МІНІМАЛЬНА ЗАРОБІТНА ПЛАТА 3200: ПЕРШІ РЕЗУЛЬТАТИ РЕФОРМУВАННЯ
Наприкінці 2016 року Уряд ініціював
двократне збільшення мінімальної заробітної плати (МЗП) із 1600 до 3200 грн, при
цьому паралельно вводились зміни до законодавства про оплату праці, якими фактично
заборонялося використовувати мінімальну зарплату для розрахунку зарплат, законодавчо
заборонялося використовувати МЗП у колдоговорах і угодах. Уся суть реформи звелася
до включення в мінімальну зарплату всіх доплат і надбавок за винятком доплат за
роботу у важких і шкідливих умовах праці. Натомість у базу для розрахунку зарплат
закладено цифру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 1 січня в
розмірі 1600 грн, що відповідає мінімальній зарплаті станом на грудень 2016 року.
Н
езважаючи на те, що держбюджетом передбачено зростання прожиткового
мінімуму, це не матиме жодного впливу на мінімальну ставку для розрахунку
зарплати протягом року.
Об’єктивно профспілки були позбавлені
багатьох інструментів у договірному регулюванні оплати праці, а в умовах
відсутності тарифної ставки робітника І розряду в Генеральній угоді національний
рівень залишився з мінімальною базою для переговорів 1600 грн з контрольною
точкою зарплати не менше 3200 грн.
Майже півроку в оплаті праці діють нові
правила, багато експертів пророкували катастрофу або ж неймовірні позитиви.
Нині дискусії дещо вщухли, ринок праці
призвичаївся, проте проблема не зникла, й уже можна зробити попередні оцінки
наслідків підвищення мінімальної зарплати та зміни її суті, а також її
реального впливу на зарплату в Україні.
ВПЛИВ ЗРОСТАННЯ МЗП НА СЕРЕДНЮ ЗАРПЛАТУ
Середня заробітна плата в травні 2017
року становила 6659 грн, щодо квітня 2016 року збільшилася на 136,0%.
Реальна зарплата у квітні 2017 року відносно
квітня 2016-го збільшилася на 120,7%. Проте, якщо порівняти з груднем 2016-го,
то зростання відбулося лише на 103%.
Проте підстав для особливого оптимізму,
на жаль, немає, оскільки в квітні 2017 року це співвідношення дещо вище минулорічного,
але значно нижче періоду 2011– 2014 років, тому говорити про суттєве реальне
зростання зарплати не доводиться.
Наступна негативна тенденція – міжрегіональна
диференціація. Якщо подивитися на середню зарплату в регіональному розрізі,
то лише в м. Києві та Донецькій області зарплата вище за середню по країні.
Середня зарплата в м. Києві – 10558 грн, що вдвічі вище, ніж у більшості
областей України.
Виключення м. Києва з розрахунку середньої
зарплати значно погіршує картину й зменшує цифру майже на 815 грн.
За даними Мінсоцполітики, фактичний прожитковий мінімум у
цінах травня становив 3760,7 грн.
За останніми даними Держстату, в березні 2017 року кількість
працівників, яким оплачено 50% і більше робочого часу, встановленого на
березень, склала 7446,2 тис. осіб.
Зростання мінімальної зарплати вдвічі не призвело до
подолання бідності серед працюючих, адже 37,4%, або 2,8 млн, працівникам було
нараховано зарплату нижче або на рівні фактичного прожиткового мінімуму – 3621
грн, 3,3%, або 990 тис., працівників наближені до цієї групи. Це означає, що
майже 40% працівників отримують зарплату, що не дозволяє забезпечити навіть
потребу в харчуванні та оплату комунальних послуг.
Закладені Урядом у бюджетній резолюції показники МЗП
свідчать, що особливого прориву до 2020 року не буде, мінімальна зарплата
3200 грн буде взята за нову базу розрахунку й щорічно відставатиме від
фактичного прожиткового мінімуму, оскільки індексуватиметься лише на рівень
прогнозної інфляції, яка традиційно занижена.
ВПЛИВ НА СЕРЕДНЬООБЛІКОВУ КІЛЬКІСТЬ ПРАЦЮЮЧИХ ТА НЕПОВНУ
ЗАЙНЯТІСТЬ
У травні 2017 року середньооблікова кількість працюючих
становила 7686,7 тис. осіб, у грудні 2016-го – 7770,4 тис. осіб, тобто
збільшення МЗП фактично не вплинуло на середньооблікову кількість працюючих.
У І кварталі 2017 року кількість працівників, які перебували
у вимушених відпустках, становила 70,5 тис. осіб (0,9% середньооблікової
кількості працівників).
Переведені з економічних причин на неповний робочий день
(тиждень) – 210 тис. осіб (2,7% середньооблікової кількості працівників).
У І кварталі 2016 року ці показники були значно гіршими,
оскільки 94,2 тис. осіб (1,2% середньооблікової кількості працівників)
перебували у вимушених відпустках, 353,1 тис. осіб (4,5%) працювали в умовах
неповного робочого дня (тижня).
На основі цих даних можна стверджувати, що негативного впливу
на зайнятість в офіційному секторі економіки зростання мінімальної зарплати не
мало. Головна причина відсутності такого впливу – максимально скорочені штати
протягом кризових років і законодавчі зміни, які вилучили МЗП із колдоговірного
регулювання оплати праці.
Дані досліджень економічної активності домогосподарств також
доводять, що в І кварталі 2017 року колапсу на ринку праці не відбулося й
рівень безробіття залишається високим, проте особливих змін, пов’язаних із
зростанням МЗП, не відбулося.
ПОКАЗОВІ ДАНІ ЩОДО СТРУКТУРИ ФОНДУ ОПЛАТИ ПРАЦІ
У І кварталі 2017 року Фонд основної зарплати склав 63%,
додаткова зарплата – 32,8%, компенсаційні та заохочувальні виплати – 4,2%. За
аналогічний період 2016 року була фактично аналогічна структура фонду оплати
праці, а саме фонд основної зарплати становив 62%, додаткової – 33,4%, інші
заохочувальні та компенсаційні – 4,6%.
В умовах двократного підвищення МЗП відсутність будь-яких
зрушень у структурі фонду оплати праці свідчить, що особливого впливу на
зарплату це підвищення не мало, оскільки роботодавці змогли його «потягнути»
без необхідності збільшення частки основної зарплати.
Натомість профспілки через законодавчі зміни позбавлені
багатьох інструментів цивілізованого впливу на роботодавця для підвищення
зарплати.
Переговори профспілок з роботодавцями на рівні Генеральної та
галузевих угод продемонстрували відсутність у роботодавців бажання до
конструктивного діалогу в питаннях підвищення зарплати, особливо це стосується
мінімальних гарантій оплати праці, насамперед тарифної ставки робітника І
розряду, яка безпосередньо впливає на всю систему оплати праці та перегляд
ставок і окладів.
Профспілки вимушені розпочинати переговори з цифри 1600 грн,
яка вже навіть нижче визначеного в держбюджеті прожиткового мінімуму – 1684
грн, та занижена порівняно з фактичним прожитковим мінімумом у 2,3 раза.
На сьогодні необхідно встановити тарифну ставку робітника І
розряду в розмірі не менше 125% прожиткового мінімуму. Це мінімально можливий
компроміс.
Для того, щоб нарахувати в промисловості працівникові середню
зарплату 6983 грн, необхідно тарифну ставу робітника І розряду встановити не
менше 3186 грн або на рівні мінімальної зарплати.
На жаль, чинне законодавче поле залишило для працівників шлях
протестів і конфліктів, а не переговорів та соціального діалогу, що в умовах
недосконалого законодавства про порядок вирішення колективних трудових спорів і
конфліктів провокує й надалі провокуватиме працівників до стихійних акцій протесту
з вимогами підвищення зарплати.
Висновки можна зробити досить однозначні: необхідність
підвищення мінімальної зарплати була економічно та соціально об’єктивним
кроком й не призвела до колапсу в економіці та на ринку праці, проте
законодавчі зміни розбалансували систему державного й договірного регулювання
оплати праці, потребують суттєвого доопрацювання й змін з точки зору захисту
прав працівників на гідну зарплату та розширення інструментів колдоговірного й
державного регулювання заробітної плати.
Богдан ОВЕРКОВСЬКИЙ,
правовий інспектор праці Профспілки
металургів і гірників України,
член робочої комісії
з визначення розміру мінімальної заробітної плати
17.07.2017
|