Сотню чоловіків змусили жити на утриманні дружин
Працівники
київського ВАТ «Спеціалізоване будівельно-монтажне управління» (СБМУ), що
входить до холдингу «Київміськбуд», 18 квітня оголосили безстроковий страйк.
Основні вимоги – виплата боргів із зарплати від грудня 2010 року, скасування
наказів про переведення підприємства на дводенний робочий тиждень і про
скорочення штату тощо. Сьогодні минає
18-й день акції протесту.
Зі страйкарями ми
зустрілися перед травневими святами. Сто міцних чоловіків від 30 до 60 років,
годувальники своїх родин – водії великовантажних машин, самоскидів,
екскаваторів, бульдозерів – тупцювали на подвір’ї управління, чесно
«відпрацьовуючи» свою страйкову зміну. Здається абсурдним, що хтось намагається
підкорити своїй волі цих здорових сильних чолов’яг, і викликає повагу той факт,
що вони вважають нижче своєї гідності працювати задарма.
Повноцінної
зарплати в СБМУ не бачать вже п’ятий місяць. Розрахунок за грудень
адміністрація зробила частково, в 2011 році із зароблених грошей не виплачено
жодної копійки.
МИ – НЕ РАБИ.
РАБИ – НЕ МИ
– Миритися з тим,
що наше підприємство знищують, ми не будемо, – говорить Анатолій Пузановський,
водій 20-тонного МАЗу. – Нас не влаштовує, що адміністрація з 1 квітня
скоротила чотириденний робочий тиждень до двох днів. Якщо раніше зарплата в
мене була близько 3500 грн, то зараз нараховують 700–800, тобто менше «мінімалки».
Та й скільки може бути за 12 годин роботи на тиждень?! Але і цих грошей ми не
отримуємо. Викручуємося, як можемо. Живемо на утриманні дружин.
– На профспілкових
зборах, які відбулися 19 квітня, колектив висловився проти дводенного
робочого тижня. Ми й на страйк виходимо за графіком колишнього режиму роботи
– 4 рази на тиждень по 6 годин, – уточнив водій самоскида Олег Бойцун.
Анатолій Онищенко
пропрацював у СБМУ 44 роки. Він пам’ятає купівлю практично кожної нової
одиниці техніки – основного багатства підприємства. Тому йому важко
стриматися, коли бачить, як цинічно розбазарюється парк машин нинішнім
керівництвом.
– За 2010 рік
списано та здано на металобрухт близько 400 тонн техніки, а це ще цілком
робочі екскаватори та бульдозери. При ціні однієї тонни металобрухту 2500
гривень управління мало отримати за них близько 1 млн гривень. І де вони?
Ревізійна комісія правління вимагала від бухгалтерії фінансової звітності. Але
дотепер нічого не отримала. То документи ще не готові, то бухгалтер хворіє, то
вона заміж виходить. Якби було все нормально, показали б на наступний день, –
упевнений Анатолій.
Чоловіки
вболівають за техніку, насамперед, як засіб виробництва. Проте мають право
обурюватися і як власники, бо всі працівники СБМУ є акціонерами – їм належить
близько 37% акцій. І це ще один, після заборгованості із зарплати, привід, щоб
кожному з них особисто звернутися до суду.
МОЛОДА ЕНЕРГІЙНА
КОМАНДА
ВАТ «СБМУ» – одне
з найпотужніших механізованих підприємств, якому свого часу довіряли
найвідповідальніші роботи, такі, приміром, як будівництво в Києві пагорба,
де встановлено споруду «Батьківщина-мати». А коли стався Чорнобиль, на базі
управління було розгорнуто перший механізований загін цивільної оборони – 23
екскаватори пішли на відсипання дамби річки Прип’ять.
У 2007–2008 роках
управління впевнено стояло на ногах, взяло в кредит вантажівки, в лізинг –
екскаватори. А в червні 2009 року в двір в’їхали з півдесятка легкових машин.
Номери на всіх були напрочуд однаковими – «15-51» (співпадає з номером
телефону довіри київського мера Черновецького), різними були лише літери.
Чинному начальникові, голові правління ВАТ «СБМУ», ті, що приїхали,
представили «його нового заступника». Змусили передати йому кермо влади, а невдовзі
недвозначно натякнули, що час і на відпочинок.
– Недобрі
передчуття з’явилися тоді, коли в нас почали вимагати документацію на техніку,
– розповів нам головний механік СБМУ Олексій Руденко. – Потім ми простежили просування
грошей за виконані роботи і з’ясували, що кошти доходили до управління в
іншому обсязі. Під час нарахування пенсій наші працівники дізналися, що
офіційно за документацією проходила зарплата, менша за мінімальну, і тому в розрахунку
пенсій ці місяці не враховані… Новому керівництву люди не потрібні – вони
чекають, коли працівники розбіжаться самі, підприємство – теж. Земля їх не
цікавить, тому що належить громаді. Тож лишається тільки техніка, бо саме вона
обіцяє основний навар.
ЗВІДКИ ТАКИЙ
ЦИНІЗМ?
Восени 2010 року
кияни дізналися, що 80% акцій «Київміськбуду», ті самі, що належали громаді,
продано третім особам. Ішлося про іменні акції 34 підприємств, що входять до
холдингу, серед яких і СБМУ. Генпрокуратура розслідувала цю справу, і в
березні 2011 року акції було повернуто холдингу. Суд заборонив відчужувати
рухому і нерухому власність цих 34 підприємств.
Працівникам СБМУ
це давало надію на збереження парку техніки. Але керівництво управління судове
рішення не зупинило. Техніку продовжували списувати, навіть після того, як факт
здавання на металобрухт кількох одиниць було зафіксовано Управлінням по
боротьбі з економічними злочинами м. Києва.
Без погодження з
профспілковим комітетом адміністрація СБМУ видає наказ про чергове
скорочення штату, ігноруючи положення колдоговору, скорочує робочий тиждень,
порушуючи трудове законодавство, продовжує затримувати виплату зарплат.
Триває
нарощування боргів по кредитах і лізингу на техніку, які на 22 квітня
становили 1,5 млн гривень. Де вже тут сподіватися на виплати працівникам!
«Дайте хоч частину заробленого», – просили до Великодня, потім до першотравневих
свят. «Зробіть хоч якусь виплату до дати», – просили для чорнобильців, яких
із 52 працівників управління живими залишилося тільки вісім. Де там!
«Звідки такий
цинізм? Хто стоїть за нинішніми керівниками управління?» – губляться в
здогадах працівники СБМУ. Із жовтня 2010 по квітень 2011 років вони не
втомлюються звертатися в усілякі інстанції з вимогою перевірки
фінансово-економічної діяльності свого підприємства. Поки – безрезультатно.
КЕРІВНИЦТВО ЗА
СУМІСНИЦТВОМ
З Олександром
Чікаловим, заступником голови правління із фінансових питань, ми познайомилися,
коли той сідав у свій «Тойота ленд крузер», припаркований у дворі управління.
За спостереженнями працівників СБМУ, це – черговий джип керівника (середня
ринкова вартість марки становить півмільйона гривень), що з’явився на подвір’ї
після закінчення в січні 2011 року робіт зі зведення дамби в Рені Одеської
області. До речі, з працівниками за ці роботи досі повністю не розрахувалися.
Тож із перших
вуст ми дізналися, що керівництвом заплановано провести скорочення
працівників зі 110 до 40, тому що тільки 40 осіб, які керують технікою, приносять
підприємству прибуток. Утримувати решту не дозволяють обсяги робіт, які
порівняно з минулим роком зменшилися.
Заступник голови
правління шкодує, що через страйк СБМУ втратило три замовлення, й обіцяє
повернути борги із зарплати за грудень та січень, якщо люди стануть до роботи.
Але за логікою Чікалова, борги можуть бути виплачені тільки із коштів, які
працівники управління зароблять на нових замовленнях. Де ж поділися гроші за
січень–березень? Отримуємо відповідь: все зароблене (а це щомісяця, за словами
Чікалова, не більше 200 тис. грн) іде на податки, погашення кредиту та лізингу.
Цікаво, звідки ж тоді борги перед банком у півтора мільйона гривень?
Відповідь на
запитання про техніку пролунала наче по писаному: «Маємо судову заборону на
будьяку реалізацію будьяких активів». Про «ленд крузер»: «Я в СБМУ одержую
меншу за всіх зарплату, тому що на сумісництві». До речі, одна з вимог
страйкарів – з метою економії коштів звільнити всіх сумісників. Принаймні,
дуже слушно.
А ще наш співрозмовник запропонував оригінальний вихід із ситуації:
«Профком нехай займається своїм, а решта – працює». Нашим зауваженням про те,
що «своє» в профкому полягає саме в протидії скороченням та боргам із зарплати,
керівник, здається, не перейнявся.
06.05.2011
Олена СУХОРУКОВА,«ПВ»
|