Податкова реформа: перші підсумки
Ось уже півроку
ми живемо і працюємо в умовах чинності Податкового кодексу. Настав час
поставити наступні запитання: чи вирішив він проблеми, що існували в оподаткуванні,
чи полегшив життя громадян, профспілкових організацій та бізнесу, чи запрацювала
ефективно економіка, чи достатньо податків надходить до бюджету для фінансування
зарплат вчителів, медиків, бібліотекарів? Тільки відповівши на них, можна
вирішити: чи потрібно вносити зміни до Податкового кодексу, а якщо так, то які
саме?
ПЛЮСИ ДЛЯ
ПРОФСПІЛОК
Як же позначилися
податкові зміни на діяльності профспілок? Серед позитивів, безумовно, варто
відзначити звільнення від оподаткування профспілкових виплат. Крім того,
профспілки можуть надавати неоподатковувану матеріальну допомогу і не членам
профспілок, зокрема дітям, пенсіонерам – колишнім членам профспілки та ін.
Зекономити на податках ми зможемо і в разі надання подарунків, квітів,
призів, орденів, медалей, кубків, при виплаті допомоги членам профспілок,
постраждалим від стихійного лиха, катастроф, аварій тощо.
Також до
позитивних зрушень належить розширення переліку доходів профспілок, які
звільнено від оподаткування. Серед них – забезпечення первинних профспілкових
організацій безплатним приміщенням з опаленням, освітленням та ін., доходи у
вигляді цільових внесків. До останніх можна віднести, зокрема, кошти, отримані
від роботодавця на виплати штатним працівникам профкомів відповідно до умов
колективного договору, фінансування правових інспекторів та ін.
Профорганізації,
які мають штатних працівників, з полегшенням сприйняли і скасування більшості
місцевих податків, насамперед – комунального.
Певні кроки
зроблено і в напрямі реалізації норми щодо отримання коштів від роботодавця на
культурно-масову, фізкультурну й оздоровчу роботу. Навіть нестабільно
працююче підприємство зможе віднести до валових витрат відрахування
профспілкам у разі отримання прибутку хоча б один раз на 4 роки.
ОДНОГОЛОСНЕ «ТАК»
ЗМІНАМ
Разом з тим у
Податковому кодексі України містяться окремі вимоги, які порушують положення
Конвенції МОП № 87 «Про свободу асоціації та захист права на організацію» і закону
про профспілки щодо невтручання органів державної влади в діяльність
профспілок, зокрема в питаннях фінансового контролю за надходженням та
витрачанням профспілкових коштів.
Ідеться про право
органів державної податкової служби отримувати безплатно від платників податків,
у т. ч. неприбуткових організацій, довідки, копії документів про фінансово-господарську
діяльність, отримувані доходи, видатки та іншу інформацію, пов’язану з обчисленням
та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення
контролю за яким покладено на органи державної податкової служби, а також
фінансову та статистичну звітність. Разом з тим Законом України «Про
професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» визначено, що професійні
спілки, їх об’єднання в своїй діяльності їм не підзвітні і не підконтрольні.
Також для
підтвердження статусу неприбуткової організації профспілки мають дозволити
податковим органам проводити повну перевірку витрат своїх коштів, що є
порушенням того ж закону, яким визначено, що фінансовий контроль за
надходженням та витрачанням коштів профспілок та їх об’єднань органами
державної влади й місцевого самоврядування не здійснюється, натомість його
здійснюють контрольно-ревізійні органи, обрані відповідно до статутів
профспілок та їх об’єднань.
Податковим
кодексом звільнено від оподаткування профспілкові виплати – в певному розмірі
і за певних умов, однією з яких є здійснення таких виплат у розмірах та на
цілі, встановлені загальними зборами членів профспілки. Ця норма є прямим
втручанням державних органів у статутну діяльність профспілок, адже Законом
України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» визначено,
що розпорядження коштами, іншим майном профспілок та їх об’єднань, що належить
їм на праві власності, здійснюють виборні органи профспілки або об’єднання,
створені відповідно до їх статуту чи положення (загальні збори, конференції,
з’їзди тощо). Також у Конвенції МОП № 87 зазначено, що «організації працівників
і роботодавців мають право опрацьовувати свої статути й адміністративні
регламенти, вільно обирати своїх представників, організовувати свій апарат і
свою діяльність, а також формулювати свою програму дій; державна влада
утримується від будь-якого втручання, здатного обмежити це право або
перешкодити його законному здійсненню» та «національне законодавство не
обмежує гарантій, передбачених цією Конвенцією, і застосовується таким чином,
щоб не порушувати їх».
Також не
влаштовує профспілковців необхідність подання завеликої кількості податкових
звітів. Зокрема, щокварталу майже 80 тисяч незвільнених профспілкових представників
змушені витрачати час на черги в податкових органах для того, щоб здати
чистий папірець – звіт неприбуткової організації з прочерками.
А для профкомів
великих підприємств, які активно займаються оздоровленням членів профспілок
та членів їхніх сімей, до всіх цих проблем додається ще й необхідність реєструватися
платником ПДВ із зобов’язанням регулярно подавати складні податкові
декларації.
НАВІТЬ СЛІДУ
НЕМА…
Ось чому одним із
перших проектів законів про внесення змін до Податкового кодексу був профспілковий
законопроект № 8206 від 9 березня 2011 року, внесений Головою ФПУ, народним
депутатом України Василем Хара.
На сьогодні таких
законопроектів у парламенті зареєстровано вже біля півсотні. Тому у Верховній
Раді прийняли рішення підготувати один комплексний законопроект про зміни до
Податкового кодексу. Але у готовому документі марно шукати профспілкові
пропозиції – державні мужі погодилися лише на зміну звітного періоду подання
декларацій про податок на прибуток підприємств (з кварталу на рік) та на
звільнення від сплати туристичного збору на дитяче оздоровлення.
Тому Голова ФПУ
Василь Хара як автор законопроекту звернувся до Голови Верховної Ради України
Володимира Литвина з пропозицією включити даний законопроект до порядку
денного восьмої сесії.
Крім того, оскільки
на численні звернення профспілок до органів державної влади з означених питань
належної реакції не отримано, ФПУ була змушена звернутися до Національного
координатора МБП в Україні щодо порушення в Україні положень Конвенції МОП №
87.
На необхідність
вирішення згаданих проблем профспілкова сторона Національної тристоронньої
соціально-економічної ради при Президентові України звернула увагу членів НТСЕР
під час розгляду питання «Про стан імплементації Податкового кодексу України
та доцільність внесення змін до нього» на засіданні 24 червня 2011 року. Було
також внесено пропозицію рішенням НТСЕР рекомендувати Кабміну розглянути застереження
профспілкової сторони щодо недопущення порушення прав профспілок, визначених
Законом України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» та
Конвенцією МОП «Про свободу асоціації та захист права на організацію», та опрацювати
профспілкові пропозиції щодо внесення змін до Податкового кодексу України.
Наразі й членські
організації ФПУ мають долучитися до цієї роботи з обстоювання права
профспілок на незалежність від органів державної влади. А про випадки
неправомірного втручання податкових органів у діяльність профспілкових
організацій пропонуємо інформувати Федерацію профспілок України з метою
адекватного реагування на порушення законодавства.
Людмила ОСТАПЕНКО,
соціально-економічний
департамент ФПУ
ПРОФСПІЛКОВІ
ІНІЦІАТИВИ
Одним із перших
проектів законів про внесення змін до податкового кодексу був профспілковий
законопроект № 8206 від 9 березня 2011 року, внесений Головою ФпУ, народним
депутатом України Василем Хара. таких законопроектів у парламенті
зареєстровано вже біля півсотні, тож профільним комітетом Верховної ради було
прийнято рішення підготувати один комплексний законопроект про зміни до
податкового кодексу на основі тих документів, які вже надійшли на розгляд
парламенту, а також інших пропозицій від бізнесу, громадськості та податкових
органів. проте марно шукати в ньому профспілкові пропозиції – державні мужі погодилися
лише на зміну звітного періоду подання декларацій про податок на прибуток
підприємств (з кварталу на рік) та на звільнення від сплати туристичного збору
на дитяче оздоровлення.
02.07.2011
|