Атомники вимагають виплатити борги із заробітної плати
Чорнобильська об’єднана організація Профспілки працівників
атомної енергетики та промисловості 21 січня провела акцію протесту під
стінами Будинку Уряду. Працівники підприємств зони відчуження протестували
проти боргів із фінансування чорнобильських підприємств.
Тетяна РУБАН
«ПВ»
Мітингувальники обурені тим, що 6 тисяч працівників от уже
два місяці не отримують грошей. За словами представників Атомпрофспілки,
кошти було перераховано до Державного казначейства України надто пізно – 31
грудня 2014 року, тож через завершення фінансового року гроші не дійшли до
отримувачів – підприємств м. Чорнобиля.
Крім того, держава заборгувала за минулий рік 132 млн
гривень. Без належного фінансування залишилися бюджетні програми, серед яких
«Підтримка екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного
(обов’язкового) відселення», «Виконання робіт у сфері поводження з
радіоактивними відходами неядерного циклу, будівництво комплексу «Вектор» та
експлуатація його об’єктів», «Підтримка у безпечному стані енергоблоків та
об’єктів «Укриття» та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації
Чорнобильської АЕС».
Атомники вимагали від Уряду забезпечити повне та
безперебійне фінансування бюджетних програм; забезпечити фінансування державних
програм у першому кварталі 2015 року на рівні фінансування першого кварталу
2014 року; терміново вирішити питання повернення витрат Пенсійному фонду України
на нарахування та доставку пільгових пенсій (за Списком № 1) шляхом бюджетного
фінансування пільгових пенсій працівників зони відчуження; виплатити
працівникам підприємств у зоні відчуження заборгованість із заробітної плати
та її складових за 2014 рік; терміново призначити керівника Державного
агентства України з управління зоною відчуження (ДАЗВ); притягнути до
відповідальності посадових осіб ДАЗВ України за бездіяльність, непрофесійне виконання
посадових обов’язків, що спричинило нерівномірний розподіл асигнувань
держбюджету за державними програмами та призвело до порушення Конституції
України, трудового законодавства, Генеральної, Галузевої угод та колективних
договорів на підприємствах зони відчуження; притягувати до відповідальності
керівників підприємств, які з метою економії фонду оплати праці вимагають від
працівників писати заяви про надання відпустки без збереження заробітної
плати, погрожуючи звільненням з роботи (за наявності доказів).
До протестувальників вийшов міністр екології та природних ресурсів
України Ігор Шевченко. Він заявив, що бюджетний рік уже закінчився, тому зараз
йдуть певні паперові процеси й пообіцяв, що до 1 лютого всі питання будуть
урегульовані.
Коментуючи ситуацію, голова Чорнобильської об’єднаної організації
Атомпрофспілки Микола Тетерін наголосив, що атомники вимагають не лише
ліквідувати борги за 2014 рік і заборгованість за цей рік, а й скоригувати
бюджетне фінансування для підприємств зони відчуження на 2015 рік.
Бюджетування цього року дуже урізано, у першому місяці з необхідних 40 млн
гривень підприємства зони отримають лише 3 млн. Не передбачено належних
коштів на оплату енергоносіїв, харчування, проживання працівників, що може
призвести до зупинки діяльності підприємств зони відчуження, від роботи яких
безпосередньо залежить виконання державних програм та екологічна безпека
України.
Микола Тетерін зазначив, що вони надалі домагатимуться належного
фінансування всіх програм у зоні відчуження та висловив сподівання, що їхні
проблеми нарешті будуть вирішені. У противному разі працівники зони відчуження
проведуть більш масову акцію.
За словами голови Атомпрофспілки Валерія Матова, для
розв’язання проблем підприємств зони відчуження передусім важливо призначити
керівника Державного агентства України з управління зоною відчуження.
«Відсутність керівника не дає змоги ефективно вирішувати й належно виконувати
бюджетні програми, їх фінансування», – пояснює Валерій Матов.
Постановою Кабінету Міністрів України № 717 від 29 грудня
2014 року було подовжено дію постанови Уряду від 10 вересня 2008 р. № 831 «Про
доплати особам, які працюють у зоні відчуження». Міністр соціальної політики
України Павло Розенко запевнив, що надбавки чорнобильцям буде збережено, і
пообіцяв виконувати постанову, а також долучитися до ліквідації накопичених
фінансових і зарплатних боргів чорнобильським атомникам.
«До 1 лютого урядовці обіцяють усі проблемні питання зняти,
– зазначив Валерій Матов. – Сьогодні для нас надзвичайно важливо збільшити
фінансування підприємств зони, встигнути внести відповідні зміни до державного
бюджету. Ми лобіюємо це питання серед депутатів, аби встигнути вчасно».
Порти запитують: де результати реформи галузі?
Закон «Про морські порти України», який стартував у червні
2013 року, закріпив статус України як морської держави і визначив низку
важливих правових норм, що мають забезпечити роботу підприємств морської галузі
в нинішніх умовах. Питання про перебіг реформ у портовій галузі обговорювалося
на прес-конференції за участю голів профспілок великих портів України, що відбулася
21 січня у Майдан Прес-Центрі.
Тетяна ЛАРІНА
«ПВ»
Очільники профспілок портів одноголосно заявили, що після
прийняття закону про порти у морській галузі та старту реформ з’явилося чимало
проблем, як-от відсутність інвестицій у розвиток підприємств, зростання
темпів скорочення професіоналів, жорстка монополія на управління.
Промовці наголошували, що за майже півтора року роботи
порти не отримали додаткових можливостей для свого розвитку, не створено умов
для залучення інвесторів, власні кошти портів «примусово» акумульовані у
створеній Адміністрації морських портів України (АМПУ) і не можуть бути
використані своєчасно, тому що фінансовий план на поточний рік затверджується
Урядом лише у вересні-жовтні поточного року. Органи управління галузі
примушують державні підприємства зменшувати витрати на оплату праці та
забезпечення соціальних пільг, дотримання яких обумовлено у колективних договорах.
За словами координатора Ради голів профспілкових організацій
підприємств морської галузі України, голови профспілки Одеського порту
Володимира Зайкова, така негативна динаміка спостерігається в портовому господарстві
з червня 2013 року. «Для припинення подальшого поглиблення негативних процесів
у морській галузі необхідно в найкоротші терміни провести низку кардинальних
реформ, які розглянути на спеціальному засіданні Кабінету Міністрів України,
обговоривши забезпечення сприятливих, економічно виправданих умов роботи
морської галузі із залученням широкого кола підприємців та інвесторів. Кінцева
наша мета – отримання інвестицій та розвиток наших підприємств», – наголосив
Володимир Зайков.
Незважаючи на високі показники в роботі, керівництво АМПУ
забороняє керівництву портів виплачувати працівникам премії та виконувати свої
зобов’язання за колективними договорами, зокрема виплачувати ветеранам визначені
кошти. Тим часом у Галузевій угоді, підписаній Міністерством інфраструктури,
Федерацією роботодавців транспорту України та Спільним представницьким
органом профспілок у сфері морського транспорту, в пункті 2.7 зафіксовано
«розподіл прибутку державних підприємств на соціальний розвиток трудового
колективу».
Крім того, Адміністрація морських портів України вимагає
скорочення штатів, але ж більшість працівників – це професіонали своєї справи.
Мають питання профспілки і до управлінців, які зараз очолили АМПУ і займаються
так званим «реформуванням».
Учасники прес-конференції заявили про свої подальші дії:
зустрітися з міністром інфраструктури України і запросити його відвідати підприємства,
щоб познайомитися з працівниками, а також дістати можливість залишати 70%
отриманого прибутку для інвестування в розвиток підприємств.
30.01.2015
|