Збереження та доступність трудових архівів
25 жовтня у Будинку спілок відбувся круглий стіл на тему
«Збереження та доступність трудових архівів», у якому взяли участь
представники центральних органів влади, об’єднань роботодавців, архівних
установ, органів місцевого самоврядування, членських організацій ФПУ,
Національної тристоронньої соціально-економічної ради.
ВАЖЛИВЕ ПИТАННЯ
Проведення заходу було ініційовано Федерацією професійних
спілок України, до якої надходять численні звернення громадян з приводу проблем,
що виникають під час оформлення пенсій, приміром, коли потрібно документально
підтвердити стаж роботи за попередні роки або розмір зарплати у певний період,
тривалість роботи в шкідливих умовах, факт отримання травми на виробництві
тощо.
Під час круглого столу обговорювалися проблемні питання у
сфері діяльності трудових архівів, зокрема, створення умов для приймання,
обліку та зберігання соціально значущих документів підприємств, установ та
організацій; організація належного контролю за документами підприємств, що
ліквідуються; забезпечення гарантованого надання громадянам довідок про стаж
роботи при досягненні ними пенсійного віку для нарахування пенсій за віком і
пенсій на пільгових умовах, довідок про заробітну плату та відпрацьовані
трудодні на сільськогосподарських підприємствах, шкідливі умови праці та
травматизм на виробництві тощо.
Відкрив засідання заступник Голови ФПУ Сергій Українець,
який акцентував увагу на значимості архівної справи, особливо у системі
соціального забезпечення і захисту трудових прав як людей, які ще працюють,
так і ветеранів, інвалідів праці, пенсіонерів та інших категорій громадян. «Ми
зібралися, аби з’ясувати комплекс проблем, що накопичились у сфері діяльності
трудових архівів, і на основі цього аналізу підготувати рекомендації – до
Уряду, місцевих органів влади, роботодавців, щоб надати цій роботі позитивного
імпульсу. Надзвичайно важливо, щоб документи зберігалися належним чином і щоб
до них був доступ, коли вирішується доля людини», – зазначив заступник Голови
ФПУ.
Під час круглого столу виступили: начальник відділу
організації роз’яснювальної та методичної роботи департаменту пенсійного забез
печення Пенсійного фонду України Світлана Шута з інформацією про «Важливість
трудових архівів для обчислення трудового стажу та розрахунку розмірів
пенсій»; директор департаменту організації архівної роботи Державної архівної
служби України Тетяна Прись із повідомленням про «Місце трудових архівів в
системі архівних установ України»; перший заступник директора виконавчої
дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та
професійних захворювань України Сергій Нестеров із доповіддю на тему
«Матеріали трудових архівів і забезпечення застрахованих осіб за державним
соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві»; перший
заступник голови Державного фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні
Олена Тертишна з інформацією «Підтримка органами місцевого самоврядування
збереження та доступності архівів» та інші авторитетні фахівці.
ЩО СЬОГОДНІ?
Учасники круглого столу зазначили, що архівна справа в
Україні – надзвичайно важлива складова соціальної та культурної сфери життєдіяльності
суспільства. Особливо важливим для системи соціального забезпечення,
соціального захисту працюючих, ветеранів та інвалідів праці є повнота та
об’єктивність трудових архівів.
Варто зазначити, що на виконання вимог Закону України «Про
Національний архівний фонд та архівні установи» протягом останніх років
Державна архівна служба, органи виконавчої влади та органи місцевого
самоврядування вживають заходів для розбудови та зміцнення мережі трудових
архівів.
Останнім часом процес створення трудових архівів в Україні
прискорився. За 2012 рік кількість трудових архівів зросла на 165, із них зі
статусом юридичної особи – на 27. Станом на 1.01.2013 року в Україні за підтримки
державних архівних установ діяло 1425 трудових архівів. Лише 310 із них мають
статус юридичних осіб. У решті функції фактично виконують штатні працівники,
і, як правило, на громадських засадах.
Водночас, попри всі вжиті заходи щодо організації збереження
соціально значущих архівних документів, у сфері діяльності трудових архівів
залишається чимало проблем, які потребують негайного вирішення, у тому числі –
на законодавчому рівні.
ПІД ЗНАКОМ ОКЛИКУ
Останнім часом спостерігається практика ліквідації
підприємств за рішеннями судів. За ухвалою суду підприємство оголошується
ліквідованим, проте документи особового складу теж не потрапляють на архівне
зберігання. Звернення архівістів до відповідних служб щодо сприяння
надходженню ухвал, рішень райдержадміністрацій, довідок податкової інспекції
та Пенсійного фонду України до архівних установ для ведення належного контролю
за документами підприємств, що ліквідуються, задля недопущення їх втрати і
своєчасності передавання на зберігання до трудових архівів, як правило,
залишаються без належної уваги.
Трапляються випадки, коли суб’єкти господарювання умисно
знищують документи особового складу. Така безвідповідальність посадових осіб
позбавляє звільнених працівників права на справедливе нарахування пенсій.
Гарантоване зберігання, якісне впорядкування та використання
документів ліквідованих підприємств архівними установами можливе лише за умов
відповідного матеріально-технічного, фінансового та кадрового забезпечення їх
роботи.
У приміщеннях трудових архівів не завжди створено належних,
передбачених законодавством, умов для зберігання архівної документації. Зокрема,
відсутні системи охорони та пожежогасіння; подекуди не встановлено системи
кондиціонування повітря, що не забезпечує у сховищах оптимальний
температурно-вологісний режим. Частина архівних установ потребує ремонту.
Низька зарплата працівників не сприяє ефективній і
стабільній роботі трудових архівів. Періодично виникають проблеми з
фінансуванням поточної діяльності, зокрема, бракує коштів на придбання
канцтоварів, оплати поштових витрат і відряджень.
Усе це викликає проблеми під час оформлення працівниками
пенсії за віком чи по інвалідності, коли необхідно підтвердити трудовий чи
пільговий стаж, заробітну плату.
Учасники круглого столу були одностайні у тому, що трудові
архіви є авторитетним, соціально важливим, достовірним джерелом інформації, яка
необхідна для забезпечення права громадян на соціальний захист, і що в Україні
неодмінно має тривати робота зі створення і зміцнення мережі трудових архівів,
забезпечення їх належного функціонування.
03.11.2013
|