ЗАБОРГУВАЛИ – ЗАПЛАТІТЬ: ЯК ГАРАНТУВАТИ УКРАЇНЦЯМ ВИПЛАТУ ЗАРПЛАТИ І ЩО РОБИТИ, ЯКЩО БІЗНЕС ЦЬОГО НЕ ЗАБЕЗПЕЧУЄ
Володимир
Саєнко,
заступник
Голови
Федерації
профспілок
України:
«Станом на 1 січня цього року забор-
гованість із заробітної плати склала
понад 3,1 млрд грн, третина з них – 1,1
млрд – борги підприємств-банкрутів,
працівники яких є найбільш незахище-
ними в разі невиплати заробленого.
ЯК РОЗ В’ЯЗ АТИ ПРО БЛЕ МУ
Й ГАРАНТУВАТИ ПРАВА
ПРАЦІВНИКІВ?
2006 року Україна ратифікувала дру-
гу частину Конвенції Міжнародної ор-
ганізації праці №173 і взяла на себе за-
хист вимог працівників у випадку не-
платоспроможності роботодавця. Про-
те на практиці механізм коректно не
запрацював: у разі відсутності чи недо-
статності ліквідаційного майна під-
приємства його працівники не отриму-
ють заборгованої зарплати.
Розв’язання проблеми лежить у
площині створення спеціальної га-
рантійної установи, яка б забезпечу-
вала виплати працівникам заборгова-
ної заробітної плати в разі неплато-
спроможності роботодавця. Це, зокре-
ма, передбачено частиною ІІІ уже зга-
даної Конвенції МОП та статтею 25
Європейської соціальної хартії. Ще в
липні 2016 року Уряд у своєму плані
невідкладних заходів щодо погашен-
ня заборгованості із заробітної плати
доручив розробити законопроєкт про
дотримання вимог найманих праців-
ників у разі неплатоспроможності ро-
ботодавця й опрацювати питання ра-
тифікації частини ІІІ Конвенції МОП
і приєднання до статті 25 Європей-
ської соціальної хартії.
Лише 2019 року Мінсоцполітики
презентувало відповідні законопроєк-
ти, проте на розгляд Верховної Ради
вони не вносилися. Серед цих доку-
ментів був і законопроєкт про створен-
ня спеціальної гарантійної установи.
Протягом років профспілки неодноразово
виступали з ініціатива-
ми, що могли б покращити захист
прав працівників на своєчасну ви-
плату зарплати. Серед них – ініціа-
тива щодо створення гарантійного
фонду для захисту працівника в разі
неплатоспроможності роботодавця.
Ця та інші ініціативи знайшли ві-
дображення й у низці законопроєк-
тів парламенту нового скликання,
проте жоден з них досі не потрапив
на розгляд до сесійної зали.
ЧОМУ ВСЕ ТАК СКЛАДНО ?
Сьогодні профспілки разом з екс-
пертами Мінекономіки системно про-
водять консультації та обговорення за-
конодавчих пропозицій щодо створен-
ня такого гарантійного фонду, аби на-
працювати оптимальну модель його
діяльності.
Ми чудово розуміємо, що створен-
ня такого гарантійного фонду викли-
кає багато запитань. Ключове з них –
джерела наповнення такого фонду.
Принцип «якщо десь вибуло, отже, у
когось прибуло» ніхто не скасовував.
Якщо він наповнюватиметься за раху-
нок коштів державного бюджету, то
звідки держава братиме на це кошти?
Якщо ж фонд діятиме за рахунок
внесків економічно активних під-
приємств (наприклад, як страхових
внесків), бізнес сприйматиме їх як
ще один податок, який в умовах еко-
номічної кризи розцінюватиметься
не інакше, як тиск з боку держави.
До того ж, великі підприємства-лі-
09.03.2021
|