Підвищення престижності праці в Україні
Важливою складовою ринкових
відносин є престижна праця, яка забезпечує сталий економічний розвиток країни, позитивні
соціальні та демографічні процеси, підвищення загального добробуту населення.
Проте до сьогодні в нашій країні не створено механізм підвищення престижності праці,
а це наразі вкрай необхідно.
Анна Рєпіч
редактор відділу «ПВ»
(За матеріалами Департаменту виробничої
політики та колективно-договірного регулювання)
Ще не так давно наша країна стикалася з проблемою «витоку умів»,
тепер нам не вистачає і робочих рук. У багатьох містах спостерігається парадоксальна
ситуація: за наявності офіційного безробіття підприємства постійно інформують
про наявні вакансії робочих місць.
Така ситуація пояснюється низкою причин, серед яких, зокрема,
відсутність розвинених ринкових відносин; криза виробництва та розбалансований
стан економіки; наявність застарілої матеріально-технічної бази на більшості підприємств;
зневажливе ставлення до робочих спеціальностей і простих трудівників, сформоване
в суспільстві за останні десятиліття; недосконалий порядок оподаткування заробітної
плати тощо.
Приміром, нині працююча людина перебуває в нерівному становищі
порівняно з бізнесом, адже зарплата оподатковується за ставками щонайменше втричі
вищими, ніж доходи не від трудової діяльності.
Окрім того, праця в Україні є нерентабельною. Так, розмір зарплати
у 3–10 разів менший, ніж у сусідніх країнах. Розмір мінімальної заробітної плати
для третини працюючих менший за фактичний прожитковий мінімум для працездатних
осіб.
Поєднання матеріального й нематеріального стимулювання (грамоти,
Дошка пошани, почесні звання тощо) може бути основою успішної реалізації системи
стимулювання праці та її престижності. Аби підвищити престижність праці держава
має створювати умови для високопродуктивної і безпечної праці на основі механізації
та впровадження новітніх технологій у виробничі процеси.
Не менш важливим є забезпечення стимулювання праці в бюджетній
сфері за допомогою утвердження у суспільній свідомості цінності праці лікарів,
педагогів, учених, працівників культури і мистецтва – людей, які забезпечують фізичне
й моральне здоров’я нації.
Низький рівень зарплат працівників бюджетної сфери – чи не найболючіше
нині питання. Такі обмеження бюджетників не мають об’єктивної основи, оскільки ці
працівники мають гідний рівень професійної освіти та кваліфікації.
Враховуючи особливу роль профспілок у прискоренні вирішення
важливих питань соціально-економічного захисту працюючих та членів їхніх сімей
і для формування позитивного іміджу й поваги суспільства до профспілок, доцільно
також підвищувати престижність профспілкової роботи. Відтак потрібна мотивація
молодих активістів до роботи у профспілках.
Відповідно соціальна й кадрова політика держави і власників
бізнесу, щоб виявитися ефективною в цій сфері діяльності, має орієнтуватися на
врахування всього комплексу чинників у системі мотивації теперішніх і майбутніх
працівників. А це потребує кардинальної зміни політики держави у сфері трудових
ресурсів. Бізнес має усвідомити, що без добросовісних і кваліфікованих робочих
кадрів створити конкурентоспроможний продукт у нинішніх умовах неможливо.
Пропозиції профспілок
Для вирішення системних проблем, що існують у цій сфері, профспілки
вважають за доцільне вжити низку заходів. Насамперед на загальнодержавному рівні
необхідно розробити й прийняти науково-обґрунтовану комплексну державну програму
збереження і розвитку трудових ресурсів країни, яка передбачала б і систему заходів
щодо підвищення престижу людини праці та робочих професій. Раніше затверджена
Кабміном 2009 року «Концепція Загальнодержавної цільової соціальної програми
збереження і розвитку трудового потенціалу України на період до 2017 року» має
декларативний характер, не відповідає реаліям і тому не може бути конструктивною
основою для розроблення такої програми.
Надзвичайно важливим є і забезпечення виконання заробітною
платою відтворювальної, стимулюючої і регулюючої функцій. Конче потрібно переглянути
розмір прожиткового мінімуму на новій методологічній основі, розширити склад і структуру
споживчої корзини. Крім того, слід переглянути діючу систему державних соціальних
стандартів і нормативів; розробити і затвердити галузеві соцстандарти, насамперед
стандарт оплати праці; створити механізм залучення засобів бізнесу в організацію
профосвіти і підготовки кадрів; законодавчо врегулювати роль, відповідальність
і зацікавленість роботодавців в організації технічної і професійної освіти тощо.
Профспілки також наголошують, що треба ширше використовувати
форми морального заохочення за досягнення в праці шляхом заснування нових і активнішого
використання існуючих державних і галузевих трудових нагород (ордени, медалі),
що вручаються трудящим за успіхи в праці, знаки переможця змагань і конкурсів професійної
майстерності та ін.
На думку профспілок, роботодавці та їх асоціації зі свого боку
мають підвищити рівень оплати праці в реальному секторі економіки, насамперед для
кваліфікованих працівників; формувати ширший «соціальний пакет», що включає додаткове
медичне страхування і пенсійне забезпечення працівників; упроваджувати привабливі
для молодих робітників іпотечні програми. Слід упроваджувати міжнародні стандарти
безпечних умов праці, нові прогресивні технології; встановлювати й розвивати договірні
партнерські відносини підприємств із коледжами, профтехучилищами та ліцеями, що
готують спеціалістів із робочих професій; організовувати й проводити конкурси кращих
за професією; відродити на підприємствах і в організаціях Алею трудової слави,
Дошку пошани, систему наставництва, традиції проведення зльотів трудових династій.
Для вирішення проблем щодо підвищення престижності праці в Україні
на профспілковому рівні заплановано домагатися включення до Генеральної, територіальних,
галузевих угод і колдоговорів розділів, що містять заходи з підвищення престижності
праці та пошани до людини праці. Також профспілки продовжуватимуть брати участь
у розробленні комплексних заходів з охорони праці, гігієни праці та виробничого
середовища, підвищення рівня безпеки праці, запобігання випадкам виробничого
травматизму, професійним захворюванням, аваріям.
Також необхідно проводити широку роз’яснювальну роботу про те,
що лише офіційна трудова діяльність забезпечить належний соціальний захист працівника;
проводити моніторинг і суспільний контроль за реалізацією планів і програм, які
містять заходи з підвищення престижу людини праці тощо.
Міжнародний досвід
Президент Росії Володимир Путін 29 березня 2013 року підписав
указ про відродження в Росії звання «Герой праці». Звання присуджуватимуть громадянам
Російської Федерації, які досягли видатних результатів у державній, суспільній і
господарській діяльності, зробили значний внесок у соціально-економічний розвиток
країни, зокрема в розвиток промислового та сільськогосподарського виробництва,
транспорту, будівництва, науки, культури, освіти та охорони здоров’я, а також інших
галузей діяльності.
У Республіці Казахстан нині обговорюється проект загальнонаціонального
плану соціальної модернізації «Двадцять кроків до суспільства загальної праці» на
період до 2016 року. В його основі – реальна виробнича праця. Модернізація здійснюватиметься
за принципами еволюційності, загальної відповідальності, партнерської участі,
стимулювання, професіоналізму.
Соціальна політика Казахстану спрямована на створення конкурентоспроможного
й сильного суспільства загальної праці.
19.05.2013
|