Трудовий кодекс України: базові принципи від профспілок
Голова Спільного представницького
органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні
Григорій Осовий надіслав Прем’єр-міністру України Арсенію Яценюку листа, в якому
визначено позицію профспілок щодо урядового проекту Трудового кодексу. Такі ж листи
надіслано на адресу Міністерства соціальної політики та СПО роботодавців України.
Олексій ПЕТРУНЯ
У листі, зокрема, йдеться про те, що Мінсоцполітики на розгляд
і погодження СПО об’єднань профспілок було направлено проект Трудового кодексу
України. «Аналіз законопроекту показав, що він потребує істотного доопрацювання,
передусім наповнення базовими принципами, що ґрунтуються на нормах Конституції
України, актів Міжнародної організації праці та Європейського Союзу, – зазначається
в листі. – Такими принципами, зокрема, мають бути: верховенство права, соціальної
справедливості; рівної оплати за рівну працю; невизнання праці товаром; безумовного
пріоритету життя і здоров’я працівника під час праці. СПО об’єднань профспілок
прийняв рішення запропонувати сторонам Уряду і роботодавців сформувати Тристоронню
робочу групу для опрацювання проекту Трудового кодексу з використанням кращих
норм проекту, розглянутого у Верховній Раді, проекту, поданого Мінсоцполітики, та
чинного Кодексу законів про працю України із залученням науковців і практиків у
галузі трудового права, експертів Міжнародного бюро праці.
Крім того, СПО об’єднань профспілок схвалено базові принципи,
на яких має будуватися Трудовий кодекс України та практика його застосування і
які пропонується покласти в основу роботи над проектом. Профоб’єднання готові
делегувати до участі в роботі повноважних представників СПО репрезентативних всеукраїнських
об’єднань профспілок на національному рівні. «Просимо дати відповідні доручення
щодо організації Тристоронньої робочої групи сторін соцдіалогу, підготовки консолідованого
проекту Трудового кодексу для внесення до Верховної Ради Кабінетом Міністрів».
Серед базових принципів, на яких має будуватися Трудовий кодекс
України та практика його застосування, СПО об’єднань профспілок визначив:
– верховенство права, відповідно до якого людина, її права і
свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість держави;
– визнання праці вищою соціальною цінністю суспільства, праця
не є товаром;
– безумовний пріоритет збереження життя і здоров’я працівника
перед іншими цілями в сфері праці;
– забезпечення належних, безпечних і здорових умов праці;
– гарантований захист державою працівника від незаконного звільнення,
порушення чи обмеження інших його прав, в тому числі забезпечення належного державного
нагляду і контролю;
– забезпечення продуктивної зайнятості працівника протягом встановленої
законом повної норми робочого часу;
– заборону дискримінації, привілеїв чи обмежень за ознаками раси,
кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного або
соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими
ознаками в сфері праці;
– презумпцію правомірності правової позиції, рішення чи дії
працівника, якщо різні нормативно-правові акти припускають неоднозначне трактування
його прав чи обов’язків;
– повагу до людської гідності працівника, його особистих моральних
та інших цінностей;
– заборону морального тиску, погроз тощо, що мають на меті вплинути
на зміну умов трудового договору, умов праці, невигідних для працівника;
– заборону примусової і дитячої праці;
– невтручання в особисте життя працівника і його сім’ї, крім
випадків, установлених законом;
– обов’язкову оплату будь-якої затраченої праці;
– рівну оплату за рівноцінну працю;
– гарантування мінімальної зарплати на рівні, необхідному для
забезпечення достатнього життєвого рівня для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє
харчування, одяг, житло;
– бідність серед працюючих є загрозою для індивідуальних свобод,
загального добробуту і розвитку суспільства;
– соціальну справедливість, в тому числі справедливий, неупереджений
розподіл результатів праці як основу соціального миру;
– неприпустимість звуження змісту й обсягу прав та свобод працівників
при прийнятті нових або внесенні змін до діючих нормативно-правових актів;
– пріоритетне застосування норм міжнародного права в сфері соціально-трудових
відносин та здійсненні правосуддя;
– легальність та стабільність трудових відносин, державний захист
від примушування до відмови від своїх прав, в тому числі нелегальної праці чи нелегальної
виплати зарплати;
– безумовне дотримання державних соціальних стандартів, норм
і нормативів;
– збалансованість трудового навантаження з одного боку, та відпочинок,
відтворення здоров’я і професійного потенціалу працівника, виховання дітей і розвитку
сім’ї – з іншого;
– належне, кваліфіковане адміністрування, нормування трудових
відносин та охорони праці;
– відповідність трудової функції працівника його професійній
кваліфікації, компенсацію наявної невідповідності професійним навчанням, перенавчанням,
підвищенням кваліфікації за рахунок роботодавця;
– безперервне профнавчання протягом трудового життя;
– державне соціальне страхування трудового доходу на випадок
повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття,
а також у старості;
– гарантування державою реалізації права на колективні переговори
та соцдіалогу з метою поліпшення організації виробництва й умов праці, соціально-економічного
розвитку трудових колективів;
– поєднання можливостей для самозахисту працівником своїх прав
та колективного захисту, в тому числі шляхом представництва його інтересів профспілкою;
– свободу слова і свободу об’єднання у сфері праці, що є необхідними
умовами сталого соціального прогресу;
– гарантування профспілкової автономії для представництва й
захисту індивідуальних і колективних прав та інтересів своїх членів;
– безперешкодне здійснення громадського контролю профспілок
за додержанням трудових прав;
– забезпечення права працівників на участь в управлінні юридичною
особою;
– відповідальність посадових осіб органів державної влади й органів
місцевого самоврядування за дії або бездіяльність, що призвели до порушення прав
працівника або не дозволили захистити їх належним чином.
Слід додати, що ці принципи підготовлено СПО об’єднань профспілок
України на основі норм Конституції, Статуту МОП та Філадельфійської декларації
про цілі і завдання МОП, конвенцій МОП, інших актів міжнародного права, чинних
кодексів України.
P. S. Цим матеріалом «ПВ» започатковують дискусію навколо проекту
Трудового кодексу. Чекаємо листів від наших читачів з їхніми думками, зауваженнями
та пропозиціями.
На пенсію в 65 років: хто
доживе до заслуженого відпочинку?
Нещодавно Кабінет Міністрів
оголосив про намір збільшити пенсійний вік до 65 років. Також влада пропонує ще
деякі зміни пенсійної системи. Ці зміни та їхні наслідки для населення прокоментували
учасники прес-конференції, експерти: директор Інституту демографії та соціальних
досліджень НАНУ Елла Лібанова, керівник Управління з питань соціального страхування
та пенсійного забезпечення Федерації профспілок України Володимир Максимчук і директор
Українського інституту аналізу та менеджменту політики Руслан Бортник.
Тетяна РУБАН
«ПВ»
Коментуючи нововведення Уряду, Елла Лібанова наголосила на
тому, що вона критично ставиться до підвищення пенсійного віку. «Підвищення пенсійного
віку – це вибуховий механізм, закладений під ринок праці. В Україні й без того
високий рівень безробіття, а цими діями ми додамо туди ще мільйон людей», – зазначила
експерт. За її словами, на сьогодні в країні близько 13 млн пенсіонерів. При цьому
середня тривалість життя чоловіків складає близько 64–65 років. Як свідчать дослідження,
50 чоловіків із 100 не доживуть до свого пенсійного віку. «Різко підвищувати пенсійний
вік не можна, це треба робити поступово», – наголосила Елла Лібанова.
Озвучуючи позицію Федерації профспілок щодо пропозицій Уряду
із збільшення пенсійного віку до 65 років, Володимир Максимчук зауважив, що це
ні до чого доброго не призведе, а лише погіршить ситуацію. Якою буде економія Пенсійного
фонду, невідомо. Натомість отримаємо погіршення стану здоров’я громадян, збільшення
кількості виходів на пенсію по інвалідності, втраті годувальника. І нарешті,
багато хто не доживе до настання нового пенсійного віку. На думку Володимира Максимчука,
збільшенню надходжень до Пенсійного фонду сприятиме легалізація зайнятості та
заробітних плат. Також потребують удосконалення система надання пільгових пенсій
і пенсій за вислугу років. До вирішення цих питань потрібно ставитись виважено
та поступово, залучаючи відповідні інституції, зокрема Міністерство охорони здоров’я,
на висновках якого має ґрунтуватися порядок визначення пенсійного віку.
За словами директора Українського інституту аналізу та менеджменту
політики Руслана Бортника, якщо підрахувати економію від введення даних норм,
то вона складатиме приблизно 2,5% усього дефіциту, а заплановане 2015 року скорочення
бюджету Міністерства охорони здоров’я лише зменшить якість і тривалість життя
в країні. За його словами, складний соціально-економічний фон і військові дії також
негативно вплинуть на тривалість життя в Україні, причому ця тенденція буде зберігатися
протягом кількох найближчих років. «Враховуючи те, що передбачається зменшення
бюджету Міністерства охорони здоров’я на 3 млрд грн, ситуація в країні навряд
чи покращиться, навіть якщо будуть проведені реформи», – зазначив Руслан Бортник.
Він додав, що пенсіонери США у віці 65 років не страждають від серйозних захворювань
і можуть вести повноцінний спосіб життя, а більшість українців передпенсійного
віку мають показники до отримання інвалідності.
Експерти були одностайними у висновках, що в Україні потрібно
розумно стимулювати економіку, максимально зберігаючи при цьому соціальні виплати.
18.12.2014
|