Профспілковий профіль охорони праці
З метою підвищення захисної ролі
профспілок у справі збереження життя і здоров’я спілчан, на виконання рішень
VII З’їзду Федерації професійних спілок України щодо реалізації відповідних пріоритетних
цілей Стратегії діяльності Федерації профспілок України на 2016–2021 роки «Європейський
вибір» постановою Президії ФПУ від 21 грудня 2017 року затверджено «Пріоритетні
заходи ФПУ щодо забезпечення належного захисту прав працівників на безпечні і здорові
умови праці у 2018 році».
У
процесі їх реалізації відбулося зміцнення кадрового і матеріального
потенціалу технічної інспекції праці ФПУ, введення до штату профоб’єднань відповідних
посад, збільшилось число технічних інспекторів праці та інших представників профспілок
з охорони праці, посилився контроль негативних процесів у сфері безпеки праці, більш
дієвими були заходи впливу на їх перебіг. ФПУ і її членськими організаціями забезпечувалося
проведення навчання з питань охорони праці відповідних представників профспілок
з урахуванням міжнародних стандартів, європейських норм, досвіду ЄС у цій сфері.
З метою зміцнення технічної інспекції праці для забезпечення
виконання повноважень профспілок у сфері охорони праці до бюджету ФПУ було включено
видатки щодо часткової участі ФПУ у фінансуванні діяльності технічних інспекторів
ФПУ, які фактично працюють у штаті територіальних профоб’єднань. Відповідна фінансова
допомога ФПУ надіслана за результатами роботи у І–IV кварталах 2018 року для підтримки
діяльності 20 технічних інспекторів праці територіальних профоб’єднань на загальну
суму 24 тис. грн.
Завдяки проведеній роботі ФПУ і її членськими організаціями
чисельність технічних інспекторів у всеукраїнських (галузевих) профоб’єднаннях,
їх територіальних профорганізаціях і в обласних профоб’єднаннях наприкінці
2018 року зросла на 60% і становить 169 осіб (включаючи чотирьох техінспекторів
в апараті ФПУ).
Загалом, за звітними даними, станом на 1 березня
2019 року у всеукраїнських профоб’єднаннях та їх обласних організаціях працюють
145 технічних інспекторів праці (35 у штаті ЦК профоб’єднань, у тому числі 18 –
за сумісництвом, інші 110 – в територіальних організаціях цих профоб’єднань) і
1774 інших представників з охорони праці (на громадських засадах). В обласних профоб’єднаннях
– 20 технічних інспектори і 116 інших представників з охорони праці.
Технічні інспектори праці та
інші представники профспілок з охорони праці всіх членських організацій ФПУ у
минулому році провели 4500 обстежень на підприємствах і в організаціях, з
яких 1807 (25%) спільно з представниками державних органів нагляду. Виявлено
23000 порушень у сфері охорони праці, з яких 19550 (85%) усунуто. Взяли участь
у 1300 спеціальних розслідуваннях нещасних випадків на виробництві, з яких
702 смертельних, 433 з тяжкими наслідками, 102 групових.
У
2018 році на базі АПСВТ ФПУ пройшли навчання і перевірку знань з питань
охорони праці 70 технічних інспекторів праці та інших представників
профспілок, які отримали відповідні посвідчення, що підтверджують їх право на
здійснення громадського контролю за станом охорони праці. Загалом за минулий рік
ФПУ і її членськими організаціями організовано і проведено відповідне навчання
для більш ніж 23 тис. представників профспілок з охорони праці.
Активною
є участь представників ФПУ і її членських організацій у тристоронніх робочих
групах з опрацювання проектів урядових рішень з питань охорони праці і
здоров’я, аналізу відповідності законодавства директивам ЄС у сфері безпеки та
гігієни праці.
За
наполяганням профспілок та на виконання чинної Генеральної угоди запроваджено
щорічний публічний звіт голови Держпраці про результати роботи, зокрема у
сфері державного нагляду за охороною праці та реалізації державної політики у
цій сфері.
13
представників ФПУ ввійшли до складу нової Громадської ради при Держпраці
(загальна кількість членів – 35) та 10 – до Громадської ради Фонду соціального
страхування (20 осіб).
У
порядку виконання експертної роботи фахівцями ФПУ та її членських організацій
опрацьовано 18 законопроектів, 26 постанов Кабінету Міністрів України, 74
накази міністерств та інших нормативно-правових актів з питань охорони праці
й охорони здоров’я.
Узгоджено із
сторонами соціального діалогу переважну більшість заходів, які за пропозицією
профспілок включено до проекту Генеральної угоди на 2019–2021 роки за
підрозділом «Охорона праці».
Завдяки зусиллям ФПУ,
4 вересня 2018 року набрав чинності спільний наказ Мінсоцполітики та МОЗ «Про
затвердження Порядку атестації лабораторій на право проведення гігієнічних
досліджень факторів виробничого середовища і трудового процесу»; зупинено масове
неправомірне скасування Урядом нормативно-правових актів з охорони праці в
порушення статті 28 Закону України «Про охорону праці».
Триває активна
співпраця ФПУ з міжнародними інституціями, зокрема МОП, ЄС, МКП, із питань
підвищення рівня забезпечення охорони здоров’я та безпеки праці.
Представники ФПУ та
її членських організацій взяли участь у розробці та реалізації практичних
заходів Програми гідної праці МОП для України на період 2016–2019 років у сфері
безпеки і гігієни праці на робочих місцях; у роботі тристоронніх робочих груп
щодо імплементації директив Ради ЄС у сфері безпеки і гігієни праці в рамках
Програми ЄС – МОП «Зміцнення адміністрації праці з метою покращення умов праці
і подолання незадекларованої праці»; в опрацюванні пропозицій щодо внесення
необхідних змін у національне законодавство, зокрема щодо імплементації
директив ЄС у сфері безпеки і гігієни праці; у робочих комісіях УС ПГС щодо
виконання зобов’язань України за Угодою про асоціацію Україна – ЄС тощо.
Під тиском бізнесу та
за підтримки державних органів влади (Мінекономрозвитку та
Держрегуляторслужби), ігноруючи думку профспілок, проведено значною мірою
необґрунтоване скасування низки діючих законодавчих та інших
нормативно-правових актів з охорони праці (скасовано більш ніж 400 таких
актів, у тому числі санітарні і гігієнічні правила та норми, правила пожежної
безпеки, норми безоплатної видачі працівникам засобів індивідуального
захисту), національних стандартів (скасовано майже 5 тис. ГОСТів, прийнятих до
1992 року) без заміни їх на осучаснені та гармонізовані з європейськими
директивами та міжнародними стандартами в цій сфері. При цьому не бралися до
уваги наслідки такої революційної діяльності на нормативно-правовому полі.
Так, зокрема, скасування ГОСТу 12.1.005-88 «Система стандартів безпеки праці
(ССБП). Загальні санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони» призвело
до призупинення своєї діяльності 83 лабораторіями, атестованими Держпраці.
Вони вимушені простоювати, оскільки не мають права надавати послуги
підприємствам з проведення санітарно-гігієнічних досліджень факторів
виробничого середовища та трудового процесу для атестації робочих місць.
Роботодавці ж не мають змоги проводити в повному обсязі атестацію робочих місць
за умовами праці в частині контролю показників мікроклімату та дослідження
концентрації шкідливих речовин, і, як наслідок, забезпечити право працівників
на передбачені законодавством пільги і компенсації.
Після звернення ФПУ
до Кабінету Міністрів України Мінекономрозвитку дало доручення відновити дію
ГОСТу 12.1.005-88.
Усупереч міжнародним
нормам продовжується суттєве обмеження державного нагляду у сфері безпеки і
гігієни праці, що порушує вимоги конвенцій № 81 та № 129, ратифікованих Україною.
У середньому кількість планових перевірок у зазначеній сфері за останні 3 роки
знизилась на 68%, а кількість позапланових перевірок зменшено майже у 7
разів. Унаслідок цього значно збільшилась кількість звернень працівників про
порушення їх прав у сфері охорони праці, відмов роботодавців розслідувати
нещасні випадки або їх неякісного розслідування.
За даними Держпраці,
у 2018 році, порівняно з 2017 роком, на 12% (409 проти 366) збільшилася
кількість нещасних випадків із смертельними наслідками, пов’язаних з
виробництвом.
ЮРІЙ АНДРІЄВСЬКИЙ,
КЕРІВНИК ДЕПАРТАМЕНТУ
ОХОРОНИ ПРАЦІ АПАРАТУ ФПУ
З метою підвищення ефективності державної політики у сфері
охорони праці, захисту прав працівників на безпечні і здорові умови праці, їх
соціальний захист у цій сфері профспілки пропонують Уряду України:
1. Створити при Кабінеті Міністрів України тристоронній
консультативний орган з безпеки і гігієни праці (існує в більшості країн ЄС,
відповідно до Стратегії ЄС у цій сфері. Передбачається створення такого органу
в Програмі гідної праці МОП для України на період 2016–2019 років).
2. Забезпечити щорічне складання, видання та розповсюдження
Національного профілю стану охорони праці в Україні.
3. Розглянути на розширеному засіданні Уряду питання «Про наслідки
реалізації окремих дерегуляційних заходів у сфері охорони праці».
4. Забезпечити розбудову ефективного державного нагляду у сфері
охорони праці відповідно до норм конвенцій МОП № 81 та № 129, директив ЄС.
5. Не допускати випадків неправомірного і непрофесійного прийняття
рішень у сфері охорони праці без соціального діалогу, зокрема скасування
розпорядженнями Уряду нормативно-правових актів у цій сфері та наказами
Держстандарту санітарно-гігієнічних норм і стандартів без їх заміни на правові
акти, гармонізовані з нормами ЄС та МОП.
6. Розробити та впровадити ефективний механізм економічної
заінтересованості бізнесу щодо створення здорових і безпечних умов праці,
зокрема Програму державної підтримки щодо сертифікації підприємств на відповідність
міжнародним стандартам у сфері безпеки і гігієни праці, що сприятиме підвищенню
їх конкурентоздатності, наближенню до права, стандартів та практики ЄС у цій
сфері, поступовому досягненню відповідності з технічними регламентами ЄС та
системами стандартизації, акредитації, робіт з оцінки відповідності ЄС.
7. Внести зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення та
Кримінального кодексу, які підвищують відповідальність бізнесу за нестворення
безпечних умов праці працюючим, допущення аварій, травм і загибелі працівників,
перешкоджання державним інспекторам і представникам профспілок з охорони
праці у здійсненні відповідного державного нагляду і громадського контролю за
додержанням законодавства про охорону праці.
8. Вжити
заходів щодо підвищення рівня наукових і науково
-
технічних досліджень стану охорони праці та забезпечення впровадження
в практику позитивних результатів такої діяльності.
Юрій Андрієвський,
керівник Департаменту охорони праці апарату
ФПУ:
«Якщо говорити про державну політику у сфері охорони праці,
то можна констатувати, що за останні 5 років у результаті цілеспрямованої діяльності
Уряду із захисту бізнесу порушено вертикаль державного управління охороною праці.
В цих умовах Мінсоцполітики та Держпраці не можуть повноцінно виконувати функції
формування та реалізації державної політики з охорони праці, здійснювати державний
нагляд у цій сфері в повній відповідності до міжнародних договорів, до яких приєдналася
Україна».
|