Припинення політики жорсткої економії
Дії ФПУ у 2016–2019 роках були спрямовані
на вирішення проблеми бідності, припинення політики жорсткої економії, що здійснюється
за рахунок працівників, забезпечення підвищення розмірів основних державних соціальних
стандартів та гарантій.
БОРОТЬБА З БІДНІСТЮ
Постановою Кабінету Міністрів
України від 11 жовтня 2016 року № 780 затверджено оновлені набори продуктів
харчування, непродовольчих товарів та послуг для основних соціальних і
демографічних груп населення для визначення прожиткового мінімуму.
Профспілкова сторона експертної комісії голосувала проти зазначених наборів
через неврахування норм ратифікованої Конвенції МОП № 117. Однак, враховуючи,
що набори не переглядалися 16 років, СПО об’єднань профспілок погодив проект
постанови за умови їх перегляду вже через рік (не виконано).
Постановою Верховного Суду
від 20 грудня 2018 року визнано необхідність внесення змін до постанови КМУ
від 11 жовтня 2016 року «Про затвердження наборів продуктів харчування,
наборів непродовольчих товарів та наборів послуг для основних соціальних і
демографічних груп населення».
За наполяганням профспілок та
на виконання судових рішень, до Плану заходів на 2019 рік з реалізації
Стратегії подолання бідності включено пункт щодо організації роботи з
формування нових наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг
для встановлення прожиткового мінімуму відповідно до чинного законодавства.
Мінекономрозвитку розпочало роботу з підготовки нових наборів, а Мінсоцполітики
формує експертну комісію (СПО об’єднань профспілок своїм рішенням від
25.03.2019 №51-5 затвердив склад профспілкових представників до комісії з
проведення науково-громадської експертизи наборів).
На вимогу профспілок, з 1
січня 2017 року підвищено мінімальну зарплату вдвічі до фактичного розміру прожиткового
мінімуму для працездатних осіб, розрахованого Мінсоцполітики (3200 грн), що
забезпечило зростання зарплати одразу 4 млн працівників, підвищення номінальних
доходів населення на 24,4% та збільшення надходжень від податків і зборів до
бюджетів усіх рівнів та фондів.
Подальше підвищення основної
державної соціальної гарантії сприяло збереженню у 2018–2019 роках тенденції до
зростання трудових доходів, хоча й темпами нижчими, ніж у 2017 році, через
встановлення мінімальної зарплати нижче фактичного розміру прожиткового
мінімуму для працездатних осіб (у березні 2019 року розрив становив 9,5%).
Вимога щодо підвищення
розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб та мінімальної зарплати
була однією з головних вимог Всеукраїнської профспілкової акції 17 жовтня 2018
року. Та, на жаль, прожитковий мінімум у 2019 році, як і в попередні роки,
встановлено в держбюджеті на рівні, значно нижчому за його фактичний розмір,
розрахований Мінсоцполітики (законодавчо встановлений на березень 2019 року
прожитковий мінімум для працездатних осіб занижено у 2,4 раза, або на 2688
грн). За профспілковими розрахунками до проекту Бюджетної декларації на
2020–2022 роки (направлені Мінфіну 03.05.2019), розмір прожиткового мінімуму
для працездатних осіб з 1 січня 2020 року має становити 5640 грн, а розмір
мінімальної зарплати – 7276 грн (розраховано на основі фактичного розміру прожиткового
мінімуму для працездатних осіб, визначеного відповідно до вимог національного
законодавства та міжнародних зобов’язань України, з урахуванням сімейної
складової відповідно до Конвенції МОП № 131). Відповідна позиція відстоюється
профспілками на тристоронніх переговорах з визначення розміру мінімальної
зарплати на 2020 рік, які вже розпочато.
У проекті Трудового кодексу до другого читання (реєстр.
№ 1658) та у профспілковому законопроекті (реєстр. № 6731) за наполяганням
профспілок розширено перелік доплат та надбавок, що не враховуються у складі
мінімальної зарплати.
Підвищено посадовий оклад (тарифну ставку)
працівника І тарифного розряду ЄТС (з 1113 грн у січні 2016 року до 1921 грн у
січні 2019-го) та прийнято низку рішень щодо збільшення посадових окладів
працівникам бюджетної сфери.
ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКИХ
СТАНДАРТІВ
Головним здобутком у сфері оплати праці протягом
останніх 3 років стало зростання реальної середньомісячної зарплати (після її
падіння у 2014–2015 роках), що було забезпечено, зокрема, економічним
відновленням країни та вибореним профспілками підвищенням з 1 січня 2017 року
мінімальної зарплати.
Середньомісячна зарплата за 3 роки зросла більш
ніж удвічі.
ФПУ підготовлено проект Основних напрямів
Стратегії подальшого реформування оплати праці в Україні, який представлено під
час заходів на національному та міжнародному рівнях.
У рамках реалізації Програми Гідної праці МОП для
України на період 2016–2019 років за ініціативою профспілок 12 березня 2019
року в Україні відкрито дворічний Проект МОП «Оплата праці в Україні: технічна
допомога задля подолання заборгованості із зарплати, встановлення мінімальної
зарплати та рівного винагородження».
У проекті Генугоди на 2019–2021 роки передбачено
положення щодо поетапного до 2021 року досягнення середньою зарплатою в
Україні принаймні 50% середнього рівня оплати праці чотирьох країн Східної
Європи, в яких найбільше використовується праця українців (Польща, Угорщина,
Чехія, Литва); підготовки законодавчих пропозицій щодо зміни структури
мінімальної зарплати (наразі тривають узгоджувальні процедури соціальних
партнерів); скорочення розриву між розмірами посадового окладу (тарифної
ставки) працівника І тарифного розряду ЄТС та фактичним розміром прожиткового
мінімуму для працездатних осіб, визначеним відповідно до законодавства.
У листопаді 2015 року, попри заперечення
профспілок, було внесено зміни до постанови КМУ від 19 травня 1999 року «Про
умови і розміри оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній,
комунальній власності, та об’єднань державних підприємств», якими передбачено
можливість встановлення посадового окладу окремим керівникам у розмірі, що в
200 разів (замість 10 у попередній редакції) перевищує мінімальний посадовий
оклад (ставку) працівника основної професії. Профспілкова сторона неодноразово
зверталась до Уряду та парламенту щодо необхідності встановлення обґрунтованого
співвідношення в оплаті праці керівників і працівників підприємств. Наразі
уряд готує зміни до постанови КМУ №859.
ПОДОЛАННЯ
АНТИКОНСТИТУЦІЙНОГО ЯВИЩА – ЗАБОРГОВАНОСТІ З ВИПЛАТИ ЗАРПЛАТИ
Завдяки активним та рішучим діям профспілок
вдалось змінити негативну тенденцію щодо зростання заборгованості із зарплати,
яка з жовтня 2018 року почала зменшуватись та станом на 1 березня 2019 року
склала 2,45 млрд грн.
Внесено до парламенту профспілкові законопроекти
щодо запровадження справедливої компенсації працівникам за затримку зарплати та
додаткового захисту працівника на своєчасне її отримання (за реєстр. № 7002 та
№ 7003), якими передбачено: зобов’язати роботодавця сплатити працівнику пеню за
кожен день затримки заробленого, надати працівникам право на припинення
виконання роботи у зв’язку із затримкою заробітної плати, забезпечити
позачерговість виплати зарплати, в тому числі в разі неплатоспроможності
роботодавця тощо. Аналогічні норми внесено до проекту Трудового кодексу до
другого читання (реєстр. № 1658).
ФПУ розроблено Технологічну карту дій у разі виникнення
заборгованості із зарплати.
На вимогу та за активною участю профспілок Мінсоцполітики
доопрацьовує законопроект щодо посилення захисту прав працівників на своєчасну
та в повному обсязі виплату заробітної плати, в тому числі у випадку неплатоспроможності
роботодавця.
ДЕРЖАВНІ ІНВЕСТИЦІЇ
Вимоги профспілок щодо забезпечення в держбюджеті
необхідних видатків на освіту, охорону здоров’я, розвиток галузей економіки
було висунуто до Верховної Ради та Уряду під час профспілкових акцій протесту в
2017–2018 роках.
У результаті просування профспілкових пропозицій
на національному рівні у Держбюджеті–2018 збільшено видатки на підготовку
кадрів ВНЗ III–IV рівня акредитації на 777,8 млн грн. Також на медичну
субвенцію з держбюджету місцевим бюджетам та надання первинної медичної допомоги
видатки зросли на 708 млн грн.
У Держбюджеті–2019 збільшено видатки МОЗ на 12,9%,
або на 11,2 млрд грн, МОН – на 20,7%, або на 19,7 млрд грн.
Верховною
Радою доручено Кабінету Міністрів за підсумками І півріччя 2019 року за результатами
виконання місцевих бюджетів подати на розгляд парламенту пропозиції щодо внесення
змін до Держбюджету–2019 у частині збільшення освітньої та медичної субвенцій місцевим
бюджетам.
ПРОФСПІЛКИ І ПОДАТКИ
Протягом 2016–2019 рр.
забезпечено збереження неприбуткового статусу та податкових пільг для
профспілок, звільнено профспілкові організації від звітування за використання
доходів
Завдяки спільній
роботі ФПУ та її членських організацій Закон України від 06.10.2016 № 1667 «Про
внесення змін до Податкового кодексу України щодо уточнення окремих положень
про оподаткування неприбуткових організацій» містить саме профспілкову редакцію
норми, якою
збережено статус неприбутковості
профспілкових
організацій при фінансуванні видатків на статутну діяльність.
Крім того, у Законі
України від 21.12.2016 № 1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу
України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» враховано
профспілкову редакцію змін про
звільнення від необхідності подання податкового Звіту
про використання доходів
(прибутків) неприбутковими організаціями (в т.ч. профспілковим
організаціями) (п. 46.2 ПКУ). Таку звітність мають подавати профспілки
лише у разі порушень п. 133.4 Податкового кодексу України (втрати
неприбутковості).
Водночас, завдяки
системній та наполегливій роботі ФПУ Податковим кодексом України звільнено від
оподаткування низку профспілкових виплат.
Сплативши
в середньому за рік
1063,8 грн
профспілкових
внесків
член профспілки
може отримати
без оподаткування
щонайменше
18407 грн
за рік.
13.05.2019
|