Профспілковий захист неформально зайнятих у гіг-економіці
У світлі останніх подій дедалі більшої акту-
альності набуває питання профспілкового за-
хисту соціально-трудових прав неформально
зайнятих у гіг-економіці. Адже свобода пра-
цювати за вільним графіком приховує пре-
каризацію праці, відсутність оплати за по-
наднормову роботу, а також позбавлення
працівників соціальних гарантій та страховок.
Яскравими прикладами цифрових платформ
для зайнятості в Україні є Glovo, Uber Eats,
Uklon,
Uber та ін.
НОВОСТВОРЕНА
ПРОФСПІЛКА В
УКРА ЇНІ
Моделі таких «платформ» по
всьому світу вдаються до схеми
прихованого працевлаштування.
Офіційно компанії називають
кур’єрів та водіїв лише «вільними
агентами» та «фрілансерами». А
насправді їх формат зайнятості
має всі ознаки працевлаштування.
Сьогодні й Україна стикнула-
ся з проблемою, що є актуальною
в світі вже кілька років. А саме з
правовим регулюванням так зва-
ної гіг-економіки (gig-economy)
– моделі економіки, яка передба-
чає таку форму зайнятості, як
фріланс.
Ситуація з подібними «плат-
формами» є негативною як для са-
мих працівників, так і для публіч-
них фінансів. І виходом з цього
може бути лише легалізація їх-
ньої праці.
На сьогодні працівник не має
жодних гарантій зайнятості та
можливості компенсації у разі на-
стання нещасного випадку під час
своєї діяльності. За таких умов
державний та місцеві бюджети,
Пенсійний фонд України недоотримують
суттєвих коштів. Лега-
лізація праці на платформі – це
ключ до досягнення нормальних
умов праці. Саме встановлення
офіційних трудових відносин від-
повідно до чинного трудового за-
конодавства гарантуватиме на-
лежні умови праці для таких пра-
цівників.
Нещодавно, після серії акцій
протесту з вимогами до керівни-
цтва щодо офіційного працевла-
штування, страховки кожного
кур’єра, пільг на паливо та зв’язок
кур’єри Glovo створили профспіл-
ку для захисту своїх інтересів і по-
дали документи на її реєстрацію.
До цього спонукали останні події,
а саме смерть кур’єра Glovo, який
25 липня ц.р. потрапив в аварію
під час виконання замовлення, а
також зміни системи нарахування
заробітної плати.
До новоствореної профспілки
можуть входити не тільки «гло-
вери», а й працівники інших
кур’єрських служб. Кур’єри
Glovo вже повідомили компа-
нію, що її працівники
об’єдналися у профспілку, яка
має на меті не лише покращен-
ня умов для кур’єрів, що досі
працюють в компанії, а й від-
новлення на роботі тих, кого
звільнили за участь в протестах.
ЗАХИСТ
ФРІЛАНСЕРІВ ВІД
НЕГАТИВ НОГО
ПОВОДЖЕННЯ
В ЯПОНІЇ
Нагальність порушеного пи-
тання підтверджує міжнародна
практика профспілкового руху
кур’єрів. Так, у Японії кур’єри
служби доставки Uber
Technologies Inc. створили проф-
спілку для узгодження умов
контракту та пошуку покраще-
них умов праці.
Uber та Lyft Inc. (конкуруюча
служба доставки їжі) зазнали
критики щодо ненадання своїм
«працівникам», відомим як
«платформери», страхування від
нещасних випадків та інших ви-
год, якими користуються звичай-
ні працівники.
Голова профспілки Томіо Мае-
ба на прес-конференції в Токіо за-
явив, що кур’єри хотіли б покра-
щити умови праці для співробіт-
ників служби доставки Uber Eats
шляхом переговорів. Профспілка
наполягає на усвідомленні компа-
нією несприятливого робочого се-
редовища кур’єрів і прагне забез-
печити безпечніші та стабільніші
умови праці для всіх працівників
платформи. Профспілка, утворе-
на 17 платформерами, також пла-
нує просити японський підрозділ
американської компанії забезпе-
чити справедливе ставлення до
кур’єрів та перевірити спосіб вста-
новлення системи нарахування
заробітної плати на відстані.
Як результат, Uber запровади-
ла програму компенсації збитків
для співробітників служби до-
ставки в Японії у співпраці з
Mitsui Sumitomo Insurance Co.
Компанія заявила, що сплатить
усі страхові внески.
За оцінками, в Японії є 15 тис.
платформерів Uber Eats. За остан-
німи даними Уряду, понад 3 млн
людей працюють позаштатними
фрілансерами. Тому Уряд розгля-
дає можливість подати законо-
проект до сейму для захисту фрі-
лансерів від негативного пово-
дження.
ПЕРШИЙ
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ
ПРЕЦЕДЕНТ В
ІСПАНІЇ
У грудні 2017 року суд Вален-
сії (Іспанія) постановив, що 97
кур’єрів служби Deliveroo – фаль-
шиві самозайняті та є наймани-
ми працівниками, яких має бути
зареєстровано за загальними
правилами.
Це не перший випадок при-
йняття рішення про встановлен-
ня наявності офіційних трудових
відносин між кур’єрами та «плат-
формою». Однак це перший євро-
пейський прецедент по відно-
шенню до прав співробітників
продовольчих кур’єрських
служб, що випливає з дій, вжи-
тих міністерством праці Іспанії.
У рішенні суддя визнав, що
важко визначити трудові відно-
сини, які стосуються цифрових
платформ, за допомогою вико-
ристовуваних на сьогодні крите-
ріїв (наявність робочого місця,
встановлення робочого часу
тощо). Однак у рішенні зазнача-
ється, що «справжні засоби ви-
робництва – це не велосипед чи
мобільний телефон, якими ко-
ристується кур’єр, а цифрова
платформа, що відповідає попи-
ту й пропозиції та належить під-
приємству».
Згодом, наприкінці липня
2019 року, суд Мадрида прийняв
подібне рішення щодо 537
кур’єрів Deliveroo, що працюва-
ли в період з жовтня 2015 по чер-
вень 2017 років.
Проте, в подібній справі проти
Glovo суд Мадрида ухвалив ціл-
ковито протилежне рішення. У
зв’язку з цим, днями під час слу-
хань в Європейському парламен-
ті з приводу формування нової
Європейської комісії комісар
Маргрет Вестагер заявила, що
кур’єри повинні «мати можли-
вість створювати профспілки
для захисту своїх прав» та висло-
вила намір розглянути ситуацію
з працівниками цифрових плат-
форм під час свого наступного
мандата в якості виконавчого ві-
це-президента з теми «Європа,
сприятлива для цифрової епохи».
СПРОЩЕНІ НОРМИ У
ПОЛЬЩІ Й
УГОРЩИНІ
Для уникнення подібних не-
відповідностей та проблем з ви-
значенням характеру відносин
між фрілансером та компанією
Польща та Угорщина вже давно
запровадили спрощені норми
для полегшення проведення се-
зонних, тимчасових робіт та мі-
ні-робочих місць на задекларова-
ній основі. Розрі
31.10.2019
|