« на головну 20.04.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1247)
21
Березень
 
Інтерв’ю
 
ВІКТОРІЯ СІРЕНКО: «КОЖЕН З НАС, ЯК МОЖЕ, ВНОСИТЬ СВІЙ ВНЕСОК, НАБЛИЖАЮЧИ ПЕРЕМОГУ»

ВІКТОРІЯ СІРЕНКО: «КОЖЕН З НАС, ЯК МОЖЕ, ВНОСИТЬ СВІЙ ВНЕСОК, НАБЛИЖАЮЧИ ПЕРЕМОГУ»


РУБРИКИ


Передплата





Статті Людина і праця

Збереження та доступність трудових архівів

Збереження та доступність трудових архівів

25 жовтня у Будинку спілок від­бувся круглий стіл на тему «Збе­реження та доступність тру­дових архівів», у якому взяли участь представники централь­них органів влади, об’єднань роботодавців, архівних установ, органів місцевого самовря­дування, членських організа­цій ФПУ, Національної тристо­ронньої соціально-економічної ради.

ВАЖЛИВЕ ПИТАННЯ

Проведення заходу було ініційо­вано Федерацією професійних спілок України, до якої надходять численні звернення громадян з приводу про­блем, що виникають під час оформ­лення пенсій, приміром, коли потріб­но документально підтвердити стаж роботи за попередні роки або розмір зарплати у певний період, трива­лість роботи в шкідливих умовах, факт отримання травми на виробни­цтві тощо.

Під час круглого столу обговорю­валися проблемні питання у сфері діяльності трудових архівів, зокре­ма, створення умов для приймання, обліку та зберігання соціально зна­чущих документів підприємств, установ та організацій; організація належного контролю за документа­ми підприємств, що ліквідуються; забезпечення гарантованого надан­ня громадянам довідок про стаж ро­боти при досягненні ними пенсійно­го віку для нарахування пенсій за ві­ком і пенсій на пільгових умовах, до­відок про заробітну плату та відпра­цьовані трудодні на сільськогоспо­дарських підприємствах, шкідливі умови праці та травматизм на вироб­ництві тощо.

Відкрив засідання заступник Голови ФПУ Сергій Українець, який акцентував увагу на значимості ар­хівної справи, особливо у системі соціального забезпечення і захисту трудових прав як людей, які ще пра­цюють, так і ветеранів, інвалідів праці, пенсіонерів та інших катего­рій громадян. «Ми зібралися, аби з’ясувати комплекс проблем, що на­копичились у сфері діяльності тру­дових архівів, і на основі цього ана­лізу підготувати рекомендації – до Уряду, місцевих органів влади, ро­ботодавців, щоб надати цій роботі позитивного імпульсу. Надзвичай­но важливо, щоб документи зберіга­лися належним чином і щоб до них був доступ, коли вирішується доля людини», – зазначив заступник Голови ФПУ.

Під час круглого столу виступи­ли: начальник відділу організації роз’яснювальної та методичної робо­ти департаменту пенсійного забез­ печення Пенсійного фонду України Світлана Шута з інформацією про «Важливість трудових архівів для обчислення трудового стажу та роз­рахунку розмірів пенсій»; директор департаменту організації архівної роботи Державної архівної служби України Тетяна Прись із повідомлен­ням про «Місце трудових архівів в системі архівних установ України»; перший заступник директора вико­навчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних за­хворювань України Сергій Нестеров із доповіддю на тему «Матеріали трудових архівів і забезпечення за­страхованих осіб за державним соці­альним страхуванням від нещасних випадків на виробництві»; перший заступник голови Державного фонду сприяння місцевому самоврядуван­ню в Україні Олена Тертишна з ін­формацією «Підтримка органами місцевого самоврядування збере­ження та доступності архівів» та інші авторитетні фахівці.

ЩО СЬОГОДНІ?

Учасники круглого столу зазна­чили, що архівна справа в Україні – надзвичайно важлива складова со­ціальної та культурної сфери життє­діяльності суспільства. Особливо важливим для системи соціального забезпечення, соціального захисту працюючих, ветеранів та інвалідів праці є повнота та об’єктивність тру­дових архівів.

Варто зазначити, що на виконан­ня вимог Закону України «Про Наці­ональний архівний фонд та архівні установи» протягом останніх років Державна архівна служба, органи виконавчої влади та органи місцево­го самоврядування вживають захо­дів для розбудови та зміцнення ме­режі трудових архівів.

Останнім часом процес створення трудових архівів в Україні приско­рився. За 2012 рік кількість трудових архівів зросла на 165, із них зі стату­сом юридичної особи – на 27. Станом на 1.01.2013 року в Україні за під­тримки державних архівних установ діяло 1425 трудових архівів. Лише 310 із них мають статус юридичних осіб. У решті функції фактично ви­конують штатні працівники, і, як правило, на громадських засадах.

Водночас, попри всі вжиті заходи щодо організації збереження соці­ально значущих архівних докумен­тів, у сфері діяльності трудових ар­хівів залишається чимало проблем, які потребують негайного вирішен­ня, у тому числі – на законодавчому рівні.

ПІД ЗНАКОМ ОКЛИКУ

Останнім часом спостерігається практика ліквідації підприємств за рішеннями судів. За ухвалою суду підприємство оголошується ліквідо­ваним, проте документи особового складу теж не потрапляють на архів­не зберігання. Звернення архівістів до відповідних служб щодо сприян­ня надходженню ухвал, рішень рай­держадміністрацій, довідок подат­кової інспекції та Пенсійного фонду України до архівних установ для ве­дення належного контролю за доку­ментами підприємств, що ліквіду­ються, задля недопущення їх втрати і своєчасності передавання на збері­гання до трудових архівів, як прави­ло, залишаються без належної уваги.

Трапляються випадки, коли суб’єкти господарювання умисно знищують документи особового складу. Така безвідповідальність по­садових осіб позбавляє звільнених працівників права на справедливе нарахування пенсій.

Гарантоване зберігання, якісне впорядкування та використання до­кументів ліквідованих підприємств архівними установами можливе лише за умов відповідного матеріально-технічного, фінансового та кадрового забезпечення їх роботи.

У приміщеннях трудових архівів не завжди створено належних, перед­бачених законодавством, умов для зберігання архівної документації. Зо­крема, відсутні системи охорони та пожежогасіння; подекуди не встанов­лено системи кондиціонування пові­тря, що не забезпечує у сховищах оптимальний температурно-вологісний режим. Частина архівних уста­нов потребує ремонту.

Низька зарплата працівників не сприяє ефективній і стабільній робо­ті трудових архівів. Періодично ви­никають проблеми з фінансуванням поточної діяльності, зокрема, бракує коштів на придбання канцтоварів, оплати поштових витрат і відря­джень.

Усе це викликає проблеми під час оформлення працівниками пенсії за віком чи по інвалідності, коли необ­хідно підтвердити трудовий чи піль­говий стаж, заробітну плату.

Учасники круглого столу були од­ностайні у тому, що трудові архіви є авторитетним, соціально важливим, достовірним джерелом інформації, яка необхідна для забезпечення пра­ва громадян на соціальний захист, і що в Україні неодмінно має тривати робота зі створення і зміцнення ме­режі трудових архівів, забезпечення їх належного функціонування.

 

03.11.2013



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

05.04.2024 21:44

22.03.2024 19:35

15.03.2024 18:49

15.03.2024 18:46

10.02.2024 18:02

10.02.2024 18:01

10.02.2024 17:58

10.02.2024 17:48

12.01.2024 20:50

12.01.2024 20:49

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання