту тезою про те, що наразі ми
маємо «застаріле» трудове законодавство, що створює «вкрай жорстку
зарегульованість трудових відносин». «Оскільки одним з ключових ресурсів
функціонування будь-якого бізнесу є людська праця, приватний сектор в Україні,
і насамперед малий та середній бізнес, досі залишаються позбавленими
сприятливих правових умов для розвитку та підвищення власної
конкурентоспроможності. Серед іншого, результатом цього є низькі темпи
кількісного і якісного розвитку підприємництва, поглиблення кризових явищ в
економіці, зокрема скорочення зайнятості населення, повільне зростання
надходжень до бюджетів усіх рівнів». Варто звернути увагу, що один з фундаментальних
документів Міжнародної організації праці – Філадельфійська декларація від
10.05.1944 у своєму першому пункті, що визначає основні принципи, напряму
зазначає про те, що «праця не є товаром». Через це доволі дивно в пояснювальній
записці знаходити формулювання про «ресурсний характер» людської праці, які
йдуть врозріз із фундаментальними міжнародними принципами регулювання праці.
Варто наголосити, що автори
проєкту не зовсім правильно розуміють договірний метод регулювання трудових
відносин, зокрема в частині оплати праці. Мається на увазі не регулювання
відносин на рівні працівник-роботодавець, а використання тих механізмів, що
притаманні всім цивілізованим країнам – колективні договори та угоди. Власне,
комплексний аналіз норм трудового законодавства дає всі підстави вважати, що
договірний метод регулювання трудових відносин уже широко застосовується на
практиці та відображений у національному законодавстві. Як зазначено в порівняльній
записці, проєкт пройшов громадське обговорення із зацікавленими сторонами.
Ними виявилися лише представники суб’єктів малого і середнього підприємництва,
й немає згадки про консультації з репрезентативними організаціями працівників
та роботодавців.
Законопроєкт містить низку
вкрай загрозливих положень, що можуть стати реальними факторами порушення прав
людини через індивідуалізацію трудових договорів на малих та середніх підприємствах,
адже до них можна буде буквально вписати будь-що, посилаючись на «свободу
договору». У відносинах «роботодавець-працівник» немає ані формальної, ані
реальної рівності сторін, як це, наприклад, можна спостерігати у цивільному
праві. Національне трудове законодавство в усьому світі покликано певним чином
збалансувати цю нерівність шляхом надання менш управненій (як реально, так і
формально) стороні – працівнику/групі працівників додаткових гарантій, і саме
на це спрямовані міжнародні інструменти унормування праці – джерела МОП та інші
загальновизнані інтернаціональні норми та стандарти. Очевидно, що зміни до
законодавства, які пропонуються законопроєктом, не кореспондуються з
європейським курсом України та взятими на себе нашою державою міжнародними
зобов’язаннями.
Даний законопроєкт містить
як потенційні загрози правам конкретної працюючої людини в Україні, так і
прямі звуження прав профспілок на участь у процесі регулювання й організації
праці. Принагідно варто нагадати, що ініціативи звуження прав профспілок у
законопроєкті № 2681 уже дістали вкрай негативну оцінку Спеціального
доповідача ООН з питань дотримання права на свободу зібрань та об’єднання.
Проєкт, що покликаний регулювати одну з найважливіших сфер суспільного життя
– сферу праці, носить несистемний та мозаїчний характер, що також свідчить
про брак юридичної техніки під час його підготовки.
Жодним чином не відкидаючи
позитивного імпульсу, що несе автентичний малий бізнес, як це на практиці
демонструють провідні країни світу, а також враховуючи необхідність
осучаснення трудових відносин в дусі найкращих зарубіжних практик, варто
зазначити, що жодна реформа не може проводитися з лейтмотивом потенційного
або реального звуження фундаментальних прав людини, якими є трудові та
профспілкові права.
ГЕОРГІЙ САНДУЛ, ІННА КУДІНСЬКА
Інна Кудінська
юрист ГО «Трудові ініціативи»
«Норма
про звільнення працівника за одноособовим необґрунтованим бажанням роботодавця
зводить нанівець будь-які гарантії трудових прав в Україні, унеможливлює ефективну
профспілкову роботу (адже профспілкових діячів можна буде звільняти без пояснення
причин) та боротьбу з порушенням трудових прав на робочому місці».
Георгій Сандул
директор ГО «Трудові ініціативи»
«Де-факто можна стверджувати, що за законопроєктом
№ 5371, до трудового договору між працівником та роботодавцем, що є суб’єктом малого
чи середнього підприємництва, може бути внесено будь-які положення, які, зокрема,
будуть встановлювати додаткові обов’язки працівника, підстави його звільнення та
відповідальності, і на практиці це означатиме теоретичну можливість позбавлення
всіх працюючих, зайнятих на малих та середніх підприємствах, тих прав і гарантій,
що встановлені чинним трудовим законодавством.
Ідеологічно законопроєкт має на меті утвердити
тезу про те, що роботодавець та працівник – це дві рівноправні сторони. Втім, враховуючи
як реалії сфери праці в Україні, так і формальну нерівність, що закріплена в чинному
законодавстві (працівник підкоряється внутрішньому трудовому розпорядку, виконує
накази керівництва, може бути притягнутий до дисциплінарної відповідальності тощо),
не можна вести мову про будь-яку формально закріплену юридичну рівність сторін,
адже у роботодавця набагато більше важелів впливу на працівника».
10.06.2022
|